עלון קשב ADHD


עיצוב הבית למשפחות עם ADHD בקורונה

עיצוב הבית למשפחות עם ADHD בקורונה

עלון קשב Adhd 
המלצות לעיצוב הבית למשפחות
עם ADHD בעידן הקורונה

אפרת בן נאה  

אנו חיים בתקופה של שינויים עצומים. ביתנו חזר להיות מבצרנו ואנו מבלים בו הרבה יותר מבכל שנה אחרת. אין ספק כי מגפת הקורונה שינתה ללא הכר את חיינו – מבוגרים נאלצים לעבוד מהבית, ילדים לומדים מהבית, חווינו סגרים שאילצו אותנו לשנות ולהתאים את החלל בו אנו גרים.

האם אלו שינויים זמניים? ככל הנראה שלא. מסתמן כי הקורונה, כמו הפרעת הקשב שלנו, אינה מופע חולף. על כן, יש להתייחס לשניהם ברצינות הראויה ולקבל החלטות עיצוביות לטווח ארוך.

ADHD , הפרעת קשב וריכוז, קיימת בקרב 7-10 אחוזים מהאוכלוסייה, מופיעה כבר בילדות המוקדמת ולרוב ממשיכה לבגרות. היא משפיעה על כל תחומי החיים של אלו המתמודדים איתה– לימודים, עבודה, יחסים בין אישיים, טיפול עצמי, זוגיות, הורות, נהיגה ועוד. הפרעת קשב היא הפרעה תורשתית ולכן יש סיכוי גבוה שלהורה עם הפרעת קשב יהיו ילדים עם הפרעת קשב. על כן, במסגרת כתבה זו אתייחס לנושא כעיצוב חללי מגורים למשפחות עם הפרעת קשב.

כדי להשיג שיפור משמעותי בתפקוד ובאיכות החיים של אנשים עם הפרעת קשב, נדרשת התערבות טיפולית מקיפה שכוללת התאמות סביבה, גם הסביבה האנושית וגם הסביבה הפיזית. אולם אילו שינויים בסביבה הפיזית עשויים לקדם תפקוד והשתתפות של ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב? מהו חלל המגורים האידיאלי למשפחות עם ילדים או מבוגרים עם הפרעת קשב? הנה כמה נקודות לחשיבה ומספר עצות שעשויות להיות מועילות.

אין ספק כי סביבה מעוצבת ונעימה משרה אוירה נינוחה, מאפשרת פרודוקטיביות וממוקדת. היכן מתחילים ? כמו בכל דבר אחר, בתכנון.

1. שלב ראשון - כותבים רשימה של צרכים
מזהים מהם הדברים שחשוב לכם לשמר בעיצוב הבית, הדברים עליהם לא תוותרו ושאותם אתם אוהבים. במקביל נסו לזהות ולהגדיר במדויק מהם הדברים אותם צריך לשנות. ייתכן ואין פינת עבודה אישית לכל ילד בבית וכעת עם הסגר העומס מורגש. יכול להיות שריבוי הזמן של כולם יחד בבית יוצר בלגאן, אי סדר, ואתם שמים לב שאין מספיק ארונות אחסון סגורים. ואולי העובדה שאינכם הולכים לעבודה אך נדרשים להמשיך ולבצע את כל המטלות מהבית, מקשה מאחר ואין לכם שולחן נפרד עליו תוכלו להניח את כל מה שהיה פעם במשרד?

תהליך דיוק הצרכים חשוב והכרחי, שכן אחרת האימפולסיביות, האופיינית לאנשים עם הפרעת קשב, תשתלט והתוצאה תהיה של בית אחר, אך לא מדויק ומתאים יותר מאשר קודם. כדאי להיעזר כבר מההתחלה במעצב.ת פנים אבל אם אתם מרגישים שהתברכתם בחוש אסתטי ותפיסה חזותית טובה, אתם בהחלט מוזמנים להתנסות בזה בעצמכם.

2. שלב שני - יצירת לוח השראה
לוח ההשראה, או בשמו האחר, "גיליון אווירה", יעזור לנו לגבש קונספט עיצובי שיעניק תמונה חזותית לצרכים שעלו בשלב קודם. תוכלו לקבל השראה ללוחות קונספט כאלו ממקורות שונים – מאתרים כמו פינטרסט או אינסטגרם, ממגזינים ומספרי עיצוב. איך מתחילים ? 

א. פותחים ב-PINTEREST או במחשב תיקיה בשם "רעיונות לשיפוץ" או כל שם אחר. 
ב. מעבירים בהתלהבות לתיקייה תמונות של כל הדברים שנראים רלוונטיים לבית שלכם.
ג. מסננים ומתמקדים - מחפשים את התמונות הטובות ביותר ללוח ההשראה שלכם.
ד. יוצרים את לוח ההשראה שלכם כלומר את אותו קולאז' חזותי המאפשר לבחון האם יש קו שמחבר ומאחד בין כל הדברים הרצויים. תוכלו לשם כך פשוט לגזור ולהדביק על גבי דף נייר את כל מרכיבי לוח ההשראה - פלטת צבעים שאהבתם, פריטי חובה מרכזיים שייצרו את האווירה הרצויה כמו גופי תאורה, שידות, שטיחים, ספות, כורסאות וכד'. אבל אפשרי גם ליצור את לוח ההשראה בתוכנת CANVA או POWER POINT .

