עלון קשב ADHD


לדבר רגש - הסוד של הורים לילדים שמחים ובטוחים בעצמם

לדבר רגש - הסוד של הורים לילדים שמחים ובטוחים בעצמם

עלון קשב ADHD

לדבר רגש - הסוד של הורים 
לילדים שמחים ובטוחים בעצמם 
יעלה גנות

ילדים שמחים ובעלי תחושת מסוגלות וביטחון עצמי זה לא מזל, נוסחת קסם או משהו שנולדים איתו. זה לגמרי עלינו, ההורים. הכול נמצא בידיים שלנו ותלוי בהשקעה שלנו ובהתמדה כבר מגיל צעיר. אנחנו אלה שמופקדים על הסיפור שהם מספרים לעצמם מאז שהם קטנים ולוקחים איתם לחייהם הבוגרים. 
 

הוא לא בחר בזה... 

כשיואב, הבן הבכור שלי, היה בן 3, הקשבנו לבעלת הגן הפרטי ולקחנו אותו לאבחון. הילד שובב, לא מקשיב, מפריע, מרביץ לפעמים, מעיף צעצועים לגג, לא יכול לשבת רגע אחד בשקט על הכיסא במהלך מפגש, ותוסיפו לזה שגם לא תמיד הבינו מה הוא אומר (יש לנו קילומטראז' ארוך אצל קלינאיות). בקיצור, הילד לא רגוע, בטוח יש לו איזו בעיה... וגם אם לא, בטח ימצאו משהו. והיום אני יכולה להגיד, העיקר שלגננת יהיה שקט בגן.

דמיינו לעצמכם ילד בן 3 מלא שמחת חיים, ביטחון אינסופי וסקרנות עצומה לגלות את העולם. תוסיפו את העובדה שפתאום מופיע לו מישהו בחיים, שלתחושתו לוקח לו את אמא וקצת את המקום שלו, ובנוסף לכל לוקח גם את תאריך יום ההולדת הפרטי שלו, כי יואב ואחיו הצעיר נולדו באותו תאריך בדיוק בהבדל של 3 שנים. 

אחרי שהזלתי 2 ק"ג דמעות, כי הייתי חודש אחרי לידה וסופר הורמונלית, החלטתי שאין מצב שככה תיראה מעתה הדרך שלו, עם סוף ידוע וקבוע מראש. לא הייתי מוכנה להשלים עם התיוג ועם העובדה שהוא ירגיש רוב הזמן לא בסדר, נזוף או אשם מבלי להבין למה זה קורה לו. 

סיימנו את השנה בגן ומיד העברנו אותו לגן עירייה וויתרנו על שנה נוספת בגן פרטי. בנוסף, החלטתי לקחת את ההגה לידיים. זה אומר להשקיע עוד יותר זמן מעבר לשעות המרובות שהשקעתי והפעם בצורה מדויקת יותר, מכוונת מטרות ולעשות זאת בעצמי. 
 

האם אנחנו מצליחים לדבר עם הילדים שלנו? 

כשהילדים שלנו כועסים ומתוסכלים, הם מדברים אלינו בצורה לא יפה, מתחצפים, צורחים, מקללים ולפעמים אפילו מרביצים. 

המקור להתנהגות זו הם רגשות שלא מוצאים את דרכם החוצה. רגשות אלה חוסמים את הדרך להקשיב לנו ולהבין את הדברים שאנו אומרים להם. לדבר איתם זה כמו לדבר אל הקיר. 

• הם לא תמיד יודעים לזהות מה הם מרגישים, ולכן מתקשים להסביר מה עובר עליהם כשהם בסערת רגשות.

• גם במקרים שהם מזהים את הרגש, הם לא תמיד יודעים איך לבטא אותו במילים.

• לפעמים כשהם מתוסכלים וצועקים, אנחנו מגיבים בכעס, בחוסר סבלנות או בחוסר אונים על התסכול שלהם. רק שיירגעו !
הם רואים איך אנחנו מתייחסים לתסכול שלהם, סופגים את הדוגמה, ומנהלים כמונו את התסכול של עצמם. ממש כמו הביצה והתרנגולת. 

כשהילדים שלנו מתוסכלים, הם מרגישים שלא מבינים אותם וחוששים או לא מסוגלים לחשוף מה באמת עובר עליהם, הם מתרחקים מעצמם ומהרצונות שלהם והופכים לילדים עצובים, זועפים ולא בטוחים במקום שלהם בעולם. 
 

הרבה תיסכולים עשויים להיעלם כאשר ילדינו:

✓ ידעו לזהות מה הם מרגישים 

✓ ילמדו לבטא את זה במילים 

✓ יבינו שאנחנו באמת מבינים אותם ואת מה שהם רוצים. הערה: להבין לא אומר בהכרח להסכים. 

✓ יבטחו באמא ואבא שהם כתובת מכילה ומחבקת לדבר על דברים קשים וכואבים, דברים שלא תמיד נוח לומר אותם. אמא ואבא שתמיד נמצאים שם בשבילם, כי ילד לא צריך יותר ממבוגר אחד שיאמין בו. 
 

