עלון קשב ADHD


מתחברים - הקניית מיומנויות חברתיות לתלמידים משתלבים

מתחברים - הקניית מיומנויות חברתיות לתלמידים משתלבים

עלון קשב ADHD 

"מתחברים" - 
איך נקנה מיומנויות חברתיות 
לתלמידים משתלבים? 
ד"ר יעל גוטר 

דמיינו את עצמכם בכפר קטן, אי שם בסין. כולם מסביבכם מדברים רק סינית. הכל כתוב בסינית בלבד. אין לכם שום דרך להסביר את עצמכם או להבין את הסביבה. אתם מרגישים אבודים, חסרי אונים, בודדים ומיואשים. כך עלולים להרגיש ילדים המתקשים להבין "שפה חברתית", ניואנסים, רמזים תקשורתיים, ג'סטות ומשמעויות חבויות.

בשנים האחרונות עולה מספרם של התלמידים עם קשיים חברתיים המשולבים בכיתות של החינוך הרגיל. הם מתקשים ליצור קשרים חברתיים משמעותיים, מרגישים מוצפים, מבולבלים וחסרי אונים בתוך כיתה גדולה ותוססת. במקרים של חוסר מענה מקצועי, תלמידים כאלה עלולים להתכנס לתוך עצמם ולסבול מבדידות, דימוי עצמי נמוך, ייאוש ודיכאון. בנוסף, הם עלולים לסבול מהצקות, השפלה, ובריונות מצד תלמידים אחרים. אנשי חינוך מדווחים על קושי במענה פרטני ומדויק בתחום הלמידה החברתית-רגשית  לתלמידים עם מוגבלויות, ומבקשים כלים מקצועיים ופרקטיים. מאמר זה נכתב במטרה לתת כלים פרקטיים לילדים, לאנשי מקצוע ולהורים, בהקניה ובתרגול של כישורים חברתיים, והוא מסתמך על ערכת מתחברים, שפותחה במתי"א בני ברק. 
הדברים כתובים בלשון זכר אך מיועדים לכל המגדרים. 


הסיפור של נויה  

נויה, תלמידה שקטה ומופנמת, לומדת בכיתה ג'. היא מעדיפה להישאר בהפסקות בכיתה ונמנעת ממשחק בחצר, מחשש פן תלמידים אחרים יציקו לה. כאשר היא יוצאת לחצר היא נראית מוצפת, אבודה ומבולבלת. היא מתקשה להצטרף למשחקים של חברות, גם כאשר הן מזמינות אותה.

הוריה של נויה חששו שבתם תשקע ותסבול מבדידות ומדיכאון. הם נפגשו עם הצוות החינוכי והיועצת וגבשו ביחד תכנית להקניה ולתרגול מיומנויות חברתיות עבורה. הצוות בחר את הפרקים הרלוונטיים מתוך ערכת "מתחברים", שפותחה במתי"א בני ברק: ויסות חושי, היענות לפנייה חברתית, הצטרפות לקבוצה ומיומנויות שיחה.

ההתערבות כללה עבודה פרטנית מחוץ לכיתה, הזמנת חברות מהכיתה לתרגולים, והכללת המיומנויות במהלך השיעורים וההפסקות, וגם בשעות אחר הצהרים.

בעזרת התרגולים, נויה רכשה ביטחון ותחושת מסוגלות, והצטרפה לחברותיה במשחק או בשיחה, בהדרגה. היא סיימה את שנת הלימודים עם תחושת שייכות לכיתה, והמשיכה להיפגש עם חברותיה גם במהלך החופש הגדול.  


ערכת "מתחברים" 

ערכת "מתחברים" פותחה במתי"א בני ברק, במטרה לסייע בידי צוותים חינוכיים בעיר לתת מענה לתלמידים משתלבים הזכאים לסל תמיכות אישי, ולתמוך בהשתלבותם בחברה. הערכה זמינה לכולם באתר מתי"א בני ברק, וכוללת 11 פרקים, שכל אחד מהם עוסק בהיבט תקשורתי/חברתי ספציפי: תיאוריית המיינד, ויסות רגשי, אמפתיה, גמישות מחשבתית, היענות לפנייה חברתית, הצטרפות לקבוצה, מיומנויות שיחה, מודל אפר"ת, פתרון בעיות, טקט ומחמאות.
המיומנויות השונות בכל היבט הן חלק מהתפקודים הניהוליים והרגשיים המאפשרים לאדם לנהל את עצמו ולפקח על מעשיו, באופן רגיש ואמפתי. תפקודים ניהוליים ורגשיים תקינים מסייעים בהשתלבות חברתית מותאמת ומוצלחת.
הפרקים כוללים הסבר תיאורטי ודרכים פרקטיות להקניה ולתרגול המיומנויות, באפן פרטני ובקבוצה, תוך הצגת דוגמאות, המחשות, והצעות לפעילויות. בערכה כרטיסים חזותיים וסיפורים חברתיים רלוונטיים. 
 

