עלון קשב ADHD


חזרה לבית הספר ומסע יעיל במסלול הקבוע עם הפרעת קשב

חזרה לבית הספר ומסע יעיל במסלול הקבוע עם הפרעת קשב

עלון קשב ADHD

חזרה לבית הספר ומסע יעיל
במסלול הקבוע עם הפרעת קשב 

עדי סגל ויסברגר

"אמאאאא! נעלמה לי חוברת חשבון! "
"אבא, אני לא מוצא את הנעליים!"
עוד 12 דקות יצלצל פעמון בית הספר והילד עדיין בבית, לא מוכן ... מה יהיה?!

במשפחות עם ילדים המאובחנים עם הפרעת קשב ותנועתיות יתר משפטים דומים לאלה נוטים הם חלק קבוע משיגרת הבוקר בפרט ושיגרת החיים בכלל. ההתמודדות המאתגרת והחוזרת על עצמה מביאה איתה מצבי חוסר אונים, התשה ותסכול.
אבל זה לא חייב להיות ככה.
יש פעולות פשוטות שניתן לבצע כדי להקל על ההתמודדות הזאת.

כיום ידוע שהאבחנה "הפרעת קשב ותנועתיות יתר", משליכה על כל תחומי התפקוד של האדם מילדות עד זיקנה. הפרעת קשב איננה מתבטאת רק בקושי להתרכז בלימודים בכיתה, או תשומת לב גבוהה לגירויים מהסביבה, או בחוסר סבלנות להקשיב, או בתגובות פזיזות עד מתפרצות.

אחד המאפיינים הבולטים של הפרעת הקשב לאורך מעגל החיים הוא ליקוי משמעותי בתפקודים הניהוליים.
תפקודים אלו מאפשרים לנו לנהל את עצמנו ביעילות במשימות החיים השונות למען השגת מטרות.

למשל, כשאנחנו צריכים להגיע לעבודה מדי יום, נידרש מאתנו לתכנן את צעדינו כבר בטרם יציאתנו מהבית, כדי שתפקודנו במשך היום יוכל להתנהל באופן שוטף וללא תקלות. לשם כך נצטרך להתלבש בהתאם למקום העבודה, ולזכור לקחת את החפצים האישיים שנצטרך במהלך היום: מפתחות, ארנק, מחשב, טלפון, מטענים , תעודות, מסמכים, יומן, אוכל ומשקה. יותר מכך, כדי שנוכל לקחת אוכל לעבודה, נצטרך להכין אותו מבעוד מועד. 

אם כך, במשימת ההתארגנות ליציאה מהבית, טמונה מורכבות. המורכבות נובעת מריבוי המטלות הקוגניטיביות והתפקודים הניהוליים הכלולים בה: תכנון, זיכרון, קשב, התמדה ברצף הפעולות, מעברים, ניהול זמן, בקרה ולבסוף בדיקה עצמית: האם לקחתי את כל מה שהייתי צריך?
במידה וצצה בעיה ברצף פעולות השגרה, למשל, אם כיבינו את השעון המעורר ולא התעוררנו בזמן, או אז יידרשו מאתנו, בנוסף לאלו, גמישות מחשבתית לפתרון הבעיה וגם וויסות רגשי כדי לשלוט בתגובותינו.

אחד התפקודים הניהוליים שבו נמצאת לעתים פגיעה בקרב אוכלוסיה עם הפרעת קשב, הוא התארגנות. ילדים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעת קשב, נוטים לאבד חפצים, לשכוח אותם או לבזבז זמן רב בחיפוש אחריהם.

סביבת החפצים של ארבל
שעת אחה"צ, ארבל (9) מסיים את זמן המנוחה שלו מול מסך הטלוויזיה וצריך להתארגן לצאת לחוג כדורגל.
לחוג יש להגיע לבוש במדי הקבוצה, נעול נעלי כדורגל ונושא תיק עם מגינים, מגבת, בקבוק מים , פרי וחטיף אנרגיה.
ארבל קם מהספה בסלון, לא לפני שהוריו הפצירו בו מספר פעמים, ופונה לחדרו להתארגן.
על השטיח בחדרו פזורים חלקי משחק ההרכבה בו שיחק בבוקר וכמה מכוניות. יש שם גם סנדל בודד, נעל כדורגל אחת מגן ברכיים וספינר. על מיטתו , זרוקות שמיכה וחולצה שחשב ללבוש בבוקר ובסוף בחר שלא. חולצה נוספת שמוטה למרגלות המיטה על הרצפה ולידה מכנסי פיג'מה. על הכסא ליד שולחן הלימודים מונחת חולצת פיג'מה עם בגדים נוספים,
ו...הו! מתחתיהם מבצבצת חוברת החשבון שחיפש אתמול.
מתחת לשולחן שתי נעליים שאינן זוג, כדור-רגל אדום , ספינר נוסף וכמה קלפים שנפלו. על השולחן בערבוביה דפי הודעות, מחברות, מגן ברכיים , מפתח, עפרונות וכלי כתיבה בתפזורת.
ארבל נכנס לחדר.
איך ימצא בקלות את הדרוש לו?
איך יתארגן ביעילות לחוג הכדורגל?

ההצעה שלי: יצירת סביבה פיזית תומכת וארגון חללים באופן מושכל. 
לקראת שנת הלימודים החדשה, אני מזמינה אתכם להתייחס לסביבה הפיזית ולארגן אותה באופן שייטיב ויקל עליכם ועל ילדיכם את ההתנהלות היום יומית.

