עלון קשב ADHD
שלום רב, מנוי עלון קשב ADHD. נושא העלון הנוכחי הוא, התאמת הסביבה לתמיכה בויסות חושי של ילדים ומבוגרים עם ADHD. כתבה אותו שרון שני גונן, מרפאה בעיסוק מומחית לפרופיל החושי של אנשים עם הפרעות קשב. תקראו בו מידע מקורי מתוך מחקר ונסיון, ועצות עבור מבוגר או ילד ADHDי המתקשה להירדם.
התאמת הסביבה לתמיכה בוויסות
של ילדים ומבוגרים עם ADHD
שרון שני גונן
נועה לא הצליחה להרדם. היא הכירה את הבעיה וניסתה להיות ממש עייפה כשהגיעה למיטה. אבל זה לא עזר. היא זזה והמחשבות זזו לה בראש. הבית היה תמיד שקט מדי או רועש מדי והמצעים קשים או רכים מדי. בסוף היתה נכנעת, מדליקה את האור וקוראת או רואה טלויזיה עד שהיתה נרדמת תוך כדי קריאה או צפיה.
במרבית הימים היתה נועה מתעוררת בקושי, עייפה ומרגישה שלא ישנה מספיק.
אנשים עם ADHDחווים חוויות חושיות באופן שונה וייחודי מאנשים אחרים, ולעיתים מתקשים לעזור לעצמם לקיים פעולות ויסות שנראות מובנות מאליהן ואוטומטיות לאנשים שחווים את העולם באופן ה"רגיל". בעלון שלפניכם ננסה להבין מה חווים אנשים עם ADHDמבחינה חושית, מה הקשיים שמערימה עליהם חוויה כזו וכיצד ניתן לעזור להם לקיים תפקוד והשתתפות טובים בעולם, למרות הקשיים בויסות אותם הם חווים.
ADHD היא במהותה בעייה בויסות של גרייה, למרות שאינה "ליקוי בעיבוד חושי". למה הכוונה? מה שהסובלים מ- ADHD לא מצליחים לעשות הוא אינהיביציה של גרייה, כלומר, לחסום מידע (גרייה) המגיע מהחושים. הם לא מצליחים להשאיר גירויים חושיים מחוץ למודע, וכך כל הגרייה נחווית עבורם בעוצמה ובעדיפות שווה.
אם ניקח את דוגמת המערכת האודיטורית (שמיעה) - הם קולטים באותה עוצמה את מה שהמורה אומרת, ביחד עם כל דבר אחר שקורה בכתה ומחוצה לה. את יוסי מצקצק בשפתיו, את שירה מגרדת את הדבק מהשולחן, את רועי מוציא את חפציו מהתיק ואת נגה מחדדת את העפרון, את אב הבית מגרף את החצר, המנהלת מדברת בטלפון עם המפקחת בחוץ, מישהו כרגע טרק את דלת השירותים, ובכתה השניה לומדים שיר חדש, הציפורים מצפצפות ובמרחק נובח כלב, משאית האשפה עוברת ועוצרת ליד הפח... וזו רק מערכת השמיעה.
פרט למערכת האודיטורית יש עוד חמש מערכות חוש עקריות:
א. המערכת האוראלית - האחראית על הטעם, הריח, וכל המתרחש סביב הפה והאף.
ב. המערכת הויזואלית- האחראית לקלוט ולפרש את הגירויים במערכת הראיה.
ג. אנו קולטים את מיקומנו ביחס למרחב וכוח המשיכה באמצעות המערכת הוסטיבולרית, שקולטניה מצויים באוזן הפנימית ומדווחת לנו היכן ראשנו נמצא ביחס לגופנו וביחס לכח המשיכה. תפקידה גם לייצב את תנועות העיניים שלנו ביחס למקומו של גופנו, היא אחראית לומר לנו אם אנו נמצאים בתאוצה או האטה - בנסיעה ברכב למשל, וכן האם אנו נמצאים על האדמה או רחוקים ממנה. היא שומרת אותנו בשיווי משקל מתאים ועוזרת לנו לשמור על יציבות.
ד. המערכת הפרופריוצפטיבית אחראית על תחושת המיקום של הגוף שלנו ביחס לעצמו ולסביבה. היא משלימה את פעולתה של המערכת הוסטיבולרית ועובדת עימה במשותף כדי לשמור על גופנו וליצור יציבות. הקולטנים שלה נמצאים בשרירים ובגידים העמוקים של הגוף, ומופעלים בכל פעם שהשרירים והגידים נמתחים ומתכווצים. המערכת הפרופריוצפטיבית מאפשרת לנו לדעת היכן נמצא כל איבר בגופנו גם בלי שנסתכל.
ה. המערכת הטקטילית, אחראית על המגע הקל וכן על תחושת הכאב והטמפרטורה על פני העור ובחללים הקרובים לפני העור - האף, העיניים, הפה והנקבים התחתונים.
