בס"ד
איך להתכונן לוועדת זכאות ואפיון
עבור תלמידים עם
לקויות למידה והפרעות קשב?
ד"ר גיל מאור
בשנת 2018 הציג משרד החינוך תקנות חדשות ליישום חוק החינוך המיוחד, במהלך שנקרא "התיקון לחוק החינוך המיוחד 2018".
עד אז, תלמידים שאותרו כבעלי צרכים מיוחדים הזקוקים לשירותי החינוך המיוחד, עברו 2 ועדות:
1. "ועדת שילוב" – ועדה בית ספרית.
ועדה בראשותו/ה של מנהל/ת המוסד החינוכי שבו קיבל הילד את הזכאות לסיוע. כאן ניתן משקל רב לשיקול הדעת של מנהלי בתי הספר. במידה שסל השילוב לא היה מספק, ניתן היה לפנות לערכאה הבאה:
2. "ועדת השמה" – ועדה יישובית.
ועדה בניהול הרשות המקומית והאגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך או נציגי המתי"אות, אשר בסמכותה להגדיל את הסל או להפנות את התלמיד למסגרת השמה אחרת.
בשיטה הישנה לא תמיד ניתן מענה מותאם לכל צרכי התלמיד.
"ועדת זכאות ואפיון"
"התיקון לחוק החינוך המיוחד 2018" ביטל את שתי הוועדות והגדיר ועדה רב מקצועית אחת בלבד:
"ועדת זכאות ואפיון" – אשר מנוהלת על ידי מומחה לחינוך מיוחד מטעם משרד החינוך.
בוועדה זו חברים מומחי תחום חינוך וחינוך מיוחד, צוות בי"ס, נציגי ועד הורים והורי התלמיד. הוועדה בוחנת את צרכיו של התלמיד לאור מסמכים שהוגשו לה, ומגדירה את אופי המגבלה העיקרית, לפי שתי מערכות סיווג: "מוגבלות שכיחה" ו"מגבלות נדירה". לקויות למידה והפרעת קשב מסווגות כמוגבלות שכיחה. צרכי התלמיד מתורגמים לשעות תמיכה פסיכולוגיות, חינוכיות ופרא-רפואיות. בסיום, בהתאם למשאבי המשפחה, בי"ס ורמת התפקוד של התלמיד, תמליץ הוועדה להורים באיזו מסגרת כדאי ליישם את החלטותיה, אם על ידי שילוב התלמיד בחינוך הרגיל או על ידי שיבוצו בחינוך המיוחד.
כך עברה ההחלטה לידי ההורים.
השינוי מבטא רעיון מצויין. לכאורה, הערכת כלל צרכי התלמיד על ידי ועדה אובייקטיבית ונטולת פניות, והעברת ההחלטה לידי ההורים, אמורה לייצור מחויבות גבוהה לתהליך החינוכי. אבל בפועל, הדיווח אודות תלמידים רבים מבוצע באופן חלקי וחסר, והם אינם מקבלים מענה מתאים באופיו ובהיקפו לצרכיהם.
הסיבה היא, שתלמידים המופנים לוועדה לקבלת סיוע לימודי על רקע לקות למידה ו/או הפרעת קשב, סובלים ברוב המקרים מקשיים שאינם מוצגים בדיווח, וכך קורה שאינם מקבלים מענה לצרכים משלימים לאבחנה הראשית, או לצרכים הנובעים משילוב כלל האבחנות שלהם.
אנו, מרצי סגל החוג לחינוך במכללה האקדמית גליל מערבי שמעורבים בהנחיה והדרכה במסגרות החינוך בשטח, מצאנו כי קיימים פערים בין צרכי התלמידים לבין הדיווח בפועל לוועדות. על כך ועוד נדון בכנס השנתי הקרוב.
לפרטי כנס למידה, לקויות למידה, הפרעות קשב ומה שביניהן לחצו כאן
הכנת התלמידים לוועדת זכאות ואפיון
בשנתיים שעברו מפרוץ הקורונה, למדו הורים ומורים כיצד לייעל את ההכנה לוועדה של תלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב, כדי להבטיח שמומחי התחום בוועדה יוכלו להעריך נכונה את צרכי התלמיד ולתרגם אותם לשעות סיוע.
מומלץ להורים ולמורים לבצע 4 צעדים, עוד בטרם יגיעו לעצם הדיון בוועדה :
א. התייחסו לכל האבחנות והצרכים
ודאו שבהפניה מוצגת התייחסות לכל האבחנות והצרכים של הילד. ברוב המקרים מופנה התלמיד בסעיף עיקרי - לימודי, רגשי, התנהגותי וכדומה.. אולם יש לוודא שבגוף ההפניה ניתן מענה לכל האבחנות הנוספות שלו. במרבית המקרים, קיימות גם אבחנות רקע קליניות המכונות "קומורבידיות".
ב. ודאו מהי רמת התפקוד שלו
ודאו את רמת התפקוד שלו לנוכח האבחנה – מה מפריע לילד, מה קשה לו. נסו למפות את צרכיו באמצעות הגדרת בעיות. הגדרת צרכים במונחים של בעיה-דרך פתרון – מסייעים לבנות את מערך התמיכה הנדרש לתלמיד. אם חסר מידע, בקשו מיועצת או פסיכולוגית בית הספר להעבי אותו אליכם.