טיפים להקניה ולתרגול בעזרת הערכה: 

* אנחנו כאן למען התלמיד: 
התפתחות ולמידה מתרחשות בסביבה נעימה, עם מבוגר תומך המביט בתלמיד בעין טובה, רואה בו את החיוב ומחזק אותו על המאמץ. חשוב לתת לתלמיד משוב וחיזוקים חיוביים במהלך רכישת המיומנות הנלמדת והתרגול.

* התאמה אישית: 
חשוב להתאים את הפעילויות לשלב ההתפתחותי ולאישיות התלמיד ואיש הצוות. יש להפעיל שיקול דעת מקצועי ויצירתיות ביישום ההנחיות. על איש הצוות להיות קשוב לצורכי התלמיד בכל רגע נתון, ולהתאים את תוכן הלמידה ואת קצב הלמידה לפניות התלמיד באותו רגע.

* חיבור למטרות ויעדים אישיים: 
מומלץ לבחור מהערכה את התרגילים והפעילויות שיסייעו להגיע עם התלמיד למטרות וליעדים החברתיים/רגשיים שנקבעו בתכנית הלימודים האישית שלו.

* עבודת צוות: 
מומלץ לשתף אנשי צוות העובדים עם התלמיד, ואת ההורים, בתהליך הלמידה, על מנת לאפשר רצף עבודה על המיומנויות במהלך השיעורים וההפסקות, כמו גם בשעות אחר הצהריים בבית.

* אפשרות להרחבה: 
בהשראת הערכה ניתן להרחיב וליצור פעילויות נוספות בהתאמה לתלמיד, על פי הניסיון והמקצועיות של איש הצוות.

* הדרכה מקצועית: 
חשוב לזכור, כי הערכה נועדה לתמוך ולסייע בהשתלבות, אך אינה תחליף להדרכה ולליווי שוטף של אנשי מקצוע.

* הטרמות: 
חשוב לערוך תיאום ציפיות עם התלמיד, להסביר את שצפוי לו ולהכין אותו לקראת רצף הפעילות, ובמקרים רלוונטיים לדבר גם על החיזוק הצפוי. בפרט, חשוב לתרגל תחילה באופן פרטני עם התלמיד כל תרגיל ומשחק חברתי לפני שהוא מתרגל זאת עם חברים נוספים. לאחר מכן ניתן להוסיף עוד חבר אחד, לאחר מכן עוד חברים, ולבסוף לתרגל בשטח – בהתרחשות הטבעית המזדמנת בחברת כלל התלמידים. יש להגיע לתרגול הקבוצתי כאשר התלמיד מיומן ויודע מה נדרש ממנו, לאחר התרגול הפרטני. באמצעות ההדרגתיות התלמיד רוכש מיומנות בתרגיל או במשחק, מפתח תחושת מסוגלות ושליטה, ואינו מובך בפני חבריו. בנוסף, התלמיד חש יותר שליטה על הסיטואציה, ומגיע לשלב התרגול עם החברים בתחושת ביטחון.

* תצפיות:
מומלץ שאיש הצוות יזמין את התלמיד לערוך יחד תצפיות על תלמידים אחרים, ידון עמו במיומנויות שאותן איתרו במהלך התצפית, ויבחן יחד איתו אילו התנהגויות חברתיות שנצפו היו מותאמות ואפקטיביות, ואילו – פחות. לדוגמה, בתצפיות המתמקדות בפרקטיקות לפתרון בעיות או לניהול קונפליקטים בקבוצות תלמידים, לשים לב מתי נעשה שימוש בכוחנות או בתוקפנות, ומתי נעשה שימוש במיומנויות של גישור, פישור, תקשורת ושיתוף פעולה. 

