עלון קשב ADHD


פעילות גופנית לבנים לעומת בנות עם הפרעת קשב

פעילות גופנית לבנים לעומת בנות עם הפרעת קשב

עלון קשב ADHD

שלום רב,
אני מזמינה אותך לפתוח את השנה בתובנות על פעילות גופנית של בנים לעומת בנות, פעילות אירובית לעומת אנארובית וילדים עם הפרעת קשב לעומת ילדים ללא הפרעת קשב. 

אימון בנים ובנות עם הפרעת קשב 
ד"ר איתי זיו, דגנית גלסמן

מחקרים מן השנה האחרונה מעלים כי הפרעת קשב משפיעה באופן שונה על מוח גברי לעומת מוח נשי. מסתבר, כי יש הבדלים בולטים בין בנים לבנות לא רק בביטויי הפרעת הקשב , אלא גם במידת האבחון ואפילו בתגובה לטיפולים השונים. 

בנוסף, לא מעט מחקרים מראים קשר הדוק בין פעילות גופנית וקוגניציה בהיבטים של מנגנונים פיזיולוגיים ומנגנוני למידה והתפתחות, ריכוז, הצלחה אקדמית, חרדה והערכה עצמית. לעצימות האימון הגופני השפעה רבה. אימונים שבוצעו בדופק ואינטנסיביות גבוהים, השפיעו יותר לחיוב מאשר אימונים שבוצעו בעצימות נמוכה.

במחקר שהתפרסם באוקטובר 2015 בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לפסיכיאטריית ילדים ומתבגרים, ונערך בילדים וילדות גילאי 8-12, במרכז קנדי בבולטימור, ארה"ב, נמצאו עדויות להבדלים מבניים של החומר הלבן במוח בין בנים ובנות אשר אובחנו עם הפרעת קשב. אצל בנים עם הפרעת קשב ביחס לבנים בלי הפרעת קשב נמצאו שינויים בחלק של המוח האחראי על תיפקודים מוטוריים בסיסיים. לעומת זאת, אצל בנות עם הפרעת קשב, ביחס לבנות בלי הפרעת קשב, השינויים הופיעו בחלק של המוח האחראי על שליטה במוטיבציה וויסות רגשי. במחקר זה לא הומלץ על טיפול תרופתי שונה לבנים ולבנות.  

במאמר שפירסמנו כאן קודם עסקנו בהתאמת פעילות גופנית לשלושה סימפטומים מרכזיים של ההפרעה: חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. בנוסף, התייחסנו לשיפור יכולת התמדה, ערך עצמי וריכוז ומיקוד. כעת נשאלת השאלה: "מהן ההשלכות המעשיות של המחקר על אימון ספורטיבי לבנים ולבנות בעלי הפרעת קשב? 
 

התעמלות בנות – דגש על וויסות רגשי:
אצל הבנות נמצאה השפעה על מוטיבציה וויסות רגשי. לכן, מומלץ בשלב ראשון אימון פרטני, על מנת לחזק את הדימוי העצמי והערך העצמי ולבנות מוטיבציה. בתחילה, החיזוקים יהיו חיצוניים, למשל, באמצעות תוכנית עבודה הדרגתית, תוך רגישות מקסימלית לפן הרגשי והכלה של תגובות רגשיות אשר עלולות להיות בלתי מתאימות לסיטואציה, בגלל ההשפעה על החלק במוח האחראי על ויסות רגשי. מעבר למודעות ורגישות, כדאי להיעזר בתרגילים לחיזוק יכולת הויסות מתחום היוגה, פילאטיס, מחול, אומניות לחימה וכדומה.
 

התעמלות בנים –דגש על תפקודים מוטוריים: 
אצל הבנים נמצאה השפעה על תיפקודים מוטוריים בסיסיים. גם כאן נתחיל באימון פרטני, אלא שמטרתו שונה: לזהות את נקודות התורפה של כל בן, דהיינו, בחינה של קשיים מוטוריים, באם קיימים, מוטוריקה גסה/עדינה ובניית תוכנית אימון מתאימה.
 

חלוקה מגדרית בפעילות קבוצתית
בהמשך, נשלב את הילד בסוגי ספורט בעלי גוון קבוצתי או תחרותי יותר. הבנים בוחרים, בחלק מהמקרים, פעילויות שונות מאלו של הבנות. לדוגמה, אימון משקולות, אימון פיתוח גוף בחדר כושר, אימוני קרוספיט, אימונים מטבוליים עצימים ועוד. את הבנים, סביר להניח, נראה פחות בשיעורי מחול, אימוני סטודיו שונים ועוד. ברם, נציין שבחלק מסוגי האימונים העצימים של השנים האחרונות ניתן לראות בבירור שמספר הבנים והבנות בקבוצה די זהה.


אופי הפעילות הגופנית לילדים עם הפרעת קשב:

  1. פעילות גופנית הכרוכה בהרפיה, תוך שימוש במוסיקה מרגיעה.
  2. פעילות גופנית עם עניין וגירוי.
  3. הפחתת גירויים סביבתיים באזור האימון כדי לנטרל הסחות
  4. הימנעות ממצבים הכרוכים במתח בשעת האימון.
  5. בחירת תרגילים שאינם מאופיינים בקואורדינציה וטכניקה מורכבות מדי, אך עם הקפדה על ביצוע מיטבי ואיכותי של כל תרגיל..
  6. פעילות גופנית עם עלייה ניכרת של הדופק. למשל, פעילות קצרה הכרוכה במאמצים קצרים אך עצימים במיוחד, כמו משחקי כדור שונים, 'משחקים של פעם' ועוד.
  7. תיעוד, ככל שניתן, של הילד הסובל מלקות קשב בעת הפעילות הגופנית וכן לפניה/אחריה, כדי, שבמידת הצורך, ניתן יהיה להעביר את הנתונים לרופא המטפל או לגורם אחר.
  8. שימוש בדמיון מודרך.
  9. אינטראקציה קבועה עם הילד.
  10. גבולות וחוקים למשחקים ולפעילויות.

