עלון קשב ADHD


יצירה והנאה עם טיפוח חושי-תנועתי

יצירה והנאה עם טיפוח חושי-תנועתי

עלון קשב ADHD
שלום רב , 
אחרי שסיימת למחוק את סימני האיפור הפורימי, כדאי לך להתרווח ולקרוא את העלון הנוכחי. הוא מציע פעילויות יצירה מהנות עם ילדים לחופשת הפסח עם נופך מיוחד: כל פעילות היא גם  תרגיל לפיתוח יכולת חושית-תנועתית. מומלץ לקרוא את הצעותיה והסבריה של דר' אורלי יזדי עוגב, מומחית לתפקודי למידה, ויסות חושי ומוטוריקה. בסיום הקריאה, תוכל/י ולערוך רשימת חומרי יצירה שכדאי שיהיו בבית. 

פעילויות יצירה להנאה ולטיפוח חושי-תנועתי
דר' אורלי יזדי-עוגב

כמחצית מהילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מוויסות לקוי של תפקודי התחושה והתנועה. החופשה היא זמן טוב לטיפוח תפקודים אלה באופן טבעי ומהנה.

בספרי 'הצלחה במגע - במוטוריקה גסה ועדינה' , מפורטת תכנית אימון אשר פיתחתי להעצמת התנועתיות של הילד במסגרת הביתית, החינוכית והטיפולית. הפעילות עם חומרי יצירה כמפורט  כאן, מהווה מוקד פעילות אחד מתוך מגוון גדול של מוקדי פעילות לפיתוח מיומנויות תנועה- תחושה באמצעות עזרים מגוונים בבית ובחוץ. 
יישום הפעילויות על ידי ההורים בדרך של משחק, תורם משמעותית להידוק הקשר בין הילד לבין ההורים ומהווה עבורם 'זמן איכות'. בנוסף, ההדרגתיות של הפעילויות מאפשרת העצמה של הדימוי העצמי ושל המסוגלות התפקודית של הילד.

כ- 6% מאוכלוסיית ילדי הגן ובית הספר היסודי סובלים מבעיות מוטוריות בדרגה חמורה ועוד כ- 12% סובלים מבעיות מוטוריות בדרגה בינונית. ילדים אלה מכונים כיום בעלי 'הפרעה התפתחותית בקואורדינציה'. מדובר בילדים בעלי אינטליגנציה נורמאלית ואף למעלה מהממוצע, אשר מציגים רמה נמוכה בביצוע ובלמידה של מיומנויות מוטוריות בהשוואה לילדים בני גילם. אמנם בעייתם המרכזית באה לידי ביטוי בתחום המוטורי, אך בדרך כלל לבעיה זו נלווים קשיים בתחום התפקודי היומיומי, הרגשי-חברתי, ההתנהגותי והלימודי.

בפעילות עם הילד באמצעות חומרי יצירה, יש להתחשב בתחושותיו. המטרה המרכזית היא לגרום לו תחושה מהנה  ולפתח את היצירתיות וכושר ההבעה שלו. זאת, בנוסף לטיפוח יכולת וויסות גירויי מגע, תפקודי מוטוריקה עדינה, תיאום עין-יד, הפרדת תנועה, חציית קו אמצע ועוד. 

ביישום הפעילויות שיוצעו להלן, חשוב להקפיד על ההנחיות הבאות:
>לברר עם הילד בנוגע לחומרי היצירה האהובים עליו.
>לשאול את הילד האם המגע עם החומרים נעים או לא נעים לו.
>אין להכריח את הילד ליצור עם חומר מסוים באם אין הוא רוצה בכך.
לילד עם רגישות לחומרים מסוימים, ניתן להציע לבצע בהתחלה את הפעילויות עם כפפות דקות מפלסטיק, ועם הזמן לנסות להסירן.

פעילויות יצירה להנאה ולטיפוח
זיהוי צורות:
מרחו על זרועו של הילד קצף גילוח. וציירו צורות על הקצף, מבלי שהילד יביט. בקשו ממנו לזהות את הצורה שציירתם, ואחר כך החליפו תפקידים ביניכם. פעילות זו תורמת לאבחנה חושית ולתרגול העלאת מידע מהזיכרון.

זיהוי פרטים בתמונה:
גזרו ממגזין תמונה צבעונית גדולה ועטפו אותה בניילון נצמד. הניחו את התמונה על השולחן ומרחו עליה קצף גילוח. הילד יסיר את הקצף בהדרגה באמצעות ידיו, הילד יתאר בפני ההורה כל פריט שמתגלה. תוך עיסוק בקצף, הקשב מופנה לגילוי ולהעשרה שפתית.

גילוי הפנים במראה:
הילד יעמוד ממול למראה וימרח עליה קצף גילוח. בהדרגה, הוא יסיר את הקצף מעל המראה כדי לגלות את אברי פניו. הילד עסוק במגע עם חומרים שתורמים לוויסות חושי ובו זמנית מעשיר את עולם השפה ומפתח את היכולת לשיים איברים.

