עלון קשב ADHD


היציאה מלקות לחירות-סטודנטים עם לקויות למידה

היציאה מלקות לחירות-סטודנטים עם לקויות למידה

עלון קשב ADHD

העלון הנוכחי מוקדש לכל אדם עם לקות למידה אשר חולם, מתכנן או לומד לימודים גבוהים. אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית, סוקרת כאן את הדרכים להתמודד בהצלחה עם לימודים גבוהים, ומאפשרת קפיצת דרך אל למידה יעילה בעזרת הכשרונות והכישורים היחודיים והמקוריים של כל איש ואשה עם לקויות למידה. 

מלקות לחרות - סטודנטים עם לקויות למידה
אורלי צדוק

עידן החליט סוף סוף ללמוד. מאחריו טיול גדול לאוסטרליה ועוד אחד למזרח. אחר כך חודשים משעממים בבית עם אמא ואבא שמביעים מורת רוח ללא מילים. הוא מרגיש שאין לו ברירה. זה לא שהוא רוצה ללמוד. כשסיים את התיכון נשבע שבחיים לא יעשה את זה לעצמו שוב. אבל עד עכשיו לא מצא אלטרנטיבה, וכך בחר במשהו פרקטי שנשמע מכובד- הנדסה. הוא הניח שהוא כבר יסתדר.
אבל הוא לא. מהר מאד הלך לאיבוד בין המרצים, השעורים והסטודנטים האחרים. הם נראו תמיד עסוקים והוא לא כל כך הבין במה. אחר כך הגיעו ציוני הנכשל של סוף הסמסטר. הוא ניסה להתארגן מחדש, ופתאום הבין שאין לו שום עניין בכל המקצועות הריאליים. לאט לאט התייאש והפסיק לבוא. הוא לא סיפר להורים, פחד לאכזב. עמוק בתוך הקיץ סיפר להם ובלית ברירה הלך לעבוד בעבודות ששנא.
לסיפור הזה יש סוף טוב. עידן החליט ללמוד קולנוע, תחום אהוב עליו. הוא השקיע בהכנה ללימודים בעזרת חונך והצליח לעמוד במטלות השנה הראשונה, שהיא הקשה ביותר.
לא לכל הסיפורים יש סוף טוב. בחדר הייעוץ אני נתקלת לא אחת באנשים שהרימו ידיים והתקשו לגייס את המשאבים הנפשיים והכלכליים הנחוצים לסיבוב שני. מכאן נובעת ההמלצה שלי להתכונן היטב ללימודים כבר מהסיבוב הראשון.

בשערי האקדמיה
הכניסה ללימודים אקדמאיים מהווה שלב מאתגר, המצריך הסתגלות, אסטרטגיות למידה וניהול עצמי.
בוגרים בעלי לקות למידה מתקשים בכך יותר מאחרים, הן בשל קשיים אובייקטיביים בגלל הלקות, והן בשל התעוררות זיכרונות מן העבר אודות קשיים בלימודים, תסכול במעברים וחוויות של חוסר הצלחה. ההתמודדות עם החזרה ללימודים נחווית אצלם כחזרה מרצון לכלא, ולכן ישנה חשיבות רבה לבחירה בתחום לימוד מושך המתאים לכישוריהם וביחד עם זאת, להיערך מראש.

ההבדל בין תלמיד לסטודנט:
התלמיד הוא זה שלומד ממורה. לעומתו, סטודנט הוא זה שיודע כיצד ללמוד. המיומנויות הנדרשות מסטודנט נחלקות לשלושה סוגים:
1. מיומנויות כיתה: הקשבה, השתתפות, רישום, היבחנות.
2. מיומנויות למידת בית: הכנת מטלות, קריאה וסימון בספרי לימוד, למידה לקראת מבחנים, כתיבת עבודות ופרויקטים.
3. מיומנויות כלליות: התמצאות גיאוגרפית, התמצאות חברתית, עבודה מול סמכות, שימוש במקורות מידע, גישה ואמונה ביכולת ללמוד (מסוגלות עצמית).

בדומה למאפיינים של עיסוקים בשוק העבודה, גם לעיסוק 'סטודנט' ישנם מאפיינים משלו, והם מציבים אתגרים ייחודיים בפני הסטודנט עם לקות הלמידה. אפרט את האתגרים ואחריהם אביא הצעות מעשיות להתמודדות עמם.

