עלון קשב ADHD


טכנולוגיית מציאות מדומה VR לטיפול בהפרעת קשב

טכנולוגיית מציאות מדומה VR לטיפול בהפרעת קשב

עלון קשב ADHD

VR - טכנולוגיית מציאות מדומה:
יישומים טיפוליים להפרעת קשב ADHD 
רעות קאפח 

דמיינו שאתם נכנסים לעולם חדש. אתם עוטים משקפי תלת-ממד ומיד מוצאים את עצמכם על חוף ים שקט, חשים את הרוח הקלילה ושומעים את צלילי הגלים. זהו כוחה של מציאות מדומה, Virtual Reality, VR .
"מציאות מדומה" היא טכנולוגיה המאפשרת לנו לחוות עולמות חדשים ומרתקים באופן שמרגיש אמיתי לחלוטין.
בשנים האחרונות, הטכנולוגיה הזו לא רק מספקת חוויות משחק ובידור, אלא גם הופכת לכלי טיפולי משמעותי.

"מציאות מדומה" יכולה לשמש לטיפול בהפרעת קשב, על ידי מתן כלים לאבחון מדויק יותר, ועל ידי יצירת סביבות בטוחות ומבוקרות לתרגול מיומנויות לימודיות, חברתיות, תנועתיות, תחושתיות ורגשיות. 

לראות את העולם דרך משקפי "מציאות מדומה" 

טכנולוגיית מציאות מדומה יוצרת סביבה תלת-ממדית וירטואלית בעזרת מחשב. המשתמש מרכיב משקפי תלת-ממד, שבאמצעותם הוא רואה את העולם המדומה שמוצג במחשב מכל הכיוונים. לדוגמה, אם מישהו מרכיב משקפי מציאות מדומה  ורואה את עצמו מטייל בחוף הים, הוא יכול להרגיש שהוא באמת נמצא שם, למרות שהוא יודע שאיננו נמצא בחוף הים במציאות. כלומר, "מציאות מדומה" יוצרת תחושה כאילו המשתמש נמצא פיזית ומנטלית בתוך העולם המדומה.

בשנים האחרונות, הטכנולוגיה של מציאות מדומה התפתחה משמעותית, ונכנסה לעולם הטיפולי  עם יישומים יעילים בתחומים רבים. הטכנולוגיה  משמשת לטיפול פסיכולוגי, פיזיותרפיה, טיפול בכאב ושיקום קוגניטיבי. באמצעות "מציאות מדומה",  ניתן ליצור סביבות מבוקרות ובטוחות, המאפשרות למטופלים להתמודד עם פחדים וחרדות, לתרגל מיומנויות חברתיות, ולבצע תרגילים פיזיים וקוגניטיביים באופן אינטראקטיבי ומותאם אישית.

טיפול בהפרעת קשב בעזרת "מציאות מדומה" 

"מציאות מדומה" מציעה כיום גישה חדשה ומרתקת לטיפול בהפרעת קשב ADHD .
המחקרים מראים כי הטיפול באמצעות "מציאות מדומה" יכול לשפר את המיקוד, הקשב והזיכרון של ילדים עם הפרעת קשב, ולהוות כלי משלים לטיפולים המסורתיים.

"מציאות מדומה" מאפשרת יצירת סביבות בטוחות ומבוקרות המקטינות את הסחות הדעת, ומאפשרות לילדים עם הפרעת קשבלהתרכז במשימות בצורה טובה יותר​​. בנוסף, הטכנולוגיה מספקת משוב מיידי על הביצועים, מה שמאפשר לילדים להתאים את התנהגותם ואת האסטרטגיות שלהם בזמן אמת ולהפיק לקחים באופן מיידי​​.  

