עלון קשב ADHD
CBT מותאם ADHD
לכוונן את הטיפול המיטיב
אושר ברכה קסלסי
ADHD, הפרעת קשב והיפראקטיביות, מתבטאת בקשיים בתפקודים ניהוליים ובמיומנויות ויסות עצמי בגלל שונות נורולוגית. השונות הזאת יוצרת דחיינות, חוסר ארגון, ניהול זמן לקוי, חוסר ויסות רגשי, אימפולסיביות ומוטיבציה לא עקבית.
תוצאה נוספת של השונות הנוירולוגית היא פעילות יתר של האמיגדלה, האחראית במוח על הפחדים והחרדות שלנו. פעילות יתר זו גורמת קושי לווסת את הרגשות וההתנהגויות שלהם ואף יוצרת תחושות קשות של כישלונות חוזרים ופגיעה בערך העצמי.
מסיבות אלו יכולים אנשים המתמודדים עם הפרעות קשב למצוא הקלה בעזרת טיפול CBT.
CBT - טיפול בגישה קוגניטיבית התנהגותית
הספרות והמחקר מצביעים על התרומה הייחודית של טיפול בגישה קוגניטיבית התנהגותית להתמודדות עם התסמינים של הפרעת הקשב ועם תחלואה נלווית כגון דיכאון, חרדה, התנגדות, קומפולסיביות, אלימות, התמכרויות ועוד.
בשטח, נוכחנו כי טיפול קלאסי עבור מטופל.ת עם הפרעת קשב, יוצר אתגרים נוספים. הטיפול הקלאסי דורש עמידה בשיעורי בית מחוץ לחדר הטיפול. אולם נסיון ביצוע שיעורי הבית על ידי מטופל עם הפרעת קשב מעמת אותו עם כישלונות עבר כמו גם עם הימנעות, דחיינות וכישלון נוסף מול המטפל. לעתים נוצר רושם, שהמטופל אינו משתף פעולה ואינו מעוניין בטיפול, אבל לאמיתו של דבר הוא מרגיש שלא רואים אותו, ולא מבינים את הקושי שלו. אתגרים נוספים אלה מובילים פעמים רבות לנטישת הטיפול ולמסקנה שלמטופל אין סיכוי לעשות שינוי.
אתגרי הטיפול בהפרעת קשב
• כיצד ניתן לסייע למתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב להתמודד עם אתגרים בתפקודים הניהוליים, כגון ארגון, ניהול זמן, שליטה עצמית ועוד?
• כיצד ניתן לטפל ביעילות בבעיות רגשיות הנלוות להפרעת קשב, כגון דיכאון, חרדה ועוד אצל מתבגרים ומבוגרים?
• כיצד ניתן להתאים טיפול קוגניטיבי התנהגותי קלאסי לצרכים הייחודיים של מבוגרים ומתבגרים עם ADHD?
הטיפולים השכיחים בשטח פחות מציעים אסטרטגיות לארגון עצמי ולהתמודדות עם הפרעות בתפקודים הניהוליים,ולכן אין מענה הולם לטיפול באתגרי הליבה של הפרעת הקשב.
סיפורה של נועה (16)
זהו למעשה סיפורה של נועה, שם בדוי, נערה בת 16 שהגיעה אליי, מאובחנת עם הפרעת קשב מספר שנים ונמצאת בטיפול פסיכולוגי ממושך של שנתיים. נועה נוטה לשכוח ציוד בבית בשל קשיי התארגנות חוזרים. הקשיים פוגשים אותה בבקרים שהיא מתעוררת באיחור, שוכחת את הציוד הנדרש, יוצאת בסערה מהבית בגלל האיחור לבית הספר. הוריה מנסים לזרז אותה בכעס ובצעקות, כדי שהיא לא תאחר וכדי לא לאחר בעצמם לעבודה. הסערה הרגשית ממשיכה בבית הספר כשנועה מבינה ששכחה את הציוד או לא התכוננה למבחן או לא הכינה את שיעורי הבית. בהמשך, בניסיונותיה לסיים את המטלות בבית הספר, היא פונה לחברותיה בדרשנות יתר וגורמת לקשיים חברתיים. חוויות הכישלון החוזרות ונשנות גורמות לחוויה של תסכול ופגיעה בערך העצמי.
