עלון קשב ADHD


החופש הגדול - הזדמנות לחוויית למידה משותפת עם ילדך

החופש הגדול - הזדמנות לחוויית למידה משותפת עם ילדך

עלון קשב ADHD
שלום רב, 
איך מחברים בין החופש הגדול, מנוחה, כיף ולמידה? 
שלומית לויט, מומחית להוראת תלמידים עם לקויות למידה, רואה בחופש הגדול הזדמנות פז להוראה חווייתית בשפת הים, בנסיעה, בבישול ובכל מקום בו תבלו ביחד, הורה וילד, תוך התאמה לילד המסוים שלך.

הוראה מותאמת בחופש הגדול 
שלומית לויט 

החופש הגדול הוא הזדמנות מצויינת ליצור הוראה מותאמת. אין לחצים של שעורי בית ומבחנים מבית הספר, ויש הזדמנות להאט, להתבונן ולזהות את הנושאים המסוימים בהם כדאי שהילד שלנו יתמקד ויתקדם.

מה זה בכלל הוראה מותאמת?
זוהי הוראה שמגיעה לאחר שדרכי הוראה רגילות לא צלחו. זה יכול להיות בנושא מסוים כמו חשבון,  או בלמידה באופן כללי. מטרתה של ההוראה המותאמת היא לזהות את ערוצי הלמידה הייחודיים של הילד ואת נקודות החוזק, ומתוך כך להתאים דרך הוראה שונה ויעילה יותר. 
בהוראה שמותאמת לילד שלנו, הוא ירגיש בנוח, יהיה מסוקרן, המוטיבציה שלו תעלה, והתוצאות יגיעו בקלות רבה יותר.  

כמה כדאי ללמוד בחופש הגדול? 
אני ממליצה על הרפיה של שבוע עד עשרה ימים, לתת לילדים ולכם ההורים מנוחה מכל ענייני הלימודים. כדאי ליצור ימי שקט, הרפיה ממשימות וגעגוע.

אם מתוכננת חופשה משפחתית בארץ או בחו"ל, אל תיקחו אתכם חומרי למידה. ילדים עם קשיי למידה ו/או קשב וריכוז זקוקים במיוחד לזמן נקי בו אינם נפגשים עם הקשיים ואינם נלחצים  לגייס התנגדויות שמעייפות את כולם. פשוט תיהנו ביחד, תתקרבו זה לזה ותכירו זה את זה דרך תקשורת שאיננה קשורה ללמידה.

לעיתים קרובות מגלים שההרפיה גורמת לכך שכאשר חוזרים ללמידה, המוטיבציה של הילד עולה, האסימונים נופלים, ותכנים מסוימים נקלטים בקלות.  

הזדמנות ללמידה חווייתית 
החופש הגדול מזמן אין סוף אפשרויות ללמידה אחרת, דרך משחק, חוויה ושיחה. ילדים רבים לומדים דרך המגע והתחושה, ערוץ למידה שכמעט ואינו קיים בבית הספר.

את זמני הבילוי בחוף הים, בבריכה ובחיק הטבע, אפשר לנצל לכתיבת אותיות על החול. נוכל לבקש מהילד לכתוב לנו על הגב אותיות או מילים ואנו נצטרך לנחש. אחר כך נתחלף.

נוכל לשחק מסירות עם כדור תוך כדי אמירת שמות של חיות, מילים שמתחילות באות מ', מילים שקשורות לקיץ ועוד ועוד.

אפשר לבשל ביחד במטבח, לקרוא הוראות של מתכון, לספור כמויות, לחתוך לחלקים. בזמן שהילד מבלה בחברתנו, נהנה ומבשל, הוא מיישם ומתרגל מספר מיומנויות שפה וחשבון,  ואז זה בכלל כיף.

את הנסיעה ברכב שמלווה בחוסר סבלנות, נוכל להרגיע בעזרת משחק חשיבה או דמיון: האם המשפחה מצליחה לגלות ב-21 שאלות את החפץ שבחרתי?מה אפשר לעשות עם מסרק? הרעיונות זורמים והדרך מתקצרת.  