הפעילות הגופנית יכולה להתבצע מספר פעמים ביום ולא רק פעם אחת. היא תכלול משחקי כדור, רכיבה על אופניים וכדומה, המומלצים לביצוע במשך 10 דקות מספר פעמים ביום. נדגיש שכאשר מדובר בילדים כבדי משקל, הם יעדיפו פעילות קצרה על פני פעילות ממושכת.


חלוקה מגדרית בפעילות גופנית:

נציין כי נהוג לסווג את הפעילויות הגופניות לפעילות אירובית ופעילות אנאירובית

  1. פעילות אירובית – פעילות ממושכת
    פעילות זו מיועדת לחיזוק מערכות הלב, כלי הדם, הנשימה והשרירים לשם אספקת אנרגיה למתאמן. היא מאופיינת בהפעלת קבוצות שרירים גדולות בעצימות מותאמת למתאמן ולמשך זמן ארוך יחסית: עצימות נמוכה למתחילים ועצימות גבוהה למתקדמים. היא דורשת שימוש משמעותי במערכות הלב, כלי הדם והנשימה לשם אספקת אנרגיה. לדוגמה: הליכה מהירה, ריצה, רכיבה על אופניים, מחול אירובי וכדומה.
     
  2.  פעילות אנאירובית – פעילות קצרה 
    הפעילות מיועדת לחיזוק מערכות שלד-שריר. היא כרוכה בהפעלת קבוצות שרירים גדולות כקטנות, בעצימות בינונית עד גבוהה מאוד למשך זמן קצר יחסית. באמצעות ביצוע פעילות אנאירובית ניתן לחזק שרירים, להעלות מסת שריר, לשפר אסתטיקה גופנית באופן ממשי, לשפר את עצמות השלד והרקמות הרכות סביבן ועוד.לדוגמא:אימון משקולות, פילאטיס, סוגים מסוימים של יוגה ועוד.

בין סוגי פעילויות גופניות וענפי ספורט נציין אומנויות לחימה, משחקי מחבט, פעילות אירובית כגון שחייה, ריצה, רכיבה על אופניים בדופק גבוה יחסית, סוגים שונים של מחול ועוד. בכל אלה חשוב לשלב הנאה ועניין שיבטיחו התמדה, אשר חשובה כל כך לאימון הגופני.  

בחלק מהפעילויות נבחין ביותר בנים ובאחרות נבחין ביותר בנות. למשל, במקצועות הריקוד נראה יותר בנות, ואילו במשחקי כדור ובענפים נוספים סביר להניח שנראה יותר בנים. עם זאת,חשוב להקפיד על כך שהפעילות הספורטיבית תהיה יעילה ופרודוקטיבית לילד.


קווים מנחים למאמן:
יש לשלב בין הפעילות האירובית לפעילות האנאירובית על בסיס קבוע.

  1. את הפעילות האירובית חשוב לבצע במהלך כל השבוע, לפחות 3 פעמים בימים לא עוקבים במשך 10-60 דקות בממוצע, בדופק מטרה שיאפשר לשפר את היכולת האירובית על בסיס קבוע.
  2. את הפעילות האנאירובית מומלץ לבצע לפחות פעמיים בשבוע  בימים לא עוקבים, כדי שלא תהיה הפסקה ארוכה מדי בין אימון לאימון ולא תחול נסיגה ביכולת הגופנית שהושגה.
  3. כדאי לגוון את הפעילות הגופנית מדי מספר שבועות ומומלץ מאוד להתייעץ עם איש מקצוע בתחום האימון.
  4. ניתן לגוון כל אימון על ידי שימוש בפעילויות שונות. לדוגמה: אימון אירובי בחדר הכושר יכול גם להתבצע ב- 3 מכשירים שונים כמו: סטפר, מסילה ורכיבה על אופניים. לחילופין, נשלב בין סוגי אימוני התנגדות שונים. כך ניצור גירויים שונים ומגוונים אשר עשויים להשפיע על העניין וההתמדה של המתאמן.


סיכום 
למרות כל האמור לעיל, מרבית המחקרים העוסקים בהבדלים בין נשים לגברים אינם מציגים ממצאים חד-משמעיים. כיום מתגברת ההכרה כי אין מדובר בדיכוטומיה של גברים מול נשים או בנים מול בנות, אלא ברצף שבו מרבית הילדים/ילדות נשים/גברים הינם בעלי תכונות גבריות ונשיות בו זמנית, מכאן שהחשוב מכל הוא להתאים תוכנית אימון אישית ואינטגרטיבית, המתייחסת למאפיינים האישיותיים של הילד/ה המתאמנ/ת ולסימפטומים המרכזיים של הפרעת הקשב שלו/ה.
 

דגנית גלסמן,
פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט

Ph.D ד"ר איתי זיו, 
עוסק בתחום פעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר, מנהל מקצועי של קורסי הכשרה במכללה האקדמית בוינגייט, מנהל תחום הסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט, מחבר ספרים בנושאי כושר, אורח חיים והשמנה.


תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא את מאמרם הקודם של המחברים: 
התאמת פעילות גופנית לילדים ומבוגרים בעלי מאפיינים שונים של הפרעות קשב

ולקרוא עוד מאמרים בנושאי גוף, תנועה, חושים כאן:
http://adhdindex.co.il/cat-13 


בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב, 
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


22.08.2017