האתגרים הסטודנטיאליים:
תמיכה אישית וחברתית:
הסטודנט נהנה קודם מרשתות תמיכה הדוקות של חברים, הורים ומורים שהיו מחויבים להצלחתו. עכשיו, הוא חווה קשר חטוף עם מרצים ולמידה בכתות גדולות. למידה כזו איננה מאפשרת לו להפגין את האינטליגנציה וההפשטה שאיפשרו לו להתבלט ולפצות על קשייו.
ניהול זמן:
השנה האקדמית קצרה ועמוסה, ואיננה מאפשרת להסתגל אליה בקצב איטי. בנוסף, היא כוללת הרבה זמן חופשי. הסטודנט, אשר סובל מחוסר תחושת זמן, נדרש לתכנן את הזמן בעצמו כדי שיצליח לסיים כל מטלה בתאריך ההגשה.
התארגנות:
מערכת הלימודים המורכבת דורשת קליטה וזיכרון של שמות קורסים, פקולטות ובניינים והתמצאות במרחב כדי לנווט לכתות השונות בזמן הנכון.
מערכת המינהלה דורשת לזכור את שעות הקבלה במשרדים השונים, תחומי האחריות ומספרי הטלפון שלהם, ודורשת מן הסטודנט למלא בכתב טפסים מורכבים.

כמות:
הלימוד האקדמי מתבסס על קריאה רבה של חומר לימודי הדורש בקיאות בשפה הכתובה. הוא מציף את הסטודנט בבת אחת במידע חדש עם ניסוחים אקדמיים, תאריכים, מונחים בשפות זרות ועוד.
אופן:
רכישת הידע מתבצעת באופן פאסיבי דרך הקשבה וכתיבה, ולא דרך השתתפות פעילה של מתן הערות מקוריות ושאילת שאלות את המרצה. הסטודנט נדרש להפגין את הידע שלו בצורה מרוכזת פעמים ספורות בשנה על ידי מבחנים ועבודות עם דרישות נוקשות.

דרכי התמודדות:
א. תמיכה אישית וחברתית:
הסטודנט יוכל לארגן קבוצת לימוד קטנה עם חבריו לכתה, וכך להפוך את הלימוד לפעיל, מגוון ואישי עם סיוע הדדי. במקביל, הוא יקיים פגישה אישית עם המרצה, יבקש הבהרה של דרישות המקצוע ויסביר את קשייו במטרה להגדיר דרכי סיוע.
ב. ניהול זמן:
כדאי להיעזר בחונך או להתחבר לקבוצת סטודנטים עם מערכת זהה. בנוסף, לערוך תכנון עבודה במספר רמות: סמסטריאלית, חודשית, שבועית ויומית, ולשבץ בתוכו תאריכי קורסים, מבחנים והגשת עבודות.

ג. התארגנות:

כדי להצליח לנווט בין הבניינים והכתות, כדאי לעשות 'חזרה כללית' על ידי הליכה לכתות הלימוד לפני תאריך הלימוד בהן. ביום הלימוד עצמו, כדאי לצאת לדרך מוקדם יותר ולהשאיר זמן לתיקון בלבול וטעויות בניווט.
את התקשורת המינהלתית והטופסולוגיה ניתן לבצע במרכז התמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה במוסד הלימודים.
ד. כמות:
כדאי ליצור קבוצת לימוד, ולחלק לכל סטודנט בקבוצה פרק אחד בלבד שאותו ילמד ויציג בפני החברים. כדי לעקוף קשיי כתיבה, כדאי להקליט שעורים ולהקליט דיבור על ראשי פרקים להגשת עבודה. כדי להקל על קשיי קריאה, כדאי לערוך תוכנית קריאה, לסנן חומרים, לסמן פסקאות חשובות ולאסוף סיכומים ותקצירים. בשנה הראשונה, מומלץ לדלל את מספר הקורסים.
ה. אופן:
כדי להפוך את הלימוד לאקטיבי, ניתן להיעזר בהוראה פרטנית בחינם או בתשלום, כל השנה או בתקופה קצרה, להשתמש בשעות הקבלה של המרצה, לחבר שאלות ולענות עליהן, לקיים  למידה פעילה עם חברים, ובעיקר- לא להתבייש לשאול במהלך השעורים. 

סיכום:
הלימודים באקדמיה הם מסע אתגרי עם הזדמנות לחוויה מתקנת ושער לבניית קריירה עתידית. כמו בכל מסע מתוכנן, יש להגדיר מטרה רצויה, לתכנן זמן, לרכוש מיומנויות מתאימות ולגייס עזרה שתפצה על מיומנויות חסרות. העיקר הוא גישה חיובית ונכונות לגדול דרך הקשיים והבעיות.
זיכרו: כל מסע גדול מתחיל בצעדים קטנים, וכדאי שהם יהיו הצעדים הנכונים. 
בהצלחה!
אורלי צדוק,פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה מוסמכת,
מנהלת המרכז ליעוץ ותכנון קריירה http://www.orlyzadok.com  09-7438808

תודה על קריאת עלון קשב ADHD
אני מזמינה אותך לחכות ביחד לעלון הבא.

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


19.04.2020