להתאים CBT ל- ADHD
במהלך הטיפול הראשוני, נועה והמטפלת חזרו ועבדו על החוויה הרגשית, על החוויה הקוגניטיבית ועל התחושות הגופניות, המטפלת נתנה לנועה שיעורי בית, אולם הם לא בוצעו והמצב לא השתנה. נועה הרגישה שהיא נכשלת והרגישה ש"אי אפשר לתקן אותה", ההורים שלה הרגישו ש"הם זורקים את הכסף", ונועה פרשה מהטיפול.
היה צורך בגישה אחרת, טיפול קוגניטיבי התנהגותי שמתמקד בהפרעת קשב.
מנגנוני השינוי והתהליך של הטיפול המותאם יכללו רכישת טכניקות התנהגותיות וקוגניטיביות מפצות לשיפור ליקויים מרכזיים בתשומת לב ובתפקודים ניהוליים, ושינוי של אמונות שליליות מזיקות כדי לקדם וויסות רגשי תקין.
מודולים של CBT
תוכניות קוגניטיביות-התנהגותיות מחולקות למספר מודולים עם טכניקות ספציפיות לבעיות יעד. רוב הטיפולים מתחילים בהסבר פסיכו-חינוכי שבו מלמדים את המטופלים על ההפרעה ומציגים בפניהם את ההיגיון העומד מאחורי הטיפול. המשך הטיפול יכולל גם ניתוח ספציפי של אירועים מהשבוע שעוררו קושי וניסיון למצוא התנהגויות תומכות שינוי ושיפור הסיטואציה לפעם הבאה.
הסבר פסיכו-חינוכי
הטיפול של נועה התחיל בהסבר פסיכו-חינוכי על ידי הרצאה מוקלטת הן לנועה והן להוריה על הפרעת קשב נשית. ההורים ונועה למדו על המאפיינים של הפרעת קשב אצל ילדות ונערות. הם הבינו שלא מעט מאפיינים אינם נובעים מ"אופי מקולקל", אלא הם תסמינים של הפרעת קשב. בהמשך להסבר החינוכי, זיהינו מאפיינים של ההפרעה ותסמינים שמאפיינים את נועה.
פירוק מוקשים בהתארגנות הבוקר
הקושי הבוער שנועה והוריה תיארו באינטייק היה קשיי התארגנות בבוקר, לכן התחלנו את התערבות בנקודה זו. במשך מספר ימים, התבוננו ההורים ונועה במהלך הבוקר ובפגישה לאחר מכן בנינו אותו מחדש. התייחסות ראשונית להתנהגות עצמה והתייחסות לקשיים בתפקודים הניהוליים שינו את המהלך. ביחד עם נועה ובמפגש עצמו בנינו סדר יום להתארגנות בוקר שלוקחת בחשבון את הקשיים והמגבלות שלה ואת הדרישות של הוריה.
התהליך היה הדרגתי ונבנה במהלך המפגשים ללא דרישה לבצע שיעורי בית בנפרד. הוא כלל הכנת לוח התארגנות והגדרת תזכורות ביומן גוגל. בהדרכת ההורים כללנו בניית יומן גוגל משפחתי.
המענה לעבודה על תפקודים ניהוליים לווה בפירוק החוויה הרגשית מול הכישלונות ומול זיכרונות ואמונות על כשלונות העצמי. המשך הטיפול כלל תחזוק שגרה זו ודיוקה הן בפגישות עם נועה והן בהדרכת ההורים.
פירוק מוקשים בחרדת בחינות
יצירת שגרת בוקר רגועה יותר חשפה התמודדות נוספת המאפיינת הפרעות קשב - חרדת בחינות. המשך הטיפול כלל פירוק חרדת הבחינות בחוויה הרגשית, וגם מציאת ערוץ הלמידה המתאים ביותר לנועה.המשך הטיפול כלל פירוק חרדת הבחינות בחוויה הרגשית, וגם מציאת ערוץ הלמידה המתאים ביותר לנועה.
התהליך כלל הכרות ותרגול של אסטרטגיות למידה לפני המבחן, התמודדות עם מענה בזמן המבחן. לצד אלה, נועה למדה טכניקות הרפיה והתמודדות עם חרדה וסטרס שעולים לקראת המבחן ובמבחן עצמו.
נועה המשיכה לזהות נקודות קושי לאורך סדר יומה. פירקנו ביחד כל קושי, ונועה למדה למצוא דרכי התמודדות שמתאימות לה.
לבסוף, היא החלה לתרגל יוגה ומיינדפולס שעזרו לה למקד קשב.
