עלון קשב ADHD
בס"ד
רפלקסו-לוגיה להעצמת ילדים
עם הפרעת קשב
במסגרת המשפחה
אורית ששון
הטיפול הרפלקסולוגי הוא טיפול פיזי, המשפיע גם אם האדם "אינו מאמין" בו או אינו מבין את אופן השפעתו. כמובן, החיבור של המטופל לטיפול, למטפל/ת ולעצמו יסייעו להיטיב את מצבו ולהחזירו לאיזון.
הרפלקסולוגיה אינה מרפאה, והרפלקסולוג אינו מרפא! הגוף הוא המרפא את עצמו באמצעות הטיפול הרפלקסולוגי!
מסקנה: לגוף חכמה משלו – חוכמה המביאה לניצול הגירויים הפיזיים המשפיעים על המטופל במהלך הטיפולים הרפלקסולוגיים.
רפלקסולוגיה כשיטת טיפול דרך כפות הרגליים מתאפיינת בדרך ההסתכלות השלמה על האדם כמכלול גופנפש. על אף שאין הסבר מדעי מוכח לקשרים הרפלקסולוגיים שבין איברי הגוף לבין כפות הרגליים, השיטה עובדת. מניחים כי הפעלת לחץ על נקודות מסוימות בכפות הרגליים או יצירת גירוי בהן משפיעות על איברים ועל מערכות בגוף.
במהלך הטיפול הרפלקסולוגי מתרחשים שינויים רבים. טכניקות מגע מגוונות מסייעות לטיפול בתופעות גופניות ורגשיות, והגוף יודע לנצל את הגירויים המועברים אליו בטיפול. כך נפתחים קשרים וחסימות, מתרחשת זרימה בערוץ האנרגטי שבין כפות הרגליים לבין הגוף ומופרשים אנדורפינים, המקלים על סבל וכאב ומשפרים את מצב הרוח. בנוסף, קצב חילוף החומרים מאט בזמן הטיפול והאנרגיה בגוף מתאזנת. רמת האדרנלין יורדת ונוצרת רגיעה, המאפשרת להשתחרר ממתחים גופניים ונפשיים ביתר יעילות. כך מתממשת נטייתו הטבעית של הגוף לאיזון מחדש ולניצול פוטנציאל הריפוי העצמי הטמון בו. תהליך הריפוי העצמי מוביל לשיפור באיכות החיים של כל מטופל באשר הוא.
מה בין רפלקסולוגיה להפרעת קשב?
במסגרת לימודיי ובמהלך 22 שנות טיפול, התמחיתי במתן טיפול רפלקסולוגי לילדים עם הפרעת קשב. בהמשך, התנדבתי באגודת "ניצן" והענקתי טיפולים פרטניים וקבוצתיים לילדים עם הפרעת קשב במטרה לקדם את מיומנויות הלמידה שלהם. התגובות המדהימות של הילדים, ההורים והמורים הביאו אותי לכתיבת הספר: "רפלקסו-לוגיה למאותגרי קשב", ולפיתוח תהליך טיפולי מקורי המלמד את הילד תזמון ומיתון תגובות באמצעות טכניקת ענ"ת: עצירה, נשימה, תיקון
לטכניקה יש שלושה שלבים:
טכניקת ענ"ת מאפשרת לילד לתעל תגובה רגשית וספונטנית לתגובה שכלית ומחושבת, ובכך היא מסייעת לו להתמודד עם קושי או לראות את הקושי כאתגר ולא כאיום.
מטרות הטיפול הרפלקסולוגי בקידום הלמידה
א. העצמת קשב: להעצים את רמת הקשב והריכוז בבית, בבית הספר, בתחום האישי, הלימודי והחברתי.
ב. מיקוד קשב: לסייע להתמודדות עם הסחות דעת ולשפר את המיקוד.
ג. למידה: לעקוף את הקושי של לימוד קריאה כתיבה וחשבון.
ד. איפוק: לפתח יכולת התאפקות ודחייה של סיפוקים מידיים.
ה. הפגת מתחים: להפיג מתחים ולהרגיע את מערכת העצבים.
ו. איזון מצבי רוח: לשפר את מצב הרוח ולאזן תנודתיות.
ז. הרגעה: למתן התרוצצויות מחשבתיות, אי שקט וסערה רגשית, במילים אחרות: "להוריד טורים".
ח. שליטה במצב: להקנות תחושות של שליטה ולהגביר את המוטיבציה להצלחה.
מה בין רפלקסולוגיה למשפחה?
עתה אני שמחה ונרגשת לחשוף בפניכם את השיטה החדשנית המוצגת בספרי, ומאפשרת לכם להתמודד בכוחות עצמכם עם הפרעת הקשב של ילדכם במסגרת המשפחה .
