עלון קשב ADHD


קופסה של חיבה לילד עם הפרעת קשב בבית הספר

קופסה של חיבה לילד עם הפרעת קשב בבית הספר

עלון קשב ADHD

קופסה של חיבה
לילד/ה עם הפרעת קשב בבית הספר
טליה טל אייל  

עוד מעט מתחילה שנת הלימודים. אני עולה לכיתה ד'. כולם מצפים ממני...
אני מדמיינת את השיעורים המשעממים, המורות חסרות הסבלנות, שמעירות לי להעתיק מהלוח ולהפסיק להתנדנד על הכיסא. מיכל, שיושבת לידי, לא מבינה למה אני מתופפת בידיים, ואיך אני מאבדת ציוד כל הזמן...
היועצת, מציעה שאשחק עם כדור גומי בזמן השיעור ,אך איילת, המורה למדעים, אומרת שהמשחקים על השולחן שלי מוציאים אותה מריכוז, כי לה עצמה יש הפרעת קשב. 
 

דמיינתי לי קופסה של חיבה
אמא עשתה לי דמיון מודרך וראיתי את כיתה ד' שלי: 

אנחנו יושבים בכיתה בזוגות, זה עדיף על קבוצה עם עוד 8 זוגות עיניים, שמביטים בי.

מתחת לשולחן שלי יש פדלים של אופניים, כשאני משתעממת, אין לי צורך לעזוב את מקום הישיבה או להתנדנד.

המורה מבינה, שקשה לי להקשיב לה 45 דקות. היא מעבירה הקנייה קצרה של 10 דקות, שאחריה בוחרים משימה אחת מתוך שתיים, שהיא מציעה ליישום החומר. אני מעדיפה לבחור ולא שיכריחו אותי לעשות דברים.

לא להאמין! בקצה הכתה יש שולחנות גבוהים ואני יכולה ללמוד בעמידה.

ידוע שאני ילדה חכמה. מספיק שאפתור 2 תרגילים, כי שאר התרגילים חוזרים על עצמם. אחר כך אני הולכת בקביעות לכיתה א' לעזור לילדים שלומדים קרוא וכתוב. הם כל כך שמחים לקראתי.

הוסיפו למערכת שלי שיעור נוסף, שעה פרטנית עם סיגל המורה לאומנות. העיצובים שאני מכינה לימי חג ומועד מקשטים את מסדרונות בית הספר, ואני מרגישה נהדר כשכל בית הספר רואה את התוצרים שלי.

בכלל, יש לי הרגשה שפתאום המורים אוהבים אותי. חלקם נעזרים בי לסדר את המחשב, להביא דברים מהמזכירות או לחלק דפים בכיתה. הם משבחים אותי הרבה יותר לעומת שנה שעברה.

אני רוצה שייגמר כבר החופש הגדול ואעלה לכיתה ד'!

אמא אמרה לי לנשום 3 נשימות עמוקות ולפקוח עיניים. התעוררתי. אני מאמינה, שהשנה יהיה לי קל יותר לחזור לבית הספר, אפילו אם רק חלק ממה שדמיינתי יתממש.
 

שני תחומים בהם כדאי לכם להתערב 
כל אחד מאיתנו הוא קצת מאותגר קשב, אבל מי שעבר את האבחון הקליני והוגדר כבעל "הפרעת קשב ותנועתיות יתר", הוא מאותגר הרבה יותר.

ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב שאינם מטופלים, עלולים לפתח דימוי עצמי נמוך, שכן צרכיהם אינם זוכים להכרה. כך נפגוש ילדים עם מחשבות אוטומטיות שליליות לגבי עצמם, תסריטים קטסטרופליים לגבי עתידם, תחושת חוסר אונים וחשש מתמיד מאיבוד שליטה. הם זקוקים להתערבות בשני תחומים עיקריים :

א. תחום התפקודים הניהוליים
קושי בתחום התפקודים הניהוליים מתבטא למשל בהתארגנות הבוקר, בהתמדה במילוי משימות שחוזרות על עצמן, בניהול זמן, במעבר ממשימה למשימה ובדחיינות. תחום זה כולל ארגון ותיכנון.
 

