עלון קשב ADHD
העולם הרגשי בטיפול בהורות
לילדים עם הפרעת קשב
נועה שיינין
הורים שמופנים או חושבים ללכת להדרכת הורים בשל קשיי הקשב של ילדם, עלולים לחשוש ולהתמהמה. קל יותר לשלוח את הילד עצמו לטיפולים – ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ועוד. קשה וקצת מפחיד להתיישב בעצמכם על כסא המטופלים.
מה בעצם קורה בפגישות של הדרכת הורים בנושא הפרעת קשב? האם תצטרכו לדבר גם על נושאים אישיים שקשורים אליכם?
שירה וגיא, הורים לילד בן 6, התקשרו אלי בקול רועד. באסיפת הורים בגן חובה, שיתפה אותם הגננת שהילד מראה מגוון קשיים: הוא מתקשה לשבת ולהקשיב, מתקשה להתמיד במטלות, משחק באופן שמפריע לאחרים, מרביץ לילדים בגן ועוד. באסיפת ההורים ניתנו המלצות רבות לעבודה לקראת כיתה א', וביניהן – פניה להדרכת הורים.
הקול הרועד תפס אותי. הוא מוכר לי משיחות רבות. הקול הרועד הזה רווי ברגשות של דאגה, חשש מהעתיד, אולי גם בושה על הצורך בהדרכת הורים, והרבה סימני שאלה לגבי מה הולך לקרות בתהליך.
הקול הרועד של ההורים
מה מרגיש הורה שפונה להדרכת הורים? השאלה הזו כמובן קשורה מאד לשאלה מי הוא אותו הורה כאדם – האם ההורה הזה מוצף ברגשות אשם הוריים? האם באופן כללי הוא מרגיש בטוב עם ההורות שלו, ורק סוגיית הקשב מאתגרת אותו? האם הוא מאמין שיש לטיפול סיכוי להשפיע ולשנות? באיזו תקופה בחיים הוא נמצא? כמה ילדים עם הפרעת קשב או קשיים אחרים יש לו? האם הוא עצמו אדם עם קשיי קשב?
הדרכת הורים היא תהליך שונה מהורה להורה, אבל השאלה מה קורה בתוך השיחות של הדרכת הורים, משמעותית באותה מידה לכולם, ועליה נענה כאן.
מתוך ההבנה והתפיסה שלהדרכת הורים מגיעים קודם כל אנשים. עוד לפני שהם הורים. אנשים עם רגשות, תפיסות עולם, חוויות ילדות שעיצבו אותם, ערכים וציפיות נוצרה הגישה שנקראת "טיפול בהורות".
טיפול בהורות
בשיטה זו העולם הנפשי של ההורים הוא חלק מתוך השיחה, חלק משמעותי אשר יכול לעכב או לקדם את התהליך שיעשה עם הילד ואת הקשר הורה-ילד.
זו גם הסיבה שבמפגש של הורים עם מטפלת, היא שואלת את ההורים שאלות אישיות – על זכרונות ילדות, על הזוגיות, על החוויה שלהם בנושאים דומים לאלו שאיתם מתמודד הילד.
שיטת טיפול זו בארץ פותחה על ידי הפסיכולוגית אסתר כהן. בשיטה זו המפגש אינו הדרכתי נטו – "כך צריך לפעול הורה טוב מתוך הבנת הצרכים הרגשיים וההתפתחותיים של הילד", אלא יש כאן תהליך טיפולי שעוסק בחלק ההורי שבתוך נפשו של ההורה, מתוך הבנה שההורות תמיד נוגעת באיזורי נפש עמוקים של ההורים, ואליהם חשוב להתייחס לצד החלק ההדרכתי, שמסביר את הצרכים והרגשות של הילד.
טיפול בהורת - אמא שירה
שירה וגיא, אותם הורים שפנו אלי בקול רועד, שיתפו במהלך הפגישות שלנו גם על חייהם האישיים. שירה שיתפה שיש לה אח שלא מוצא את עצמו בעולם, ומפלרטט לפעמים עם עולם הפשע, ויש לה מחשבות רבות על הטעויות שההורים שלהם עשו איתו במהלך הדרך, בדגש על כך שהם לא הציבו לו גבולות ברורים בנקודות קריטיות.
הבנו יחד כיצד הפחד מפני שחזור הסיפור של אחיה אצל הבן שלה, גורם לה להיות קשה יותר מהראוי בעיניה במצבים שונים. כך, כאשר בנה עובר גבול, באופן תואם גיל, התגובה שלה אליו עוצמתית מאד, כאילו המעשה שלו חמור הרבה יותר. למעשה, היא מגיבה למשהו שהיא מפחדת שהוא אולי יעשה יום אחד, ולא למה שהוא עשה עכשיו.
למשל – הוא כעס מאד, וזרק צעצוע שהחזיק, על הרצפה. התגובה של שירה היתה עוצמתית מאד גם מבחינת חומרת העונש, וגם מבחינת הטלטלה הרגשית שהיא עברה, והזמן שלקח לה להרגע מהאירוע. היא אמרה – ממש יכולתי לראות אותו בן 16, שובר בקבוק בירה, וחותך את הפנים של חברה שלו כי היא דיברה עם גבר אחר.
