עלון קשב ADHD
מהפרעה להשראה -
יישומי בינה מלאכותית
לסטודנטים עם הפרעת קשב
ד"ר בטי שרייבר
סטודנטים עם הפרעת קשב מתמודדים מדי יום עם אתגרים ייחודיים בניהול הזמן, ארגון משימות, והתמודדות עם עומס לימודי. במציאות שבה טכנולוגיה מתקדמת הופכת לחלק בלתי נפרד מהחיים האקדמיים, יישומי בינה מלאכותית מציעים מענה חדשני ומותאם אישית לצרכים אלה.
"אני נרדפת על ידי המשימות שלי"
דנה, סטודנטית לתקשורת בשנתה השלישית, המתמודדת עם הפרעת קשב, מתחילה את הבוקר בתחושה שהיא כבר בפיגור. המחשב הנייד שבו חיפשה מאמר לשיעור הקודם עדיין פתוח, ותזכורות לא מעודכנות ממלאות את הטלפון שלה. היא מגלה ששכחה להגיש עבודה חשובה ונזכרת שלא בדקה את לוח המשמרות בעבודה. התחושה שהיא "רודפת אחרי הזמן" מלווה אותה, והיא כמעט מתייאשת מניסיונות לסדר את יומה.
עם לוחות זמנים צפופים, מטלות לימודיות תובעניות, ועבודה במשרה חלקית, דנה מתמודדת גם עם תחושת כישלון מתמדת: "אני מרגישה שאני נרדפת על ידי המשימות שלי ואין לי מושג איך לשבור את המעגל." כשהיא מנסה לקרוא מאמר, עיניה משוטטות והמחשבות נודדות למקומות אחרים ללא שליטה. השנה היא נדרשת לכתוב עבודה סמינריונית, הכוללת קריאת מאמרים רבים, הבנתם, תקצורם, וכתיבה באנגלית – משימה שנראית לה בלתי אפשרית בעומס הקוגניטיבי והזמנים שבו היא נתונה.
דנה פנתה אליי לייעוץ במטרה להכיר יישומים טכנולוגיים שיסייעו לה להתמודד עם הקשיים בלימודים ובכתיבת העבודה האקדמית. במהלך הפגישה הראשונה היא שיתפה שלמידה חזותית מסייעת לה במיוחד להטמעת מידע, וביקשה לארגן את משימותיה בצורה מרוכזת שתמנע פיזור בין מקומות שונים. בנוסף, דנה הביעה צורך בעזרה בפיצוח המשימה של כתיבת עבודה סמינריונית, שנראתה לה כפרויקט גדול, מעורפל ומורכב. המודעות שלה הן לקשיים והן ליכולותיה וכישוריה אפשרה לנו להתאים לה כלים יישומיים שיאפשרו לה לגשת למשימה באופן יעיל וממוקד, ואף ליהנות מתהליך הלמידה.
כדי לסייע לדנה ולסטודנטים עם הפרעות בקשב ובלמידה חשוב להבין את הגורמים לקשיים שמונעים מהם להתמודד עם משימות הלמידה וסדר היום ולהציע פתרונות חכמים באמצעות יישומי בינה מלאכותית.
המאפיינים והקשיים הבולטים אצל סטודנטים עם הפרעות בקשב ובלמידה
1. הקושי - אתחול משימות, דחיינות
"להתחיל משימות ממש קשה לי. קשה לי "להתניע". זה לא כי אני לא רוצה, זה כי יש לי קושי להתחיל את זה, אבל ברגע שאני מתחילה ואני עושה אז אני מסיימת".
ממצאי מחקרים מצביעים על כך שסטודנטים עם הפרעת קשב חווים קשיים משמעותיים, העולים על אלו של עמיתיהם, בכל הנוגע להערכת זמן, כלומר, אמדן זמן. הם מתקשים להעריך את משך הזמן הנדרש לביצוע משימות שונות, דבר המשפיע גם על יכולתם לנהל את זמנם באופן יעיל.
"הזמן שלי פשוט בורח לי מהידיים, ואני מתקשה להעריך כמה זמן כל דבר ייקח. נגיד, אני מתחילה להכין מצגת וחושבת שזה ייקח לי שעה, אבל עוברת חצי יום ואני עדיין רק באמצע"...
קושי בהערכת זמנים, לצד קושי בארגון המידע, מהווים שני גורמים מרכזיים המקשים על אתחול משימות למידה – מצב שרבים מזהים ומפרשים כ"דחיינות". סטודנטים עם הפרעת קשב נוטים להגדיר את עצמם כדחיינים, אך הגדרה זו, השיפוטית במהותה, אינה מספקת הסבר מעמיק או מעידה על הגורמים האמיתיים שעומדים מאחורי האתגר של אתחול משימות.
הפתרון - שימוש בצ'אטבוט לצורך אתחול משימות
(Chat GPT; Claude; Gemini)
השימוש בצ'אטבוט מציע אפשרות לאתחול מהיר ויעיל של משימות למידה. ניתן לצרף לצ'אטבוט מסמכים המכילים הוראות עבודה ולבקש ממנו לנתח את ההוראות ולחלק אותן למשימות קטנות וברורות. בנוסף, הצ'אטבוט מאפשר לשאול שאלות הבהרה, לקבל רעיונות לכתיבה ראשונית, ולהתגבר על מחסומי התחלה. עבור דנה, השיחה עם הצ'אטבוט מהווה כלי שמקל על תהליך הכתיבה, בכך שהוא מאפשר לה להתחיל לכתוב ללא מאמץ, ובהמשך מסייע בניסוח טקסט מדויק יותר, כולל תיקון שגיאות כתיב קלות.
