עלון קשב ADHD


פישוט לשוני ושפה פשוטה - איך להנגיש הוראות, שלטים וחוזים?

פישוט לשוני ושפה פשוטה - איך להנגיש הוראות, שלטים וחוזים?

עלון קשב ADHD 

פישוט לשוני ושפה פשוטה -
איך להנגיש הוראות, שלטים וחוזים? 

תמר טל-אמציה 

כמה פעמים יצא לכם לקרוא מסמכים ארוכים ולא הבנתם מה רוצים מכם?
שלטים, מסמכים, מאמרים ועוד, כתובים לא פעם בשפה גבוהה, מורכבת ועמוסה גם כשהם מיועדים לקהל הרחב. 

לילדים ואנשים עם הפרעת קשב וריכוז יש אתגר גדול בהבנת המידע שסובב אותם, בגלל זיכרון עבודה קצר, קושי להתמקד, קושי להתחיל משימות, לסיים משימות, לעמוד בזמנים, להתארגן ועוד. אתגרים אלה מקשים עליהם אף יותר מאנשים ללא הפרעת קשב להבין מלל עמוס, גם כשהמלל כתוב וגם כשהמלל מדובר. 

כמה פעמים התקנתם אפליקציה, "יישומון" בעברית, על המכשיר הנייד שלכם, והתבקשתם לגלול את הסכם השימוש הבלתי נגמר כדי ללחוץ בסוף על כפתור בסגנון: "מסכים לכל התנאים"?

כמה פעמים התבקשתם לחתום על חוזה לשכירת דירה או ללקיחת משכנתא, ולא הבנתם רבים מהסעיפים המסובכים?

וכשהגעתם לטיפול רפואי, האם תמיד הבנתם את הוראות הטיפול שנכתבו לכם? 

בכל המקרים שתיארתי, לאנשים בלי הפרעת קשב לא תמיד קל להבין, על אחת כמה וכמה לאנשים וילדים עם הפרעת קשב, יהיה קשה להבין משפטים סבוכים מאוד. 

רוני זקוקה להוראות קצרות
לבתי הבכורה רוני, בת 21 כיום, יש לקות למידה מורכבת.
יש לה מנת משכל נמוכה יחסית לנורמה. היא לא מבינה כמו כולם. 
אני זוכרת את קלינאית התקשורת שטיפלה בה כשהייתה ילדה. היא עזרה לה לרכוש שפה ומיומנויות דיבור. 
כבר אז הסבירה לי קלינאית התקשורת, שרוני לא מבינה הוראות מורכבות ומסובכות: "את חייבת לפשט לה את הדברים. לדבר איתה במשפטים קצרים. במילים שכיחות ונפוצות. את חייבת לפרק לה הוראות מורכבות למספר הוראות קצרות. רק כך היא תבין את הדברים".
בהמשך הבנתי שיש מקצוע כזה שנקרא "מפשט לשוני", ואף הלכתי ללמוד אותו.

רוני זקוקה לשפה פשוטה
לפני מספר חודשים רוני נפלה ונחבלה בשפה. הגענו לחדר מיון כשהיא מדממת.
טופס הקבלה לבית החולים כתוב בצורה כל כך ארוכה, מייגעת ולא ברורה. לקח לי כמה דקות לקרוא את כולו כדי לפשט לה אותו ולהסביר לה על מה היא חותמת.
אנשים שמגיעים למרכזים רפואיים הם על פי רוב כאובים או חוששים/חרֵדים, ולעיתים גם וגם. 
המלל הרב שיש בטפסים שצריך לחתום עליהם קשה מאוד להבנה, במיוחד לאור המצב שהם נמצאים בו. 
לכן יש מקום לכתוב את כל הטפסים בצורה הרבה יותר פשוטה וקלה להבנה.

