עלון קשב ADHD
שלום רב,
העלון הנוכחי מגלה את קסמי המשוב הביולוגי של הגוף, המאפשר להשיג שיפור פסיכולוגי בתפישת המציאות, שינוי התנהגותי ושליטה במצב. דר' איריס ברכוז, פסיכולוגית חינוכית מומחית ומפתחת שיטת האימון הקוגניטיבי-התנהגותי, פותחת בפנינו את דלתות הקליניקה כדי להמחיש את אופן הטיפול באחת הבעיות המרכזיות של הפרעות קשב וריכוז - שליטה בהתנהגות.
שיטות ביופידבק לתמיכה באימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז / דר' איריס ברכוז
איבוד שליטה, קושי בשליטה או חשש לאבד שליטה הן תחושות מוכרות מאוד לילדים, מתבגרים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז. לעיתים קרובות הם מגלים קושי בוויסות רגשות כמו כעס או פחד, קושי בויסות תגובות, קושי בשליטה בדחפים, חרדות ואף קשיים בהירדמות.
הביופידבק, משוב ביולוגי, הוכח כמסייע למגוון רחב של בעיות ונמצא בשימוש הולך וגובר לסיוע גם בסימפוטמים אלה. מדובר בשיטת טיפול המבוססת על קבלת משוב אובייקטיבי למטופל מגופו שלו. המטופל מתחבר לסנסורים של מדדים פיזיולוגיים כמו דופק, הזעה בידיים, טמפרטורת גוף ועוד. דרך התבוננות במדדים אלו, ובשילוב טכנולוגיית מחשבים מתקדמת, לומד המטופל לזהות את מידת הלחץ או המתח בה הוא שרוי. בנוסף, דרך התבוננות המטופל במדדים כמו עליה או ירידה של מידת ההזעה שלו בידיים, הוא לומד לזהות תחושות שהוא חש בגוף ומקדימות מצבי לחץ, ואז לשלוט בהדרגה במצבי לחץ אלה ולהביא את עצמו לרגיעה.
סיפורו של יניב:
יניב בן ה-13, תלמיד כיתה ח', הוא נער בעל מנת משכל גבוהה המאובחן עם ADHD, דיסלקציה וטיקים. יניב הופנה אליי לאימון קוגניטיבי-התנהגותי בשל קשיים התנהגותיים וחברתיים ניכרים. ההורים דיווחו על קשיי משמעת חמורים והתפרצויות זעם בבית הספר ובבית מול אחותו הצעירה. הוא התחצף מאוד למורים, התפרץ בכעס בכיתה ובחצר בית הספר והיה מעורב בקטטות.
א. שלב ההיכרות והבירור:
לאחר היכרות וההעצמה ראשונית התפנינו, יניב ואני, לבירור מקיף של הסימפטום איתו הגיע, כלומר - התקפי הזעם, ההתפרצויות והאלימות הפיסית. הסתבר כי ההתפרצויות יכולות לקרות מספר פעמים בשבוע והן מופיעות לאחר אירועים שיניב מפרש אותם כהתגרות בו או כביטוי של חוסר כבוד כלפיו. יניב תאר כי התחושות הגופניות היחידות עליהן הוא יכול לדווח בזמן ההתפרצות הן דפיקות לב מהירות. בשחזור המחשבות הנילוות לסימפטום, הסתבר כי המחשבות הן: "איך הוא מעז לדבר אלי ככה", "מה הוא חושב? שאני דפוק?". נמצא כי הרגש השולט הוא כעס, עצבים ולפעמים עלבון. ההתנהגות השלילית אותה רצה יניב לשנות היתה, למעשה, תוצאה של אותן מחשבות ורגשות.
