עלון קשב ADHD


הבעות פנים, שפת גוף, מחוות - לימוד מיומנויות חברתיות

הבעות פנים, שפת גוף, מחוות - לימוד מיומנויות חברתיות

עלון קשב ADHD
 

מדוע חשוב ללמד מיומנויות חברתיות
בגיל הרך ואיך נסייע לילדנו גם בבית?

שירי אסולין ואייל רזנס 

בשלוש השנים הראשונות לחייהם לומדים ילדים רכים את שפת הדיבור החברתי, את שפת הרגשות, את שפת המחוות, את הבעות הפנים, את נורמות ההתנהגות, החוקים והערכים. היות שכל הסביבות בהן גדל הילד הן סביבות חברתיות כמו מעון, גן, בית ספר, צהרון, חוגים, תנועת נוער, צבא ועוד, קיים קשר הדוק בין יכולתו של הילד ליצור קשרים חברתיים יעילים לבין התפתחות הביטחון העצמי, התפתחות קוגניטיבית והתפתחות רגשית תקינה.

מיומנויות חברתיות בעידן הטכנולוגי
כשהיינו ילדים, בילינו את רוב שעות הפנאי מחוץ לבית, במגרש המשחקים, בגינה עם חברים, ובאמצעות משחקי הילדות: מחניים, תופסת, גולות, גומי, קלאס, כדורגל ועוד רבים וטובים פיתחנו ושיכללנו מיומנויות חברתיות והרווחנו גם משיפור היכולות המוטוריות שלנו. רוב המשחקים ששיחקנו עזרו לנו מצד אחד לתרגל מיומנויות של סיבולת לב ריאה, קואורדינציה, תפקודי כוח, מוטוריקה עדינה ועוד, ומצד שני להתאמן בלשתף פעולה, לקבל הפסד, לשחק בתורות, לפתור בעיות ולהתמודד עם תסכול.

עם התפתחות הקידמה והטכנולוגיה, חלו שינויים בשגרת הפנאי והמשחק של הילדים. הילדים של היום הם ילדים עסוקים. רובם רשומים למספר חוגים בשבוע, כך שאינם פנויים לשחק עם חברים אחר הצהריים. כשהם נפגשים כבר למשחק ספונטני, הם ברוב המקרים מבלים מול האייפון, הטאבלט, המחשב או הטלוויזיה, ומבלים במשחקי רשת שהאינטראקציה בהם מועטה עד לא קיימת. משחקי הרשת אינם מפתחים כישורים חברתיים, ואינם תורמים להתפתחות הגופנית ואינם מפחיתים את תופעת ההשמנה בילדים.

השמנה בילדים ומעמד חברתי
השמנת ילדים הפכה עם השנים למגיפה עם מחלות 'של מבוגרים' - לחץ דם גבוה, פרופיל שומנים גבוה בדם, סוכרת סוג 2, כבד שומני ועוד. עקומות ההשמנה שהתחילו בעבר בגיל 10, יורדות כיום לגיל שנתיים.

הנה נתון מדהים: ישראל תופסת מקום 'מכובד' בין מדינות אירופה וארה"ב באחוז הילדים השמנים, אנו נמצאים במקום 3 בקרב בני נוער ממין זכר, ובמקום 4 בקרב בני נוער ממין נקבה. מעבר לפגיעה הגופנית והפיזיולוגית, השמנה בקרב ילדים פוגעת גם בתחום החברתי. בסקר שנערך לילדים עם עודף משקל שהגיעו לטיפול, נשאלו הילדים למה הם רוצים לרדת במשקל, ותשובתם הייתה: כדי להיראות טוב וכדי שלא תהיה להם בעיה חברתית בכיתה. החלק הבריאותי לא הוזכר כלל.

הכנה לכתה א' והתחום החברתי
הורים רבים שילדיהם עולים לכיתה א' שמים דגש על הבשלות הקוגניטיבית של הילד - האם הוא קורא וכותב אותיות, האם הוא שולט במספרים או בפעולות חשבון וכדומה. מחקרים מראים כי התחום החברתי והתחום הרגשי הינם תחומים חשובים במעבר מהגן לכיתה א'. כאשר אחד מהתחומים הללו בעייתי, הילד עלול לא להיות פנוי ללמידה. לכן, חשוב מאוד לבדוק אם הילד מסתדר בחברת ילדים בני גילו, אם הוא משתלב מבחינה חברתית ובעל יכולת ליהנות ממשחק משותף, אם הוא מצליח לשחק לפי החוקים, להגיב באופן מותאם בסיטואציות חברתיות, להישאר אצל חברים ללא ההורים ועוד.

מהן מיומנויות חברתיות?
מיומנות חברתיות הן מיומנויות אשר הילד יודע לעשות בהן שימוש בזמן ובמקום הנכון:
• מבין כוונות של אחרים.
• בעל יכולות להקשיב לאחר ולהביע את עצמו.
• מזהה רגשות של אחרים ושל עצמו.
• אמפאתי לרגשות של אחרים.
• מצליח להצטרף לקבוצה של ילדים, ליזום קשרים.
• יודע לפתור קונפליקטים ולנהל משא ומתן במצבי קונפליקט.
• מצליח לעמוד בתסכולים ולווסת את רגשותיו בזמן מגע חברתי.
• מסוגל להתמיד ב'קשב משותף' - לא להיות מוסח בקלות בזמן מגע ממושך עם חבר ולשמור על מיקוד בנושא המשותף.
• שומר על מערכות יחסים תקינות לאורך זמן.

