עלון קשב ADHD
מדוע שגרה משפחתית כל כך חשובה לילדים
ובמיוחד לבעלי הפרעת קשב?
ניצן סולימן
מאז ומתמיד היה הבית שלנו עם הפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות. כאמא המופקדת על ניהול כל העוצמות הגבוהות, הווליום, הקצב המטורף והפרעת הקשב הפרטית שלי, נעזרתי בכלי של התארגנות מראש עם רשימות. ברגע שהצלחתי להעביר אל הכתב את עומס המטלות והמחויבויות של הילדים ושלי עצמי, הצלחתי להירגע ולנהל את הבית בשלווה ובשפיות.
כך יצרתי את השגרה המשפחתית שלנו.
בימי הקורונה הכלי הזה קיבל משמעות יתרה. בכל מוצ"ש אני יושבת עם המתבגר שלי, שניגש השנה לבגרויות, כדי לתכנן את השבוע הקרוב. אני מדפיסה טבלה ריקה וביחד אנחנו ממלאים בה את מה שעומד לקרות השבוע: מתי הולכים לבית הספר, מתי לומדים בזום עם פירוט המקצועות, איזה שעור פרטי מתקיים באיזה יום, מתי יש מבחן, מתי יש מיונים לצבא ומתי נשאר לו זמן לעבודה שהוא כל כך רוצה.
אחרי שהטבלה כתובה, אפשר לראות באופן חזותי את הזמן הפנוי שנותר לפעילות כייפית ואת הזמן הפנוי של כל אחד מבני הבית. אין ספק שהטבלה מפחיתה את רמת המתח וכמות הוויכוחים במשפחה, כי היא מאפשרת לכל אחד מאתנו להציץ בה מידי פעם ולראות מה כבר עשינו ומה עוד לפנינו ולקחת אחריות אישית. אני רואה איך הילדים שלי אימצו את הכלי הזה ורושמים בו ביוזמתם את הדברים החשובים. כך הם עוזרים לעצמם להתארגן בצורה מסודרת שמחלקת את הזמן והמשימות ליחידות קטנות ובלתי מאיימות.
משימת הניהול לא קלה, מעייפת ומתסכלת. כל יום אני מזכירה לעצמי שאם העזרה הזאת מאפשרת למתבגר הסוער שלי ללמוד ולהצליח ויחד עם זאת לשמור בבית על יחסים טובים, פתיחות וקרבה, אין כמוני מאושרת.
מהי שגרה משפחתית ומדוע כדאי לקיים אותה?
לכל משפחה יש דרך התארגנות משלה לביצוע מטלות, לבילוי משותף ולניהול הבית. זוהי השגרה המשפחתית, שעוזרת לכל בני הבית לדעת מה כל אחד מהם צריך לעשות, מתי, באיזה סדר ובאיזו תדירות. לדוגמה:
שגרה יומית: התנהלות בוקר, יציאה לגן, לביה"ס, לישיבה או ללמידה בזום, זמן רחצה, זמן שינה וארוחות.
שגרה שבועית: תחביבים, עבודות הבית, ניקיונות, ועוד.
חיי המשפחה מורכבים משגרות משפחתיות ואישיות
שגרות משפחתיות, כגון: ארוחות משותפות, זמן בילוי משותף, שמירה על קשר עם המשפחה המורחבת, ועוד,
שגרות אישיות, כגון: התארגנות בוקר, מפגש עם חברים אחה"צ, ביצוע מטלות בית, זמני שינה, וכד'.
מדוע שגרה טובה לילדים?