ב. יצירת פרופיל פסיכו-פיסיולוגי:
נערכה מדידת רמות הבסיס של דופק ושל מוליכות העור. המדידה במכשירי הביופידבק גילתה, כי ליניב יש נטייה פיסיולוגית ל"הצתה מהירה", כלומר, לאחר גירוי מלחיץ כמו שאלה מביכה, הוא מגיע בזמן קצר לרמת מתח גבוהה. אולם כאשר התבקש להשתמש בטכניקת הרגעה שהכיר מקודם כמו עצימת עיניים, נמצא כי יש לו יכולת פיסיולוגית טבעית טובה להרגיע את עצמו במהירות.
הסברתי ליניב על ה"משולש הקוגניטיבי-התנהגותי": הקשר בין הפירושים והמחשבות שאנו יוצרים לגבי אירוע מסוים שקרה לנו (למשל, כשילד בכיתה אומר לנו מילים מעליבות), התחושות והרגשות, שהוא מעורר, וההתנהגות בתגובה לאותם רגשות ומחשבות.
באימון קוגניטיבי-התנהגותי המיקוד הוא על שלושה אספקטים: גופני, קוגניטיבי והתנהגותי, שקשורים זה בזה. דרך השימוש בביופידבק אנו מתמקדים באספקט הגופני ומלמדים את הגוף להגיע למצב של רגיעה. כשמערכת הרגיעה בגוף פועלת, קל למתאמן להתחיל למקד את החשיבה בכיוונים חיוביים ופחות בכיוונים מעוררי חרדה ומתח. כלומר, שינוי התגובות הפיסיולוגיות שמושג באימון, משפיע על תהליכים רגשיים וחשיבתיים.
כשיעורי בית, התבקש יניב לבצע ניטור של אירועים משמעותיים שקרו לו במשך השבוע והמחשבות, הרגשות וההתנהגות שליוו את האירועים.
ג. הגדרת מטרות על ידי המתאמן:
המטרות שיניב הגדיר היו: ירידה בהתפרצויות עם אלימות מילולית לפעם בשבועיים, וירידה בהתפרצויות עם אלימות פיסית לפעם בחודש.
ד. לימוד טכניקות רגיעה:
יניב למד להשתמש בטכניקות של נשימה סרעפתית (נשימת בטן), הרפיית שרירים, דמיון מודרך ואימון אוטוגני. בהמשך, הוא נוכח כי הרפיה נשימתית היתה היעילה ביותר עבורו. שיעורי הבית כללו תרגול של טכניקות הרפיה לפחות פעמיים ביום.
בנוסף, הוא התבקש להקשיב למה שקורה לו בגוף לפני שהוא מתפרץ, לסימנים שגופו משדר כשמתקרב פיצוץ. בהדרגה הוא למד לזהות תחושות של רעד בידיים וחום בפנים כמבשרי התפרצות. כלומר, אם קודם הוא דיווח כי התנהגות מסוימת בסביבה ("המורה שוב מתעלמת ממני") גרמה לו להתפרצות זעם פתאומית ללא שליטה, הרי שהתרגול בביופידבק עזר לו להבין שהגוף שידר אותות מצוקה מקדימים.
ה. שלב ההכללה:
בשלב זה ביקשתי מיניב לנסות להרגיע את עצמו מול מסך הביופידבק, כשאני מקשה עליו בדרכים שונות. הסחתי את דעתו במשפטים כלליים, אח"כ במשפטים מלחיצים שקשורים באירועים הסוערים שקרו לו לאחרונה ולבסוף בדמיון מודרך של האירועים שגרמו לו להתפרצויות זעם. כך למד יניב להכליל את טכניקות ההרפיה למצבי לחץ ודחק מהעולם האמיתי. בהמשך, הוא למד להשתמש בזמן אמת בטכניקות ההרפיה או בטכניקות קוגניטיביות מיד כשחש תחושות פיזיות שמבשרות התקף או כשמחשבות שליליות חלפו במוחו.
ו. שלב הפרידה והסיום:
כאן קיימנו גמילה הדרגתית ממכשיר הביופידבק. נערכו בדיקות כדי לבחון את רמת המודעות של יניב לרמזים גופניים פנימיים ואת יכולת הקישור שלו לעד כמה הוא מתוח או רפוי כפי שנמדד בביופידבק.