ג. דברו עם הילד עצמו
שאלו אותו מה מפריע לו ומה מטרותיו. לעיתים מה שמפריע למערכת או מופיע בספרות המקצועית, איננו תואם את התלונה העיקרית של הילד. מטרת הסיוע היא לשפר את התפקוד שלו בד בבד עם החוויה שלו במוסד החינוכי.
ד. תזמנו את השרותים הנוספים
הפעילו שיקול דעת, בפרט כאשר התלמיד נזקק לשירותים פרא-רפואיים כמו קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק, אם מתאים להקצות להם את זמנו החופשי לאחר שעות הלימודים ולקבל אותם בקופ"ח, או שעדיף להקצות להם זמן על חשבון הלימודים בבית הספר.
בעזרת ארבעת הצעדים, תוכלו להכין היטב את ילדכם לוועדות, ותאפשרו לגורמי המקצוע להעניק לו את ההתערבויות המותאמות ביותר לצרכיו.
אנו מזמינים אותך ללמוד עוד על למידה, לקויות למידה, הפרעות קשב ומה שביניהן בכנס השנתי שיתקיים ביום שלישי 28.3.23 ויהיה פתוח לקהל הרחב ללא עלות.
מארגני הכנס מזמינים אותך להקשיב להרצאות ולהשתתף בסדנאות עומק, שיעסקו בהיבטים רגשיים, לימודיים ורפואיים, וכן בבוגרים, בהורים, ובזכויות בוועדות זכאות ואפיון.
הכנס הוא היברידי, וניתן יהיה להשתתף בו הן במכללה עצמה והן בזום.
תכנית הכנס: למידה, לקויות למידה,
הפרעת קשב ומה שביניהן.
מועד- יום ג', 28.3.23 ו' ניסן, תשפ"ג, בין השעות 14:00-19:00
מיקום – המכללה האקדמית גליל מערבי + zoom
13:40-14:00 התכנסות
14:00-14:15 ברכות:
פרופ' נסים בן דוד, נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי.
פרופ' ורד וקנין-נוסבאום, ראשת החוג לחינוך והמרכז לחינוך אורייני, המכללה האקדמית גליל מערבי.
מושב ראשון: הרצאות במליאה:
שפה, מתמטיקה וADHD ,
יו"ר המושב: דר יעקב גולדגרבר, החוג לחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי.
14:15-16:00 בין שפה לקריאה ,
דר עינת נבו, החוג לחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי.
פרופ' ורד וקנין-נוסבאום, ראשת החוג לחינוך והמרכז לחינוך אורייני, המכללה האקדמית גליל מערבי.
מתמטיקה ״יצירתית״ - הצעה לפתרון לחרדות ממתמטיקה,
ד"ר יוסי אלרן, החוג לחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי.
טיפול תרופתי ב-ADHD בתחלואה נלווית עם אוטיזם,
ד"ר אריה אשכנזי, רופא מומחה לנוירולוגיה ילדים בארץ,
American Board Psychiatry Neurology & Child neurology, מייסד ומנהל מכון 'נועם', מנהל יחידה להתפתחות הילד קופח לאומית .
16:00-16:15 הפסקה
מושב שני: סדנאות מקבילות:
לקויות למידה והפרעות קשב בוועדות זכאות
16:15-17:45 תלמידים לקוי קשב ולקוי למידה בוועדות זכאות,
ד"ר מאיה קלמן-הלוי, החוג לחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי.
הורות בדרכי שלום לילדים לקויי למידה וקשב,
מר יששכר עשת, פסיכולוג קליני, פסיכותרפיסט ומדריך.
הוראה מתקנת בקריאה, סדנה מעשית להוראה מתקנת.
מנחה: גב' יונה פליישר, מנהלת ניצ"ן מחוז הצפון, והחוג לחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי.
מבוגרים לקויי למידה והפרעת קשב,
ד"ר מירי שריד, ראש החוג ללקויות למידה, המכללה האקדמית גליל מערבי.
17:45-18:00 הפסקה
מושב סיום וסיכום
18:00-18:55 גילוי הקסם של תיאטרון בובות וצלליות להגברת הקשב והלמידה
בקרב ילדים עם ASD ו-ADHD ,
ד"ר חיים מזרחי , מכללת בית חנה-צפת, ומכללת שאנן.
דברי סיכום: ד"ר גיל מאור, החוג לחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי .
לתכנית כנס "למידה, לקויות למידה, הפרעות קשב ומה שביניהן" לחצו כאן
לאתר הכנס לחצו כאן
להרשמה לכנס לחצו כאן
לצפייה בכנס בזום לחצו כאן
לפרטים נוספים: פאתן קבלאן
טל' 04-9015194, מייל fatenk@wgalil.ac.il
בואו לפגוש אותנו!
ד"ר גיל מאור
ראש אשכול לקויות למידה,
המכללה האקדמית גליל מערבי,
מנהל ומייסד מכון ד"ר קשב, מטפל CBT
קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב
Attention Functions
Empowerment
Kshavim
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
12.03.2023