מהרגע שבו אנו מתעוררים בבוקר, אנו מוצפים בתחושות המגיעות מתוך גופנו ומחוצה לו. אם נחנו היטב, אנו מוכנים להתמודד עימן ביום החדש.הבוקר מהווה מעין קו בסיס שממנו והלאה אנו מתחילים לצבור עומס.
אבל נועה שלנו, שלא הצליחה להרדם ולא ישנה מספיק, עייפה. וכך כבר מהבוקר כל הגירויים נחווים על ידה באותה רמת חשיבות. גם גירויים חיצוניים כמו התחתונים והחזיה שלבשה, ולא מצליחה להפסיק לשים לב אליהם על גופה, או כמו התפרים של הגרביים וגם גירויים פנימיים כמו תחושת אי הנוחות שיש לה בבטן, שעדיין לא ברור לה אם היא רעב או צורך ללכת לשירותים, וגם עוד תחושה שיש לה בגוף, באיזור הגרון, שקשורה אולי לבוחן בלשון שעומד להתרחש מאוחר יותר, ואולי לחמסין שבחוץ.
חוויה כזו היא מעמיסה, מציפה ודורשת משאבי התמודדות רבים.
אחד הדברים הקלים והפשוטים שניתן לעשות כדי להקל על החוויה, הוא לתכנן סביבות מחייה התומכות באדם הסובל מ- ADHD, על מנת שיוכל לבצע את הנדרש ממנו ולהסתגל ביתר קלות. מרפאה בעיסוק מומחית לאבחון וטיפול בליקויים בעיבוד חושי תוכל להתאים לכם תכנית התפורה בדיוק למידותיכם, אך בינתיים כמה עצות כלליות בנוגע לסביבת השינה.
נחזור לנועה המנסה להרדם:
V אצל אנשים רבים עם ADHDמרכיב התנועה הפנימית הוא מרכזי מאוד. לעיתים קשה להם להרדם מפני שאינם מצליחים לעצור את התנועה במחשבתם או בגופם למספיק זמן. החלפת התנועה הפנימית בתנועה חיצונית באחת ממערכות החוש, יכולה לעזור מאוד. דוגמה לתנועה חיצונית יכולה להיות:
במערכת השמיעה - מוסיקה.
במערכת הראיה - תנועה של וילון חרוזים ברוח של מאוורר, מנורת לבה.
משולב - טלויזיה על ערוץ לא מעניין, אקווריום מואר.
יש להקפיד שהתנועה תהייה בעלת גוון אקראי או לא מעניין, או לחילופין אם מדובר במוסיקה, שתהייה מוסיקה מוכרת או אינסטרומנטלית.
V עזרה נוספת היא הכבדה או גרייה במערכת המגע העמוק. ADHDים רבים מרגישים שלחיצות חזקות, מתיחות או כניסה מתחת למשהו כבד - עוזרים להם להרגע.
פתרון אחד שניתן להשתמש בו באופן עצמאי הוא הכנת כריות כבדות - והנחתן על הגוף במקומות המתאימים.
ציפית ישנה ובה חומר גלם פלסטי, או חול מסונן ויבש בתוך שקית ניילון אטומה, יכולים לעשות את העבודה. בעלי האמצעים שבינינו יכולים לרכוש "שמיכת משקל" באתרים המשווקים אותה.
V הקפדה על טמפרטורה מתאימה חשובה מאוד, רבים מהADHDים סובלים מחום, וזקוקים לסביבה קרירה ומאווררת. ניתן להניח את הכריות הכבדות ישירות על הגוף או על סדין, ובכך לחסוך את אפקט החימום.
V התאורה חשובה מאוד אף היא. חלק מהאנשים עם ADHD זקוקים לחושך ושקט מוחלטים כדי להרדם, חלקם זקוקים דווקא לתנועת הרקע שהזכרנו קודם לכן. חשוב לבדוק איתם מה מסייע להם ולאפשר להם לתת מענה לצרכים אלה.
מודעות של ילדים ומבוגרים עם ADHDובכלל, לגורמים שעוזרים ומפריעים להם בסביבה - יכולה לאפשר להם תפקוד והסתגלות טובים יותר. הורים יקרים, נהדר שאתם יודעים מה טוב בשביל הילד שלכם, אך טוב עוד יותר שהוא ידע מה טוב בשבילו ומה מסייע לו, מודעות כזו תאפשר לו עצמאות במתן מענה לצרכיו.
המידע נכתב על ידי שרון שני גונן, מרפאה בעיסוק מומחית בתחום הסנסורי, מפתחת גישת "חושים" להערכה והתערבות תפקודית בסביבה הטבעית, מתמחה בטיפול סנסורי בילדים ומבוגרים עם בעיות קשב ורכוז.
לגלישה לאתר חושים sensing הקליקו כאן.
תודה שהיית עמי בקריאת עלון קשב ADHD ביחד עם אלפי מנויי העלון.
העלון הבא יעסוק בדחיינות של אנשים עם הפרעות קשב, ואני מזמינה אותך לצפות לו ביחד עמי.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
19.09.2018