השגרות מלמדות את הילדים את סדרי העדיפויות של הוריהם ושל המשפחה כולה. חלקן יכולות לחזק את האמונות והערכים שההורים רוצים להנחיל לילדיהם. חלק מהילדים אוהבים ואף זקוקים לשגרה יותר מאחרים, במיוחד אילה החווים קשיים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים. אולם, השגרה עושה טוב לכל הילדים ומעניקה יתרונות רבים:
א. תחושת ביטחון ושייכות
סביבה ביתית מאורגנת עם התנהלות שגרתית שחוזרת על עצמה, מעניקה לילדים ולבני נוער תחושת ביטחון, הרגשה שדואגים להם, רואים אותם ומתחשבים בהם. כשילד יודע מה צפוי לו ומה מצופה ממנו, הוא רגוע ונינוח יותר. חשוב עוד יותר לשמור על השגרה דווקא בזמנים מלחיצים כמו ימי הקורונה, בעת קושי או במהלך שלבים מאתגרים בהתפתחות כמו בגיל ההתבגרות. השגרה שומרת על מסגרת ברורה וידועה מראש ובמקרים של משבר עשויה להיות קרש הצלה של ממש. *טיפ: הקצו מקומות קבועים לאביזרים שימושיים כמו מפתחות, משקפיים ועוד.
ב. התמודדות עם מצבי לחץ
השגרה יכולה להקל מאוד, לתת תחושת ביטחון ולסייע לילדים להתמודד עם מצבים של לידת ילד חדש, גירושים, מחלה, מוות של קרוב או מעבר למקום מגורים חדש. השגרה עשויה להרגיע ולעזור על אחת כמה וכמה בתקופה המאתגרת בה אנו חיים ומתמודדים עם מגפת הקורונה. בתקופה זו ילדים חווים חששות, חרדות, מתח בבית, חוסר וודאות, מצוקה רפואית, חברתית ומצוקה כלכלית אותה כולנו מרגישים.
ג. חיזוק מערכת היחסים המשפחתית
שגרה שנוגעת להנאה או בילוי משותף, מחזקת את מערכות היחסים המשפחתיות, יוצרת יחסים אינטימיים וקרובים בין בני המשפחה ומאפשרת יותר שיתוף ותמיכה רגשית. לדוגמה, קריאת סיפור ביחד לפני השינה, פעילות ספורט משותפת או הליכה לאכול גלידה, יכולים להפוך לזמן המיוחד שההורה והילד חולקים ביחד.
ד. פיתוח כישורי ניהול, אחריות ועצמאות
ביצוע מטלות בשגרה המשפחתית עוזר לילדים ובני נוער לפתח תחושת אחריות אישית לגבי החובות והמשימות שלהם. גם כישורים בסיסיים כמו היכולת לנהל את הזמן, לתכנן מראש ולבצע מטלות לפי סדר עדיפויות הינה חשובה ביותר להמשך החיים של כל ילד. כאשר ילדים מבצעים את חלקם בשגרה כמעט ללא עזרה או פיקוח, הם הופכים עצמאיים יותר, יוזמים ובעלי תושייה רבה יותר.
ה. פיתוח הרגלים בריאים
שגרה היא דרך מצוינת ללמד את הילדים הצעירים הרגלים בריאים כמו צחצוח שיניים, לקיחת תרופות באופן קבוע, או שטיפת ידיים לאחר ביקור בשירותים. שגרה יומית עוזרת גם בכוונון שעון הגוף, בהתאמה לשעות שינה מספיקות ובמינון מותאם של זמן מסכים. לדוגמה, שגרה של שעת השינה עוזרת לגופם של הילדים "לדעת" מתי הגיע הזמן לישון. הדבר יכול לעזור להם מאוד כשהם יגיעו לגיל ההתבגרות ושעון הגוף יתחיל להשתנות.
שגרה בעידן הזום
בשנה האחרונה, כולנו מקטן ועד גדול חווים בעיקר שגרת בית ושימוש רב במסכים ובמיוחד בזום. בני הבית נמצאים שעות רבות יחד, יוצאים מעט למוסדות החינוך ולעבודה ולכן גדל גם הצורך לתכנון שגרה שונה. השגרה החדשה מחייבת לחלק את הזמן הביתי לחטיבות עם כללים משלהן. משימה זו מורכבת, כי היא דורשת התייחסות ליחידות זמן קצרות, פשוטות וקלות לזכירה שיתאימו גם לנו, המבוגרים, וגם לילדים בגילאים השונים.
