עלון קשב ADHD


קידום למידה עצמאית בחופש הגדול

קידום למידה עצמאית בחופש הגדול

עלון קשב ADHD

קידום עצמאות בלמידה 
בחופש הגדול עם הפרעת קשב
ספיר דיקמן

החופש הגדול הוא הזדמנות נפלאה לקדם את ילדינו מתלותיים לעצמאים. הוא מכיל יותר זמן-בית, פחות עומס ובעיקר, אווירה של התרעננות והתכוננות לקראת השנה החדשה. ילדים ובוגרים עם הפרעת קשב יפיקו תועלת רבה במיוחד מעצמאותם, כי להם טוב לפעול בדרך משלהם. עם זאת, העצמאות מאתגרת אותם מאוד בלמידה ובהתנהלותם הכללית.

אתגרי העצמאות עם הפרעת קשב:

1. קושי לאתחל משימה 
יעיד כמעט כל הורה לילד עם הפרעת קשב, שאם הוא לא ידרבן את ילדו לבצע משימות לימודיות - זה פשוט לא יקרה. האתחול עם הפרעת קשב קשה הרבה יותר. זה לא נובע מחוסר אכפתיות, זה קורה גם לתלמידים שבאמת חשוב להם לבצע את המטלה ולהגיש אותה בזמן. כשמוסיפים לזה התנהלות בתוך חופש ארוך עם המון זמן פנוי - הדחיינות אפילו גוברת. 

2. קושי להתמיד במשימה 
כשכל רעש קטן מפריע ו"קוטע את חוט המחשבה", כשכל תזוזה במרחב מוציאה מריכוז, כשתוך כדי עבודה על משימה נזכרים במשימה אחרת ועוצרים לרגע - גובר הסיכון לא לסיים בזמן שנקבע. לעיתים קרובות יהיה מעבר להתעסקות במשהו אחר, מתוך מחשבה שזה יקח רק כמה רגעים, אך בפועל יהיה קשה לחזור לאחר מכן למשימה המקורית. 

3. חוסר עניין במשימה
אם המשימה אינה מעוררת עניין, האיתחול וההתמדה קשים עוד יותר. בבית הספר, בלימודים, לא הכל מעניין. בחופש, יש תחרות בין מטלות לימודיות לבין מסכים או חברים, וברור מי "מנצח".

4. חוסר סדר וארגון 
חוסר סדר וארגון מקשים גם הם על היכולת להיות עצמאיים - להתארגן לקראת הלמידה, לסדר את הציוד הדרוש למטלה, לארגן את מה שרוצים לכתוב בתשובה, ובכתיבת התשובה עצמה - לשמור על הסדר והארגון במרחב השורה והדף. כל אלה עלולים לאתגר את הלמידה העצמאית. 

5. קושי בניהול זמן 
אתגר זה מורגש בשגרה ומתעצם בחופשה, כאשר אין פעילויות קבועות בבוקר ואחר הצהריים, אין עוגנים ומסגרת חיצוניים בזמן. 

6. קושי לשבת בשקט
לילדים שהפרעת הקשב שלהם מלווה בהיפראקטיביות, יש קושי רב לשבת באופן סטטי לאורך זמן. בחופש הגדול זה קריטי שנשים לב שאותם ילדים פורקים מספיק אנרגיה! בעיקר עם ילדים שרגילים לשחק כדורגל/ לתרגל אקרטובטיקה כל הפסקה ושרגילים לקחת חלק במספר חוגי ספורט בשבוע. הם זקוקים לתנועה ותזוזה, לא טוב להם לשבת כל היום בבית. 
 

איך נקדם עצמאות בלמידה?

ראשית, חשובה המודעות - להבין שזו לא עצלות ולא זלזול אלא קושי אמיתי. לפעמים קשה לנו להכיל את הקושי ואנחנו נדרשים לגייס הרבה סבלנות.
שנית, לא די במודעות, אלא חשובה פעולה בצורת רכישת כלים, כי הקושי איננו נובע מחוסר יכולת אלא מחוסר כלים.

אני מציעה ללמד עצמאות דרך מודל 5 השלבים, המשמש להוראת אסטרטגיות ומיומנויות למידה בתחום החינוך, ונוצר על ידי צמד החוקרים Duke ו-Pearson. 

מודל 5 השלבים:

1. תיאור והסבר באופן ברור ומפורש.

2. דוגמה אישית - להראות איך אנחנו עושים את זה.

3. עושים ביחד.

4. הילד.ה עושה לבד ואנחנו על ידו להנחות ולסייע לפי צורך.