מפעל שלם של גרויים
החדר, כמות שהוא , מציג לעין ריבוי של פריטים, וארבל נדרש להתמודד בסביבה עמוסת גירויים. אם לילד יש הפרעת קשב, אזי האתגר כפול ומכופל.
עומס הגירויים פועל בשני כיוונים :
האחד, הוא מציב הסחות ופיתויים כמו: "הנה משחק ההרכבה שנאלצתי להפסיק בדיוק באמצע, אולי כדאי שאשלים לרגע את הגג שהתחלתי בצהריים ...? "
השני, הוא מקשה על מציאת הפריטים הדרושים לביצוע המשימה.

אנשים בעלי אבחנה של הפרעת קשב ותנועתיות יתר מאופיינים בפעילות יתר של ייצור מחשבות ורגשות. המוח כמו פועל ללא הפסקה ובקצב מהיר, והם מעידים על חוויה פנימית של רעש מחשבתי ורגשי.
הוסיפו לכך את הקשב המבוזר לגירויי הסביבה בתחומי הראייה, השמיעה, המגע והריח, וקיבלנו מפעל שלם של גירויים חיצוניים ופנימיים המשתלבים אלו באלו.

שקט ויזואלי
אם עומס הגרויים בחדר יוצר "רעש ויזואלי" על העין, נוכל ליצור סביבה שקטה יותר על ידי הפחתת החפצים הנראים לעין בשתי דרכים:
1. צמצום כמות החפצים בחדר
2. אחסון חפצים באופן מוסתר:
חפץ שלא חייב להיות גלוי לעין, נאחסן באופן מוסתר, עם עדיפות לארונות סגורים על פני מדפים גלויים או ויטרינות שקופות.
את הצעצועים נארגן בארגזים וקופסאות אטומים , כשמחוץ לקופסא נכתוב בבירור או נשים תמונה של התכולה שבפנים. את ספרי הקריאה נשמור בארון עם דלתות. את הבגדים שבשימוש נשים בסל אסתטי.

חפצים חשובים במסלול קבוע
תארו לעצמכם שלכל חפץ חשוב היה מקום קבוע וידוע מראש ב"מסלול מערכת השמש" של הבית.
האם זה לא היה חוסך חיפושים גוזלי זמן?
האם זה לא היה מונע מפחי נפש מיותרים ?
אבל איך קובעים מהם אותם חפצים חשובים?
בואו נחשוב על יום לימודים טיפוסי:

  1. המסלול הקבוע:
    דמיינו את דפוס הפעולות ואת מסלול הפעולות הקבוע של ילדכם בכל יום בהתארגנות ליציאה בבוקר. מסלול זה עשוי לכלול מספר פעולות קבועות ואוניברסאליות כגון: היגיינה , התלבשות, שתיה, אכילה, נטילת התיק והתייחסות לתכולתו.
    האם במשפחתכם יש עוד פעולות קבועות?
  2. סדר הפעולות:
    חישבו מהו סדר הפעולות שנהוג אצלכם. למשל, האם קודם מתלבשים או קודם אוכלים?
  3. כתיבת המסלול:
    תארו בכתב את המסלול.
  4. חפצים חשובים:
    בתיאור המסלול, סמנו את החפצים החשובים. הקיפו בתוך הטקסט שמות עצם כמו: מפתחות, מסכה, ילקוט, כובע וכו'.
  5. מקום קבוע:
    כעת, הגדירו לכל חפץ חשוב מקום קבוע בביתכם.
    בקביעת המקום מומלץ לשקול נוחות, נגישות ואת תדירות השימוש, כדי שהמיקום שתבחרו יהיה הגיוני ומיקל.

שיתוף הילד
להגברת האפקטיביות, כדאי לשתף את הילד בתהליך בהתאם לגילו.
חישבו, האם מתאים לערב אותו כבר משלב השיחה והתכנון המקדים, או שנכון יותר להסתפק בהצגת המקומות שנקבעו על ידיכם לאחר קבלת ההחלטות?

סיכום
שנת הלימודים ההולכת וקרבה והמעבר מתקופת חופשה למסגרות של לימודים ועבודה, מזמינים אותנו להיערך בצורה מותאמת ולהתכונן מבעוד מועד, כדי שההסתגלות לשנה החדשה תיעשה בצורה נינוחה ככל האפשר.
אוכלוסייה עם הפרעת קשב ותנועתיות יתר, מתמודדת עם מאפיינים ייחודיים המאתגרים את שיגרת המסגרות, בגלל ליקוי בתפקודים הניהוליים.

התייחסות לסביבה הפיזית, לניהול שיגרת התארגנות הבוקר ושיגרות המשפחה בתוך מרחב הבית, מאפשרת התנהלות יעילה יותר עם לוח הזמנים ועם המשימות. לכל אלו השפעה מרחיקת לכת על תחושת העצמי ואיכות החיים ביום יום.

מה מתאים לכם לאמץ למשפחה שלכם? אשמח מאוד שתכתבו לי בדף הפייסבוק שלי, ובמידה ויש לכם הצעות נוספות לייעול ההתארגנות לקראת שנת הלימודים, שתפו וכתבו לי.
 

עדי סגל ויסברגר B.O.T
מרפאה בעיסוק, מורשית טיפול בגישת קוגפאן
בעלת הקליניקה לריפוי בעיסוק אופטימי
מרצה לאנשי טיפול, חינוך ולהורים
מדריכת הורים בגישת אדלר
מנהלת דף הפייסבוק "ריפוי בעיסוק אופטימי":
https://www.facebook.com/adisegaloptimi
052-3951642

 

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושאי 
התאמת הסביבה והתארגנות - כאן

זכויות כספיות - כאן

 בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 
 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


16.08.2021