עלון קשב ADHD
שלום רב,
בשבוע שעבר ביקשתי טיפים שימושיים מחברי רשת המומחים ADHDוקיבלתי שפע של תשובות נהדרות. תרש/י לי להודות כאן לכל אחד מן השולחים, ולבשר כי מעכשיו יתפרסמו בכל עלון הטיפים אשר שלחתם וממשיכים להישלח אליי. תודה רבה!
העלון הנוכחי ידון בקשר בין הפרעות קשב ליזמות ובתרומתו של האימון ליזם. כתבה אותו נעמי גינת, יועצת חינוכית ומאמנת יזמים, אשר תרגמה את המקוריות והמרץ של אנשים עם ADHDלהזדמנויות נהדרות בתחום התעסוקה.
אימון יזמים
בעלי הפרעת קשב וריכוז ADD / ADHD
נעמי גינת
חלק מהמבוגרים הפונים להקמת עסק עצמאי עושה זאת אחרי שורה של תסכולים ואכזבות מהעבודה כשכירים, החלפת מספר מקומות עבודה וחוסר יציבות תעסוקתית.
אצל כ- 15% מהם מדובר בהיסטוריה תעסוקתית בעייתית על רקע של הפרעת קשב וריכוזADD/ADHD,שלא תמיד מאובחנת.
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה הפרעה של יכולת אלא הפרעה של ביצוע, והיא איננה תכונה נרכשת אלא תכונה מולדת . סימניה מופיעים כבר בילדות המוקדמת. חלק מהלוקים בה צלח את מערכת החינוך הסטנדרטית ואף השיג השכלה אקדמית. חלק אחר נפלט ממערכת החינוך עם הרגשת כשלון ודימוי עצמי פגוע, ונקלט בשוק העבודה - לעתים בלי הכשרה מקצועית.
רבים מהסובלים מהפרעות קשב וריכוז הינם בעלי לקויות למידה המתבטאות בקשיים בקריאה ובכתיבה, בזיכרון לטווח קצר, בתפקודים הניהוליים ובתפקודי הרצף. אל קשיים אלה מתלווים קשיים רגשיים וחברתיים אשר נובעים ישירות מאופי הלקות, או כתגובה להתמודדות המתסכלת ולדחייה שחוו במהלך השנים.
בעשרות השנים האחרונות חלו בעולם העבודה שינויים מרחיקי לכת המתבטאים, בין היתר, בעליית הדרישות להשכלה ולהכשרה מקצועית תוך שימוש אינטנסיבי בקריאה וכתיבה.
בנוסף, נדרשת יצירת תקשורת עסקית וחברתית עם עמיתים מרחבי הגלובוס, תוך שימוש בשפות זרות והסתגלות למנהגים זרים.
עובד חרוץ, מוכשר ובקיא בתחומו אשר לא יוכל לעמוד בדרישות נוספות אלו, לא יוכל להתקדם בחברה בה הוא עובד ויחוש תסכול עמוק, קיפוח, חוסר הגשמה ופגיעה בערך העצמי.
כיצד עלולים מאפיינים מרכזיים של אנשים לקויי קשב להשפיע על התפקוד בעבודה ?
1. קושי בניהול זמן: דחיינות , איחורים , אומדן זמן לקוי ואי-עמידה בלו"ז המתוכנן.
2. רמת-אנרגיה גבוהה: פעלתנות, תזזותיות.
3. אימפולסיביות: פעולה "מהבטן" מבלי שהושקעה די מחשבה מטרימה
4. קושי בקשב וריכוז: נטייה להיסח-הדעת והתנתקויות , אי הבחנה בין עיקר לטפל,
קליטה חלקית של גירויים מהסביבה, קושי לשמור על ערנות, נטייה להשתעמם
בקלות.
5. אי-סדר ואבדן חפצים
6. שכחנות
7. חוסר איזון-רגשי: התפרצויות, מצבי-רוח משתנים, שחיקה מהירה.
8. התנהלות כספית בעייתית ונטייה לפזרנות כספים.
9. קשיים בניהול מערכות-יחסים בין-אישיות: אי הקפדה על נהלים, התנהגות
שלא בהתאם לנורמות המקובלות, קשרים שטחיים ולא עמוקים , חוסר סבלנות, התערבות
בפעילותם של אחרים, חוסר הקשבה והתפרצות לדברי הזולת ועוד.
