צליל מקדחה או פטיש מהבית השכן, מכוניות שצופרות בעצבים, הווליום של הפרסומות, סלולרי שמצפצף באמצע שיעור יוגה - הרעש הוא פסקול חיינו. ואם אנחנו, המבוגרים, רושמים הצלחה חלקית בלבד בניסיון להתמודד עם העולם הרועש, מה עובר על ילדינו, שעדיין לא סיגלו לעצמם מנגנוני הגנה ודרכי התמודדות?
עיקר ההתמודדות של הילדים היא במרחב שבו הם נמצאים כמעט כל יום: כיתות הלימוד בבתי הספר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כיתות הלימוד בישראל צפופות יותר לעומת רוב הכיתות במדינות ה-OECD;
בסקירה שהוכנה בשנת 2020 על ידי מרכז המחקר והמידע עבור וועדת החינוך, התרבות והספורט נכתב, כי מספר התלמידים בכיתות בישראל יכול להגיע ליותר מארבעים, בעיקר בחטיבות הביניים.
מדו״ח של האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית עולה, כי בהשוואה למבוגרים, ילדים רגישים במיוחד לרעש ולהשפעותיו: רמות רעש גבוהות מן הרצוי, כמו בכיתה צפופה ורועשת, עלולות לפגום במיומנויות כגון הרחבת אוצר המילים או שיפור יכולת הקריאה, ולהשפיע לרעה על איכות הלמידה.
הקשבה הדורשת מאמץ
כיתה צפופה, שהמורה נאלצת לאמץ בה את הקול על מנת לגבור על הפטפוטים, חריקות הכיסא, רעשים מהמסדרון או מהרחוב היא סביבה מלאת גירויים. סביבה כזו תובעת מהתלמידים מאמץ ממושך על מנת "לסנן" את הרעש ולהקשיב למורה או לתלמידים. למעשה, התלמיד נאלץ להשקיע משאבים קוגניטיביים שבתנאים אחרים היו מושקעים באתגרים מתקדמים יותר, כמו הבנת הנקרא או הפנמה של רעיונות מורכבים.
אי הבנה ומידע חסר
כולנו מכירים סיטואציות רועשות, שבהן אוטומטית אנחנו "משלימים" מילים שנבלעות בהמולה על מנת להבין את הרעיון הכללי של הנאמר. אבל בעוד שלמבוגרים יש כישורי שפה ומיומנות, שמאפשרים להם להשלים מילים חסרות, תלמידים צעירים עוד לא מסוגלים לכך. בכיתה רועשת, התלמיד עלול לפספס חלק משמעותי מההסברים של המורה ולהישאר עם מידע חלקי וחסר.
תלמידים עם מגוון נוירולוגי - Neurodiversity
למידה בסביבה רועשת היא אתגר לכל תלמיד באשר הוא, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בתלמידים המתמודדים עם שונות למידה כחלק מהמגוון הנוירולוגי, כמו אתגרי קשב וריכוז, אתגרי וויסות חושי, אתגרי עיבוד שמיעתי ועוד. עבור אותם תלמידים, סביבה רועשת מזמנת קשיים גדולים יותר מהרגיל.
לשפר את האקוסטיקה בכיתה
אמנם אי אפשר להכחיד לחלוטין את הרעש בכיתה, אבל כיום אנו יודעים, שאפשר לנקוט בפעולות פשוטות על מנת להפחית את רמות הרעש בכיתה. את בעיות האקוסטיקה בכיתה, לדוגמה, ניתן לפתור באופן משביע רצון ובאמצעים פשוטים וזמינים: אם נפרוש שטיחים, נתקין ווילונות ונתקין מדפי ספרים, המשמשים כ-"בולמי" רעש, אזי התהודה בכיתה תקטן משמעותית. המצב החדש יאפשר למורה לאמץ פחות את הקול, מה שישפיע לטובה על האקלים הכיתתי.
לבצע התאמות בלמידה
עם העלייה במודעות ובלגיטימציה לשונות בלמידה, נפתחות אפשרויות כגון התאמות בלמידה והתאמות בדרכי ההיבחנות, שהרבה מהן מוגדרות במערכת החינוך.
