מאמר


כיצד נטפח בילד מוטיבציה ללמידה ?

מעבר לכך, אני רוצה להציג בפניכם כלי פשוט ומצויין שמאפשר לכם ההורים לנהל שיח מקדם עם הילדים בכל מה שקשור ללמידה ולהכנת שיעורי בית.

שאילת שאלות- זהו כלי מצוין שאתם כהורים יכולים להשתמש בו. הכוונה היא לשאילת שאלות מתעניינת ומדרבנת ולא כזאת שחוקרת ומוכיחה את הילד. נקודת המוצא צריכה להיות ששאלות טובות שנשאל את הילד יעוררו בו חשיבה וייצרו שינוי אקטיבי ופעיל. רבות מן התשובות נמצאות אצל הילדים, לפעמים הם יודעים הרבה יותר טוב מאיתנו מה טוב להם ? מה יקדם אותם ? אגב, מטפלים רבים עובדים באופן הזה, באמצעות השאלות הם עוזרים לאנשים להגיע למקום טוב יותר. אז כמובן שגם אתם כהורים, ללא הכשרה של מטפל, יכולים לקדם את ילדכם.

דוגמאות לשאלות "טובות"-

למה בדיוק אתה מתכוון ? זו שאלה שפותחת ומרחיבה.

האם אתה יכול לתת דוגמה ?

מדוע זה קורה ?

מה אתה מעדיף, בוחר ?

שאלות שמבררות רגשות ( לא תמיד ילדים יודעים לבטא רגשות). שאלות מסוג כזה זה יפרק את ההתנהגות המתנגדת \האלימה-

איך אתה מרגיש עם זה ? שמח? התרגשת? ( מבררים רגשות)

מה בדיוק מפריע לך בזה ?

מ- 0-100 עד כמה אתה רוצה את זה ?זה עוזר לילד למקד את המוטיבציה שלו.

אחרי שהרגשות משתחררים אז גם יכול לבוא פיתרון שהילד בעצמו עשוי לגלות.הילד גם מתנסה בהבעה מילולית, ניסוח וכדומה.

שאלות לגבי קשיים- להעלות מודעות וליצור בילד חשיבה אקטיבית-

עד כמה אתה מרגיש בטוח לגבי המבחן ?

אני שמה לב שבפעילות הזאת אתה קצת מתבלבל. מה מבלבל פה ? מה מפריע לך להקשיב ?

מה היה עוזר לך לזכור טוב יותר ?

שאלות שמעוררות אימון, פתיחות-

לדבר על רגשות חיוביים- מה אתה אוהב בבית הספר ? קל לדבר על מה שנעים וטוב.

בעולם מושלם מה היית עושה עכשיו? איך היית יוצר את בית הספר ? זו תחילתו של שינוי.

 

אגב, השאלה שהכי פחות מומלצת היא השאלה למה .

שאלות שמעוררות חשיבה-

איך אתה יודע זאת ? תן עוד דוגמה.

נכון, אתה צודק, איך הגעת לתשובה?

מה עשית כדי להתמודד עם הלמידה במבחן ?

זה מוביל אצל הילדים לא רק חשיבה אלא ניסוח של אסטרטגיות למידה.

נקודת מוצא נוספת היא שלכל אדם יש מפת עולם משלו, האופן בו הוא תופס את המציאות. גם לילד שלכם יש מפת עולם משלו. לעיתים יש במפת העולם הזאת השמטות, הכללות ועיוותים. לדוגמה: כל המורים לא אוהבים אותי, אני לא מצליח בשיעורי הבית, אני לא יודע כלום וכו´

אנו כהורים רוצים ליצור שינוי. אנו מכבדים את כל מה שיש לילד לומר אבל רוצים ליצור שינוי כי קיים קושי. המטרה שלנו היא להרחיב את המפה, את שדה הראייה של הילד.

בעזרת שאילת שאלות נעזור לילד להבין האם ההכללה שלו, האופן בו הוא תופס את המציאות, אכן נכונה והפוך האם הפרטים הקטנים בהם הילד מתמקד אכן נכונים ?

דוגמה של ילד שאומר: אני לא מבין כלום בחשבון.

שאלות שאפשר לשאול את הילד : האם תמיד זה היה כך? נניח הילד אומר לא, בתחילת השנה הסתדרתי.אילו תחומים אתה קולט טוב ? זה יוצר שינוי בחוויה.או האם יש נושאים בחשבון בהם אתה טוב או מצליח יותר?  האם יש ילדים נוספים שקשה להם בחשבון? שאלה שכזאת מרחיבה ומראה לילד שהקושי הוא לא רק שלו.

חשוב לציין, אנו לא מטיפים לילד אלא מרגיעים, רק שואלים שאלתי שאלה ומהתשובה הילד יוצר את השינוי. קחו בחשבון שלא תמיד צריך את התשובה באותו רגע .

שאלות למיקוד- מה בדיוק רוצים לשנות ?

במה היית רוצה להתחיל ?

יש לך רעיון איך לעשות את זה ?

על ידי השאלות האחריות על העשייה ולקיחת האחריות היא של הילד.

לפעמים זה מה שהילדים מחפשים, מישהו שיקשיב ויכיל אותם.

איך תרגיש אחרי שתכין את שיעורי הבית מבלי שאצטרך לנדנד לך ?-

 

אני מאחלת לכם בהצלחה ומקווה שהרחבתי לכם את ההסתכלות על הנושא המורכב הזה.

 

חגית דויטש




07.09.2015

קטגוריות של עלונים