עלון קשב ADHD
שלום רב,
לכבוד החופש הגדול, גייסנו את ממציא המשחקים הידועים 'טאקי' ו'פיקולו', חיים שפיר, כדי לקבל ממנו תובנות מרתקות על משחקי פנאי לכל המשפחה, על החלוקה למשחקי דמיון ומשחקים תחרותיים, ועל הדרך להפוך כל משחק בבועה האינטימית לארוע מקרב לבבות בעולם האמיתי.
האם מה שקורה במשחק נשאר במשחק?
ממש לא!
חיים שפיר
באופן אידיאלי, משחקי פנאי אמורים להיות 'שמורות טבע', בבחינת: 'מה שקורה במשחק נשאר במשחק'. אולם במציאות, לא ניתן להשיג הרמטיות שכזאת.
עד גיל 5-4 נמנעים ילדים ממשחקים תחרותיים ומתרכזים במשחקי דמיון ותפקידים. הם אוהבים לשדרג את עצמם לדמויות גדולות מהם וליזום משחקים שבהם אנו נדרשים לשתף איתם פעולה. תמיד יהיו הם הגיבורים הראשיים בעלילה ואנו נלוהק כגיבורי משנה, כעוזריהם או כיריביהם המובסים. לרוב אנחנו זורמים עם התפקיד שהוטל עלינו ומצייתים להוראות הבמאי. למשחקי דמיון אין מטרה מוגדרת, חוקיהם שרירותיים והם עשויים להשתנות במהלך המשחק. תכליתם היחידה היא רקמת היחסים המיוחדת שאינה בנמצא מחוץ לבועה.
המשחק התחרותי, לעומת זאת, מתאפיין בחתירה למטרה שהדרכים אליה מוגבלות במערכת חוקים קשיחה. משחק תחרותי הוא 'משחק סכום אפס' – משמעותו היא שהרווח של המנצח הוא תמיד על חשבון הפסדו של האחר.
משחקי התחרות של ילדותנו הם מבחני המיון הראשונים שאנו עוברים בחיינו. הם חושפים אותנו לראשונה ליכולותינו מול אלו של האחרים, ומזמנים לנו חוויות ניצחון מרוממות נפש אבל גם כישלונות צורבים שאינם ניתנים להכחשה. ואם יבוא מי שיטען כי הניצחונות וההפסדים הם סמליים בלבד, כי מה ניתן לקנות במכולת עם כסף של 'מונופול'? ואז מה אם נפטרתי מכל הקלפים ב'טאקי'? אומר רק שמשקלו של הניצחון אינו נובע מערכו החומרי אלא בעיקר מההערכה שהוא זוכה לה בחברה. ודי אם נזכיר כאן שהמנצחים במשחקים האולימפיים ביוון העתיקה זכו בזר עלי דפנה פשוט, אבל כבוד האֵלים שהתלווה אליו דבק בם לכל חייהם.
באופן אידיאלי, משחקי פנאי אמורים להיות 'שמורות טבע' ולהעניק הגנה מלאה מפני השלכותיהם על חיי השחקנים, אולם במציאות לא ניתן להשיג הרמטיות שכזאת, ומכל משחק זולגת השפעה כזו או אחרת אל החיים האמיתיים. לזליגה הזאת אני קורא: 'ערך משתייר'.
משקלו של הערך המשתייר מוענק לו על ידי השחקנים והוא אינו קבוע. הוא שונה משחקן לשחקן ותלוי בגורמים רבים כמו הסכמה חברתית, מערכת היחסים בין המשתתפים, ביטחון עצמי, מצב רוח, וכן בעוצמת ההזדקקות לו. וילדים זקוקים מאוד לניצחונות, כי מאזן הניצחונות וההפסדים של שנותיהם הראשונות משרטט את קווי המתאר של זהותם העצמית. וכשזו עדיין מצומקת, כל ניצחון יקר ובעל ערך משתייר גבוה עד מאוד.
בכל הזדמנות שבה אני משוחח על משחקים אני נדרש להתייחס לקושי של ילדים להתמודד עם הפסדים, ומתבקש להציע פתרונות. כממציא משחקים המכונים 'משפחתיים', יש לי אכן את 'עשרת הדיברות' להורים.
זכרו שמשחק חברתי הוא קודם כל אירוע מקרב לבבות!
חיים שפיר, ממציא משחקים ומנכ"ל 'המשחקים של חיים שפיר'
http://www.shafirgames.com/index.php?page=games
03-5292787
תודה על קריאת העלון הנוכחי.
העלון הבא יגיע בקרוב כדי להביא משב רוח קריר ומרענן לחום החופשה.
עד אז, כדאי לך לקרוא עוד עלונים על קסמים, ראייה, ריצה, גוף, תנועה וחושים כאן: https://adhdindex.co.il/cat-13
בברכה,
זיוה דינה - קשב ADHD
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד גדולים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
13.03.2023