עלון קשב ADHD
לפגוש את הפרעת הקשב שלי -
לצאת מהבדידות באימון קבוצתי
לאנשים עם הפרעת קשב
אילנה רייטקופ וד"ר גיל מאור
אנשים רבים עם הפרעת קשב חווים תחושה הולכת וגוברת של שונות במהלך החיים. הם מתקשים להתמודד עם הדרישות התעסוקתיות, המשפחתיות והאישיות הכרוכות בבגרות. הם סובלים מתחושת כישלון מתעצמת, מכיוון שהם מתקשים להסביר לעצמם את התנהגותם ואת קשייהם, אין ביכולתם להסביר את הקשיים לסביבתם הקרובה ולתווך אותם, מה שגורם להם תחושת בדידות קשה.
כבר בילדות הם חשים "לא בסדר", מתקשים לעמוד בציפיות ההורים ובית הספר, וקוראים לעצמם "עצלנים", "חסרי אחריות" ו"חסרי מוטיבציה". כבוגרים, רבים מהם מגדירים את עצמם כ"מוזרים", כ"עיגול בתוך ריבוע" ואפילו כ"חייזרים".
הבדידות של נעמה (30)
תחושת הבדידות החלה אצל נעמה, שם בדוי, כבר בשנות בית הספר הראשונות. היא לא הבינה למה איננה מצליחה להקשיב בשיעור, לעשות שעורי בית, לזכור להביא את המחברת הנכונה, למה החברות שלה תלמידות טובות והיא לא.
בגיל התיכון היא אובחנה עם הפרעת קשב והצליחה, במאמצים רבים, לצלוח את בחינות הבגרות ואחר כך להתמודד עם הדרישות השרות הצבאי. היא בנתה לעצמה משפחה, מצאה תעסוקה, אבל גם כיום היא מתמודדת באופן יומיומי עם קשיים שלא את כולם היא יכולה להסביר לעצמה, לסביבת העבודה שלה או למשפחתה.
העובדה שאנשים נוספים במשפחתה המורחבת מתמודדים עם הפרעת הקשב לא היקלה אלא בעצם הקשתה עליה, כי הם סיפרו ש"התגברו" על הפרעת הקשב שלהם, והיא הרגישה בעיצומה של מלחמה יומיומית עם הקשיים שלה, חשה מותשת ובאפיסת כוחות.
לפרוץ את חומת הבדידות
סדנת אימון קבוצתי לבעלות ובעלי הפרעת קשב, איפשרה לנעמה לפרוץ את חומת הבדידות, לפגוש אנשים דומים לה, ולהשמיע את קולה כאדם עם הפרעת קשב במקום מכיל, מבין, ולא שיפוטי, שמאפשר לכל אחד מהמשתתפים להבין את מאפייני הפרעת הקשב האישית שלו. במפגשים נוצרה תחושת שיתוף, שאיפשרה לכל חברי הקבוצה לעזור ולהיעזר.
ללמוד את הפרעת הקשב האישית
ההשתתפות בסדנה "לפגוש את הפרעת הקשב שלי" איפשרה לנעמה, כמו ליתר המשתתפים, ללמוד להכיר את הפרעת הקשב האישית שלה, שמאפייניה עשויים להיות שונים ממאפייני הפרעות הקשב של משתתפים אחרים. שם נעמה למדה לזהות את ההשלכות של הפרעת הקשב האישית שלה על כל תחומי החיים, ויתרה מזאת, לראות את היכולות הייחודיות לה כאדם עם הפרעת קשב.
מאויב ללקות שניתן להידבר איתה
המטרה המרכזית של סדנת "לפגוש את הפרעת הקשב שלי" היא לגרום למשתתפים לשנוי בדרך בה הם תופסים את הפרעת הקשב שלהם. בסדנה הם לומדים להפסיק לראות בה אויב, ולהתחיל לראות בה לקות שניתן להידבר איתה ולחיות איתה בשלום; לא מגבלה, אלא תכונה שניתן לחיות עם הקשיים המאפיינים אותה ואפילו להשתמש ביכולות שהיא מביאה איתה.