שאלתי את שירה מאיפה מגיעה האסוציאציה הזו, והיא סיפרה על מקרה דומה שקרה לאחיה בגיל 16. תוך כדי שהיא סיפרה היא הבינה שגם המקרה של אחיה לא היה חמור כפי שהיא חוותה אותו כילדה. הוא לא פצע אף אחד, ואפילו לא שבר בקבוק, ועוד יותר מכך –שהילד שלה הוא לא אחיה. ושההתנהגות שלו מעוררת בה רגשות של אימה, שמביאה אותה לתגובה סוערת מאד.
שירה הבינה כיצד התגובות העוצמתיות שלה יוצרות מעגל בו היא מרגישה אשמה חזקה על התגובה שלה, ואז מפצה את הילד. הבנו כיצד במצב הזה הילד לא מקבל את הגבול והתגובה המתאימים לזריקה של צעצוע, אלא מקבל תגובות תנודתיות שלמעשה אינן מגיבות אליו, אלא לדרמה שמתרחשת בתוך נפשה של האם.
טיפול בהורות - אבא גיא
גיא, האב לעומת זאת שיתף בכך שהוא היה ילד חלש בתוך חברה שהיו בה כמה "בריונים", והוא הרגיש חסר הגנה. הבנו כיצד, לפעמים במילים ברורות ולפעמים במסרים סמויים, הוא משדר לילד מסר מבלבל – במילים ברורות הוא מבקש ממנו לא להרביץ, ובחיוך קטן, הוא מעודד אותו לדעת להלחם.
גיא אמר – תשמעי, אם אני אהיה כנה, אני מעדיף שהוא יהיה בצד המחטיף ולא בצד החוטף. אני יודע טוב מאד מה זה להיות בצד שחוטף, ולוקח הרבה שנים להתאושש מזה, אם בכלל.
בהתבוננות נוספת זיהינו שהסיפור של הילד שונה מאד מהסיפור של האב. הוא ילד עם הרבה כוחות, שגם בלי אלימות יכול לקבל מקום ובטחון בתוך חברת הילדים. גיא נזכר כיצד הוא נדהם לראות את בנו, אומר לחבר שלו בתוך משחק – זה לא נעים לי שאתה לא מקשיב לי בכלל! ואז החבר עצר והקשיב.
הדוגמא הזו הובילה להבנה נוספת – הילד גדל בחברה אחרת מזו שבה גדל האב. בגן שלו הוא לא נתקל בבריונות דומה לזו שאיתה התמודד גיא, ולכן אינו מתמודד עם העדר בטחון אישי הזכור לגיא בצורה חזקה כל כך.
הבנו שהילד לא חייב להיות "מחטיף" או "חוטף". הוא יכול לשמור על עצמו גם בלי להיות אלים כלפי אחרים.
תובנות אלו הביאו אותנו לסוגיית הנפרדות – הילד אינו האב, ולכן החוויות שלו והצרכים שלו שונים. מתוך הנפרדות ניתן להתבונן שוב בילד, ולהבין לאיזו תגובה הוא זקוק על מנת לרכוש כלים יעילים יותר להתמודדות במצבי קונפליקט עם חברים בגן ובמצבי תסכול.
ומה הצרכים של הילד עצמו?
השיחות הללו, שבהן הבנו את החוויה הרגשית של כל אחד מההורים, עזרו לנו לחשוב באופן בהיר יותר על הצרכים של הילד עצמו.
מה קורה לו כשהוא כועס?
אילו כלים יעזרו לו להתווסת?
מה הקשר בין הפרעת הקשב להתפרצויות ולאלימות?
ועוד ועוד.
דיברנו על כך שהילד צריך להרגיש מובן. להרגיש שההורים מבינים שכשהוא זורק צעצוע או מרביץ לילד, הוא בעצם חווה מצוקה. שלמצוקה הזו צריך למצוא פתרונות אחרים, מתאימים יותר.
אילו גבולות הוא צריך לדעת שקיימים, ומה קורה אם הוא עובר את הגבול? ועוד ועוד.
סיכום
כשאתם, ההורים, הולכים להדרכת הורים, בעיקר בשיטה של טיפול בהורות, אתם מגיעים כאנשים עם מגוון רגשות, ואולי גם עם קול רועד. בשירות הבנת ההתנהגות של הילד - אתם עוברים תהליך אישי מעמיק, הכולל שיחה עליכם כבני אדם. אתם מכירים את החלק ההורי שלכם טוב יותר, מבינים מה קורה בקשר ביניכם לבין הילד, ומתוך תובנות אלו, מגבשים דרכים נוספות לעזור לילד שלכם בהתמודדות עם החלקים ההתנהגותיים של הפרעת הקשב שלו.
בתהליך טיפולי טוב, תלמדו להבין טוב יותר את הילד שלכם ואת הצרכים שלו בגבולות, אמפטיה, התאמות של הסביבה ועוד.
נועה שיינין
עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית ומרפאה בעיסוק,
טיפול בהורים, בוגרים ונוער במגוון קשיי חיים.
הוראה והדרכה לנשות טיפול ממקצועות הבריאות, עם דגש על ההיבטים הרגשיים שבתהליכי הטיפול.
אתר - לדבר רגש
שישי רגשי - פוסט שבועי על קשיים רגשיים במקצועות הבריאות
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על:
הדרכת הורים מיוחדת להפרעת קשב
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
06.05.2025