טיפוח מיומנויות חברתיות בילדים - עצות להורים:
כהורים יש לנו השפעה רבה על ההתפתחות החברתית של ילדנו במיוחד בשנות החיים הראשונות:

1) קודם כל - תנו דוגמה אישית:
אם יש תחום שברצונכם לחזק/לשפר בילדכם, דוגמא אישית היא כלי השפעה עוצמתי. היו אתם בעצמכם חברותיים כלפי הסובבים אתכם, הזמינו חברים ושמשו דוגמא לילדכם.

2) תיזמו אינטראקציות חברתיות:
ילדים שמתקשים ליזום אינטראקציה באופן עצמאי, זקוקים לעזרת ההורים. כדאי לשוחח עם הילד ולומר לו שאתם רוצים להתאמן איתו על לשחק עם חבר/ה, ופעם בשבוע אתם תעזרו לו להזמין חבר/ה מתוך רשימת הילדים בגן/כיתה. היו מעורבים בתהליך. זו הזדמנות נהדרת לסייע לילדכם לרכוש מיומנויות באופן התואם את תפיסתכם. עודדו אותו, הבינו את הקושי ויחד עם זאת חזקו אותו. צרו את ההזדמנות, ודעו גם להשאיר לו מקום להתמודד בעצמו עם הקושי.

3) זהו את הקשיים במערכת החינוך:
שוחחו עם הגננת או המורה ושאלו אותה היכן באים לידי ביטוי הקשיים של ילדכם ואיך היא ממליצה לעזור לו.

4) זהו את הקשיים בשעות הפנאי:
עשו תצפיות על ילדכם בזמן משחק משותף ונסו להבין איפה המקומות שהוא "נופל" בהם: האם הוא מתקשה להפסיד במשחק? האם יש לו צורך בשליטה ואיננו מתחשב בצרכים של האחר?, האם הוא מציק ומעליב ילדים אחרים? האם הוא מופנם, סגור וחסר ביטחון מול ילדים אחרים? האם הוא נעלב מהר ומתקשה להתמודד עם תסכולים? האם טווחי הקשב והריכוז שלו קצרים ולכן מתקשה לשמור על קשב משותף? האם יש לו קשיים תחושתיים ונמנע ממגע או סביבה רועשת?

5) שוחחו עם ילדכם:
כשיש לכם תמונה מלאה על הקושי של ילדכם שוחחו איתו על כך ועל ההשלכות של התנהגותו ונסו למצוא יחד איתו פתרונות. לשיחות בין הורים וילדים יש השפעה מרכזית על מידת רכישת המיומנויות החברתיות והתנהגותיות של הילד.

6) תנו חיזוקים יעודיים:
השתמשו בחיזוקים חיוביים על התנהגויות שברצונכם לחזק. חשוב שהילד ידע בדיוק על מה מחזקים אותו והשתדלו להיות ברורים על מה הילד מקבל "כל הכבוד". לדוגמא: במקום להגיד היית ילד טוב היום, אמרו הפגנת התנהגות חברית כלפי דני כשהסכמת לחלוק איתו את החטיף. כל הכבוד !
- היה לי נעים לשחק איתך היום כי לא התעצבנת שאני ניצחתי הפעם.

7) טפחו התמודדות עצמאית:
אפשרו לילדכם להתמודד בעצמו עם קשיים ולמצוא פתרונות משלו לבעיות שצצות. זהו מרכיב חשוב להתפתחות הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד.
- אל תמהרו להיות מעורבים בקונפליקטים שמתעוררים במסגרת החברתית של ילדכם. אלה קונפליקטים שחשובים להתפתחות החברתית – רגשית של ילדכם, מאחר שהם משמשים מצע לצמיחה ולהבנה של דילמות מוסריות בין אישיות.

8) הציבו גבולות ברורים:
חשוב להציב גבולות. ילדים בלי גבולות מתקשים לתפקד בקבוצה מפני שאינם רואים את האחר. הם מרוכזים בעצמם ובצרכים שלהם ומתקשים לגלות אמפתיה והתחשבות באחר.

9) הקדישו לילדכם זמן קבוע:
פנו זמן קבוע בשבוע לשחק עם ילדכם ולבלות איתו זמן איכות. כשהילד מבין שהוריו מפנים זמן בשבילו הוא חש כי הוא ראוי והדבר מחזק את הביטחון העצמי שלו.

סיכום
חשיבות המעורבות ההורית כבר בשנותיו הראשונות של הילד משמעותית ביותר. כדאי לנצל שנים אלו לניהול הזמן של ילדנו כך שיכיל חוויות תורמות להתפתחותו. מומלץ להגביל את כמות השעות שהוא מבלה מול הטלוויזיה והטאבלט, לעודד אותו לפעילויות שאינן יושבניות ולאזן בין פעילות מובנית כמו חוגים לזמן חופשי. הזמן החופשי יוקדש למפגשים חברתיים מגוונים עם בני גילו ועם ההורים, כדי לאפשר תירגול מיומנויות חברתיות שיתרמו לכישוריו החברתיים.

ילד בעל כישורים חברתיים טובים יוכל להשתלב במסגרות החברתיות באופן יעיל ומקדם, להצליח בחיים, להיות מאושר ולממש את הפוטנציאל שלו.

שירי ואייל,
סדנאות לשיפור כישורים חברתיים 052-394-6140
http://se-sadna.ravpage.co.il/socialskillsguide


תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אם אינך מנוי/ה עדיין על עלון קשב ADHD
העוסק במשפחות וילדים, אני מזמינה אותך לקבל אותו חודש בחודשו.
ההרשמה כמנוי היא מן הכפתור הצבעוני למטה.
נתראה בעלון הבא.

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


26.07.2022