CBT מותאם להפרעת קשב כולל:
רכישת טכניקות ניהוליות
רכישת טכניקות ניהוליות כוללת הצבת יעדים, תיעדוף, רצף פעולות, הכנת לוח זמנים, שימוש ביומן או בלוח שנה, יצירת רשימות מטלות, מעקב אחר ההתקדמות ותכנון הפסקות ותגמולים. בנוסף, המטופלים לומדים טכניקות לפתרון בעיות, הכוללות ניסוח הבעיות בצורה ברורה יותר, יצירת רשימה של פתרונות אפשריים, הערכתם ולבסוף התנסות בפתרון שנבחר. כל הטכניקות מאורגנות ומתורגלות בזמן המפגשים עצמם, כולל יצירת תזכורות בפלאפון ויצירת לו''ז שבועי, ובהמשך בדיקה מה מהלו''ז צלח בעוד מה כשל ומה ניתן לעשות כדי להמשיך ויצור הצלחות.
ניהול טווח קשב
ניהול הקשב עוזר למטופלים לזהות את טווח הקשב האופטימלי שלהם, הן מבחינת אורכו והן מבחינת השעות ביום ולארגן את המשימות בהתאם לו. המטופל לומד מיומנויות להתמודדות עם הסחות דעת כגון רישום שלהן וחזרה למשימה, שימוש ברמזים או התראות, שינוי גורמים סביבתיים ובחירת זמן במהלך היום בו הקשב במיטבו.
ארגון קוגניטיבי מחדש
ארגון קוגניטיבי מחדש עוזר למטופלים להיות מודעים לרעיונות המחזקים התנהגויות ורגשות לא מסתגלים, ולהחליף רעיונות אלו במחשבות מסתגלות יותר. זאת מתוך היכרות עם השונות הנורולוגית בה מוחם מאופיין והפרדה בין ההפרעה לבין יכולותם.
רגשות - ניטור עצמי וויסות עצמי
ניטור עצמי כולל זיהוי של רמזים וטריגרים להתנהגות אימפולסיבית.
וויסות עצמי כולל שימוש בהנחיות עצמיות, טכניקות הרפיה והתנהגויות חלופיות. אימוץ טכניקות וויסות עצמי יכולות להילמד על ידי יוגה ומיינדפולנס כפי שנעשה עם נועה. בספרות נמצאו אחד עשר מחקרים המראים שיוגה, התערבויות מבוססות מיינדפולנס ו/או מדיטציה היו בעלי השפעה משמעותית מבחינה סטטיסטית על תוצאות תסמיני חוסר קשב והיפראקטיביות, כמו גם על יחסים בין הורים וילדים, תפקודים ניהוליים, התנהגות ממוקדת במשימה.
עצות להורים לילדים עם ADHD:
א. להכיר את התסמינים של הפרעת הקשב ובמיוחד של הפרעת קשב נשית, שנוטה לתעתע.
ב. ליצור לו"ז שבועי מסודר כדי למקד וליצור שגרה. זאת אפשר לעשות על ידי לוח מחיק תלוי ביציאה מהבית, ובו לעדכן עוגנים, משימות ואירועים שבועים.
ג. למצוא ספורט או פעילות גופנית שיגרמו לילד.תם להתמיד בהנאה.
סיכום
כמו בכל קושי, גם במענה להפרעת קשב נחוץ מענה מדוייק.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול יעיל להפרעת קשב, אך נחוץ ליצור התאמה של הטיפול לצרכים המסוימים של בעל ההפרעה. הטיפול צריך לכלול גם עבודה על תפקודים ניהוליים וגם מענה לסערה הרגשית שמביאה איתה הפרעה.
מענה למרכיב אחד בלבד מהשניים לא יאפשר מתן מענה מלא לקשיים.
אושר ברכה קסלסי
תואר שני בהפרעות רגשיות ובעיות התנהגות, חנ"מ באוני' חיפה, הסמכה לטיפול בגישה קוגניטיבית-התנהגותית מטעם איט"ה ואוני' חיפה, הוראת חינוך מיוחד והוראה מותאמת, הדרכת יוגה ודימיון מודרך.
מטפלת קוגניטיבית-התנהגותית בהתמחות בהפרעת קשב וחרדה.
מרצה במכללת אורנים במרכז קמ"ה ובמרכז פסגה מוצקין, מובילת מודל ספירלה המשלב חינוך, טיפול ותנועה בבתי ספר, צוותי הוראה ומסגרות פרטיות.
אתר: https://www.spiralah.co.il/
טלפון: 0508533843
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על:
טיפול התנהגותי ורגשי - כאן
הדרכת הורים מיוחדת להפרעת קשב
ניהול זמן, הרגלים, שיגרה - כאן
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
23.07.2024