יצירה עם צבעי ידיים:

הכניסו לתוך ניילון לאחסון ניירות בגודל פוליו שלוש כפות של צבעי ידיים בצבעים שונים (חוץ מצבע שחור או חום), מספר טיפות של שמן ומעט נצנצים. הדקו את הפתח של השקית באמצעות שדכן סיכות. הילד ימרח את צבע האצבעות תוך כדי הפעלת לחץ על הניילון. פעולה זו תביא לערבוב הצבעים ויתר החומרים באופן ייחודי כך שתיווצר תמונה. הכינו עם הילד מתלה לתמונה ותלו אותה על אחד מקירות הבית. פעילות זו מצוינת לילדים שנמנעים מלגעת ישירות בחומרים רכים ו/או מציגים חסך בציור. עם סיום היצירה, הילד מפתח דימוי של 'מסוגל' ולא 'מוגבל', למרות שעדיין איננו מצליח לצייר ממש.

מעקב קווים וציור צורות: 
ציירו צורות גיאומטריות גדולות על גבי צבע ידיים. את הצבע מרח  הילד מרח קודם לכן על שולחן פורמייקה ו/או על יריעת ניילון גדולה התלויה על הקיר. הילד  יעבור עם האצבע על קווי המתאר של הצורות. בהמשך, הילד ימחק את הצורות וינסה לצייר בעצמו את הצורות השונות באמצעות אצבעו. פעילות זו מהווה הכנה טובה לטיפוח המוכנות לציור צורות מבלי 'להתעמת' עם כלי כתיבה. ציור על צבעי הידיים תורם לשטף התנועה. גם כשטועים, ניתן מיד למחוק ולתרגל מחדש.

עבודת גבס וצבעי ידיים: 
הילד יכין פסלונים מגבס ויניח אותם לייבוש. ניתן לרכוש תבניות מוכנות של כפות ידיים, מסיכות, בעלי חיים, ועוד. כאשר יתייבשו הפסלונים, הילד ימרח עליהם בעזרת אצבעותיו צבעי ידיים לקישוט. פעילות זו מפתחת אצל הילד את הדימוי של אומן ויוצר. בנוסף, המגע של הידיים עם הדבק עשוי לתרום להסתגלות לחומרים רכים.

יצירת תמונה מפלסטלינה:
הילד ילוש גוש של פלסטלינה. לאחר שהפלסטלינה תתרכך, הוא ימרח אותה בעזרת האצבעות על דף בריסטול ליצירת תמונה. הילד יחרוט באופן חופשי על התמונה בעזרת קיסמים או גפרורים. ניתן להוסיף פאייטים להשלמת התמונה. בפעילות זו מיתחזקות האצבעות וניתן להכין אותן לאחיזת כלי כתיבה.

צדפים אספתי ותמונה יצרתי: 
אספו עם הילד צדפים וחול על חוף הים. הילד ידביק את הצדפים כמסגרת לעבודת יצירה מעל גבי משטח קרטון בצבע לבן. לאחר מכן הילד 'יצייר' בתוך המסגרת ציור כאוות נפשו באמצעות דבק נוזלי, המצוי בתוך בקבוקון. מיד עם תום הכנת הציור, הילד יפזר את החול מעל כל משטח הקרטון, כך שהחול ייצמד לקווי המתאר שצייר קודם לכן. לאחר מספר דקות ניתן לנער את המשטח כדי להסיר ממנו את החול המיותר. מלבד טיפוח יכולת ה'אופוזיציה' או 'אחיזת פינצטה' שנדרשת באיסוף של חפצים קטנים, מתפתחת התחושה בקצות האצבעות.

טיפות גשם צבעוניות: 
הילד יטבול כל אחת מאצבעותיו בצבע ידיים מסוים. עם הישמע המוסיקה, הילד יקיש עם כל אחת מאצבעותיו על דף בריסטול לבן לפי הקצב, תוך ניצול מרחב הדף. תרגיל זה יעיל מאוד לטיפוח הפרדת תנועת האצבעות, יכולת הנדרשת לשם תפעול כלי כתיבה, כלי אכילה ועוד.

פעילות פורייה וחופשה מהנה!

ד"ר אורלי יזדי-עוגב -מנחת קורסים למאבחנים ולמטפלים בתפקודי למידה, וויסות חושי ומוטוריקה. טלפון: 050-5382160
http://www.yorly.com/default.aspx?siteid=169&pageid=6290&lang=1  

תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
לקראת הוצאת העלון אספתי מבחר טיפים אשר נשלחו אליי מכם ועלו לאתר.
עלון אפריל עומד לצאת בסיום חופשת הפסח. בשונה מן המסורת שלנו, לא אגלה הפעם את הנושא. במקום לצפות לו, תנ/י לו להפתיע אותך.  

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


15.04.2018