לוח ההשראה יעזור לכם להיות ממוקדים לאורך כל התהליך. בכל התלבטות בבחירה של צבע, טפט, ארון או וילון, תוכלו לחזור ללוח ההשראה ולבחון אם אתם עדיין ממשיכים בקו המנחה או שסטיתם מהקונספט עליו קיבלת החלטות בתחילת התהליך.

עקרונות חשובים בתהליך התכנון והבחירה :

א.  שימוש מאוזן בצבעים: 

סביבה צבעונית, מוגזמת ורועשת מהווה גריה חזותית עוצמתית שאינה מקדמת תפקוד ולמידה. אצל אנשים עם הפרעת קשב וריכוז עומס חזותי מקשה להתמקד בפעילות. העיניים מרצדות מדבר לדבר, נוצר אי שקט פנימי ורמת המוסחות עולה. אבל, כל כך פשוט וקל לשנות את התחושה הקיימת בבית ואיתה את רמת התפקוד, באמצעות שימוש נכון בצבע. כדאי לבחור צבעים המשתלבים האחד עם השני, ללא ניגודיות גדולה מידי. ככל הנראה אין צבע טוב יותר או פחות לאנשים עם הפרעת קשב. לכל אחד מכם העדפה משלו.

בשלב בחירת הגוונים רצוי להיכנס לאתרי האינטרנט של חברות הצבעים המובילות בארץ, ולראות איזו פלטת צבעים מעבירה לכם תחושה של רוגע, נינוחות, שקט ושלווה.

כדאי לבחור גוון מרכזי אחד שיהיה בכל הבית, ועוד צבע אחד או שניים לכל היותר, שיהיו צבעים משלימים. צבעים אלו ייצרו עניין, יהוו מוקדי כוח ויחזרו על עצמם במינונים שונים ברחבי הבית, בפריטים השונים. לא מעט פעמים תגלו שמספיק קיר צבוע אחד בגוון אחר כדי לחולל מהפך.

כדי לתחום חללים אפשרי לצבוע את הקיר וגם את התקרה של אותו החלל. זה נותן תחושה של מרחב גדול יותר ומגדיר אזורים של פעילות במרחב.

אולם שימו לב כי הכנסת צבע לבית אינה רק צביעת קירות. שילוב טקסטיל כמו טפטים, וילונות, שטיחים וכריות, מכניסים חמימות ועושים עבודה צבעונית נפלאה. גם לצורך בחירות אלו, יש לחזור ללוח ההשראה ולבדוק האם כל הפריטים מתחברים יחד לתמונה משלימה.

ב. איזון חזותי – פחות מאפשר יותר: 

כאשר הקשב שלכם או של ילדם כל כך שברירי, אין די בצבעים מרגיעים ומאוזנים. הכל צריך להיות מסודר, וכל מה שלא נחוץ לפעילות הנוכחית צריך להיות מחוץ לטווח הראיה. עומס חזותי עלול להפריע לילד הנדרש להכין שיעורי בית, לסטודנט המקשיב למרצה בזום, למבוגר המשוחח עם עמית לעבודה, ואף בזמן יחסים אינטימיים עם בן או בת הזוג, כשהבית נמצא ברגיעה.

כדאי שלא לבחור טפטים ווילונות בהדפסים חזקים ורועשים. בהקשר של טפטים, זו הזדמנות להמליץ שלא להדביק טפט בקיר השולחן בו הילד יושב ואף לא ליד שולחן המטבח, כי הפרעת הקשב של הילד שלכם תגרום לשוקו להישפך, לגלידה לנזול ולשולחן להתלכלך.

חשבו בדיוק רב האם כדאי לתלות תמונות, כמה, היכן ומה גובה התלייה. בבתים רבים הקירות עמוסים ומלאים ביותר מידי בתמונות, פוסטרים, מגנטים ויצירות אומנות של הילדים. על מנת למזער הסחות וליצור איזון חזותי נדרש להפחית ולהתמקד. אפשרי להחליט על יצירה מתחלפת במקום עשרות ציורים של הילד מהגן המונחים האחד על השני באי סדר ובלגן. ואם אתם חייבים לשמור את המגנטים מכל חתונה או בר מצווה באזור מרכזי בבית, מצאו קופסא יפה והניחו אותם שם במקום למלא את קיר המקרר או את דלת הכניסה.  

