עלון קשב ADHD
ליל סדר מהנה לכולם:
משחקים ופעילויות לילדים עם ADHD
רחלי לנציאנו
״משעמם לי" - שמירה על קשב בליל הסדר
ליל הסדר הוא אירוע משפחתי מרגש ומשמעותי, אך עבור ילדים, במיוחד אלו עם הפרעת קשב וריכוז, הוא עלול להוות אתגר לא פשוט.
אמנם, מדובר בארוע עשיר בגרויים: הפעלות גופניות, שירה משותפת, אוכל מגוון, סיפורים מרתקים, ועוד, אבל הישיבה הממושכת סביב השולחן, הקריאה הארוכה של ההגדה והצורך לשמור על התנהגות מרוסנת עלולים להוביל לתסכול, חוסר שקט ואף התנהגויות מפריעות. הורים רבים מוצאים עצמם מתמודדים עם שאלות דוחקות וקושי לשמור על אווירה נעימה וחגיגית לאורך כל הערב.
"אני משועמם!",
"מתי כבר נאכל?",
"אפשר לקום?"
ילדים עם הפרעת קשב מתקשים במיוחד לשמור על קשב לאורך זמן. הם זקוקים לתנועה ולגירויים מתמידים, ומתקשים לדחות סיפוקים.
אם לא נותנים מענה לצרכיהם, עלול ליל הסדר עלול להפוך לחוויה שלילית. התסכול של הילד עלול להתבטא באי שקט מוטורי, בהפרעות במהלך הקריאה, בהתנגדות לשיתוף פעולה ואף בהתפרצויות כעס. אלו עלולים ליצור מתח באווירה המשפחתית ולפגום בהנאה של כולם מהחג.
נוכל להקל על הילדים בעשר דרכים:
א. הגדרה ותיאום ציפיות שלנו, ההורים:
מה מטרת ליל הסדר? מה חשוב ועל מה אפשר לוותר?
נזכור שהמטרה שלנו היא, בראש וראשונה, ליצור חוויה משפחתית נעימה וחגיגית. מטרה זו תעזור לנו להגיב ברוגע להתנהגויות ואמירות מאתגרות, ולשדר לילד קרבה וחום, שיפחיתו כעס ומתח.
ב. הכנה משתפת מראש:
נשתף את הילד בתוכניות לליל הסדר, נסביר לו מה מצופה ממנו על מנת להתכונן לקראת הישיבה הממושכת. בנוסף, בהתאם לגיל, מומלץ לשתף את הילדים בארגון תכני ליל הסדר, הכנת האוכל, עריכת השולחן וכדו'. ילדים עם נטייה יצירתית יכולים להכין לפני החג ציורים מתאימים או אפילו קישוטי פלסטלינה בנושא ההגדה, כמו משה בתיבה, עשר המכות ועוד.
פעילות נוספת - הכנת שמות למקומות הישיבה, אשר יקשטו את השולחן. פעילויות אלו תורמות לחיבור לתוכן הסיפור ומעניקות לילדים תחושת שייכות, ערך עצמי וציפייה לחג.
ג. חלוקת הזמן למקטעים קצרים והפסקות:
נחלק את קריאת ההגדה למקטעים קצרים עם הפסקות קצרות.
היות שהישיבה הממושכת מאתגרת את הילד, נאפשר לו לקום ולהתרענן מדי פעם על פי הצורך.
ד. שילוב חושים, תנועה ומשחקי תפקידים:
נשתמש באמצעים חזותיים, שמיעתיים ותנועתיים כדי לספר ביציאת מצרים. לדוגמא: נציג את עבודת הפרך במצרים, או חלק מעשר המכות.
שנה אחת החבאנו בסלון ובמטבח צפרדעי משחק קטנטנות וכל הילדים יצאו לחפש. בשנה אחרת הצגנו את קריעת ים סוף בעזרת שתי רצועות בד כחולות שכולם עברו ביניהן. כדאי לשלב פעילות מאומצת כמו דחיפה ומשיכה - אשר נותנות לגוף תחושה עמוקה שעוזרת בוויסות. למשל - נציג את בני ישראל עובדים קשה במצרים כדי לדחוף סלעים ונדחוף ביחד את הקיר.
ה. משחקים קצרים ומהנים:
נשלב משחקים קצרים שמתאימים למהלך הסדר. למשל, נחלק לילדים לוחות בינגו בנושא החג. נסמן בהם בעזרת שוקולד צ'יפס קטנים כי לא כותבים בחג. מדי כמה דקות, בין לבין הקראת הקטעים, נכריז על מילה אותה צריך לסמן. פעילות זו עוזרת לשמור על עירנות ומעודדת חזרה לשולחן של ילדים שקמו להתרענן.
ו. האצלת אחריות ותפקידים:
ניתן לילד תפקידים קטנים שיגרמו לו להרגיש חשוב ושותף, ונבחר אותם מתחומי החוזקה שלו.
נתחיל בארגון השולחן מראש, ונמשיך בסעודה עצמה: להיות אחראי על חלוקת המצות, להביא לשולחן פריטים חשובים, למזוג יין וכדו'.
ז. חיזוקים חיוביים:
נשבח את הילד על התנהגותו החיובית ושיתוף הפעולה שלו.
ח. גמישות:
נהיה גמישים ונתאים את עצמנו לצרכים של הילד.
ט. סבלנות:
נזכור שלימוד התנהגות דורש זמן וסבלנות.
י. שיתוף פעולה עם בני המשפחה:
נשתף את שאר בני המשפחה בצרכים של הילד ובדרכים לתמוך בו.
סיכום
ליל הסדר עשוי להיות חוויה חיובית ומהנה עבור כל בני המשפחה, כולל ילדים עם הפרעת קשב. על ידי תכנון מראש, שילוב משחקים ופעילויות מתאימות, והתחשבות בצרכים הייחודיים של הילד, ניתן ליצור אווירה חגיגית ונעימה שבה כולם יוכלו להשתתף וליהנות.
זכרו שהמטרה היא לאפשר לילד להיות חלק מהחוויה המשפחתית בצורה הטובה ביותר עבורו, תוך שמירה על מהות החג. השקעה מראש בתכנון, יכולה לעשות הבדל גדול בחוויה של כולם.
בהצלחה וחג שמח לכולם!!
רחלי לנציאנו
מרפאה בעיסוק לילדים B.O.T
מדריכה ויוצרת תכני פעילות ויצירה לילדים
מנהלת קבוצת הוואטספ להורים: https://chat.whatsapp.com/GpoSSeB49P03UMqb7z1ljY
בעלת עמוד האינסטגרם עם תכנים להורים: https://www.instagram.com/rachelilan35/
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על:
פסח עם הפרעת קשב - כאן
חג שמח!
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
08.04.2025