טופס הסכמה מסובך לחדר מיון
ראו למשל את אחת הפסקאות שעליה רוני התבקשה לחתום עם קבלתה לחדר מיון: 
"אני החתום/ה מטה ,מבקש/ת לקבלני/לקבל את המטופל/ת*, לבית החולים, על שלוחותיו, מחלקותיו ויחידותיו השונות, לשם קבלת טיפול רפואי, עריכת בדיקות רפואיות ,ונקיטה בהליכים רפואיים נחוצים".

למה לא לכתוב פשוט כך:
"אני מבקש/ת להתקבל לבית החולים כדי לעבור בדיקות וכדי לקבל כל טיפול רפואי שצריך"?

מכתב שחרור מסובך מחדר מיון 
אחרי שרוני קיבלה את הטיפול הרפואי, תפרו לה את החתך בשפה, וחיכינו למכתב השחרור. שם היו כתובים משפטים כגון:

* יש להקפיד על כלכלה רכה ופושרת.
* יש למרוח קרם הגנה כדי למנוע היפר-פיגמנטציה של הצלקת. 

ואני תוהה – למה לכתוב כל כך מסובך?
למה לא לכתוב פשוט: 

* יש להקפיד על מזון רך ולא חם מאוד.
* יש למרוח קרם הגנה כדי שלא יהיה שינוי בצבע העור.

לא יותר פשוט ומובן לנסח כך את הדברים? 
גם אנשים שאין להם קשיים קוגניטיביים או שאין להם הפרעות קשב וריכוז, יבינו את הדברים טוב יותר אם הם ייכתבו בשפה פשוטה.

מהו "פישוט לשוני" ומהי "שפה פשוטה"? 

 

שפה פשוטה 
שפה פשוטה איננה מונח עממי. מדובר אמנם במונח שאנחנו מכירים מחיי היום יום, אך בהקשר של הנגשה, זהו מונח מקצועי המופיע בחקיקה וגם בתקינה.

שפה פשוטה מיועדת לקהל רחב של אנשים ולאו דווקא לאנשים עם הנמכה קוגניטיבית.
כשאנו משתמשים בשפה פשוטה, אין המלצה לעשות שימוש גם באייקונים נגישים.  
 

פישוט לשוני 
בפישוט לשוני נתאים את הטקסט ונהפוך אותו למובן יותר. 

כאשר אנו כותבים טקסט בפישוט לשוני, נשאף להוסיף אייקונים, סמלולים גרפיים נגישים. האייקונים הללו עוזרים מבחינה חזותית להבנת הטקסט.

טקסט שעובר פישוט לשוני גם ייבדק על ידי קבוצת ביקורת של אנשים עם מגבלה קוגניטיבית כדי לוודא שהתוצר הסופי אכן מובן יותר.

המונח פישוט לשוני מתאר את תהליך עריכת התוכןבין אם מדובר בפישוט לרמה של שפה פשוטה או של פישוט לשוני. 

לפישוט לשוני יש התייחסות בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות – התאמות נגישות לשירות (התשע"ג 2013) בתקנות 29 ו 35. ובתקן הישראלי ת"י 5568 המבוסס על הנחיות Wcag 2.0 ברמה AAA. 

ישנם מספר כללים לפישוט לשוני. אם נעשה בהם שימוש, הטקסטים שנכתוב אכן יהיו פשוטים יותר. אציין כאן את המרכזיים שבהם:

1. שימוש במילים שכיחות ונפוצות, במשלב לשון יומיומי ורגיל. 

2. שימוש בפעלים בצורת הפעיל ולא הסביל.

3. שימוש מועט בראשי תיבות ובקיצורים ושימוש מועט בסלנג ובז'רגון/עגה מקצועי/ת. 
אם נעשה שימוש בעגה מקצועית, נסביר את המונח בסוגריים. 

5. שימוש במשפטים קצרים ובסדר לוגי הגיוני של הצגת הרעיון.

6. שימוש בשמות עצם מפורשים ולא בכינויי גוף. 