* סימולציות: 
משחקי תפקידים הם דרך אפקטיבית במיוחד להקניה ולתרגול מיומנויות חברתיות, בשל קרבתם הרבה לסיטואציות אמיתיות בחיי היום יום. בעזרת סימולציות ניתן להציג סיטואציות חברתיות עם מורכבויות, להתמודד עמן ממקום של שליטה וריחוק רגשי, שמאפשרים להפחית את חרדה ולהציג תפקוד יעיל יותר. מומלץ לתרגל בעזרת סימולציות כל מיומנות בנפרד. חשוב להתקדם בקצב המתאים לתלמיד ולחזור ולתרגל מיומנויות קודמות שנלמדו, מעת לעת, על מנת לשמר את הידע. 

* שימוש בכרטיסי ניווט: 
כרטיסי ניווט הם כלי המסייע לתלמיד בתהליך הלמידה, שבאמצעותו רוכש התלמיד אסטרטגיות למידה להתמודדות טובה יותר עם החומר הנלמד. הכרטיס כולל הנחיות ברורות ומדורגות לפי שלבים. הוא מלווה בהסברים שמתאימים לנושא הנלמד, ונשענים על הבנה. ניתן להשתמש בכרטיסי ניווט בלמידה שיטתית של רצף פעולות בתחומים מגוונים כמו למידה אקדמית, התארגנות, אינטראקציה חברתית, ועוד לשם תפקוד עצמאי יותר והדהיית סיוע. 

לצד ערכת "מתחברים", מומלץ להשתמש בערכת כרטיסי הניווט "סימני דרך", במיוחד בכרטיסים הקשורים לחלקים החברתיים וההתנהגותיים. 

* סיפורים חברתיים: 
סיפור חברתי הוא כלי חינוכי-טיפולי ללימוד מיומנויות חברתיות, תקשורתיות והתנהגותיות. מומלץ להשתמש בסיפורים חברתיים, כשלב ראשון בהקניה ובתרגול של מיומנויות חברתיות, כאשר מתאימים את הסיפור באופן אישי לתלמיד. בערכת כרטיסי הניווט "סימני דרך", בעמ' 38, ניתן למצוא הנחיות לכתיבת סיפורים חברתיים.

הסיפור החברתי עוסק, על פי רוב, בסיטואציה רלוונטית לתלמיד. לדוגמה: שימוש בטאקט, פתרון בעיות וקונפליקטים, הפסד במשחק ועוד. הסיפור החברתי עשוי לסייע בהפחתת חרדה, בהטרמה ובהכנה לעתיד להתרחש.

מומלץ לכתוב את הסיפור בגוף ראשון, להשתמש בשפה ברורה ומונגשת לפי השלב ההתפתחותי של התלמיד, ולכלול פרטים ודוגמאות שימחישו את המסר של הסיפור. רצוי לחזור ולספר לתלמיד את הסיפור מספר פעמים, מעת לעת, ואף לתת לו אפשרות לדפדף בו ולקרוא בו. ניתן להוסיף לטקסט איורים, תמונות וציורים. 
 

סיכום:

רוב התלמידים רוכשים ומתרגלים מיומנויות חברתיות באפן אינטואיטיבי, תוך חיקוי הסביבה והפנמת הכללים החברתיים הנהוגים בה. תלמידים עם קשיים חברתיים, לעומת זאת, נדרשים לסיוע ותיווך לרכישת מיומנויות אלה. אינטראקציה חברתית עשויה להיראות מבחוץ כהתנהלות טבעית ופשוטה, אך מסתבר שהיא כוללת מיומנויות משוכללות, שאינן מובנות מאליהן עבור תלמידים אלה. 

בעזרת עבודה שיטתית, מוקפדת ועקבית, ניתן לסייע לתלמידים אלה לרכוש מיומנויות פרקטיות להשתלבות חברתית מוצלחת. ערכת "מתחברים" נועדה לסייע בידי אנשי צוות והורים בגיבוש תכנית התערבות, בהקניה ובתרגול המיומנויות הנדרשות, עד להשגת השתלבות חברתית מוצלחת לכל תלמיד.
 

ד"ר יעל גוטר
מדריכת הורים, בוגרת מכון אדלר
ייעוץ וליווי למשפחות מיוחדות
טלפון: 054-7588757 
https://www.hebpsy.net/showprofile.asp?id=49850

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על: 

למידה והוראה - כאן 

הדרכת הורים מיוחדת להפרעת קשב 

כישורים חברתיים ומיומנויות חברתיות 


בברכה, 

זיוה דינה - קשבים 
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


15.12.2024

קטגוריות של עלונים