יואב וכפתור הקסם לאיתחול רגשות 

התחלתי להקשיב ליואב, ממש להקשיב, בלי לשפוט, בלי לכוון, בלי להשלים משפטים במקומו. פשוט להקשיב לו ולהתבונן בו.

מה הוא מרגיש? מה הוא בוחר להגיד וגם מה לא? כיצד הוא פועל כשהוא כועס, עצוב, בסערת רגשות או מתוסכל?  כיצד הוא פועל כשהוא שמח, מתלהב וסקרן? מה הוא אוהב לעשות? לאילו דברים הוא ניגש בחדווה? מאילו דברים הוא בוחר להימנע? 

אזור הגדילה שלנו נמצא במקומות שמאתגרים אותנו רגשית, במקומות שאנחנו מרגישים פחות טובים בהם. דווקא במקומות אלו טמון פוטנציאל הצמיחה הגדול. 

כל פעם שיואב היה "מאבד את זה" ומתחיל להתפרע או נקלע לסערת רגשות, חיפשנו דרך שתעזור לו לעצור רגע, להתנתק רגשית מהסיטואציה, כדי לחזור אליה ולהתמודד איתה בצורה בריאה וטובה יותר.

יחד מצאנו את הדרך שלו להירגע ולעשות את הסוויץ׳ בראש: הוא היה צריך רק לזוז פיזית מהמקום בו הוא נמצא וללכת לבד  הצידה או לחדר שלו. אחרי 2 דקות היה חוזר בעצמו כמו חדש. זו אחת השיטות הידועות לעשות שינוי – להתרחק פיזית מהסביבה הנוכחית כדי לשנות אנרגיה ולאפשר לדברים חדשים להגיע. 

בתקופת בית ספר, זמני הצהרון התגלו כקשוחים עד קשוחים מאוד. אחרי שהות של שעות רבות עם אותם חברים מהבוקר, האינטנסיביות גרמה לחיכוכים שלפעמים היו מתחממים ומתפתחים למריבה או למכות; יואב היה מוצא את עצמו בסיטואציות שהפעילו אותו רגשית וגרמו לו לאבד את העשתונות והכיוון ובעיקר לאבד את עצמו. 

יואב היה יוצא מהכיתה וחוזר אליה אחרי שהרגיע את עצמו, אבל אז נזפו בו על כך שנעלם ושוב מעירים את השד. מין מעגל קסמים שכזה שגרם לילד שלי להרגיש עוד יותר רע עם עצמו ולהסתבך בחוטים.

הסברתי למדריכה שהתרחקות מהכיתה ומהחברים שרב איתם, זו הדרך המדהימה והבוגרת של יואב להרגיע את עצמו. יחד מצאנו מקום שאליו יואב יוכל ללכת כדי להירגע. מקום שרק המדריכה, יואב ואני ידענו עליו. ככה היא לא דאגה, והוא נשאר רגוע אחרי שחזר. זה עבד מצויין. 

כשאנחנו, המבוגרים, נתונים בסערת רגשות, לא יהיה נכון לפעול מתוכה. שום החלטה או פעולה שנעשית ממקום של כעס, לחץ או תיסכול לא תישא פירות טובים. וכך, ילד שיודע להחזיר את עצמו לסנטר, למרכז של עצמו, יקבל החלטות מושכלות עם תוצאות טובות שיחזקו אותו, יניעו אותו קדימה ויגרמו לו שמחה לסיפוק.

כולנו זקוקים לכפתור הקסם הזה, שיעשה לנו את הסוויצ' הנכון בראש, כפתור שיאפשר לנו לעצור רגע, לחשב מסלול מחדש ולהמשיך הלאה באופן שמתאים לנו ולסביבתנו. 
 

סיכום: העוצמה של ״לדבר-רגש״ 

הורות מעצימה מאפשרת לשים את הכול על השולחן ולדבר-רגש בפתיחות כבר מהגילאים הרכים, בצורה מונגשת ומותאמת לכל גיל. 

כשאנחנו מרגילים את הילדים שלנו לשיח רגשי שבו מותר לדבר על הכול, הם ישתפו אותנו יותר, ירגישו בטוחים יותר ויסמכו עלינו ההורים שנהיה שם בשבילם, וגם יסמכו על עצמם. הם יבינו מה עובר עליהם, איך הם מרגישים, כיצד הרגשות שלהם קשורים למחשבות ולהתנהגות שלהם. הם יקבלו ביטחון לדבר על הרגשות שלהם גם מחוץ לבית. זה יהפוך לאוטומט אצלם. 
והכי חשוב - הם יבינו שהם יכולים לשנות את המצב. שיש להם אפשרות בחירה. 

 

יעלה גנות
בת זוג, אמא, יוצרת, כותבת תוכן, מנחת קבוצות ומאמנת אישית.
מחברת "מראת הקסמים של אלונה" - ספר ילדים וערכת פעילות להמללת וניהול רגשות: https://lp.vp4.me/t3zp  
דף פייסבוק: https://www.facebook.com/yeela.ganot/ 

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על: 
הדרכת הורים מיוחדת להפרעת קשב 

חנוכה - כאן 

מבוגרים - סיפורים אישיים, טיפול, אימון 


בברכה, 

זיוה דינה - קשבים 
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


23.12.2024

קטגוריות של עלונים