עלון קשב ADHD


חכם, רשע, תם... - להלחין פסקול חיים חדש לילדנו

חכם, רשע, תם... - להלחין פסקול חיים חדש לילדנו

עלון קשב ADHD

חכם, רשע, תם, ושאינו יודע לשאול -   
להלחין פסקול חיים חדש לילדנו 

הדס שמואל 

פסח מזמין לשולחן הסדר את ארבעת הבנים: "אחד חכם ואחד רשע ואחד תם ואחד שאינו יודע לשאול".
הייתי שמחה לדעת מה מיקום הבנים במשפחה, מדוע הוגדרו כך, והאם הוגדרו בסיטואציה מסוימת, או שכך הם תמיד.  כמטפלת, כל תשובה הייתה מוסיפה לי נקודת מבט עליהם.

ארבעה בנים בהתארגנות הבוקר
משפחה היא קבוצה, וככזו, היא משתנה וצומחת. הקשרים והמרחקים בין חבריה משתנים בהתאם לנסיבות. לעיתים, על מנת לזהות כל אחד מחברי המשפחה, אנחנו מצמידים בלי משים אפיון מבדל לכל אחד מחבריה. בסיטואציה יומיומית כמו התארגנות הבוקר שלפני היציאה למסגרות החינוך, נבחין בהם: 
א. "חכם" – כבר פיתח שיטות ייחודיות להיות מאוד יעיל, ויש לו פתרון לכל בעיה. ייתכן שהוא כל כך מתוחכם שיש לו דרכים משלו, ונראה אם מישהו יעז לערער עליהן!
ב. "רשע" - מציק לאחים שלו, עושה להם דווקא כדי להפריע להם.  
ג. "תם" – עושה כל מה שאומרים לו לעשות, אך אין לו מוטיבציה משלו. הוא יודע לנעול נעליים מעולה כשצריכים לצאת לחבר,  אבל איכשהו, דווקא בבוקר הלחוץ, הוא לא מצליח לעשות את זה ויבקש שתנעלו לו.
ד. "שאינו יודע לשאול" – לא יבקש עזרה גם אם אינו יודע איך להתמודד עם סיטואציה מסוימת. כשיעירו לו, הוא יקבל את הדברים ולא ישאל איך, למה ומדוע. 

אצל ילדים עם הפרעת קשב עם או בלי פעלתנות יתר, נמצא פעמים רבות את כל ארבעת הטיפוסים בילד אחד, אך נתקשה להבחין בקיומם.


האם התווית משרתת את הילד?
כאשר הורים פונים אליי לטיפול עקב קשיים של הילד, הם עלולים לתאר אותו בלי משים באופן מאוד צר, כדי להדגיש את הבעיה. איך זה נשמע? למשל כך : 
 • "הוא כזה חכם" – הציונים שלו גבוהים, הוא מקשיב, לא עושה בעיות, מרצה מאוד, סקרן ומתעניין. ההורים עלולים לחוש  בהלה כשהוא מראה קושי או מצוקה: 'אני לא מבין איך הוא לא משתף, הוא כזה חכם'.
 • "הוא רשע" – 'נראה שהוא רוצה לעשות דווקא לאחים שלו, הוא כל הזמו מציק להם, מתריס, מתחצף, לא מקשיב, ממש מכאיב בכוונה'. 
 • "הוא כזה תמים" – 'את לא מאמינה איך הוא נגרר אחרי כולם, כאילו אין לו דעה משלו'.
 •"הוא לא יודע לשאול" – 'הוא לא מבקש עזרה! הוא פועל לבד, יכול לעמוד באמצע מקום, להיראות חסר אונים ולא לשאול איך וכיצד להמשיך. כששואלים אותו למה נתקע, הוא עונה: "כי לא ידעתי מה לעשות". פעמים רבות נגיב לו: "אז למה לא שאלת?" 

בכל פעם שמגיעה פנייה מסוג זה, אני מבקשת לשים לב לצורך לאפיין, לתווית שהדביקו לילד, ואם היא משרתת נכונה את הילד ואת היחסים שלהם איתו או להפך, מקבעת? 
 

להלחין פסקול חיים חדש
אחד הדברים שהכי מאפיינים ילדים עם בעיות בוויסות, הפרעות קשב וקשיים אחרים הוא הקושי בתפקודי לומד וארגון. כל קושי עלול להיראות כמו אחד מהבנים בהגדה. לכן אני ממליצה לשים לב מהו פס-קול הילדות של הילד שלנו, איזה משפט הוא שומע הכי הרבה, ולשאול את עצמנו כהורים, איזה פס-קול שונה וחדש נאחל לו. למשל, ילד שכל הזמן מפריע בכיתה, עלול לשמוע: "די כבר", או, "נו, מתי תשב קצת בשקט? " והלא אנחנו, ההורים של ילדי הקשב, יודעים שהוא עושה את הכי טוב שהוא יכול, וצריך לעזור לו לנהל את עצמו טוב יותר כדי להתאים לסביבה. לכן אני מציעה להלחין לו פסקול חדש.