חדירת כלי טיס עוין בשפה פשוטה? 
בפורטל החירום הלאומי של פיקוד העורף מופיע מידע רב, נחוץ וחיוני, במיוחד בימים אלו.
יש שם גם הנחיות לשעת חירום.
באתר מופיע מידע גם לאנשים עם מוגבלות, וחלק מן ההנחיות לשעת חירום מנוסחות שם בשפה פשוטה.
השפה הפשוטה מסייעת לרבים להבין את ההוראות בצורה טובה יותר.

ראו למשל איך מנוסחת שם בשפה פשוטה ההנחיה להתנהגות בזמן שיש התרעה על חדירת כלי טיס עוין:

חדירה היא כניסה.
כלי טיס הוא כלי שטס באוויר.
עוין – של האויב שלנו, של אנשים שרוצים לעשות לנו משהו רע.
כלי טיס עוין הוא כלי טיס מכל סוג, שהאויב שלנו שלח אלינו כדי לפגוע בנו.
ובהמשך ההנחיה – מפורטות בשפה פשוטה כל הדרכים להתגונן בעת קבלת התרעה על חדירת כלי טיס עוין, בין אם אנחנו במבנה, בחוץ או ברכב. 
 

סיכום

השימוש בפישוט לשוני ובשפה פשוטה יכול לסייע לרבים, ולא רק לאנשים עם הנמכה קוגניטיבית.
אנשים שמתמודדים עם אתגרי קשב וריכוז מתקשים לעיתים בתכנון ובתפקוד יומיומי. לעיתים הם מתקשים להתחיל או לסיים משימות.
פישוט ההוראות והמשימות יסייע להם לתכנן את הדברים ולבצע את המשימות בצורה יעילה יותר.
פישוט לשוני מסייע גם לאנשים מבוגרים, לילדים ולאנשים ששפת האם שלהם אינה עברית.

פרופסור שירה ילון-חיימוביץ, מחלוצות התחום בארץ, טבעה את המונח "רמפה קוגניטיבית" , מונח המתאר התאמות קוגניטיביות מגוונות ורבות, וביניהן גם פישוט לשוני כהתאמה קוגניטיבית.

כמו שאדם שמתנייד עם כיסא גלגלים זקוק לרמפה כדי לעלות עם הכיסא שלו, כך גם אדם עם מגבלה קוגניטיבית או עם קשיי קשב וריכוז זקוק לפישוט הלשוני.
הפישוט הלשוני מהווה עבורו רמפה קוגניטיבית שמסייעת לו להבין את העולם טוב יותר ולתפקד בצורה טובה ועצמאית יותר.

לפני שאנחנו כותבים או מדברים, מומלץ להשקיע קצת יותר מחשבה.
זה תהליך מובנה שבו אנחנו קודם כל מודעים למצב, רוצים לסייע, מתכננים את דרך הצגת הדברים ומנסים להתאים את התוכן והסביבה ככל הניתן לקהל היעד שלנו.

בהצלחה!
 

M.A תמר טל-אמציה 
מפשטת לשונית ומעבירה סדנאות במרכזים רפואיים, אתר פיקוד העורף ועוד, מרצה על שילוב והכלה, 
בעלת תואר ראשון בלשון עברית, תואר שני בחינוך, תעודת הוראה, תעודת "מפשטת לשונית",
אימא לצעירה עם הנמכה קוגניטיבית שזקוקה לפישוט לשוני ביומיום. 
אתר – ronbalev.co.il 
taltamar22@gmail.com 

  

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
למידה והוראה - כאן

סביבה - עיצוב והתאמה

מבוגרים - התארגנות

 


בברכה, 
 

 

זיוה דינה - קשבים ADHD
יעוץ להעצמת תפקודי קשב 
Attention Functions
Empowerment
עלון קשב למשפחה
עלון קשב למבוגרים
עדכונים למטפלים

 

 

 

 

בברכה, 

 

זיוה דינה - קשבים ADHD
יעוץ להעצמת תפקודי קשב 
Attention Functions
Empowerment



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


10.03.2024