עם סיום הטיפול, ניכר היה כי יניב הצליח להשיג שליטה טובה בהתנהגותו ולהפחחית את תדירות ההתפרצויות במידה ניכרת. הוא למד להשתמש ביכולת ההרגעה של הגוף כדי להתמודד עם מצבים מאיימים.
כמו כן, יניב למד להתמודד עם מחשבות שליליות ולהרחיב את הרפרטואר לפתרון בעיות. למשל, תגובותיו האימפולסיביות התחלפו בעצירה לצורך נשימה, סיעור מוחין של אפשרויות שונות לתגובה, שקילת היתרונות והחסרונות של כל אפשרות ובחירה מושכלת של הפתרון המועדף.
בתפקודו הלימודי והחברתי חל שיפור. הדימוי העצמי שלו עלה והוא הצהיר שבניגוד לתחושותיו הקודמות, שהוא בשולי החברה והחברה "הנורמלית" דוחה אותו, כיום הוא מרגיש שייך לחברה ומקובל על כולם, הן על חבריו לכיתה והן על צוות המורים.
המקרה המתואר מתייחס לאימון מתבגר, אולם השימוש בביופידבק יעיל גם באימון מבוגרים וילדים צעירים החל מגיל 9.
מהו סוד ההצלחה של ביופידבק עם ילדים ומבוגרים בעלי ADHD?
1. התאמת רמת התרגול לרמת המתאמן
אינדיבידואלים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים לסיפוק מיידי, חווית הצלחה ואישורים על הצלחה. הדבר מסתייע בטיפול ביופידבק, המאפשר למטפל מרחב תמרון על ידי שליטה ברמת הקושי בהתאם לרמת השליטה הפיסיולוגית של המטופל. חויית ההצלחה הנוצרת משליטה בתגובות הפיסיולוגיות, בונה באופן חוויתי ועוצמתי תחושה של שליטה עצמית ואף תחושה של שליטה במצב.
חשוב לציין, כי תוכנות הביופידבק כוללות משחקים וסרטים ומועברות דרך מסך המחשב, והדבר מעלה את מידת האטרקטיביות של השיטה עבור ילדים ומתבגרים.
2. רגיעה גופנית מאפשרת שינוי בחשיבה
באימון קוגניטיבי-התנהגותי נעשה שימוש בקשר גוף-נפש. יחידים בעלי הפרעות קשב עם או בלי היפראקטיביות ויחידים המאובחנים עם לקויות למידה, הם בעלי נטייה לחשיבה שלילית ודיבור פנימי שלילי.
באימון קוגניטיבי-התנהגותי לומד המתאמן לזהות את דפוסי החשיבה השליליים. השימוש בביופידבק במהלך למידה של טכניקות הרפיה והרגעה, מאפשר למתאמן לעשות שינוי אמיתי ועוצמתי בדרכי החשיבה.
הרגיעה הפיסיולוגית מאפשרת למתאמן לעשות את השינוי ההתנהגותי. הרוגע בגוף והחשיבה החיובית באים לידי ביטוי בהתנהגות רגועה יותר ורמת ההתפרצויות, הווכחנות או ההתנהגות האלימה יורדים במידה משמעותית.
לסיכום, כשהמתאמנים נמצאים במצב גופני רגוע יותר, החשיבה היא חיובית יותר. הפניות הפיזיולוגית, הרוגע של הגוף, הוא חיוני כדי לאפשר את השינוי בחשיבה ובהתנהגות. יש יותר מוכנות להתחיל ולנסות התנהגויות שבעבר היתה הימנעות מהן, כמו למידה למבחנים, תכנון זמן, קביעת סדרי עדיפויות, סידור החדר וכו'.
דר' איריס ברכוז, פסיכולוגית חינוכית מומחית מדריכה, מאמנת ADHD בכירה, מנחת סדנאות אימון : http://www.cbcoach.co.il/
תודה על קריאת עלון קשב ADHD .
אני מזמינה אותך לחכות עמי לעלון הבא.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
24.02.2016