עלון קשב ADHD


איך להתחיל ללמוד עם ADHD?

עלון קשב ADHD   

כותבת רותם ארזי, מורה לחינוך מיוחד ומאמנת אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז:

אני יושבת בשיעור השלמה לתואר ראשון בקורס "הפרעת קשב". המרצה מתאר את התסמינים של הפרעת קשב בילדות ואת המשכן בבגרות.
לאט לאט מתחיל ליפול לי האסימון: הרי הוא המדבר עלי...כל אפיון, כל הגדרה, מתארים בעצם אותי. בהמשך היה עלי להגיש עבודות וסמינריונים, משימה כמעט בלתי אפשרית. כל עבודה נראתה כמו "הר", וההר לא ניתן למעבר.
מתוך התסכול וההתמודדות עם הקושי, מצאתי את הנתיב שמתאים לי. סיגלתי לי אסטרטגיות וכלים. אני מקווה שהם יעזרו גם לכם.

החופש לבחור ללא פחד
רותם ארזי

אנחנו, לקויי הקשב ו/או הלמידה, נושאים עמנו זיכרונות מרים מחווית לימודים לא קלה, ופוסעים אל עבר העתיד האקדמי שלנו בתחושה ששערי האקדמיה נעולים עבורנו על מנעול ובריח. אנו עשויים לבחור במסלול שלא יעמת אותנו עם חוויות התסכול והפחד מן העבר. אכן, לא כל אדם חייב לסיים מסלול אקדמי. המון אנשים חווים אושר וסיפוק בחייהם ללא תארים מתקדמים. העניין הוא להיות חופשי לבחור ללא פחד.

ליפול ולקום כמו "נחום תקום"
לאחר שצלח את שער הכניסה, על התלמיד להתמודד עם מטלות אקדמיות שונות ותאריכי הגשה.העומס המצטבר יוצר תחושות של טביעה בים המשימות, פחד, לחץ, תסכול וייאוש. אז תיתכן נשירה, אך תיתכן גם צמיחה וגדילה מתוך הכאב.

איש חכם אמר:
"התהילה איננה שייכת לזה שמעולם לא נפל, אלא לזה שקם על רגליו בכל פעם שנפל."

מה יכול לסייע לאדם "לקום על רגליו"?
חוקרים שבדקו את גורמי ההצלחה אצל לקויי למידה בגילאי 25-18, ציינו שלוש דרכים שאיפשרולהם להצליח (ספיקמן, גולדברג והרמן, 1992):

1.התנהגות פרו-אקטיבית: 
   לקיחת אחריות על מה שקורה לך ונקיטת פעולות לקידום עניניך.

2.שימוש בגורמי תמיכהבסביבה הקרובה והמורחבת.

3. הצבת מטרות אישיות:
   תכנון שלבי פעולה בדרך להשגת המטרות
   ושימוש באסטרטגיות יעילות לעקיפת המכשולים.

והכלים המעשיים:

  • שימוש בגורמי תמיכה
    אנחנו אוהבים להגיד: "אני אסתדר לבד", אבל אנשים קרובים לנו שמחים לתמוך ולעזור אם רק נאפשר להם. צרו לעצמכם רשת תמיכה של משפחה, חברים, עמיתים ללימוד, פורומים באינטרנט.
    אני ממליצה על פורום "תמיכה למבוגרים ADHD", כאן:
    http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=694
  • הצבת מטרות אישיות
    בספר "העיקר להתחיל בעיקר", מאת סטיבן קובי, הוא כותב שאדם פועל לרוב מתוך דחיפות, עסוק בכיבוי שרפות במוקדים שונים של חייו ואיננו עוצר לחשוב.
    קובי מציע להתמקד בעיקר. לשם כך על האדם לחשוב ולברר לעצמו את ערכיו, להגדיר את מטרותיו לטווח הארוך ולטווח הקצר, ולתכנן לוח זמנים.
  •  לוח זמנים
    כדאי לתכנן מראש את מטלות השבוע הקרוב. מומלץ לרשום אותן ביומן שבועי, כדי להציג בבירור את פרישת המשימות לאורך השבוע. 
    אפשר להיעזר ב- doמונה, הקומונה למלחמה בדחיינות (קישור).  
    משתתפי הדומונה מציבים לעצמם יעדים ומטרות יומיות ושבועיות  
    ומתחייבים על זמן הביצוע. ההתחייבות יוצרת מחויבות.

בהצלחה רבה!

רותם ארזי. מורה לחינוך מיוחד ומאמנת אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז
לקריאת הפרופיל האישי: 
http://www.facebook.com/profile.php?id=1789044312&sk=info

 

איך להתחיל ללמוד ולהפסיק לשחק?
לכל המוסחים והדחיינים, מוגשות באהבה עצות מתוך "מדריך הלמידה השלם" של פורום מתמטיקה בתפוז:  

