עלון קשב ADHD
מבט חדש על הקשר בין
ויסות רגשי, הפרעת קשב ומשחקי קופסה
אורה בן ארוש
נורית וינר
זהו! זאת הפעם האחרונה! יותר לא אתן לזה להשתלט עלי! כמה פעמים החלטתי שזאת הפעם האחרונה שאני מתפרצת ככה בכעס? "תרגעי!" הם אומרים לי, כאילו שאפשר ככה סתם להירגע!!
מכירים את ההתפרצויות האלה? הכעס שמשתלט עליך? התסכול שאחרי? תחושת הכישלון הסוחפת כשכולם כועסים עליך?
עברתי אבחון בגיל 40... אם היו יודעים אז, כשהייתי ילדה, מה זה "הפרעת קשב" ומהו קושי בוויסות רגשי, החיים שלי היו יכולים להיראות אחרת.
המאפיינים הרפואיים הרשמיים של הפרעת קשב הם חוסר קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות. הם אינם כוללים קושי בוויסות רגשי, אם כי מחקרים וניסיון קליני מראים שזהו קושי הפוגע מאוד בתחושת הרווחה של הסובלים מ- ADHD.
התערבויות מסורתיות להפרעת קשב כוללות לרוב טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי בשיטות שונות. אנו נציג את היתרונות של משחקי קופסה, הכוללים משחקי לוח וקלפים, ככלי לחיזוק הוויסות הרגשי של ילדים עם הפרעת קשב. נתייחס ליתרונות של משחקי קופסה בטיפוח השיח הרגשי והחברתי, בתקווה להאיר את הפוטנציאל הטיפולי הגלום במשחקים אלה.
ויסות רגשי
לרגשות תפקיד חשוב, כי הם נותנים לנו מידע משמעותי, למשל: פחד עשוי למנוע מאיתנו לפעול באופן מסוכן, וכעס עשוי למנוע מאיתנו להיפגע. כדאי להימנע מצרוף המילים "רגשות שליליים", כי הגדרת רגש כ"שלילי" עלולה לגרום לתחושות של חוסר לגיטימציה ואשמה.
ויסות רגשי מתייחס ליכולת לשלוט ברגשות שלנו, לנהל אותם, ולהגיב באופן סתגלני. היכולת לווסת את עצמינו, כלפי פנים וכלפי חוץ, מאפשרת לפעול באופן שמקדם אותנו לעבר המטרות שלנו, להתמודד עם אתגרים, לפתור בעיות, לתקשר ולהרגיש טוב עם עצמינו ועם הסביבה.
מהו חוסר ויסות רגשי?
* רגשות שנחווים באופן עוצמתי ולא בהכרח בהלימה למצב הנתון.
* קושי לנהל מצבי לחץ ובראייה כוללת של המצב הנתון.
* קושי להשתמש באסטרטגיות להתמודדות אדפטיבית.
* אימפולסיביות, נטייה לפעול לפי דחפים או רצונות מיידיים מבלי לקחת בחשבון השלכות פוטנציאליות.
* קושי בדחיית סיפוקים.
* סף תסכול נמוך, חוסר יכולת להכיל ולהתמודד עם רגשות לא נעימים ועם קשיים.
* נטייה להעצים את הקושי ולהגיב באופן לא מותאם ולא יעיל ואף ליצור הסלמה.
* שינויים מהירים במצב הרוח ללא טריגרים נראים לעין.
חוסר ויסות רגשי עלול, אם כן, להוביל למצוקה רגשית גדולה, להערכה עצמית נמוכה, לקשיים נפשיים וחברתיים ואף לסיכון מוגבר לפתח הפרעות נפשיות נלוות כגון חרדה ודיכאון.
מניסיוננו החינוכי והטיפולי, נוכחנו שהיכרות עם השפה הרגשית ופיתוח מיומנויות של שיח רגשי וחברתי תורמים לטיפוח היכולת לווסת רגשות.
שיח רגשי וחברתי
רבים מאיתנו מתקשים לדבר על רגשות. אולי מתוך מחשבה שאם נדבר על הרגש הוא יתעצם ואם לא נדבר עליו הוא יעלם, אולי הדיבור על רגשות מתפרש כחולשה ואולי אנחנו פשוט לא מורגלים לדבר על רגשות.
שיח רגשי וחברתי מטפח את המודעות ואת ההבנה העצמית לרגשות, לתחושות, למחשבות ולצרכים שלנו ואת היכולת להביע אותם במילים לעצמינו ולסביבה במקום בהתנהגות. זוהי שפה שחשוב ללמוד כבר בגיל צעיר, הן בתקשורת תוך אישית והן בתקשורת בין אישית.