להשתמש בטכנולוגיה מסייעת ללמידה
ביכולתם של מכשירים בטכנולוגיה מסייעת ללמידה לתת מענה ממוקד ומותאם אישית לתלמידים שמתמודדים עם שונות למידה ולסייע להם באתגרים שאיתם הם מתמודדים.
voice selector הוא מיקרופון שולחני קטן המתחבר לאוזניות, ומאפשר לתלמידים להתמקד בקול המורה, בזמן שהוא מחליש את רעשי הרקע מסביב.
באמצעות טכנולוגיית "עיצוב אלומה אקוסטית", המובילה בעולם כיום, הוא מאפשר להתמקד בצלילים המגיעים מכיוון המורה, ומחליש את כל מה שמגיע משאר הכיוונים. לצפייה בסרטון המחשה לחצו כאן: https://youtu.be/TFyDYfRfqmc
מה קורה כאשר משתמשים במכשיר?
פינוי משאבים קוגניטיביים ללמידה
ברגע שרעשי הרקע מוחלשים, התלמיד איננו נדרש להשקיע כל כך הרבה מאמץ קוגניטיבי בסינון הרעשים בכיתה. כעת הוא פנוי לאתגרים מתקדמים יותר, כגון הבנה של רעיונות מורכבים, או שיפור הבנת הנקרא. השהות בכיתה כבר לא מתפרשת אצלו כחוויה מאתגרת כל כך.
שיפור חוויית הלמידה
ילדים המתמודדים עם רגישות-יתר לרעש נוטים לחוות גירויים חושיים בעצימות גבוהה, ולעתים לחוש מוצפים מול ריבוי רעש והסחות דעת.
voice selector מסייע להתמקד בקול שמגיע מהכיוון הנבחר, ומחליש את הקולות שמגיעים מכל שאר הכיוונים. בכך הוא מקל על הקשב שלהם ומשפר את חווית הלמידה.
מוזמנים לצפות בחוויה של טל, בן 11, שנעזר במכשיר: https://youtu.be/ZLd3cC3PTvQ?si=zdtCFa4kXKPEr_F1
שימוש נקודתי, אפקט מיידי
voice selector הוא בעל אפקט מיידי: בדומה להרכבת משקפיים –החלשת הרעש וההקלה על הקשב הם מיידיים. בהתאם, ניתן להיעזר בו מתי שצריך, בלי הכנה מיוחדת לפני כן ובלי השפעה מתמשכת אחרי כן.
מחקר - שיפור משמעותי בתפקודי למידה
בשנת 2020, נערך מחקר פיילוט קליני, שבחן את יעילותו בקרב בני נוער המתמודדים עם הפרעת קשב ADHD.
את המחקר הובילה פרופ' איריס מנור, יו"ר האגודה להפרעות קשב בהסתדרות הרפואית, ומרצה בכירה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב.
תוצאות המחקר, אשר כלל 31 משתתפים בני 14-18, ביחס לתפקודי הלמידה של בני הנוער אשר השתמשו במכשיר voice selector :
ניכר שיפור מובהק במדדי הקשבה למורה, מיקוד בשיעור, מעקב אחר הנחיות, וכן התעלמות מהסחות דעת בתוך הכיתה ומחוצה לה.
תוצאות המחקר הצביעו גם על שיפור התנהגותי, מה שמצביע על מיתאם אפשרי בין איכות הקשב בכיתה להתנהגות בכיתה, ומוכיח את היעילות הברורה של המכשיר בני נוער המתמודדים עם ADHD.
לתקציר המחקר לחצו כאן
התרגלנו לחשוב על רעש והסחות דעת בכיתות כגזירת גורל, אבל זה לא המצב. ככל שיותר מורים, הורים ותלמידים יידעו שישנם פתרונות יעילים וממוקדים, גם ברמת הכיתה וגם ברמת הפרט, כך יגבר הסיכוי להפוך את כיתת הלימוד למרחב ללמידה איכותית.
ככל שיותר מורים והורים יכירו את הכלים החדשניים ואת ההתאמות שאפשר לבצע בכיתה, כך הם יוכלו לסייע לתלמידים השונים למקד את הקשב, גם כשבסביבתם יש רעשי רקע והסחות דעת.
voice selector מוכיח לנו, שאפשר לחוות למידה איכותית ומשמעותית אפילו בכיתה הרועשת.
באיחולים לתשפ"ד עם קשב בכתה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב
Attention Functions
Empowerment
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
07.02.2024