♫"רשע" וסוגיית הגבולות 
אותו ילד "רשע" מהתיאור הקודם, יכול להיות ילד עם קושי בהבנת גבולות הגוף שלו, ולכן הוא ייגע באחרים ולא יבין מה הבעיה, יזלוג לשטחים של אחרים ויתקשה מאוד כשייאימו על השטח שלו. מי שיפתיע אותו עלול לחטוף וחזק מאוד. מה כדאי לעשות לשם הלחנת פסקול חיים חדש? למשל, לשקף לו שקשה לו כשנוגעים בו, וכדאי לו להסביר את זה לחברים שסביבו. בנוסף, לעזור לו עם תחושת הקורבנות שמתלווה לקושי לקבל גבולות: "הכל נגדי, תמיד עושים רק לי". לעזור לו להבחין שלא כולם ולא תמיד נגדו. והכי חשוב - תמיד להעניק לילד שלכם, כלים להתמודדות טובה יותר, ולא לנסות לחנך את הילד האחר. כלומר,אם מציקים לילד שלכם לשאול אותו ראשית למה לדעתו מציקים לו ושנית מה הוא יכול לעשות כדי לשמור על עצמו.

♫"תמים" וסוגיית האומץ 
הילד "התמים" לא סתם נגרר אחרי מישהו אחר. פעמים רבות עבורו זה להצליח דרך האחר, לחיות את החלק שאין בו, למשל אומץ גדול יותר. יחסי קח-תן שכאלה, הם יחסים שנמצאים בכל קשר אינטימי, כן, גם בזוגיות שלכם. עם זאת, פעמים רבות הם חלקים לא מודעים. גם כאן כדאי לשקף לו, לא לשפוט אותו, לתת לו לפלס את הדרך שלו להתמודדות החברתית שלו ורק לתמוך בו. פעמים רבות, פתאום נבחין שמול חברים מסוימים הוא "נגרר" ופסיבי ולעומת זאת, מול אחרים, כמו אחים קטנים או ילדים של חברים, הוא יתרגל את המיומנות שרכש ויפגין אקטיביות ו"שליטה".
ילדי קשב רבים הם תמימים משום שהקצב שבו הם קולטים את המידע שונה מילדים ללא הפרעת קשב. נסו להבין מה מרגש ומעניין את הילד שלכם, למשל, על ידי בקשה לתיאור חוויה שעשתה לו נעים בטיול. תתפלאו שפעמים רבות הוא ראה פרטים שאתם כלל לא שמתם לב אליהם. 

♫"שאינו יודע לשאול" והתפקוד המותאם
פעמים רבות הקשב שלו כל קצר ודעתו מוסחת כל כך בקלות שאין מה לשאול אותו "למה לא שאלת?". עבורו זה כמו לעמוד למבחן שאין לו סיכוי לעבור. עם זאת, ניתן לומר לו: "ראיתי שלקחת את הצלחת רק עד השיש ולא הכנסת למדיח, בפעם הבאה תנסה לזכור להכניס אותה למדיח בבקשה". חזרות רבות ואמפטיה יכולות לעזור לו לרכוש מיומנות חדשה. יש לזכור שעבור ילדי קשב, הסוד להצלחה, להפחתת עימותים ולשיפור תפקוד עצמאי ויעיל, הוא בחזרות רבות ומעט שינויים. 

♫"חכם" וסוגיית השלימות 
זהירות מילד מרצה מאוד, שלא מראה את רצונותיו האמיתיים, מרוב שהוא חכם הוא מפחד פחד מוות מלטעות או לקבל ביקורת. הראו לו שגם אתם לא מושלמים, אין מתנה גדולה יותר בחיים מללמד את הילד שלנו להיות דמות עגולה ומלאת רגשות כמו אכזבה ואהבה ותסכול והתלהבות ועוד. 
 

איזה מין ילד יש לכם?
האם גיליתם שהוא מכיל את כל ארבעת הטיפוסים?
אם כן, אתם בדרך הנכונה לחיים עם קצת יותר איזון!
חג שמח!

 

הדס שמואל,  
מטפלת באמצעות אומנויות-מוזיקה MA ,
מומחית התפתחות ילדים B.ED 
מתמחה בטיפול זוגי ומשפחתי, 
https://hadastherapy.com
054-6425951

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושא 
פסח והפרעת קשב - כאן

טיפול התנהגותי ורגשי - כאן
 

 
חג שמח!

 זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


17.04.2022