עלון קשב ADHD
מותר להיות סלשרים/ רב תחומיים
- וזה גם רצוי!
דולי חותם
שינויים טקטוניים בתהליכי הדיגיטציה המהירים, מגפת הקורונה המתמשכת ודרישות עולם התעסוקה, מחייבים אותנו לערוך חשיבה מחודשת על הדרך הנכונה ביותר להתפתח, להתקדם ולהתפרנס.
בעולם הישן - מקצוע אחד לכל החיים
התרגלנו ל"תבנית חיים" בה עלינו ללמוד מקצוע, להשתלם בו, ואז לעבוד בו לאורך עשרות שנים.
התרגלנו לענות לשאלה: "מה את/ה עושה?" במילה אחת: "מורה", "רופא", "עורך-דין", "מתכנת", וכד'.
חשבנו שזו דרך מצוינת להתפרנס. שיערנו שאם רק תהיה בידינו תעודה או תואר, ואם רק נרכוש נסיון בתחום מסוים, נוכל להתפרנס בכבוד, ולשמור על יציבות תעסוקתית.
התרבות שלנו לימדה אותנו שלעשות הרבה דברים בו זמנית, זה לא נורמאלי, זה לא רציני, זה לא מכובד.
שמענו מהסביבה שעלינו לבחור בייעוד שלנו, להתמחות ולהתמקצע בתחום אחד, להתמקד בו ולהקדיש את חיינו לעיסוק האחד הזה.
במחשבה מזוית חדשה, השאלה "מה את/ה עושה" מצמצמת, כי, לכאורה, אי אפשר לענות עליה בעשרים דברים. אנחנו אמורים לבחור רק בתחום אחד, ואתו להסתדר.
בהווה - שינויים וקושי להתפרנס
מה לא בסדר איתנו? למה איננו מצליחים להתפרנס?
אנחנו חווים שוק עבודה סוער, גיוסים, פיטורים, ניודים, תחלופה, ולפעמים פשוט מגלים שהתחום שלנו עובר, במקרה הטוב, שינויים גדולים, ובמקרה הרע, לא נחוץ יותר.
התוצאה היא שאנחנו מוצאים את עצמנו ללא עבודה, ועלולים להרגיש אובדי עצות, למרות שיש לנו כישרון, יכולות והשכלה. השטיח נשמט מתחת רגלינו, ואנו מוצאים את עצמנו מבולבלים. ה"הסכם" שיצרנו עם המציאות, לפיו אם רק נרכוש השכלה ונסיון בתחום מסוים, הכל יהיה בסדר- לא עובד!!
מסתבר שלמרות שאנחנו מקיימים את ה"הסכם" מהצד שלנו, ועושים "מה שצריך", המציאות טופחת על פנינו.
הנה שני סיפורים מהשטח:
דניאל הדריך תיירים עד הקורונה
דניאל, שם בדוי, הוא בחור מאד אנרגטי וחיובי עם הפרעת קשב.
עד היום, הפרעת הקשב שלו תרמה לתפקידו הדינאמי כמתאם פרוייקטים בתחום התיירות. בדיוק היום לפני שנה, ידיו היו עמוסות עבודה. הוא כיתת רגליים בין אתרי תיירות שונים, מלונות, והתעסק עם משימות רבות בו זמנית, מול קבוצות תיירים מרוצות שהגיעו לארץ לסיורים וטיולים.
עכשיו השוק שומם וצחיח, אין תיירים, אין פרויקטים, ולמעשה אין לו עבודה.
הוא אומר: "אני מומחה בתיירות! אבל רק בתיירות, לא יודע מה לעשות עם החיים שלי".
אף אחד לא יודע לומר לו מתי המגפה תסתיים, והעבודה שלו תחזור להיקפיה הקודמים.
הדס ייצגה אמנים עד הקורונה
הדס עסקה בתחום של ייצוג אומנים ומכירת הופעות לוועדי עובדים, והצטיינה במכירות ובתיאום.
כיום היא מוצאת את עצמה בחל"ת, שאין לדעת מתי יסתיים, והיא משועממת וחסרת תעסוקה.
מה ניתן לעשות?
בעולם החדש - קריירה גם וגם
אני מזמינה אתכם לחשוב על קריירה כסל של אפשרויות.
לבחור מראש בקריירה רב תחומית, לעסוק במספר נושאים בו זמנית ולהשתלם בהם. כך, במקרה הצורך, בזמני שינויים או בזמני משבר, תוכלו לנצל את היכולות, המיומנויות והכישורים שפיתחתם, כדי לייצר לעצמכם מקורות פרנסה נוספים. לדוגמא:
גם שירות לקוחות וגם קונדיטוריה
אילנית היא אשת שרות לקוחות, אך בנוסף, למדה קורס קונדיטוריה. היא עוקבת באדיקות אחרי סרטוני הדרכה באינטרנט לאפיית עוגות. אילנית הפכה לקונדיטורית חובבת, ופתחה עסק של עיצוב ואפיית עוגות לארועים.
גם הוראת מתמטיקה וגם ריקודי בטן
רחלי, שהיא מורה למתמטיקה, הצטרפה לקורס ריקודי בטן, המשיכה להשתלם בתחום זה באופן מקצועי, והפכה למורה לריקודי בטן בחוגים לנשים במרכז העירוני.
