עלון קשב ADHD


פיתוח כישורי למידה דרך משחק וחוויה

פיתוח כישורי למידה דרך משחק וחוויה

עלון קשב ADHD

פיתוח כישורי למידה דרך משחק וחוויה 
קרן ברעוז

לאימון כדורסל הוא מגיע שעה לפני הזמן, מביא איתו את כל הציוד, מכבד את המאמן ומקשיב לו, עושה הכל כדי להצליח!
אז למה בבית הספר חסר לו ציוד? למה בבוקר יש מריבות? למה בבית הוא מסרב להתקלח? למה הוא שוכח את הטלפון בכל מקום? למה הכל סביבו בלגן אחד גדול?

ילד עם הפרעת קשב מתאפיין בחוסר סדר, שכחה, קושי בהתארגנות וקושי בניהול זמן, במידה ונלוות לכך גם תנועתיות יתר, נוצרת סביבו סופת הוריקן.

הקושי בולט עוד יותר בפעילויות מאתגרות. הילד שמתאכזב לעיתים קרובות, רגיל לספוג ביקורת, מתבייש בכשלונות, עלול לברוח מהפעילות המאתגרת ואפילו להימנע ממנה מראש. הוא יגיד "משעמם לי", "לא בא לי", יפריע, יהפוך לליצן של הכתה או, לחילופין, ישקע בחלומות וינסה להיות בלתי נראה.

ואז מגיע החוג שהילד כל כך אוהב, שם הוא ישקיע את כל המשאבים הדרושים לו כדי להצליח:
הוא יגיע בזמן, יביא אתו את כל הציוד, יהיה סבלני לחברים, יקשיב למדריך...

המחסור בדופמין זמין, הגורם להפרעת הקשב, מקשה על היכולות הניהוליות והתיפקודיות. לעומת זאת, בזמן עיסוק בפעילויות שהילד מתעניין בהן, נבחין שהדחיינות, השכחה והאימפולסיביות נמצאות בשליטה עד כדי היעלמות.

ההצלחות והכישורים שיתפתחו דרך חוגים ודרך פעילויות אהובות על הילד, יגרמו לו לחוש מסוגלות וביטחון עצמי, שיעזרו לו להצליח בלמידה הפורמלית ובכל תחום אחר בחיים.

איך ניעזר במשחק וחוויה כדי לפתח כישורי למידה?

נשלב משחקים 
ילד עם הפרעת קשב ולקויות למידה מתקשה מאוד לשבת בכיתה, להקשיב, ללמוד, לעיתים זה בלתי אפשרי!
אם נשלב משחקים משעשעים בלמידה, הילד יפגין היענות וישפר את ביצועיו בלמידה באופן משמעותי.

נבחר נושאים שמעניינים את הילד
כאשר אנחנו רוצים לשפר את יכולות הקריאה, נבחר נושאים שהילד מתחבר אליהם, ניתן לו לקרוא קטעים קצרים שמעניינים אותו.

ניכנס לעולם הדמיון של הילד
נשלב ציור וכתיבה ונסחוף את הילד לעולם הדימיון.

ניתן משוב חיובי
נמשב את הילד באופן חיובי על הצלחותיו ונסביר מה גרם לו להצליח.

נשלב תנועה גופנית
בין קטעי קריאה ותרגילים, נעשה הפסקות לקליעה לסל, תרגילי כושר וכל דבר הקשור בתנועתיות.

נלמד באמצעות שירים
לילד שאוהב מוזיקה, ניתן דיסקים ללמידה באמצעות שירים.

נחלק למקטעים קצרים
כאשר נחלק את חומר הלימוד למקטעים קצרים עם זמנים קצובים, "הייאוש" ייעשה קל יותר והחומר יזמין ללמידה.

נעשה הפסקות רענון
נעשה הפסקות, לא מול מסכים, לניקוי הראש, כגון ספורט, טיול עם הכלב בחוץ, מקלחת.

נלמד במקום הכי כייפי ללמידה!
לא חייבים ללמוד ליד שולחן! הילדים המיוחדים שלנו לומדים טוב יותר כשהם בעמידת ראש, שוכבים, שומעים מוזיקה. נמצא מקום שבו הכי כיף להם ללמוד.

נטמיע הרגלים של תכנון זמן
אין שעון, אין תכנון, הכל בלגן! נהפוך את תכנון הזמן להרגל, כי כשיש הרגלים עובדים על אוטומט. להטמיע הרגל לוקח 21 ימים של פעולה שחוזרת על עצמה, ואחר כך לא צריך להקדיש לה מחשבה.

נקבע מראש את התארגנות הבוקר
הילד יכול לצייר או לכתוב מראש את סדר ההתארגנות של הבוקר. בבוקר עצמו, כשהכל יצא משליטה, נפנה אותו לרשימה שהכין, לסדר שהוא קבע, וניתן לו את ההרגשה שהוא מנהל את עצמו ושהוא יכול, נזכיר לו שבחוג הוא הצליח!

נתארגן לקצב המוזיקה
נשים מוזיקה נעימה ומרגיעה או, לחילופין, מוזיקה קצבית, ונהפוך את ההתארגנות לשיר, למסיבה, או לריקוד. 
כל ילד רוצה להצליח. אם נבנה איתו סדר פעולות מדיד בזמן, הוא יחווה את ההצלחה. לדוגמא, אם נקציב זמן של שיר עבור כל פעולה בזמן ההתארגנות בבוקר, ניצור מסגרת זמנים קליטה ופרקטית עבורו.

נעשה סדר צבעוני בתיק
כל יום קיבלתי פתק, הערה שחסר ציוד, עד ש...שמנו שקית ציוד אצל המורה, שתמיד יהיה להשלים את החסר, אבל זאת לא התארגנות עצמאית, זה פתרון זמני, נכון?

כשילדיי היו קטנים, קניתי תיקי בד צבעוניים ובכל תיק שמנו את כל הציוד למקצוע: ספר, מחברת עפרון, מחק...למדנו לפרוש את כל הציוד באופן ברור על המיטה, להתאים ספר למחברת לפי מערכת ולהחזיר לתיק. 
הילד שלנו פותח את התיק ועלול לא לזהות את הספר, כי הכל נראה דומה, אבל בשיטת הצבעים, הוא פתח את התיק, זיהה את הצבע ומיד הוציא הכל מסודר. 

סיכום
כשאנחנו אוהבים לעשות משהו, אנחנו ניגשים אליו בשמחה ובכיף, ובמיוחד הילדים. לכן למידה חווייתית ממריצה את הילדים להתנסות, והיא מאוד משמעותית.
יש להבין את הקושי, את הצורך, ואת המניע להתנגדות של הילד ללמידה, כדי לפתח בו את הכישורים המתאימים לאתגרי הלמידה המיוחדים לו, אתגרים שאיתם יתמודד בתחומי חיים שונים בעתיד.

 

קרן ברעוז
בעלת מרכז טופ קיד –
מרכז חוגים להעצמת ילדי הפרעות קשב
https://lp.vp4.me/fbm1
מפתחת גישת "מהפרעה ליצירה"
מנהלת קהילת "אמא מאותגרת" בפייסבוק
052-8080751

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
למידה והוראה עם הפרעת קשב - כאן 

מבוגרים - ניהול זמן - כאן

 

 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


13.03.2023