עלון קשב ADHD


אמנויות לחימה טיפוליות והשפעתן על בעלי הפרעת קשב

אמנויות לחימה טיפוליות והשפעתן על בעלי הפרעת קשב

עלון קשב ADHD

שלום רב,
מה הקשר בין אמנויות לחימה לקשב?
דר' אבי אשר קלאו מציג את מסורת האימון הגופני והחינוך המנטלי באמנויות לחימה כארגז כלים טיפולי לשיפור הקשב וההתנהגות, וגם כתב דוקטורט ממקום אישי. בואו לתרגל.

אמנויות לחימה טיפוליות והשפעתן
על בעלי הפרעת קשב וריכוז 
דר' אבי אשר קלאו

אין ספק שהצלחותיי קשורות בקשר הדוק לאמנויות הלחימה. 
גדלתי עם הפרעת קשב והתמודדתי אתה במסגרות שונות במהלך החיים. מאז השתחררתי מן השרות בצבא, אני לומד ומתרגל אמנויות לחימה יום יום. כך נוכחתי באפשרויות הטיפוליות הטמונות בקראטה בפרט ובאמנויות לחימה בכלל. ההתעניינות האישית והמקצועית הביאו אותי לחקור את הקשר בין אמנויות לחימה והפרעת קשב, לסיים דוקטוראט באמנויות לחימה טיפוליות ולהסמיך מדריכים בתחום זה.

גורמים וממצאים נוירולוגיים
כיום מזהים שלושה גורמים להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות: 
א. מולד: בדר"כ גנטי
ב. ינקות: בדר"כ גנטי ושיבוש כלשהו שנגרם עקב חוסר בחלבון מסוים 
ג. סביבה: הצפת ידע

העולם נעשה מקום בעל ידע רב הגדל כל הזמן. במקביל, גוברים הרעש הסביבתי וההפרעות בקליטת הידע, עד שכולם הופכים לרגישים, מוצפים ובלתי מרוכזים. עם זאת, מערכת הקשב שלנו, כמו שאר אזורי המוח, איננה מתפתחת באותו הקצב, ובעצם, נשארת דומה לאותה מערכת שהייתה במוח האדם לפני 1000 שנים. כיום אנו רגילים לצפות שדברים יקרו מייד ומהר ואם לא, אנו מתוסכלים.

הממצאים הנוירולוגיים בתחום הפרעת הקשב מציגים שוני בארבעה תחומים:
1. זרימת הדם במוח, וכתוצאה מכך גם כמות החמצן המגיעה אל המוח.
2. הפעילות הכימית במוח.
3. מבנה המוח.
4. הפעילות החשמלית של המוח. 

האימון הגופני הינו אחד המרכיבים החשובים ביותר שיכולים להביא לשינוי אצל בעלי התכונה. האימון הגופני, כחלק משיגרת היום יום במשחק השכונתי ובפעילות החוגית, נדחק לתחתית, כי הוא מצריך זמן, תכנון, עבודה והתמדה. אולם באמנויות לחימה טיפוליות אנו יכולים להחזיר אותו לחיינו, ובכך לתת מענה, לשפר ואף לרפא חלק מן הקשיים.

השינוי של איתמר
איתמר, בן 12, אובחן כבעל הפרעת קשב מטיפוס משולב, הכולל הפרעת קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות.
הוא החל באימוני טרום-קראטה בגיל 6. לאורך השנים, התקשה במסגרת בית הספר וממוצע ציוניו היה נמוך מאוד. עם זאת, באמנויות הלחימה התקדם בדרגות וחווה הצלחות באליפויות. לאחר שעבר מבחני דרגה לחגורה כחולה ואימוניו התקדמו להיות יותר ויותר מורכבים ואינטנסיביים, החל להראות שינויים התנהגותיים. עם עלייתו בדרגה הפך לאחד מתוך 'הבכירים' בקבוצתו, קבוצת תלמידים בעלי חגורות צהובות עד כחולות. עם הפיכתו ל'בכיר', לקח על עצמו יותר סמכויות והפגין רצינות גבוהה ומשמעת באימוניו, ואף תיקן והסביר לתלמידים בעלי דרגה נמוכה משלו.