סיפורו של נועם (שכיר):
נועם, טכנאי העובד ב"רצפת הייצור" של מפעל אלקטרוניקה - אחר גם היום לעבודה.. כמעט מידי בוקר הוא מגיע למפעל מתנשף , ובמקום להתנצל, יש בפיו שלל תירוצים וטענות כלפי סדרי התחבורה לאזור. לא פעם מסתבר לו כי שכח להביא את צרור המפתחות שברשותו. ה"בוס" שלו כבר העיר לו על כך פעמים אחדות, והסביר לו כי האחור והשכחה שלו פוגעים גם בעבודתם של יתר העובדים במחלקה.
בזמן הגעתו של נועם לעבודה, נמצא הבוס בעיצומו של ארגון העבודה. הוא ממהר "להמטיר" על נועם הוראות פעולה מורכבות בנוסח : "תביא את ...אל...ותגיד לו ש...ואם אין שם את ה... אז תזמין עוד מהמחסן, ותמלא את הטופס המתאים. תשים לב שעד השעה... צריכים המוצרים להגיע אל... כשהם...".
נועם נגש מיד לבצע את דרישות הבוס, אולם הוא קופץ ממשימה למשימה מבלי לסיים אף אחת, וחלק מהפרטים נשמט מזיכרונו. בנוסף, הוא שכח את עצמו בשיחה עם המחסנאי, תוך שהוא מתנדב לסייע לו לפרוק סחורה שאך הגיעה.
בצהרי היום, מסתבר לבוס שחלק מהוראותיו כלל לא בוצע, שהטפסים מולאו ברשלנות, ושהפיגור של נועם בלו"ז המתוכנן אינו מאפשר עמידה ביעדי המחלקה כולה.
הבוס הלחוץ גוער בנועם. נועם המתוסכל והמאוכזב מעצמו אינו מקשיב לטענותיו עד סופן. הוא "מגיב מהבטן", בנוכחות שאר העובדים ומבלי לשמור על דיסטנס כמקובל.
אם הבוס לא יבליג בסלחנות על ה'התנפלות' עליו ויפטר את נועם, יחווה נועם דחיה ויאבד את תחושת הביטחון של שייכות וקביעות בעבודה. הוא יתקשה למצוא מקום עבודה חדש בגלל ה"המלצות" של המעביד הקודם וייאלץ להתפשר כדי לא להישאר מובטל.
לחילופין, יתכן שמתוך מטרה להימנע מחיכוכים עם הממונים ומתוך כוונה וליצור לעצמו חוויות של הצלחה והגשמה עצמית, עשוי נועם להחליט על עזיבת מקום העבודה ופתיחת עסק עצמאי.
למה דווקא בעלי ADHDמתאימים להיות יזמים-עסקיים ?
בעלי ADHDנוטים יותר מאחרים להיות מפוטרים, בשל קושי בפענוח של הפוליטיקה הארגונית ונורמות ההתנהגות, אי-השלמת משימות כהלכה ונטייה לאבד עניין במהרה.
לעומת זאת, הם מאופיינים ביצירתיות, יוזמה, חיפוש ריגושים חדשים, נטייה להסתכנות, פעלתנות ורמת אנרגיה גבוהה.
הקמת עסק עצמאי היא אתגר היוצר עניין ועשייה אינטנסיבית ומגוונת. בצד ההסתכנות שבויתור על בטחון, קביעות ויציבות, מתאפשר ליזם לנצל את ניסיון חייו, להיות גמיש בזמני העבודה ובנהלי העבודה, ולהביא לידי ביטוי את שאיפותיו וכישוריו. זאת עשויה להיות דרך טובה למימוש עצמי ולהישתכרות משופרת.
על מנת להצליח להקים ולנהל עסק עצמאי - נדרשים מהיזם מספר כישורים ותכונות:
א. נחישות ,התמדה והתמקדות במשימות, השקעת מאמץ לאורך כל הדרך תוך דחיית סיפוקים.
ב. עבודה לפי תכנון: הגדרת יעדים ריאליים, גיבוש דרכים ולו"ז להשגתם.
ג. ניהול עצמי אפקטיבי ויעיל: הנעה-עצמית, מיצוי הזמן והמשאבים האחרים.
ד. נכונות ליטול סיכונים ולצאת אל האתגר הלא-ידוע מתוך אמונה בהצלחה
ה. ללמוד ולהפיק לקחים מניסיון אישי ושל אחרים.
ו. להיוועץ באחרים ולגייס עזרה מתאימה בהתאם לצרכים.