ב. התחום הרגשי-התנהגותי
קושי בתחום הרגשי מתבטא בדפוסי חשיבה שליליים, מצבי רוח, התפרצויות כעס ולעיתים התפתחות חרדת ביצוע, חרדת מבחנים, חרדה חברתית, עצבות ודכאון.
קושי התנהגותי מתבטא בחוסר וויסות עצמי, התנהגות תגובתית וחסרת שליטה, שעלולה ליצור מתחים עם הסביבה.

הפרעת הקשב מתייחסת לכלל מעגלי החיים של הילד: המעגל המשפחתי, המעגל החברתי, המעגל הבית ספרי, ובהמשך יגיעו מעגלי החיים הבוגרים.

מנהלים ומורים יקרים, מה ניתן לעשות בתחום בית הספר?
 

העניקו "קופסא של חיבה" בבית הספר
טיפים שימושיים לצוותי הוראה של תלמידים עם הפרעת קשב

 להעצים להעצים להעצים, ולחזק את תחושת המסוגלות של התלמיד. 

 שיבוץ תלמידי קשב בשיעורים פרטניים בהתאם לחוזקות שלהם - ספורט, מוזיקה, אומנות ועוד. זהו זמן העצמה, אוורור והנאה שלאחריו נרוויח הנעה (מוטיבציה).  

 להפוך את תלמיד הקשב לחונך של כתות נמוכות. 

 נשתמש באהבתו של התלמיד לעזור, ונוציא אותו משעורים שמשעממים אותו לטובת חניכת תלמידים הזקוקים לו.  

 פתק אוהד להורים עם מילה טובה על יום מוצלח של התלמיד. פתק עדיף על שיחת טלפון, כי אפשר לתלות אותו במקום גלוי על המקרר בבית.  

 המלצה להורים לשאול מ"יד שרה" פדלים לאופנים לשימוש מתחת לשולחן. 

 הכנת שולחנות למידה גבוהים, או שולחן גבוה בסוף הכיתה עבור למידה בעמידה.  

 שיחות אישיות, כ- 10 דקות, כדי שירגישו שרואים אותם. להתעניין איך אפשר לעזור להם.   

 מומלץ שמחברת וספר של אותו מקצוע יהיו באותו צבע או באותה תיקיה. 

 חשיפת הכיתה לספרים המסבירים על הפרעת הקשב והמתנה שבה. לדוגמה: "האיידיאייצ'די שלי"- לאורה וולמר. "שדונים של נסיכים" – גונן גיטליס, " כל ילד חושב אחרת "- לוין,מ. ועוד   

 שינוי חשיבתי שלנו המורים: משהו נפלא עומד להתרחש. . .

"אדם הוא תוצר סך כל מחשבותיו. מה שהוא חושב הוא נהיה". נחשוב שאנו מסוגלים להתמודד ולהעצים את ילדי הקשב כי לכולם יש כוונה חיובית ויש להם הכוחות להשתלב ולהצליח. נאמין בהם.

ועוד היד נטויה להמון יוזמות חינוכיות...
 

סיכום 
ילדי הקשב הם שלמים ויצירתיים. שלמים ואין מה "לתקן" בהם. עלינו ללוות אותם בתהליכים של חיזוק המסוגלות העצמית וצמיחה. 
ילדי הקשב קיבלו הרבה מתנות: הם מתלהבים, אוהבים לעזור, אוהבי הרפתקאות, אנרגטיים, סקרנים, יצירתיים וחושבים "מחוץ לקופסא". בואו נעניק להם בבית הספר "קופסא של חיבה" עם הרבה חמלה, עם קסם ועם אהבה. 
בואו נאפשר להם להגשים את עצמם!  

 

טליה טל אייל - מטפלת רגשית 
עובדת סוציאלית ויועצת חינוכית 
מוסמכת לאימון וטיפול לילד ולמתבגר עם adhd 
052-8343446 
כפר תבור 

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי.  
כדאי לך לקרוא עוד עלונים על 
למידה והוראה עם הפרעת קשב - כאן 

טיפול התנהגותי רגשי - כאן

 

בברכה,  

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


23.08.2021