עלון קשב ADHD


מלקות לחרות - מימוש הזכות להצלחה בקריירה

מלקות לחרות - מימוש הזכות להצלחה בקריירה

עלון קשב ADHD

קוראי העלון היקרים. אני מבקשת להקדיש את העלון הזה לאמי, אביבה ניר, אשר הלכה לעולמה מספר שעות לפני ערב פסח ה' תשס"ח. אמי, ציונית, אידאליסטית ואשת ספר, חינכה אותי שהעבודה קודמת לכל: כל אחד צריך להרוויח את לחמו בעצמו, וכל עבודה מכבדת את בעליה אם הוא מבצע אותה היטב ובחריצות.

בשנים האחרונות, החליפו את המילה "עבודה" מילים כמו "תעסוקה" ו"קריירה", אבל ערכי העבודה כמקור לעצמאות כלכלית ופעילות יצרנית בעלת ערך נותרו על כנם. יהי זכרה ברוך!

מלקות לחרות - מימוש הזכות להצלחה בקריירה
אצל מבוגרים בעלי הפרעות קשב
אורלי צדוק 

מבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז חווים קשיים מגוונים המגבילים את יכולתם להצליח בקריירה. מבוגרים אלה מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות:

א. מתקשים להיכנס לשוק העבודה.
לאנשים אלה היסטוריה השכלתית בעייתית. הם אינם מאמינים ביכולתם ללמוד. המחשבה על לימודי פסיכומטרי מהלכת עליהם אימים, שלא לדבר על מחשבה על 3-4 שנים של לימודים אקדמאיים. הם מנסים את מזלם בקורסי הכשרה שונים,  ולרוב אינם מצליחים לסיימם או למצוא עבודה בתחום.
קבוצה זו מועסקת בעבודה לא מקצועית, סובלת מתקופות של אבטלה ומתקשה להתפרנס בכבוד.

ב. משתלבים בקלות ומתקשים להתמיד.
אנשים אלה התמודדו בהצלחה עם הקשיים, סיימו לימודים על תיכוניים ואקדמיים והשתלבו בהצלחה בשוק העבודה., אך מתקשים לתכנן ולממש את הקריירה שלהם.

בתחילת הדרך הם מתקדמים ומוערכים, אך בהמשך, הם  "נתקעים". אנשים אלה חשים "אאוט-סיידרים" במקום העבודה ונוטים להחליף אותו במהירות, עוד בטרם מיצו את אפשרויות הקידום והלימודים בו.

לחילופין - הם מופתעים להיות מפוטרים, כיוון שלא העריכו נכונה את מצבם הארגוני-פוליטי. לדוגמה: הם לא האמינו ש"הבוס הקטן הקונפורמי וצר האופקים" שלא תמך ברעיונותיהם המקוריים יפטר אותם, או לא לקחו בחשבון את הכעסים  שעוררו איחוריהם המרובים ופיגוריהם בהגשת דו"חות.
הקריירה של אנשים מקבוצה זו הופכת לסדרת מעברים שאיננה מקדמת אותם לתפקידים מעניינים ההולמים את כישוריהם.

מה גורם לקשיים?

א. פגיעה בפונקציות הניהוליות:

כיום נהוג למקד את הקושי המרכזי של הפרעת הקשב בליקוי בפונקציות הניהוליות. ליקוי זה פוגם ברצף החשיבה והעשייה ובהתמדה בהתנהגות השגרתית. בנוסף, ייתכנו פגיעות בזיכרון, בקושי לקלוט ולבצע הוראות, וביכולת לבצע  משימות עמוסות בפרטים.

הנחיצות של התפקודים הניהוליים גדלה במקביל לתהליכי הגלובליזציה:
העבודה עם חברות בין-לאומיות מסיטה את הדגש מתקשורת מילולית לתקשורת כתובה,  ודורשת ביצוע מדוקדק של נהלים, שמירה על לוחות זמנים, ניהול רצפי עבודה  ויכולת ארגון וסדר (תיוק במחשב).

מיומנויות אלו קשות לאנשים עם הפרעת קשב, המצטיינים דווקא  בהתנהלות של "כאן ועכשיו", נעזרים ביחסים אישיים במקום העבודה ומתקשים להתנהל  בכתב.

ב. פגיעה בקשרים הבין-אישיים.