פיתוח אחריות דרך תכנון למידה משותף
אני מציעה לתכנן ביחד מטרה ותוכנית. התכנון המשותף הוא חשוב, כי מאפשר לילד לבחון את עצמו, להתבונן במה שהשיג השנה עד כה, במה הצליח ומתוך כך במה רוצה להשתפר. כאשר אנו מגדירים מטרה ביחד עם הילד, אנו משדרים לו שהוא גדל בשנה, בוגר ואחראי יותר, יודע מה טוב עבורו, יודע לנהל את עצמו, לבחור ולאחר מכן לקיים.

באופן אישי, אני ממליצה לכוון לתרגולים קצרים של פעמיים – שלוש  פעמים בשבוע של רבע –חצי שעה מאשר למידה אחת ארוכה, זה טוב יותר ליצירת שיתוף פעולה, לאווירה, ליכולת של הילד להכיל את המשימה ולעמוד בה וגם לנו ההורים.

היזהרו מתוכניות גרנדיוזיות שמסתיימות בתחושת פספוס, והתמקדו בצבירת הצלחות קטנות ובטוחות. זוהי תמציתה של ההוראה המותאמת.

בחירת חוברות לקיץ 
הנה עוד הזדמנות מצוינת לתת לילד לבחור בעצמו. החנויות מלאות במגוון חוברות. בדקו את אלו שהן לרמתו של הילד , ותנו לו  לבחור מתוך שלוש-ארבע חוברות מתאימות. כשהילד בוחר, הוא בעצם אומר שעל החוברת הזו הוא מוכן לקחת אחריות וללמוד בה, שנראה לו שהוא יצליח בה, שהיא מתאימה ליכולותיו ומעניינת אותו.לכו על זה ללא היסוס וכבדו את בחירתו.  

חופשה בסימן קריאה! 
חשוב מאוד לכוון את הילדים לקרוא בחופשה. 
כדאי להציב רף קטן מידי יום.  לילדים בכיתה א' עם התנגדות לקריאה, אני ממליצה להקציב  4 שורות קריאה יומיות בלבד. ילד שמתבקש לקרוא 4 שורות בלבד, מרגיש שזה קלי קלות עבורו והוא מוכן לקרוא בכיף. לילד בסוף כיתה ב', נגדיר לקרוא חצי עמוד ביום. לילד בסוף ג' ואילך נגדיר עמוד אחד, אפילו שזה נראה מעט מידי, כי זו הכמות שתאפשר לילד לפתוח את הספר ולהתחיל לקרוא, וקריאה יומיומית קצרה עדיפה על פני אחת ארוכה .

ואגלה לכם סוד.כעבור מספר ימים , לאחר שנוצר ההרגל, הילדים מגדילים בעצמם את הכמות, כי המוטיבציה מתעוררת וההתנגדות מתפוגגת. הסוד האמיתי בהתקדמות הוא לקבוע משימה עם כמות קטנה יותר מהיכולת האמיתית של הילד.  

חשבון מוסיף המון 
אני ממליצה קודם כל לחזק את לוח הכפל. למרות שאנו בעידן מחשבונים, ולכאורה הצורך לחשב בעל פה פוחת, עדיין ילדים עם רהיטות חשבונית, בעלי יכולת לשלוף תרגילים באופן אוטומטי ומהיר, מרגישים יותר ביטחון ומתקדמים יותר טוב במתמטיקה.באתר 'עץ החשיבה' תמצאו דרך יצירתית וקצת אחרת ללימוד לוח הכפל. 

חידוש המוטיבציה 
המוטיבציה והרצון לשינוי אצל מרבית הילדים מתחזקת במהלך החופשה. כמעט כל הילדים מקבלים ברגע מסוים החלטה לשנס מותניים ולהשתדל יותר בשנה הבאה. חשוב שנאפשר לרגע הזה לקרות, לא על ידי הכתבת הוראות והנחיות, אלא על ידי הקשבה ומתן אפשרות לילד להצמיח את כוחותיו בעצמו.  

חופשה נעימה!

שלומית לויט, 
עץ החשיבה- המרכז להוראה מותאמת 
052-8985190 
www.lomdiml.co.il


תודה על קריאת עלון קשב ADHD .
בעלון הבא נמשיך לעדכן בפעילויות מהנות לחופש הגדול.
עד אז, כדאי לך לקרוא מידע שימושי
בעלונים בקטגוריה הדרכת הורים  
ובקטגוריה גוף תנועה, חושים.

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב, 
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד 
adhdindex.co.il

 

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


21.06.2019