ז. יזמה , יצירתיות וגמישות - על מנת ליצור בידול ויתרון תחרותי.
ח. ערנות מתמדת כלפי הסביבה המשתנה ,דרישות השוק והמתחרים בענף
ט. זיהוי הזדמנויות חדשות
י. תקשורת טובה עם הלקוחות, הספקים והעובדים בעסק.
סיפורו של עודד (עצמאי):
עודד הוא בעל זיכיון לקו-שיווק של כלים חד-פעמיים לבתי-עסק. שוק הכלים לשימוש חד-פעמי הוא שוק תחרותי, בו הלקוחות נאמנים למחיר הכוס ולא לספק...
עודד הוא בעל ADHD, נשוי-טרי בן 32, נמרץ ובעל חזות נאה, המתגורר בשכירות בדירה קטנה במושב "אודים" היוקרתי. לבעלי המפעל יש אינטרס להעסיק את המוכר הטוב ביותר , שהיקף מכירותיו יעלה בהתמדה, ושלקוחות לא יעדיפו ספק אחר על פניו. עבודתו של עודד כרוכה בנסיעות רבות, והוא צריך להחזיק ברכב מסחרי.אזור השיווק שלו משתרע בין נתניה לעתלית. שעות עבודתו צריכות, כמובן, להלום את שעות העבודה המקובלות במשרדי לקוחותיו. גובה שכרו מחושב באחוזים מהיקף מכירותיו.
בגלל נטייתו להשתהות במיטה עד לדקה ה-90, מתעמת עודד עם אשתו, אינו מספיק לאכול ואינו מספיק לארוז לעצמו ארוחת בוקר. הוא יוצא ליום-עבודה עם מסלול שלא תוכנן מראש ולא תואם לקוחותיו. לא פעם קורה שבהגיעו ללקוח, מסתבר שזה כבר רכש סחורה דומה ממתחרה... המאמץ הכרוך בשכנוע לקוחות חדשים לא תמיד נושא פרי, מתסכל אותו, ולעיתים הוא שוקע בייאוש, המוטיבציה שלו יורדת, והוא מפסיק לעבוד מספר ימים.
אספקת הסחורה ללקוחותיו מאופיינת בחוסר סדר של המסמכים, והוא דוחה את הדו"חות שעליו להגיש למפעל, למס הכנסה ולביטוח הלאומי.
מדי יום, משקיע עודד שעות עבודה ארוכות, רובן מאחורי ההגה, וחוזר הביתה מותש ובלי אנרגיות לצאת ולבלות.
הדוגמא של עודד ממחישה חלק מהקשיים המאפיינים עצמאים ככלל, ובעלי ADHDבפרט.
העבודה בשיווק ובקידום-מכירות מביאה לידי ביטוי את יכולותיו ואת צרכיו האישיים של עודד. היא מתנהלת במרחב, מחוץ לכותלי משרד סגור, ומאפשרת גמישות, עצמאות ויוזמה אישית. הנמרצות והחן האישי שלו מסייעים לעודד להרשים את לקוחותיו ואף את בעלי המפעל ממנו הוא 'מושך' את הסחורה.
יחד עם זאת, קשייו בניהול עצמי מתבטאים בהעדר תכנון מוקדם ונכון של מסלול נסיעותיו ושל תכיפות ביקוריו אצל לקוחותיו, באי סדר של הניירת העסקית, באי עמידה בנוהלי רשויות המס, בהתארגנות אישית לקויה לקראת יום העבודה, באי ויסות רגשי, ובקושי לשמור על רמת המוטיבציה והעשייה.
כל אלה פוגמים מאד בתפקודו ובהישגיו , ברמת ההשתכרות שלו, בסיפוק ובהגשמה העצמית שלו, ובדימוי שלו בעיני עצמו והאחרים.
אילו היה עודד מגייס סיוע מאדם אחר כדי להתמודד עם הפרטים הקטנים, הצעדים הפורמאליים, הניירת, המעקב, תזרים המזומנים. אילו היה נעזר באמצעים טכנולוגיים (רישום ביומן, מחשב-נייד, מפה או GPS,שעון מעורר וכיוצ"ב) היה יכול לשפר את התפקודים והמיומנויות החלשים ולהבליט את יכולותיו ויתרונותיו.
במה יכול האימון לסייע ליזמים בעלי ADHD?
