עלון קשב ADHD
אם בחדר ואם בממ'ד, אם בבית ואם בכתה, תמיד נרצה ליצור לילדינו סביבה בטוחה, ועדיף גם משעשעת ומצחיקה. נילי רביב, מפתחת שיטת רביב לפיתוח כישורי קשב ולמידה, שולפת מתיבת האוצרות שלה משחקים משעשעים התורמים 'כאילו במקרה' לפיתוח זכרון, שליפה, יצירתיות ושליטה עצמית.
שעשועי ממ'ד
נילי רביב
הילד משתולל? נפחו בלונים:
נשיפה ארוכה לניפוח ואחר כך שיחרור האוויר מהבלון. שוב נשיפה לניפוח, ושוב שחרור האוויר. כך שש פעמים. המוח יוצף בחמצן שיגרום לילדכם להרגע.
אפשר לספק עוד תמריצים לנשיפות:
• לנפח שקית ניילון
• לנשוף בבועות סבון – בעיקר לילדים קטנים.
• לכבות להבת נר ממרחקים קטנים שגדלים בהדרגה, כדי להגביר את המאמץ.
• להזיז כדורי צמר גפן צבעוניים באמצעות נשיפה. כדאי להשתמש באלה המשמשים לניקוי הפנים.
שעשועים וצחוקים בעמידה על רגל אחת:
המשחקים מרגיעים מאוד. רק מה? כשאתם משחקים, הקפידו שהילד לא ישב, אלא יהיה בתנועה:
תופס כדור או בלון מנופח, עומד על רגל אחת וכו'.
משחקי כדור:
כדור ספוג רך או כדורי ג'אגלינג.
כדאי לשלב את משחקי הכדור עם משחקי מילים.
משחקי מילים לפיתוח זכרון, שליפה, יצירתיות ושליטה עצמית:
משחק זיכרון:
אני אומר: הלכתי בעיר וראיתי נמר.
הילד ממשיך: הלכתי ביער וראיתי נמר ואריה.
אני אומר: הלכתי ביער וראיתי נמר, אריה וצבי..
ונראה לאן נגיע וכמה נזכור.
ואפשר גם לפי קטגוריות:
מאכלים: הלכתי לסופר וקניתי שוקו...
ארצות: הלכתי לסוכנות נסיעות וקניתי כרטיס לאנגליה....
וכן הלאה.
'כן, לא, שחור לבן'
אני שואל שאלות והילד משיב מבלי להשתמש במילים 'כן', 'לא', 'שחור', 'לבן'.
חשוב להחליף תפקידים מידי פעם. המשחק מאמן ביכולת שליפה, ריסון אימפולסביות, מחשבה מהירה וחשיבה יצירתית בניסיון למצוא חלופות מילוליות.
הגדרת קבוצות ושליפה מקבוצות:
הילד מתבקש למנות 5 כלי מטבח. 5 ארצות. 5 ערי בירה.
אחר כך, יהיה עליו לציין מה יוצא דופן בקבוצה שנמנה.
גם כאן חשוב להחליף תפקידים.
שרשרת מילים:
הילד אומר מילה. אני ממשיך עם מילה שמתחילה באות האחרונה של המילה שלו, וכן הלאה.
למשל: כדור > ראי > יום > מילה > הר.....
אפשר לשרשר מילים עם קשר מבוסס תוכן.
למשל: מיץ > תפוז > עץ > ירוק > עלה > נושר.....
תפיסת בלון
אפשר לנפח בלון ולשחק מסירות.
או: אני מחזיק את הכדור ומעיף אותו באויר מידי פעם. הילד רץ לתפוס את הבלון. משחק זה משעשע מאוד.
בועות סבון
העיפו בועות סבון באויר ובקשו מהילד למנות אותן.
או: תנו לילד להעיף את הבועות בעזרת נשיפות - תרגיל נשימות מצוין המרגיע את פעלתנות היתר.
21 מי יודע?
הילד חושב על משהו ואני מנסה לגלות מהו בעזרת 21 שאלות. הילד עונה ב'כן / לא' בלבד.
או: אני חושב על 'משהו' והילד מנסה לגלות מהו בעזרת מספר שאלות. העלו את דרגת הקושי ובקשו ממנו למנות את המספר הסידורי של כל שאלה.
סיפור מבולבל
המציאו סיפור בעל-פה. מידי פעם שלבו פרטים שגויים או מצחיקים ובקשו מן הילד לתקן אתכם. החליפו תפקידים.
מחברים סיפור
מחברים סיפור. פעם אני אומר משפט ופעם הילד. משתדלים שיהיה סיפור מצחיק.
ועכשיו מוסיפים קושי: מחברים משפטים לסיפור מבלי להשתמש האות מסויימת, למשל באות נ.
תגלו יחד כמה זה קשה וכמה מצחיק.
המציאו עוד ועוד משחקים, כטוב בעינכם. וזכרו: על הילד לשחק תוך כדי תפישת כדור או בלון מנופח או עמידה על רגל אחת.
ועכשיו להירגע:
* יושבים בנינוחות. הגוף רפוי. העיניים עצומות.מניחים שתי ידיים, אחת על השנייה ועל הבטן בעדינות.
* נושפים תוך השמעת צליל 'אום'. הידיים לוחצות בעדינות על הבטן בזמן הנשיפה ומרפות בזמן השאיפה, על מנת לסמן למוח את כיוון הנשימה הנכון.
* נושפים ארוכות עד שהבטן מתרוקנת מאוויר.
* תשומת הלב מכוונת לנשיפה בלבד. ככל שהנשיפה ארוכה יותר, הריאות יתרוקנו והשאיפה תהיה עמוקה יותר.
ושיהיה רק טוב,
נילי רביב, מנהלת מכון רביב לפיתוח ותיקון כישורי קשב ולמידה
1-700-708-705
http://www.shitat-raviv.co.il/
האם זכינו להפסקת אש? האם אפשר לצאת מן המרחב המוגן?
החיים מורכבים מחמימות הבית בפנים ואתגרי האש השורפת בחוץ.
אני מאחלת לנו שלום בין שתי הסביבות ואתגרים המקדשים את החיים.
בברכה
זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד גדולים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
12.04.2020