גם הנהלת חשבונות וגם "קיק בוקסינג"
אדוה היא מנהלת חשבונות שמתאמנת בקיק בוקסינג כבר עשר שנים. לאחרונה הפכה למדריכה בתחום זה, ובקרוב תתחיל להדריך קיק בוקסינג במרכז הספורט שבאיזור מגוריה.
מותר להיות "סלשרים" רב תחומיים!!
מותר לעשות מספר דברים בו זמנית!
זה בסדר, עידן העיסוק היחידי נגמר. אם נפתח כישורים מגוונים ומיומנויות שונות, נוכל להתפרנס בקלות רבה יותר, ולהוות משאב יקר ערך למעסיקים, בין אם כשכירים ובין אם כספקים ללקוחות.
אמילי ואפניק , Emiliie Wapnick, מחברת הספר "How to be everything"
שואלת: האם אי פעם שאלו אתכם מה תרצו לעשות כשתהיו גדולים?
בדרך כלל שואלים את השאלה בגיל צעיר, ועלולים לגרום ללחץ. לפעמים יש לנו המון תחומי עניין, ואין לנו מושג מה אנחנו רוצים לעשות או איך לבחור.
אמילי ואפניק מספרת שהיא מתעניינת בדברים רבים, ומצאה את עצמה בדפוס שבו היא מתעמקת בדבר אחד, צוללת לתוכו ורוכשת מומחיות בו, ואז מגלה שהיא משועממת...ועוברת לדבר הבא, וחוזר חלילה. כל פעם היא מגלה נושא מדליק אחר, לומדת אותו ואז משתעממת.
היא הרגישה פגומה, שמשהו לא בסדר איתה, שאולי היא מפחדת ממחויבות ולכן מדלגת מנושא לנושא. אבל לבסוף הבינה שאפשר לעשות מספר דברים בו זמנית. היא מספרת על בונה כינורות שהוא גם פסיכולוג, כמו ד"ר בוב צ'יילדס, ועל יזמית, מאיירת, עורכת עיתון ומורה כמו איימי אנג. גם אני מכירה אדם מרשים שהינו בכיר בהייטק, ובו זמנית מנטור למתלבטי קריירה בשוק הפרטי.
להיות "מולטי פוטנציאליים" ויצירתיים
כשאנחנו עוסקים במספר תחומים, אנו למעשה מולטי פוטנציאלים ויצירתיים. ויש יתרונות למצב זה:
1. אנו יודעים לעשות סינתזה בין תחומים שונים, ובכך מייצרים חדשנות
אנו יכולים לשלב ידע מתחום אחד, ולהחיל אותו על תחום אחר לחלוטין.
כבר ידוע על בעיות בלתי פתירות בתחום אחד שנפתרו על ידי מומחים שהגיעו מתחום אחר, וגם על שימוש נפוץ בטכניקת סיעור מוחות בחברות החדשניות ביותר במשק ובעולם.
דוגמא מקסימה היא יצירת מפת הרכבת התחתית של לונדון, בשנות ה-30 של המאה הקודמת. עד אז, המפה של הרכבת נוצרה על ידי גאוגרפים, והיתה מסורבלת ומסובכת. אדם בשם הארי בק, שהיה בכלל שרטט טכני, הציע מפה חדשה, פשוטה וקריאה. המפה נתקלה בהתנגדות בגלל חדשנותה, אך לבסוף אומצה על ידי הרכבת התחתית ומשתמשים בה עד היום.
2. אנו מסוגלים ללמוד מהר
אנו סורקים בקלות חומרי למידה, לא פוחדים לצאת מאזור הנוחות, ומשלבים נושאים שונים.
3. אנחנו סתגלנים, יודעים להשתנות ולהתגמש
יש לי נועצת שהיא גם מנהלת שיווק וגם מדריכת זומבה, אלה שני עיסוקים שמאד חשובים לה! הסתגלות היא תכונה חשובה מאד בעולם כיום.
טיפים ל"סלשרים בארון":
♥ בידקו למה אתם נמשכים, ומהן החוזקות הבולטות שלכם
♥ חפשו קורס, השתלמות או לימודים בתחומים אלה
♥ ריכשו נסיון, כולל בהתנדבות בתחומים המעניינים אתכם
♥ היו במצב תודעתי של איתור הזדמנויות, והציעו את עצמכם ללקוחות/מעסיקים שונים.
סיכום
עלינו לעודד את עצמנו להיות מולטי פוטנציאליים! מה שחשוב הוא שנקשיב לליבנו, למי שאנחנו.
אם אנו מרגישים מחווטים לכיוונים רבים, נחבק את התשוקות השונות שלנו, נספק את סקרנותנו בנושאים שונים, נחקור את הנושאים השונים המעניינים אותנו, וכך נחיה חיים שמחים, אותנטיים ומלאי משמעות.
בהצלחה!
דולי חותם
פסיכולוגית ארגונית ומאמנת קריירה,
050-8266243
www.chotam-consult.co.il
תודה על קריאת העלון הנוכחי. אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושאי
תעסוקה - כאן
מבוגרים - טיפול, אימון וניהול זמן - כאן
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
14.09.2020