  • אם הנושא מעניין אותך- תפתח את הספר או את הסיכומים שלך והנח אותם על השולחן. אז, תכריח את עצמך לקרוא את הפסקה הראשונה. לאט לאט תגלה שהנושא מעניין אותך ופתאום כבר המשכת לקרוא, וחבל לא לסכם את זה על הדרך.
  • אם הנושא לא מעניין אותך- אני משתתף בצערך.
    הדרך הטובה ביותר שאני מכיר היא לגרום לעצמך להתעניין בנושא:
    נסה למצוא עליו חומר מזווית שונה וחדשה לגמרי עליה מעולם לא שמעת. אם אתה מאלה שמתעניינים בסיפור האנושי, קרא על האנשים שעשו את הנושא. סיפורים אנושיים כמעט תמיד מצליחים לרגש ולהעניק לנו השראה, אם הם מסופרים טוב.
    אם אתה מאלה שרוצים תמיד לדעת מהי השורה התחתונה, "מה אפשר לעשות עם זה", נסה לקרוא על הדרכים החדשניות בהם הנושא מיושם בשטח. לדברים רבים יש יישומים מפתיעים ומשעשעים (וטיפה של הומור מיד מכניסה מעט רוח למפרשים).
  • הפוך אויב (מסיח) לאוהב (מסייע):
    -אם לא ניתקת את האינטרנט, תשאיר אותו פתוח באתר רלוונטי.
    -אם יש לך נטיה לקרוא ספר תוך כדי עבודה, שים בסביבה ספר על ההיסטוריה של התחום, או משהו רלוונטי אחר.
    -אם אתה נהנה להתקשקש בטלפון, במקום להתקשר לסבתא, תתקשר למישהו שלומד איתך בקורס.
    -מחשבות קופצות: שמור תמיד דף טיוטה מתחת לסיכומים או בתוך הספר, כדי לרשום את כל המחשבות שקופצות לך לראש כמו: מה צריך לעשות שעוד לא עשית, ומה צריך לזכור ולא לשכוח. כך תוכל להיות רגוע שלא תשכח ותוכל להמשיך בלימודיך.
  • רעש או שקט? דע את עצמך.
    אני מכיר אנשים שלומדים בצורה האפקטיבית ביותר כשהטלוויזיה דולקת ברקע. יש אנשים שאוהבים להאזין למוסיקה ויש אנשים שמעדיפים סביבה שקטה.
    אם אתה אוהב להאזין למוסיקה, או לתוכניות אירוח, דאג ל"אספקה" מראש. אם אתה אוהב להאזין לרדיו, נסה למצוא תחנת רדיו מקוונת, ללא פרסומות או חדשות, כמה שפחות הסחות דעת. כמו-כן, שים-לב לעוצמת הקול. עוצמת קול גבוה דורשת את תשומת-ליבך ומונעת ממך להקדיש אותה ללימודים, במיוחד אם אלו שירים ולא נעימות (יש לי את המחקרים לגבות את זה). העוצמה האופטימלית היא חלשה מהרגיל, אך לא חלשה מספיק כך שתאלץ להתאמץ לשמוע.
  • שינוי אווירה.
    אולי סביבת העבודה שלך מרתיעה אותך, מכל סיבה שהיא. אולי אתה מכיר אותה יותר מדי טוב ואתה משועמם, אולי אתה מוצא יותר מדי הסחות דעת. תתפלא לשמוע אילו פלאים שינוי סביבת עבודה יכול לחולל. נסה להזיז את הרהיטים בחדר, לסדר אותם מחדש. אולי להפנות את שולחן העבודה שלך אל החלון, במקום לשבת מאחורי החלון. חדשנות מעוררת מוטיבציה ונכונות.
    אם אתה בטוח בעצמך, ואם זה יום יפה, מצא גינה לא-רועשת מדי ועץ נותן צל לשבת מתחתיו. למידה בחוץ ביום אביבי, כשילדים משחקים בגינה, ולך בקבוק מים קרים ומוסיקה טובה היא אחת ההנאות הקטנות של החיים, כדאי לך לנסות את זה פעם. אם זה יום סגרירי, אולי תשקול ללכת לבית-קפה לא-עמוס ולהזמין כוס שוקו חם.

    לקריאת המדריך השלם בפורום מתמטיקה הקליקו כאן: http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=457&MessageId=116853983


נסיים בשאלות מנחות מאת רותם ארזי להגדרת אופן הלימוד המתאים לך:

  •  מתי?
  •  עם מי?
  • איפה?
  • באילו תנאים? (קול, אור, צבע ועוד)?

ועדיין לא הגענו ללמידה עצמה....


,אודה לך אם תענה על שלוש שאלות אשר יעזרו לי לתכנן יוזמות נוספות בתחום הפרעות הקשב:
א. האם עלון "קשב ADHD" גרם לך להגיע ליום עיון/ הרצאה/ סדנה/ תערוכה/ קורס?  אם כן, לאילו ארועים?
ב. האם עלון "קשב ADHD" גרם לך לפנות למטפלים מסוימים לצורך התייעצות או טיפול? אם כן, למי?
ג. האם תרצה להשתתף בתוכנית "נופשים ומקשיבים" - סוף שבוע של בילוי ברמת הגולן בשילוב הרצאה אכותית על הפרעת קשב? 

 תודה על קריאת עלון קשב ADHDביחד עם  אלפי מנויי העלון.
העלון הבא ידון בהורות מתקנת לילדים עם הפרעות קשב, ואני מזמינה אותך לצפות לו ביחד עמי.  

בברכה,

 

 

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


20.02.2016