ככל שנקדיש תשומת לב לתכנון השגרה החדשה, נתייחס לכל בן משפחה ולצורך הספציפי שלו, כך נקל על עצמינו ועל ילדינו ביום יום. מומלץ ליצור מערכת יומית ושבועית כתובה לכל בן משפחה בנפרד, ולהציגה בבית באופן שכולם יראו את המערכות של כולם. כך הילדים יוכלו להיעזר בכתוב ולא ישכחו שום מטלה, וההורים יוכלו לעזור ולתזכר אותם. מערכת שבועית שנמצאת מול העיניים מפחיתה עומס ולחץ רגשי מאתנו ההורים, מארגנת לילדים מה צפוי להם בשבוע הקרוב ומפנה זמן לחוויות מהנות מעבר למשימות היום יומיות.
מדוע שגרה טובה גם להורים?
כדי ליצור ולשמור על שגרה, יש צורך במאמץ מסוים. אבל לאחר שקבענו שגרה, יש לה יתרונות רבים. היא עוזרת לכולנו לבצע את המשימות היומיות ולפנות זמן לדברים נוספים. כאשר החיים עמוסים, שגרה יכולה לעזור לנו ההורים להרגיש בשליטה ובכך להפחית מתח ולחץ. יתרה מכך, לעיתים קרובות שגרה משחררת אותנו מהצורך לפתור מחלוקות ולקבל החלטות חדשות לעיתים קרובות. לדוגמה, מדוע אי אפשר להישאר עד מאוחר בלילה לראות טלוויזיה? מתי מורידים את הכלב? ולמה דווקא אני?
כולנו חיים בעולם עמוס ומלחיץ שלא מותיר זמן רב או פניות רגשית לבילוי עם הילדים. לכן כדאי לחשוב איך לשתף את הילדים בשגרת הבית. איך השגרות יכולות לכלול את הילדים ולהעניק תחושה של שיתוף פעולה ואחריות.
איך נדע אם השגרה שקבענו טובה?
אין חוקים בנוגע לכמות וסוג השגרות שצריכות להתקיים בבית. כל משפחה היא שונה, ולכן מה שעובד אצל משפחה אחת לא בהכרח יעבוד במשפחה אחרת. השגרות צריכות להתבסס על הצרכים האישיים של בני המשפחה. לשגרה אפקטיבית יש שלוש תכונות עיקריות:
השגרה הופכת קריטית יותר עבור ילדים רגישים ובעלי צרכים מיוחדים
שגרה יכולה להיות עזרה גדולה לילדים בעלי צרכים מיוחדים. היא חשובה ומעניקה ביטחון במיוחד עבור ילדים שקשה להם במעברים ובהסתגלות לשינויים. ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אימפולסיביות והיפראקטיביות, או מהפרעות בוויסות החושי, נוטים להיות רגישים יותר לשינויים ולהתקשות בהסתגלות למצבים וסיטואציות חדשות. לילדים אלה, שמירה מוקפדת על שגרות מאפשרת התנהלות רגועה יותר, "מופחתת רעש", המקלה עליהם ועל סביבתם בהתנהלות היום יומית.
אני מאחלת לכם שגרה טובה בכל הימים שיבואו עלינו לטובה.
ניצן סולימן,
B.E.D בחינוך לגיל הרך,
M.A בייעוץ משפחתי וזוגי ומנחת קבוצות.
בעלת 'מרכז נפגשים' – טיפול קבוצתי לילדים ונוער וקבוצות לחיזוק מיומנויות חברתיות בכפר סירקין.
053-6371601
https://nifgashim.co
תודה על קריאת העלון הנוכחי.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד באתרנו בנושאי:
מבוגרים - טיפול, אימון וניהול זמן - כאן
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
26.12.2020