עלון קשב ADHD
SPEEDIT – שיטה תנועתית חווייתית
להתמודדות בעולם של חוסר וודאות
ד"ר ארד סקובל
...No human being can be educated by another person. He must do it himself
Maria Montessori
היום, יותר מכל זמן אחר בהיסטוריה, ילדים אינם משתמשים בגופם ככלי לביטוי רגשי, חברתי, תקשורתי.
העדר משחק מוטורי משמעותי, גוננות יתר של הורים, מצוינות אקדמית בבתי ספר, זמן מסך בלתי מוגבל, והעובדה שילדים אינם משחקים עוד בשכונות והרחובות כפי שהיו בעבר, כל אלו הובילו ילדים לקשיים קואורדינטיביים משמעותיים ביותר שפוגעים ביכולת ובאיכות קליטת המידע, חופש תנועתי, חוסן מנטלי, יצירתיות וכישורי חיים מגוונים. מיומנויות אלו הינן הכרחיות לאיכות חיים בסיסית ולתפקוד במצבים משתנים או סיטואציות חברתיות ובין אישיות של אי ודאות.
שינויים בלתי פוסקים מתחוללים ומפתיעים את עולמנו.
ילדינו, במרבית מהמקרים, אינם מסונכרנים עם השינויים המתרחשים בסביבתם, אם בגלל קואורדינציה לקויה, מיומנויות חברתיות חסרות או כישורי חיים שמתנוונים. הם מוקפים במסכים, טכנולוגיה ותביעות אקדמיות, ומותקפים בגירויים ויזואליים מלאכותיים. כל אלה מרחיקים אותם מעולם התנועה, ומפחיתים מיכולתם לסנכרן עם הגוף ולהירגע.
ילדים הם יצורים משחקים, יצורים שלומדים באופן עצמאי תוך כדי תנועה ודרך החושים. בעיניי, משחק, בדגש על
open games בתוספת Adaptable movement
מהווה את הדרך האולטימטיבית להגיע לליבו של כל ילד. מתוך השקפה זו יצרתי את SPEEDIT.
ספידאיט היא שיטת חינוך לא ליניארית לשיפור אוריינות פיזית-קוגניטיבית, המבוססת על יצירת משחקי קואורדינציה חווייתיים בציר ההתפתחות של הילד: מוטורי, רגשי, מנטלי, קוגניטיבי. ומדרבנת אותו לפתח כלים להתמודדות עם שינויים.
פיתוח מיומנויות בסיס הכרחיות
השיטה מקנה לילדים בשלב הראשון מיומנויות בסיס תנועתיות - FMS.
כך הם רוכשים עוד ועוד שכבות של שליטה גופנית בטווח רחב של תנועות. משם נמשיך להעמסה מוטורית, דיוק ושכלול מרכיבי הקואורדינציה.
בשונה מחוגי ספורט מקובלים, בהם הילד לומד טכניקה או מיומנויות פר ענפית ספציפית כמו - איך לזרוק כדור לסל או איך לבעוט כדור לשער, בשיעורי ספידאיט לומד הילד כישורי תנועה באופן רחב וורסטילי, עד שהוא עשוי להיות השער, החבל, הקונוס או הסל בעצמו...
קשיי התנועה אצל ילדים מסוימים גדולים כל כך, עד שאינם יודעים לזחול, לקפוץ, לתפוס או לרוץ.
לצורך ההסבר, נרחיב על זחילה. לא מספיק שנתרגל אותם לזחול על הבטן או הגב בלבד. חשוב שנתרגל לזחול מצבי שינוי כגון: זחילה על הצד, בידיים מחוברות לבן זוג, על הבטן בידיים קשורות מאחורי הגב, על הגב כאשר רגל אחת מונפת באוויר ועוד. בנוסף, נרצה להוסיף גירויים הגבלתיים שיוכלו למנף את יכולת מציאת הפתרונות כגון: בעיניים עצומות, בתפיסה של כדור גדול, זחילה בין קונוסים או בקבוקים וכו.
פיתוח מיומנויות כדור
באמצעות מניפולציות גופניות מגוונות, השיטה מפתחת בהדרגה את השליטה הגופנית הנדרשת, שבסופה הילד בשל להתמקצע במיומנויות מקצועיות ספציפיות.
למשל, בהדרכת מיומנות ספציפית כמו זריקה לסל, אנו עדים לכך שמאמנים והורים מסבירים לילדים את ההליך הטכני - איך לתפוס, איך לזרוק, איך להעמיד את הגוף. בגישה זו, המאמן וההורה מהווים ספר חוקים ועל כן ילדים מפספסים הזדמנויות למידה.