הגישה הטיפולית שלי מסתמכת על שימוש בכוח המשמעותי של הקשר והקרבה המשפחתיים ורותמת את כל בני הבית למסע משותף ומאתגר.
במהלך הטיפולים המשפחתיים תגלו, שדרך כפות הרגליים תוכלו לתרגל עברית וחשבון ולשפר מיומנויות למידה כמו קשב, ריכוז וזיכרון, תוך שימוש בטכניקות המשלבות מגע, משחקים, חידונים, יצירה ותנועה.
למי מתאים הטיפול במסגרת המשפחה?
הטיפול הרפלקסולוגי במסגרת המשפחה מתאים לילדים מגיל חמש ואילך שאובחנו כבעלי הפרעת קשב עם או בלי היפראקטיביות, ADD/adhd
הטיפול אינו מחליף טיפול תרופתי במידת הצורך, אך משתלב היטב כטיפול רגשי אפקטיבי ביחד איתו.
הטיפול מתאים כמובן גם לילדים ומבוגרים נורמטיביים, שהרי כולנו זקוקים לעוד קצת קשב ושואפים למקסם את יכולותינו.
טיפ קטן להעצמה:
חשוב שתחזרו ותשננו עם ילדכם את המשפטים הבאים כמעין מנטרה:
אני מתחיל ברגל ימין – כי אני בעצמי מאמין
וממשיך ברגל שמאל – כי אני יכול הכול!
תרגיל אמ"א – פיתוח זיכרון תחושתי
המטרה: פיתוח זיכרון תחושתי לחלקי הרגלים באמצעות מגע של חפצים בהן.
א – איפה?
מ – מה?
א – איזה צד?
לצורך ביצוע התרגיל נדרשים מספר חפצים מסביבתו הקרובה של הילד, למשל: מגבון לח, כדור טניס, שיפוד עץ, נוצה, אצטרובל, קשית שתייה, מסרק, ספוג וכדומה.
מהלך הפעולה: המטפל ינקוב בשמות החלקים בכל אחת מרגליו של הילד - ברך, שוק, עקב, גשר, כריות המדרך ואצבעות.
הילד יתבקש לחזור על שמות חלקי הרגל באופן הבא:
א – איפה נגעת ברגלי?
מ – מה נגע ברגלי?
הילד יזהה חפצים המועברים על אחת מרגליו ויאמר את שמותיהם.
לדוגמא: מסרק נגע בברך, כדור טניס נגע בעקב, מגבון נגע בשוק
א – איזה צד?
הילד יאמר באיזה צד של הרגל חש במגעו של החפץ.
לדוגמה: ספוג נגע בכריות המדרך של רגל שמאל, איצטרובל נגע בברך של רגל ימין, שיפוד עץ נגע באצבעות רגל ימין
ה"אני המאמין" שלי – להיות בעד ולא נגד
בטיפולים הרפלקסו-לוגיים אני משתדלת לנקוט גישה מעצימה, הנותנת מקום לביטוי החוזקות האינדיבידואליות של הילד. אני מאמינה שבדרך זו אני מקדמת אותו ותורמת באופן משמעותי לבניית עמוד שדרה פנימי.
מטרת העל בטיפול הרפלקסולוגי כמקדם למידה היא להיות בעד ולא נגד, ולהציב מטרות במקום להציף קשיים. מילים יוצרות מציאות, ולכן אני משתדלת להשתמש במילים ובביטויים חיוביים, למשל: הפרעת קצב וריקוד, מתנת קשב, הפתעת קשב, אתגר וכו'.
אני משתדלת להימנע משימוש במילים בעלות קונוטציה שלילית כמו: חולי, הפרעה, נכות, לקות וכיו"ב, מכיוון שהכוח של המילים עצום.
"ראיתי איך שכפות הרגליים שלי יכולות לעזור לי כל כך"!
זכרו! הילד שלכם יכול הכול! הוא רק צריך להיות משוכנע שאתם מאמינים ביכולותיו ועושים הכול כדי להגשים את זכותו הבסיסית לאושר.
לכו על זה...
אורית ששון
רפלקסו-לוגית מומחית ומורה לרפלקסולוגיה
בוגרת המכון לאקולוגיה אנושית – שמואל זיידל
מחברת הספר: רפלקסו-לוגיה למאותגרי קשב
052-2909857
http://www.reflexo-logy.co.il/
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושא
גוף, תנועה, חושים - כאן
סדר, ארגון והתארגנות - כאן
הדרכת הורים - כאן
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
08.06.2022