שינוי בעזרת זיהוי ושיום
הבסיס לשנוי התפיסה הוא יצירת תהליך מטה קוגניטיבי של זיהוי מאפייני הפרעת הקשב האישית ושיומם. לאורך המפגשים מציג מנחה הסדנה את מאפייני הפרעת הקשב בשמם, והמשתתפים מזהים את מקומו ועוצמתו של כל מאפיין בחייהם. כאשר הם מצליחים לזהות את ההשלכה של המאפיין על חייהם, הם מסוגלים למצוא את הדרך לחיות בשלום עם הקושי שהוא מעורר.
לדוגמא, כאשר המנחה מציג את הצורך בריגושים, חלק מן המשתתפים יתארו צורך בריגושים בעוצמה קלה, ואחרים יתארו, אולי לראשונה בחייהם, את הקושי הגדול בהתמודדות עם שיגרה, ואת ההשלכות של הקושי הזה על כל תחומי החיים, מן ההתמודדות עם שעמום בעבודה, ועד ההתמודדות עם שיגרה במערכת יחסים זוגית.
כאשר משתתף או משתתפת מזהים את הצורך המשמעותי שלהם בריגושים, הם יכולים להפסיק להילחם בו ולמצוא את הדרך לתת לצורך הזה מקום בחייהם. כך משתתף יכול, למשל, לזהות את הצורך בגיוון בתעסוקה, ולהתחיל לחפש תחום עיסוק נוסף או תחביב משמעותי, שיאפשרו לו לספק את הצורך בריגוש.
שפה ותיווך לסביבה
היכולת של משתתפי הסדנה לזהות את מאפייני הפרעת הקשב שלהם ולתת להם שם, מייצרת עבורם שפה, בעזרתה הם יכולים להתחיל שיח שיסביר לסביבה את קשייהם. כאשר משתתפת מזהה, לדוגמה, את ההצפה השמיעתית והחזותית המשמעותית המאפיינת את הפרעת הקשב שלה, היא יכולה להסביר לבן זוגה ולמשפחתה מדוע קשה לה להתמודד במפגשים משפחתיים, ומה ניתן לעשות כדי להקל עליה.
מתנות הפרעת הקשב
כדי לשנות את הדרך בה המשתתפים תופסים את הפרעת הקשב שלהם, הסדנה מאפשרת לזהות גם את היכולות שלהם כאנשים עם הפרעת קשב, מה שמוגדר בסדנה כ"מתנות של הפרעת הקשב", מתנות שמגיעות במקביל לקשיים. זהו שלב חשוב ומשמעותי בסדנה, מכיוון שרוב הבוגרים עם הפרעת הקשב עסוק במלחמה בקשיים ומתקשה לראות את היכולות.
לדוגמא, צורך משמעותי בריגושים מביא איתו לעיתים קרובות דחף ליזום. לאחר שהמשתתף זיהה, אולי בפעם הראשונה, את יכולת היזמות שלו, יכול המשתתף בעל הצורך בריגושים, להתחיל לתת סוף סוף מקום ליזמות בחייו.
סיכום דרך יצירה
המפגש האחרון בסדנה הוא מפגש של יצירה. המשתתפים משתמשים בחומרים שונים כדי לייצג בצורה גרפית את מערכת היחסים שלהם עם הפרעת הקשב האישית שלהם. פעילות זו היא מעין מראה שמשקפת את השלב בו הם נמצאים בתהליך שינוי היחסים עם הפרעת הקשב שלהם.
חלק מהם אומרים בסיום הסדנה שהצליחו להתיידד עם הפרעת הקשב שלהם, חלקם אומרים שהפסיקו להילחם בה, ואחרים מזהים ביצירה את תחילתו של תהליך שבו הם ימשיכו לאחר הסדנה. עבור כולם, הסדנה הייתה הזדמנות ליציאה מהבדידות שיצרה הפרעת הקשב שלהם ולקבל תקוה להגשמה אישית.
M.A אילנה רייטקופ,
מאמנת מוסמכת להפרעת קשב, חברת צוות מרכז התמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה והפרעת קשב במכללת תל חי, מדריכה ומלווה מאמנים להפרעת קשב. ilanareitkopp@gmail.com
ד"ר גיל מאור,
ראש אשכול לקויי למידה במכללה האקדמית גליל מערבי, מטפל CBT , מנהל שותף במכון ד"ר קשב.
מחברי הספר:
לפגוש את הפרעת הקשב שלי,
מדריך מעשי לאימון אנשים עם הפרעת קשב בקבוצה
לפרטי הספר לחצו כאן
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
31.03.2022