השימוש ב"מציאות מדומה" לטיפול בהפרעת קשב כולל לפחות 10 תחומים:  

1. אבחון באמצעות הטמעת כלי אבחון והערכה:
VR, "מציאות מדומה", משלבת מבחנים נוירופסיכולוגיים, כמו מבחני הקשב המתמשך הממוחשבים המקובלים, כדי לבדוק את היכולות הקוגניטיביות של הילדים. כך, הילדים משתתפים במבחנים בתוך סביבה שמדמה מצבים יומיומיים בצורה יותר מציאותית. זה נותן תוקף אקולוגי גבוה יותר, כלומר, המבחנים מרגישים אמיתיים יותר ומשקפים טוב יותר את התפקוד בעולם האמיתי. המערכת מאפשרת למטפלים לקבל מידע מדויק יותר על יכולות הקשב והריכוז של הילדים, ובכך לבצע אבחונים והערכות מדויקים יותר לגבי תפקודיהם הקוגניטיביים וההתנהגותיים.  

2. שיפור הריכוז באמצעות משימות אינטראקטיביות:  
VR יכולה לעזור לילדים עם הפרעת קשב לשפר את הריכוז, שהוא מיקוד לאורך זמן. הילדים משתתפים במשימות אינטראקטיביות שמרתקות אותם ודורשות מהם להתרכז במשך זמן ממושך כדי להצליח.

3. שיפור המיקוד באמצעות תרגול עם מסיחים: 
VR מאפשרת לדמות סביבות עם רמות שונות של הסחות דעת. כך, ילדים עם הפרעת קשב יכולים לתרגל את היכולת למקד ולנהל את הקשב שלהם בצורה יעילה יותר, גם כשיש סביבם גורמים שמסיחים את דעתם. 

4. שינוי התנהגותי באמצעות משוב מיידי:
VR מספקת משוב מיידי על ביצועים. כך היא מאפשרת לילדים עם הפרעת קשב לראות את תוצאות פעולותיהם בזמן אמת, ולשנות מייד את ההתנהגויות והאסטרטגיות שלהם.
לפי הנסיון בשטח והמחקר, משוב מיידי הוא כלי חיוני לשיפור ההתנהגות של אנשים וילדים עם הפרעת קשב.

5. פיתוח מיומנויות למידה בסביבה מותאמת אישית:
VR מאפשרת ליצור סביבת לימוד מותאמת אישית לקצב ולקשב של כל ילד. פיתוח המיומנויות נעשה בצורה משחקית, והתרגילים הופכים למשחקים עם מערכת של מוטיבציה ותגמולים שמעודדת את הילדים להשתתף ולהשלים משימות. 
בין ההתאמות – סביבות כתה וירטואליות ומבוקרות, פירוק משימות לצעדים קטנים ומבוקרים.   

6. שיפור מוטוריקה עדינה וגסה באמצעות פעילויות אינטראקטיביות: 
שיפור מיומנויות מוטוריות עדינות וגסות חשוב במיוחד לילדים עם עיכובים בהתפתחות המוטורית.

7. לימוד כישורי חיים ומיומנויות חברתיות באמצעות סימולציות: 
יצירת סימולציות של משימות כמו עריכת קניות או שימוש בתחבורה ציבורית, מאפשרת לילדים לתרגל וליישם מיומנויות חיים בסביבה הווירטואלית. 
יצירת אינטראקציות חברתיות וירטואליות ומאפשרת לילדים לתרגל ולפתח מיומנויות חברתיות בסביבה בטוחה ומבוקרת.  

8. תמיכה רגשית באמצעות סביבות, סימולציות ושיטות:
"מציאות מדומה" יכולה ליצור סביבות מרגיעות שעוזרות להפחית מתח וחרדה. 
בנוסף, היא מאפשרת לילדים לתרגל שליטה על הרגשות והתגובות שלהם בסיטואציות רגשיות מאתגרות.

הטכנולוגיה מנחה משתמשים בתרגילי מיינדפולנס ומדיטציה שעוזרים לניהול תסמיני הפרעת הקשב, ותומכת בטיפול קוגניטיבי התנהגותי באמצעות יצירת סצנות מציאותיות בהן ילדים יכולים לתרגל שינוי דפוסי חשיבה שליליים. 