טיפ חשוב לכתיבת פרומפט:
בכל שיחה עם צ'אטבוט תתארו כמה שיותר את המאפיינים שלכם וגם את הקשיים הספציפיים שאתם חווים במשימה. למשל, קושי בהתארגנות, בכתיבת המבוא או בהבנת הנחיות.
לדוגמה: אני סטודנטית עם הפרעת קשב שלומדת לתואר ראשון בקורס...בקורס קבלתי משימה, כאן תכתבו את המשימה, ואיני יודעת איך להתחיל. תסייע לי לפרק את המשימה לחלקים קטנים ולאפשר לי להתחיל לכתוב את הפסקה הראשונה.
2. הקושי - ארגון סדר היום והזמן
סטודנטים עם הפרעות בקשב ובלמידה מתקשים לנהל ולארגן את הזמן והמידע. קשיים אלו מתבטאים לעיתים קרובות בשכחת פריטים חיוניים הדרושים לפעילויות היום, או של פעילויות חשובות הנעוצות בסדר היום. הם מסתובבים עם תחושת דאגה מתמשכת, תחושות של החמצה והיעדר שליטה על המטלות והמחויבויות.
הפתרון - שימוש בצ'אטבוט כעוזר אישי
דנה התחברה לצ'אטבוט קולי שמסייע לה בהתארגנות: היא מספרת לו מה הצורך שלה באותו רגע והוא יסייע לה. לדוגמה, הוא יכול לבקש ממנה להזין את המשימות ולארגן אותן לפי דחיפות, סדר עדיפות ומשמעות. הצ'אטבוט מספק לה מענה לשאלות אישיות. ניתן לשוחח אתו או לכתוב בו ואף ניתן להשתמש בהקראה שלו לצורך שמיעת התשובה.
עוד פתרון - אפליקציית MyStudyLife
פתרון נוסף הוא ניהול הלמידה באמצעות אפליקציה זו, המאפשרת לדנה לארגן לוחות זמנים למבחנים, משימות ומועדי הגשה. הכלי מרכז את כל המידע הנדרש במקום אחד, מה שמפחית את הצורך לזכור פרטים רבים.
3. הקושי - קריאה וארגון המידע
הפתרון - OneNote
זוהי מחברת דיגיטלית של מיקרוסופט. המחברת מאפשרת לדנה לרכז את כל החומרים הלימודיים שלה במערכת דיגיטלית אחת. היא משתמשת בתכונת ההקראה המובנית כדי להאזין למאמרים ולשפר את הבנתם ומאפשרת לעצמה להשתמש בהקלדה קולית על מנת לכתוב כאשר היא שולטת בידע. מידי פעם דנה מצלמת את הלוח ומטמיעה את הצילום בתוך המחברת. שימוש בצ'אטבוט יאפשר לה גם לקבל מידע על הכתוב, כאשר לא מדובר בכתב יד.
4. הקושי - תקצור מאמרים ומיזוג מידע
הפתרון - Notebook LM Google
זהו כלי המאפשר לדנה לארגן מאמרים שונים שהיא מוצאת, לתקצר אותם ולמזג אותם לטקסט אחיד. במקביל, היא מאפשרת לעצמה נגישות לחומרי הלמידה באמצעות יצירת פודקאסט קצר שהוא חלק מיכולות המחברת.
5. הקושי - ארגון מידע מילולי באופן חזותי
הפתרון - אפליקציית Napkin ai
האפליקציה מאפשרת לייצג באופן חזותי כל מידע מילולי. כשדנה גילתה אותה לא היתה מאושרת ממנה. היא הצליחה לארגן את המידע באופן סכמתי שאיפשר לה לזכור טוב יותר את הכתוב.
6. הקושי - למידה רב-חושית
הפתרון - למידה חווייתית בגישת "הבופה"
UDL - עיצוב אוניברסלי בלמידה לפי בחירת הלומד. דנה למדה לשלב בלמידה האזנה לפודקאסטים, צפיה בסרטונים מקצועיים, ומפות חזותיות, כדי להפוך את הלמידה לחווייתית ונגישה יותר. כך היא נהנית מערוצי למידה מגוונים המגבירים את המוטיבציה.
סיכום
יישומי הבינה המלאכותית, שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, מציעים גמישות ויעילות המותאמות לצרכים הייחודיים של כל אדם. בעזרת החלטה מודעת לשלב טכנולוגיות מתקדמות בחיי היום-יום, כמו שעשתה דנה, ניתן לייעל תהליכי למידה, לשפר את ההתארגנות ולהגביר את הביצועים האישיים. מעבר לכך, כלים אלה מאפשרים לאנשים לנצל את הכישורים שבהשראה, להתמקד בחוזקותיהם, ולהתגבר על הפרעת הקשב באופן שמעצים את תחושת המסוגלות וההצלחה האישית.
ד"ר בטי שרייבר
מומחית בתחום יישומים טכנולוגיים בשילוב בינה מלאכותית לאנשים עם הפרעות בקשב ובלמידה,
חוקרת ומרצה בתואר השני בטכנולוגיה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים
אתר www.bettys.co.il
דף פייסבוק: "יש לך פוטנציאל אבל"
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על:
חינוך, הוראה ולמידה - כאן
מבוגרים - סיפורים אישיים, טיפול, אימון
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
25.01.2025