הזדמנויות למידה ייווצרו כאשר האפשרויות רבות וההוראות מצומצמות ומועטות. בחזרה לדוגמת הזריקה לסל, גופו של הילד בתחילת דרכו עדיין לא בשל לתנועת דיוק מכאנית, קרי, טרם רכש ריבוי סינפסות, קשרים במוח, לשליפה ושליטה מיטבית ואופטימלית. כף היד, שרירי העיניים, חגורת הכתפיים, תזמון הקפיצה ושיווי המשקל זקוקים לטווח רחב של אפשרויות ביצוע. חשוב שהילד ילמד לפתח את השליטה בתנועת שורש כף היד על ידי אחיזת חפצים באופנים שונים, על ידי שימוש בכף היד בדרכים שונות, ובנוסף, עליו למצוא את עצמו בתוך התנועה. הדברים הנ"ל רלוונטיים גם למשחקי תנועה וכדור אחרים כמו כדורגל, טניס, אומנויות לחימה.
פיתוח מיומנויות של תיעדוף
אולם שיטת ספידאיט איננה מוגבלת לתחום הפיזי, כי המשחקים השונים מקנים מיומנויות קוגניטיביות שקשה ללמד בדרך אחרת בגיל הצעיר.
למשל, תיעדוף, שהיא מיומנות קוגניטיבית טהורה. ניתן להקנות אותה לילדים תוך כדי משחק תנועתי, בו הם צריכים לבחור לאיזה צבע קונוס לגשת ראשון, כי הוא מזכה ביותר נקודות. כך נעשית אצלם למידה אודות תיעדוף וקבלת החלטות. אם הם בשלים מבחינת הגיל, אפשר להוסיף למשחק אלמנט של לחץ, פעולות מולטי או תחרות מול ילדים או קבוצות אחרות.
פיתוח מיומנויות של פתרון בעיות
משחקי התנועה, או האתגרים הפיזיים הפשוטים כביכול שאני יוצר בשיטה, מייצגים אג'נדה שלמה. לא מעסיק אותי אם הילד יבצע את התרגיל באופן זהה להדגמה שלי. תמיד ההסבר המילולי לא יהיה שלם ומוחלט, הוא ישאיר את הילד עם הרבה טעם של יצירתיות ושאלות-המשך. חשוב לי יותר לראות איך הוא מתמודד עם האתגר שנמצא מולו, איך הוא לומד לייצר לעצמו פתרונות, איך הוא מלמד את עצמו להתמודד עם מה שמגיע אליו. כאשר התיקון, המשוב, הרפלקציה תמיד יהיו לנוכח המציאות המשתנה. זאת אומרת, במידה והילד בחר או יכל לבצע בדרך מסוימת, כעת נלביש על דרך זו מניפולציות, התניות, שיניבו תוצאה חדשה ובלתי צפויה.
תרגיל שבבסיסו עומדת מניפולציה מחשבתית, מוטורית, רגשית, מנטלית, מלמד את הילד לחשוב, קרי, לעבד מידע. תרגיל כזה פותח את הילד לאופן חשיבה שונה מהמוכר לו, לפתרון בעיות דרך הגוף, ולמציאת מספר פתרונות לאותה בעיה. כך מתרחבת היריעה של התפיסה הקוגניטיבית.
סיכום
שיטת ספידאיט רותמת את הסביבה הפיזית של הילדים כדי לדרבן אותם לשחק משחקי תנועה וקואורדינציה. זהו בסיס לילדות מאושרת וחסינה.
דרך המשחקים הייעודים הם רוכשים ביטחון ודימוי עצמי, כושר מנהיגות, התמודדות תחת לחץ, תקשורת סמויה וגלויה, כל אלו הינם כלים שהם אוצר יקר ערך בבואם להתמודד עם שינויים בלתי צפויים בתנאים של חוסר וודאות עתידיים.
בואו לקבל רעיונות מדליקים לפיתוח הקואורדינציה של ילדיכם בשיטת ספידאיט:
לקט תירגולים בפנים ובחוץ:
https://youtu.be/s2k87Pn7xPU
חוגי SPEEDIT:
https://youtu.be/7qqDB0Z5IN4
ד"ר ארד סקובל
מומחה לחינוך ותנועה
בעלים של חברת SPEEDIT
לפיתוח קואורדינציה והסתגלות גופנית
בשילוב יכולות קוגניטיביות
http://www.speedit.co.il
0538334100
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על:
פעילות גופנית וקואורדינציה - כאן
הדרכת הורים - כאן
טיפול התנהגותי רגשי - כאן
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב
Attention Functions
Empowerment
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
23.02.2023