 היות שבבית הספר היו לאיתמר בעיות התנהגות וריכוז, התבקשו הוריו שייטול ריטלין לאור ממצאי האבחון, אך הוריו מיאנו לתת לו ריטלין ופנו אלי לעזרה וייעוץ נוסף בעניין. כדי לייצור שינוי בתפקודו כתלמיד במערכת החינוך, פעלתי באמצעים הבאים:

- הוספתי לאיתמר שעות אימון.
- העליתי את עצימות האימונים.
- הטלתי עליו משימות שונות הקשורות באמנויות לחימה.
- מיניתי אותו לתפקידים שונים במועדון.
- איתמר עלה בסולם הדרגות והגיע עד לחגורה חומה. 

התמורות החיוביות שחלו אצל איתמר התעצמו וכולנו הבחנו בשינויים הבאים:
1. איתמר קשוב ומרוכז יותר בכל המסגרות בהן הוא משתתף
2. ציוניו בלימודים הם בממוצע העליון של כיתתו
3. התנהגותו מרוסנת ומתונה
4. הוא יודע להתמודד עם קשיים, לדחות סיפוקים ולהשלים משימות 

הטיפול באמצעות אמנויות לחימה
שיעורי אמנויות לחימה טיפוליות לטווח ארוך יוצרים שינויים בארבעת התחומים הנוירולוגיים אשר מנינו כאן. כל שיעור בנוי מן המרכיבים הבאים:

• חימום אירובי – להגברת זרימת הדם והפעילות הכימית במוח
כל שיעור מתחיל ב'חימום' אירובי עם דופק גבוה למשך כ- 15 דקות. בזמן הזה נוצרות בגוף מספר תגובות, האחת – הגברת הדם למוח וכתוצאה מכך השנייה, החשובה לבעלי הפרעות קשב וריכוז – הגברת הפרשת הניורוטרנסמיטור דופמין. לדופמין תפקיד חשוב בהתנהגות, קוגנטיות, פעילות מוטורית, מוטיבציה, מערכת התגמול, שינה, מצב רוח, קשב ולמידה. לפי מספר מחקרים, תרגול אירובי של 15 דקות יכול לשפר את הריכוז למשך כ – 4 שעות!

 • תרגיל מרכזי – לבניית רשת עצבית
בכל שיעור נתמקד בתרגיל מרכזי אחד. הצלחת ביצוע התרגיל על ידי התלמיד תלויה במדריך. עלינו, כמדריכים, להדגים וללמד את אותו התרגיל בדרכים רב חושיות - מישושית, חזותית, שמיעתית, מוטורית וחשיבתית, מפני שקיים שוני באזורי המוח בין תלמיד לתלמיד. נפרק את התרגיל המרכזי לגורמים באמצעות הוראות מתאימות, הסברים הולמים ותרגול ספציפי לכל תנועה בתרגיל. כך, באמצעות תרגול תנועה החוזרת על עצמה מספר רב של פעמים, נגיע לבנייה של רשת עצבית המסוגלת לבצע רצף של תנועות.

• תנועות בהצלבה – לשיפור התקשורת בין המיספרות ימין ושמאל
אחד ממאפייני אמנויות לחימה שונות הינו, חציית קו אמצע ותנועות בהצלבה. מאפיין זה חשוב לפיתוח 'החומר הלבן', כפיס המוח, שנמצא כלקוי באנשים בעלי הפרעת קשב. ברוב תרגילי החסימה וההתקפה בידיים ו/או רגליים באמנויות לחימה, אנו חוצים את קו האמצע ואף מבצעים תרגילים רבים בהצלבה. 

'החומר הלבן', בעברית כפיס המוח ובלועזית קורפוס קאלוסום, מאפשר להמיספרות השמאלית והימנית במוח לחלוק ביניהן מידע. ההמיספרה השמאלית, המכונה 'המוח ההגיוני' או 'המוח הרציונאלי', אחראית לשפה, חשבון, ארגון ועוד. ההמיספרה הימנית, המכונה 'ההמיספרה המטפורית', מתמקדת בחוויות בהווה, יצירתיות, אסוציאציות, עיבוד מידע חושי ושליטה בתפקודים המרחביים. 