5. עצמאות מוחלטת של הילד.ה.

שני החוקרים מדברים על עצמאות בלמידה כתהליך שנשיג על ידי הורדה הדרגתית של מידת העזרה והתמיכה במשימות כמו: איך לפתור תרגיל חיבור ארוך? איך לארגן את התיק לבית הספר? איך להכניס כביסה למכונת הכביסה? ואפילו - איך להתקלח לבד?

חשוב לי להדגיש!
כדי שילדים יהיו עצמאים, בלמידה ובכלל, אנחנו חייבים לאפשר להם את העצמאות הזאת.

למשל, במטלות לחופש, אם אנחנו היוזמים הבלעדיים, המחליטים מתי יושבים, המחליטים איפה יושבים, המחליטים מה עושים ואיך עושים, אזי אנחנו לא באמת מאפשרים לילדים להיות עצמאים בביצוע המטלות שלהם.


טיפים שימושיים מאוד לעצמאות בלמידה:

א. סידור עצמאי של חומרי הלימוד 
נלווה את הילד.ה לסידור עצמאי של חומרי הלימוד. לדעת מה שייך לכל מקצוע, מה נמצא איפה, באילו מקצועות יש לי או אין לי מטלות לחופש. עצמאות שקשורה לציוד כדאי להתחיל לבסס כבר בגן, כדי שהילדים יתרגלו לדעת מה צריך להיות בתיק ויכניסו בעצמם את קופסת האוכל והבקבוק. בחופש, הקיטנה מהווה הזדמנות טובה להתחיל סידור עצמאי של התיק עם ציוד מינימלי.

ב. להחליף ביטויי חוסר אונים בביטויי לקיחת אחריות 
אמירות כמו "אני לא יודע כלום", "אין לי מושג מה לעשות" מבטאות חוסר אונים. 
נעודד את הילד.ה להחליף אותן באמירות כמו: "מאיפה להתחיל?" או "אני צריך עזרה", אמירות שמבטאות לקיחת אחריות ובקשת עזרה לקושי המסוים שלו בביצוע המטלה.

ג. להחליף עזרת מבוגר בעזרת אביזר 
* אם אני צריכה להזכיר לילדה כל הזמן איך כותבים אותיות מסוימות, אתן לה סרגל אותיות שאיתו היא תוכל לעבוד באופן עצמאי. 
* אם אני כל הזמן מביאה לילד ציוד- אכין לו רשימת ציוד נדרש שיכין לעצמו לפני שמתיישב לעבוד. 
* אם אני עוזרת לילד בקריאה בעזרת האצבע שלי - אציע לו שיעקוב בעזרת האצבע שלו כדי להיעזר בה גם בכתה.

ד. להעביר את האחריות ללמידה לילדים 
משימות הלמידה בחופש הן לא של ההורים, הן של הילדים. אני פוגשת סטודנטים שאמא שלהם ליוותה אותם כל כך צמוד שגם לבגרויות היא ישבה איתם. היא יזמה את זמני הלמידה, תוכן הלמידה, סיכמה עבורם ועוד. החופש הוא הזדמנות להתחיל להעביר אחריות.
למשל, להזכיר לו באגביות שהוא תיכנן לשבת היום, לשאול בכל סוף יום לגבי ההתקדמות או מה עוד נשאר.

ה. לוחות זמנים של משימות קטנות
*תקבעו ביחד זמנים מתאימים ללמידה, 
*תשבו ביחד לחשוב איך מפרקים את כל המשימות שקיבלו, 
*תגדירו איתם זמן שעד אליו משלימים את הכל, למשל, עד ליציאה לחופשה המשפחתית כדי לנסוע בראש שקט. 
*אני ממליצה לתלות על המקרר או הדלת לוח חודשי, טבלה של 7 עמודות ו-9 שורות, בו תכתבו דברים שמתוכננים לכולם.


לסיום, 
אני מזמינה אתכם לבחור משהו מסוים בו הייתם רוצים להתחיל כבר היום לקדם עצמאות בשיטה שהצגתי. 
בהצלחה!


ספיר דיקמן
M.A באבחון וטיפול בלקויות למידה.
הוראה מותאמת לביסוס קריאה שמובילה להבנה.
יצירת כלים פשוטים ומובנים להורים. 
sites.google.com/view/sapir-s-d
sapir.dickman@gmail.com

 

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על: 
החופש הגדול - מחוץ לשגרה  

למידה והוראה - כאן 
כישורים חברתיים - כאן

 

 

 

 

בברכה,  

 

זיוה דינה - קשבים 
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


03.08.2024

קטגוריות של עלונים