מאמן מקצועי המבין בהפרעת קשב ADHDילווה את היזם באינטנסיביות, יתמוך בו ויסייע לו בהעמקת המודעות העצמית, ובזיהוי תחומי הכוח ונקודות התורפה .
בתהליך האימוני הם יבחנו את שאיפותיו והעדפותיו של המאומן, יגבשו חזון ויגזרו ממנו צעדים קונקרטיים. המאמן מלווה את היזם במשימות השונות שעליו לבצע, ומניע אותו להמשיך ולהיות פרואקטיבי, גם כאשר חלה 'נפילה' במוטיבציה ובעשייה. הוא מונע ממנו לפעול באימפולסיביות, ומחזיר אותו לתלם בכל פעם שהוא סוטה מהמטרה שהוגדרה.
המאמן מקנה לאדם עם ADHDאסטרטגיות של עבודה על פי תכנון מוקדם ובקרה של התוצאות . הוא מסייע לו בקבלת החלטות ובלקיחת סיכונים מחושבים, תוך הקטנת מרכיבי חוסר-הוודאות. הוא בודק עמו במי הוא יכול להיעזר או עם מי לרקום שותפות עסקית.
התייחסות מיוחדת באימון בעלי ADHDיש לניהול הזמן: עבודה מתוכננת לפי סדר החשיבות והדחיפות, הימנעות מאיחורים ומדחיינות, ניצול אפקטיבי ויעיל של הזמן .
המאמן עובד עם היזם על שיפור מיומנויות כמו יישום של רוטינות בהתנהלות השגרתית שלו , השלטת סדר ואירגון בחפצים ,בניירת העסקית ובחשבונות הבנק.
המאמן מקנה ליזם טכניקות לזכירה ולמניעת אבדן של פריטים חיוניים כמו מפתח, מסמך, או כלי-עבודה. המאמן בוחן עם היזם את אפשרויות הטיפול התרופתי , במטרה להביא להטבה בטווח הקשב ויכולת הריכוז שלו.
המאמן עוסק גם בשיפור ההתנהלות החברתית והתקשורת הבין-אישית של המאומן.
זאת במטרה להביא ליתר שליטה-עצמית בהתנהגותו ומניעת תגובות אימפולסיביות ולא מחושבות, ההרסניות ליחסים עם הלקוחות/העובדים/הספקים . המאמן יתרגל עם היזם דרכים לשיפור הוויסות-רגשי, ההקשבה וניהול השיחות.
התהליך האימוני עשוי לכלול גם התבוננות ועיבוד מחדש, REFRAMING, של ניסיונות העבר מתוך קבלה וסלחנות, כדי להפיק מהם תובנות שתשרתנה את היזם בעתיד. מטרת התהליך היא ליצור חוויות של הצלחה כדי לרפא את הדימוי העצמי הפגוע.
האימון מתייחס לכל תחומי-החיים, כולל יישום אורח חיים המקדם בריאות וחיוניות : שינה, אכילה ופעילות גופנית.
לסיכום:
בחברה המערבית יש לעבודה חלק חשוב בגיבוש הערך העצמי שלנו, וכן והשפעה רבה על רמת ההישתכרות והסטטוס החברתי.
אין ספק שלא כל יזם ניחן בכל הכישורים והתכונות שפורטו למעלה. עם זאת, יזמים בעלי לקות קשב וריכוז ADHDייתקלו בקשיים רבים יותר בהקמת והרצת העסק שלהם, גם אם הרעיון העומד בבסיסו הינו מקורי ועונה על דרישות השוק. האימון מציע ליזם ללמוד על עצמו, על תחומי החוזק והתורפה שלו ועל הדברים שמטעינים אותו ומפרקים אותו מאנרגיה. במהלך האימון הוא ילמד ויישם מיומנויות חליפיות במטרה לשכלל את התפקוד בהווה ובעתיד. כך תבואנה איכויותיו לביטוי אופטימלי ויתעצם הדימוי העצמי שלו.
טיפ! במסגרת תכנית החונכות העסקית מאפשר משרד התמ"ת לכל יזם לקבל אימון מסובסד תמורת תשלום סמלי בלבד.
נעמי גינת הינה מאמנת מוסמכת, יועצת חינוכית מומחית ללקויות למידה וקשב, המשמשת גם כחונכת עסקית מטעם משרד התמ"ת.
052-2567665, naomig55@walla.com
תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אני מזמינה אותך לחכות ביחד לעלון הבא.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך, אימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
11.01.2017