כשילד מרגיש שעובר עליו משהו, אך לא מבין מה קורה לו, הוא עשוי לחוש מבולבל ומתוסכל, מבלי לדעת כיצד להתמודד באופן אדפטיבי. לעומת זאת שיח רגשי עם עצמו מאפשר לילד להכיר, לזהות ולהיות מודע למגוון רגשותיו, להבין את משמעותם וחשיבותם. יש רגשות נעימים ולא נעימים וכולם לגיטימיים.
השיח הרגשי והחברתי מאפשר לילד לתקשר את עצמו לסביבה במילים במקום בהתנהגות, לחדד מיומנויות תקשורת, להגיב באופן סתגלני ולפתח מערכות יחסים משמעותיות.
כיום ניתן להיעזר במשחקים ייעודיים המאפשרים היכרות עם מגוון רגשות ומעודדים שיח רגשי וחברתי.
משחקי קופסה ככלי טיפולי
הפעילות סביב משחקי הקופסה היא חוויה מהנה ומשחררת. ילדים לומדים ומתפתחים דרך משחק. הפעילות המשחקית מתאימה לכל הגילאים, מגדירה למשתתפים כללים ללא היררכיה, ולכן משרה תחושת שוויון, קירבה והרגשה שהמטפל נמצא ב"גובה העיניים".
חוקי המשחק משחררים את הילד מאחריות לתוצאות מעשיו, ומנטרלים רגשות אשמה, בושה וחרדה. בנוסף, הם מגדירים מרחב צפוי וברור ומעלימים תחושה של אבחון וטיפול. דרך המשחק הילד מקבל הזדמנויות בלתי מוגבלות לנסות שוב ושוב, מה שבדרך כלל לא מתאפשר בחיים המציאותיים.
ראסל בארקלי (2017) מונה חמש מיומנויות של הוויסות הרגשי, וטוען שהן לקויות אצל ילדים ומבוגרים שמאובחנים עם הפרעת קשב. בהמשך נציג כיצד המשחק המובנה מפעיל ומתרגל את אותן חמש מיומנויות "כאן ועכשיו".
האינטראקציות המשחקיות מפעילות ייצוגים מהעולמות הפנימיים של הילד, ויכולות להביא לידי ביטוי קשיים בוויסות הרגשי כפי שהם משתקפים מתוך התנהגותו בעת המשחק. המטפל יכול, בזמן אמת, לסייע לילד לווסת את רגשותיו, לתרגל את המיומנויות וכן להשתמש במשחק ככלי אבחוני לתכנון המשך תהליך הטיפול.
חמש המיומנויות לחיזוק ויסות רגשי
1. הפעלת עכבות והתנהגות סתגלנית:
היכולת לעצור את עצמינו, לתת זמן לחשיבה, ולאפשר לתפקודים אחרים לקחת פיקוד ולכוון את ההתנהגות שלנו לתוצאה שתועיל לנו מבחינה אישית וחברתית.
יישום במשחק:
* קבלת חוקי המשחק: היכולת לעכב ולווסת דחפים, לשחק לפי חוקי המשחק, לשתף פעולה, לווסת רגשות בעקבות הפסד או ניצחון, להמתין לתור ועוד.
* חשיבה ביקורתית: ניתוח מצב המשחק, הערכת אפשרויות וקבלת החלטות מושכלות.
* מיומנויות חברתיות: תירגול מיומנויות חברתיות כגון: תפיסה והבנה חברתית, תקשורת עם האחר, מתן מקום לאחר בהמתנה לתור, שיתוף פעולה, ניהול משא ומתן.
2. ויסות רגשי:
היכולת לזהות את הרגשות שמתעוררים בנו, לקבל ולהכיל אותם, לתקשר ולפעול בסיטואציה באופן אדפטיבי ומותאם.
יישום במשחק:
תוך כדי משחק המשתתפים חווים רגשות כמו שמחה - כשהם מצליחים להגיע ליעד, תסכול או כעס - כשלוקחים להם "קלף", התרגשות - כשזוכים בקלף בעל ערך ועוד.
3. שימוש בדימויים בלתי מילוליים:
היכולת להחזיק בדימויים שמנחים אותנו כיצד להתנהג במצבים יומיומיים? מה הדרך לפעול שלב אחרי שלב להשגת המטרות?
יישום במשחק:
סימונים על לוח המשחק ובהוראות המשחק המייצגים: מאיפה להתחיל, מה כיוון ההתקדמות, היכן להניח את הקלפים, סימנים מוסכמים כמו סימן עצור ועוד.