• תרגילי נשימה – לאספקת חמצן למוח
באמניות לחימה טיפוליות אנו שמים דגש על תרגילי נשימה. הנשימה חשובה ביותר לקשב ולמידה. אספקת חמצן למוח בכמות הדרושה לו מאפשרת תהליכי חשיבה תקינים, פוריים, יצירתיים, צלילות, קשב, ריכוז, דמיון, ערנות, אסוציאציות והקשרים. בתרגילי הנשימה אנו עוברים על נקודות ההשפעה בגוף, מרידיאנים, שעל פי הרפואה הסינית, וכיום אף המערבית, משפיעים על מערכות הגוף שעלולות לפגוע באספקת החמצן למוח.

 • גבולות ברורים וסדר פעולות ידוע מראש – לפיתוח משמעת עצמית ותכנון
המסגרת במועדוני אמנויות הלחימה, שהיא בעלת מנהגים קבועים ועל פי סדר ידוע מראש, מפתחת אצל התלמיד את היכולת לתכנן סדר פעולות וסדר יום כפי שעליו לבצע מידי אימון כאשר הוא מגיע למועדון. המשמעת הקפדנית והגבולות הברורים ינחילו לתלמיד הרגלי ריסון, דחיית סיפוקים ושליטה עצמית.

לדוגמא: בבואו של התלמיד למועדון יקפיד על קידה בכניסה, כברוב אמנויות הלחימה המסורתיות. משם ייכנס לחדר ההלבשה ויניח את תיקו ואת נעליו בצורה מסודרת. לאחר שיחליף את בגדיו לחליפת האימונים, יקפל את בגדיו ויניחם בתיק. לפני העלייה על משטח האימונים יקפיד לקוד קידה. משם ילך ויעמוד או ישב במקומו בהתאם לדרגתו. 

• האצלת סמכויות – לשיפור האחריות 
המועדון הינו סביבה תומכת אשר מעודדת כל תלמיד להתקדם על פי יכולותיו האישיות בלבד. הטלת סמכות על התלמיד על ידי הפיכתו לאחראי על תחום מסוים במועדון, הופכת את תחושתו מ'לא רצוי' ו'לא מוצלח' למקובל ולתורם בחברה, ובכך מעצימה אותו ומשנה את הדימוי העצמי שלו.

 סיכום
נהוג ל"תייג" את בעלי הפרעת הקשב והריכוז כ'בעייתיים', אך ההיפך הוא הנכון. הם ניחנו ביתרונות ומעלות כגון:
• כישרוניים בתחומי האמנות השונים באופן יוצא דופן,
• מתמחים בתחום מדעי המחשב
• ספורטאים כישרוניים, בדר"כ ההיפראקטיביים שבהם. 

בעזרת תרגול אמנויות לחימה טיפוליות במשך פרקי זמן שונים ואצל תלמידים שונים, אנו יכולים לראות שינוי ברור בארבעה תחומים: 
*הארכת טווח הקשב והריכוז
*התמדה במשימות לאורך זמן
* דחיית סיפוקים
*התמודדות עם קשיים 
בנוסף, התלמיד נמצא במסגרת תומכת ומלווה, חווה הצלחות משיעורים ואימונים מהנים ומועילים ואף לומד הגנה עצמית.


דר' אבי אשר קלאו, 057-7543945 
מרצה ורכז אמנויות לחימה טיפוליות – המכללה האקדמית בוינגייט 
http://www.gikedo-iskif.org/אמנויות-לחימה-טיפוליות

 

תודה על קריאת עלון קשב ADHD .
רוצה לקרוא עוד על מבוגרים עם הפרעת קשב?
כדאי לך להירשם לעלון המבוגרים.

רוצה לקרוא עוד על משפחות עם הפרעת קשב?
כדאי לך להירשם לעלון המשפחות. 

בואו לקרוא עוד על פעילות גופנית ותנועה: 

https://adhdindex.co.il/cat-38​

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד גדולים במיוחד



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


10.03.2022