הליקוי במישור הבין-אישי מכביד יותר מאשר הליקוי בפונקציות הניהוליות.
בעולם העבודה נדרשים יחסים חברתיים תקינים הדורשים ויסות וקריאה של רמזים חברתיים.

אנשים עם הפרעות קשב מוצאים עצמם "נעלבים" מהבוס שמתעלם מהם בנוכחות האורחים מחו"ל, למרות שבדרך כלל הם "חברים". הם נוטים להגיד את מה שהם חושבים במצבים לא מתאימים, ואינם מבינים למה הרעיונות הטובים והיצירתיים שלהם נדחים במשפט: " לא אומרים דברים כאלה - גם אם זה נכון...". בניסיון לשלוט בעצמם, הם נהפכים מרוחקים ונוקשים, יוצאים מן המעגל החברתי, וכבר לא כל-כך רוצים לבוא בבוקר לעבודה...

כל עובד נדרש לזהות את מידת הקרבה והריחוק המקובלים בין אנשים  בהיררכיה של הארגון, ו צריך להיות מסוגל לעבור ממצב "חברי" למצב "רשמי". עליו להבין את כללי התנהגות מתוך רמזים לא מילוליים בהתנהגות של אחרים.
אנשים עם הפרעות קשב מתקשים בזיהוי הרמזים ובויסות ההתנהגות, ושילוב זה  מכביד על ניהול  יחסיהם הבין-אישיים במקום העבודה.

מה עושים?

Vאבחון נכון ומודעות ללקות
חשוב ללכת לאבחון כדי לברר באופן מדויק את מקור הקשיים, איך הם פועלים אצלך ומהם אפיוניהם.  האבחון יגלה את האופן בו הליקוי "מתברג" לתוך האישיות הייחודית שלך, ויגדיר את הפרופיל התפקודי שלך.
חשוב לתרגם את ממצאי האבחון למציאות התעסוקתית של הנבדק.

Vמודעות לכוחות, לנטיות ולערכים
לאנשים "רגילים" יש יכולת לעשות דברים כי "צריך". הם מסתמכים על משמעת עצמית, ויסות והתמדה. אולם אנשים עם הפרעות קשב חסרים תכונות אלו, ולכן חשוב לזהות את הכוחות  ואת  נטיות הלב שלהם, ולתכנן את הקריירה בהתאם. אצלם, המוטיבציה והעניין צריכים להחליף את יכולות הויסות וההתמדה.

הכוחות הנפוצים של אנשים בעלי הפרעות קשב הם חשיבה יצירתית, ויכולת "חשיבה מחוץ לקופסה", יכולת לקשר בין נתונים מתחומי תוכן שונים, כמו גם מוטיבציה גבוהה, יכולת השקעה (...יש גם יתרונות לחוסר הויסות...) ומעורבות גבוהה במקום העבודה.
תכנון קריירה הולמת בהסתמך על ידע זה ומציאת מקום עבודה מתאים, משפרים את האמונה העצמית, את התקווה והאופטימיות של אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז לגבי עתידם המקצועי.

Vבחירת הטיפול המתאים
כדאי להיעזר בליווי מקצועי כדי למקסם את היכולות ולהגביר את הסיכוי לממש את הקריירה המתוכננת. ההתערבויות שנמצאו יעילות ביותר הן:
>טיפול תרופתי בהנחיית רופא מומחה להפרעות קשב.
>טיפול בגישה התנהגותית-קוגניטיבית (CBT)
>פיתוח אסטרטגיה וטכניקות לשיפור מיומנות ארגונית.
>סדנה קבוצתית לפיתוח קריירה.
>יעוץ קריירה אישי.
שימוש נכון באמצעים היעילים יכול לקדם, לפתוח דלתות ולהפוך תחושה של מוגבלות - ליכולת, להוביל מתחושה של לקות - לתחושת חירות.

בהצלחה!


הכותבת, אורלי צדוק, היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה העוסקת בייעוץ ותכנון קריירה.

לגלישה באתר של אורלי צדוק הקליקו:http://www.orlyzadok.com/

תודה שהיית עמי עד כאן, ביחד עם כל מנויי העלון.
העלון הבא ידון באסטרטגיות למידה מדרבנות ללומדים עם הפרעות קשב, ואני מזמינה אותך לצפות לו ביחד עמי.

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


04.02.2016