9. שיפור קשב, זכרון ותפקודים ניהוליים באמצעות חוויות ומשימות:
משימות ב"מציאות מדומה" עשויות לעזור לשפר את היכולות הניהוליות של ילדים עם הפרעת קשב  כמו תכנון, ארגון וניהול זמן. את הזיכרון ניתן לשפר באמצעות משחקי זיכרון וירטואליים.

10. שיפור הוויסות החושי והמוחי באמצעות תרגילים: 
הטכנולוגיה מספקת תרגילים שמשפרים את מהירות העיבוד החזותי והשמיעתי, אשר איטי אצל ילדים רבים עם הפרעת קשב. 
בנוסף, היא יכולה להשתלב במערכות נוירופידבק כדי ללמד את הילדים לווסת את פעילות המוח שלהם, מה שמסייע לשיפור הקשב והמיקוד.
 

סיכונים ואתגרים בשימוש ב"מציאות מדומה": 

למרות הפוטנציאל הרב הטמון בטיפול בהפרעת קשב באמצעות "מציאות מדומה", השימוש בה בעולמות הטיפוליים מוגבל. אחת הסיבות היא סטראוטיפים ודעות קדומות אודות סיכונים הנובעים מהטכנולוגיה. 
סיכונים התפתחותיים, קוגניטיביים, התנהגותיים, רגשיים ופיזיולוגים בילדים עקב השימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה נחקרים מעת לעת. במחקר שסקר 85 מחקרים מהשנים 2020-2010, נמצא שסיכונים לטווח ארוך אירעו רק בשימוש ממושך, חזרתי ובלתי מוגבל של המשתמש. באשר לסיכונים לטווח הקצר, נמצאו תופעות לוואי נדירות למדי כמו סחרחורת, בחילה, טשטוש ראייה וגירוי בעור עקב שימוש בקסדה. תופעות אלו נעלמו מיד עם הפסקת השימוש (Kaimara et al., 2021) 
 

עם הפנים לעתיד בטיפולי "מציאות מדומה":  

עתיד הטיפול בעזרת "מציאות מדומה" נראה מבטיח עוד יותר הודות למספר חידושים שעשויים לשפר את יעילות ונגישות הטיפול, ביניהם טכנולוגיות "מציאות משולבת" ו"בינה מלאכותית" - AR, AI .
הטיפול יהפוך למתקדם ומדויק יותר, ויאפשר התאמה אישית גבוהה יותר לכל מטופל. 
הטכנולוגיה תהפוך לנפוצה, וכך יוזלו העלויות ותתאפשר גישה נרחבת יותר לטיפולים המבוססים עליה.
עם הצטברות נתונים ומחקרים, ניתן יהיה להוכיח את יעילות הטיפול במציאות מדומה באופן נרחב ומשכנע יותר, מה שיגביר את האמון בטכנולוגיה ויעודד אימוץ נרחב שלה.
לבסוף, שילוב בין טיפולים מסורתיים לטכנולוגיית מציאות מדומה, עשוי ליצור גישות טיפוליות הוליסטיות ויעילות, שיתנו מענה מקיף לצרכים המורכבים של מטופלים עם  הפרעת קשב ADHD.

  

רעות קאפח 
עו"ס קלינית, דוקטורנטית לעבודה סוציאלית. 
רכזת תוכנית לימודי פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית באוניברסיטת בר אילן – CBTech 
https://social-work.biu.ac.il/CBTech 
מומחית בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ועבודה סוציאלית, מומחית בהדרכת הורים; שותפה להקמת היחידה הטיפולית לילדים ונוער בגישה קוגניטיבית התנהגותית במרפאה לבריאות הנפש ביה"ח הפסיכיאטרי באר יעקב-נס ציונה; 
בעלת קליניקה פרטית לטיפול בילדים, נוער וצעירים; 
חוקרת בתחומי טכנולוגיית מציאות מדומה, טיפול נפשי, ילדים ונוער. 
050-8445354

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
טיפול התנהגותי ורגשי - כאן 

הנגשת והתאמת הסביבה - כאן 

החופש הגדול - כאן 


בברכה, 
 

זיוה דינה - קשבים 
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


12.07.2024

קטגוריות של עלונים