4. דיבור עצמי:
הדיבור העצמי מאפשר לנו לתקשר עם עצמנו. זהו קול שנותן לנו הנחיות וביקורת תוך כדי תהליך, קול שגורם לנו לחשוב ולהגיע לתובנות ולמסקנות.
יישום במשחק:
המשחק המובנה פועל על פי כללים קבועים מראש, המסדירים את פעולות המשתתפים. כללים אלה מגדירים את הגבולות, המטרות והפעולות המותרות בתוך המשחק. כאשר המשתתף מפעיל שיקול דעת לגבי הצעד הבא, הוא מתרגל ולומד לחשוב ולדבר עם עצמו כדי לקבל החלטות ואחר כך לפעול.
5. תכנון ופתרון בעיות:
תפקוד זה מצריך התגייסות מנטלית, העלאת מידע רלוונטי וגילוי אפשרויות שונות של פעולות שנועדו להתגבר על מכשולים ואתגרים בדרך להגשמת מטרותינו.
יישום במשחק:
* קבלת החלטות: בחירת המהלכים המשחקיים היעילים ביותר. ניסיון לחזות את השלבים הבאים של המשחק כדי להתאים את המהלכים הנוכחיים ולהגיע ליעד.
* הסתגלות: התאמת אסטרטגיות וטקטיקות בתגובה לשינוי תנאי המשחק או פעולות היריב.
* למידה מהצלחות וכשלונות: ניתן לחזור ולשחק במשחק שוב ושוב ולשפר מיומנויות ואסטרטגיות משחקיות.
* ניהול זמן: קבלת החלטות אופטימליות במגבלות משך המשחק.
דוגמאות לוויסות רגשי עם משחקי קופסה:
א. מונופול
ילד שהוצא מביתו בגלל התעללות והזנחה והועבר לאומנה. בטיפול הוא בחר לשחק מונופול. בהתחלת הטיפול הוא "קנה" רק אוטובוסים, כאילו אמר"אני בין לבין, תמיד נוסע, בלי בית, בלי מקום, בלי מִשׁפָּחָה". ככל שהטיפול התקדם, הוא החל לרכוש נכסים, לאחר ש"מצא את ביתו" ואת מקומו, הוא כבר לא רצה לשחק מונופול. (Ayala Oren, 2008).
ב. סולמות ונחשים
אורי (7) מאובחן עם הפרעת קשב, סבל מהתפרצויות זעם וסף תסכול נמוך. הוא בחר במשחק "סולמות ונחשים". המשחק גרם לאורי לחוות שמחה ותסכול בעוצמות מאוד חזקות, לעיתים מתוך כעס היה משליך את לוח המשחק. בהמשך הטיפול אורי הצליח להביע במילים את הרגשות שלו, למתן את עוצמות הרגש ולשחק על פי הכללים.
ג. "בדרך לאוצר"
ילד בן 9 הגיע לטיפול עם אימו. הוא בחר לשחק במשחק "בדרך לאוצר". על אחד הקלפים שהרים הייתה שאלה: "מה אתה צריך מאחרים כשאתה עצוב?" הילד חשב כמה רגעים לבסוף אמר: "שיניחו לי". אימו ששיחקה איתו אמרה בהפתעה: "אז למה לא אמרת?" הילד ענה: "כי לא ידעתי".
סיכום
כאשר מתייחסים לליקוי בוויסות הרגשי של בעלי הפרעת קשב, קל יותר להבין את המורכבות ואת הקושי שלהם לעמוד באתגרים ובדרישות של הסביבה והחברה.
משחקי הקופסה עשויים להוות דרך יעילה ומותאמת לקידום ויסות רגשי של ילדים בכלל וילדים עם הפרעת קשב בפרט. משחקים אלו יכולים לשמש כלי אבחוני וטיפולי משמעותי לטיפוח ויסות רגשי ולשיח רגשי וחברתי, ויותר מכך, הם עשויים לחולל שינוי משמעותי ביכולת התמודדות אדפטיבית עם מצבים מחיי היומיום, לטפח תחושת מסוגלות, דימוי עצמי חיובי ותחושת רווחה (Well-being).
אורה בן ארוש
M.A בפיתוח תוכניות לימודים, אשת חינוך ומדריכת גננות
מפתחת משחקים לטיפוח השיח הרגשי והחברתי "לב המשחק"
054-8058816
נורית וינר
מטפלת רגשית באומנות
M.A בטיפול באמצעות אומנות ובשילוב אומנויות בחינוך,
מפתחת משחקים לטיפוח השיח הרגשי והחברתי "לב המשחק"
050-9913008
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על:
טיפול התנהגותי ורגשי - כאן
כישורים חברתיים ומיומנויות חברתיות
מבוגרים - סיפורים אישיים, טיפול, אימון
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
23.06.2024