ג. לשמור ולתחזק את הסדר: 

תכנון וארגון סביבה הינו תפקוד ניהולי שלרוב לקוי אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז. אנשים אלה עלולים לא להבחין באי הסדר שנוצר סביבם, וכשיידרשו לסדר, לא ידעו מאיפה להתחיל. כשכבר גייסו מאמץ להתחיל לסדר הם מאבדים קשב, מפסיקים ועוברים לדבר אחר. לפעמים בכלל נדמה שהם בעצם מעבירים את הבלגאן ממקום למקום, וזה בחלט מייאש. הקניית הרגלי סדר הינה משימה מורכבת, מאתגרת אבל חשובה מאין כמותה, מאחר והיא משליכה על תפקודים נוספים שחשובים עבורנו בחיים.

• רצוי לקנות ארונות סגורים, כונניות עם דלתות וכמה שפחות מדפים פתוחים.

• מצאו אזור ייעודי ומוגדר לכל דבר. לא פשוט לקבל החלטות היכן נכון למקם דברים ולכן עבדו בשיטת ניסוי וטעיה. בחרו לכל דבר מקום מוגדר, סדרו ע"פ קטגוריות ברורות, יידעו את בני המשפחה ועשו תצפית האם אלו ההחלטות הנכונות. אם לא, בהתייעצות איתם, שנו את הארגון מחדש. האם נוח לילד שספרי הלימוד והמחברות יהיו מונחים על מדף פתוח או במגירה?האם נכון יותר שהילקוט יהיה בחדר ליד שולחן הכתיבה או בארון סגור בכניסה לבית? האם מתאים להניח מפתחות, כובעים, טלפונים וכל דבר אחר איתו נכנסתם הביתה בקונסולה היפה שבכניסה לבית?

• כדי לעזור למאותגרי הקשב שבבית לזכור היכן כל דבר מונח, ניתן להניח לתקופה קצרה פתקים נדבקים מחוץ לארון או למגירה. סמל חזותי זה יצמצם את הצורך בפתיחה של כל המגירות על מנת למצוא את החולצה הרצויה.

• להכין רשימות מסודרות של רצף פעולות נדרשות ולרשום במקום בולט את כללי הסדר שלכם – "חובה לסדר כל בוקר את המיטה", "צריך לאסוף משחק אחד ולהחזירו למדף לפני שפותחים משחק חדש", "צריך לפנות בגדים מלוכלכים לארגז הכביסה", "חובה לסדר שולחן לפני שהולכים לישון", ועוד ועוד כללים שלאנשים אחרים נראים פשוטים.

• אפשר לצבוע קיר או חלק ממנו בצבע מגנטי ולתלות עליו את הרשימות, המטרות החדשות והמנטרות החשובות. אפשר גם לתלות לוח מודעות בחדר העבודה. העיקר לא לפזר שלטים ברחבי הבית.

ד. מרחבים ורהיטים רב תכליתיים: 

הקורונה הגדילה ללא ספק את הפופולריות של חללים רב תכליתיים. החניה הפכה לחדר כושר פרטי, החצר שינתה פניה לסטודיו לפילטיס, חדר השינה שמיועד לאורחים הפך למשרד הביתי והאי במטבח הפך לשולחן לימוד לילדים.
הדינמיות והגמישות חשובות בחיים, אבל שלושה ילדים לא יכולים להקשיב למורה דרך מחשב כשכולם יושבים ביחד בפינת המשפחה או סביב שולחן המטבח. כל אחד זקוק לפינה משלו, אבל לא בהכרח לשולחן משלו.
גם כאן, גמישות ויצירתיות יכולות לעזור מאוד בהגדרת אזורי למידה. במקום שולחן אפשר לקחת מגש עם רגליות, או להרחיב מדף של כוננית ולייצב עם רגלי חמור יציבות. בנוסף, חברות רבות מייצרות רהיטים דינמיים הממלאים מספר פונקציות בו זמנית, למשל - קונסולת כניסה הנפתחת לשולחן גדול, שולחן או מיטה הנכנסים לתוך ארון, שולחן קפה שנפתח לשולחן גבוה, מנורה שמשמשת גם מתלה בגדים, הדום המשמש לאחסון נעליים, משחקים או כלי מיטה ועוד ועוד המון רעיונות נפלאים.

ה. מקום מאפשר לילדים התזזיתיים: 

כאשר הפרעת הקשב משולבת בהיפראקטיביות נראה ילדים קופצניים שזזים הרבה, רצים, מטפסים גם על מקומות שכלל לא מותאמים. על כן, בבתי משפחות עם הפרעת קשב, כדאי לאפשרמרחבי פעילות פתוחים. כך נוכל לספק לילדים מרחב בו יוכלו לרוץ, לקפוץ, להתגלגל ולהנות מגריה תנועתית עוצמתית לאורך זמן, שתאפשר להם אחר כך להתמקד בפעילויות פאסיביות הדורשות קשב ממושך.

ו. להכניס את השמש הביתה: 

אנשים עם הפרעת קשב נמצאים בסיכון לתחלואה נלווית של הפרעות חרדה ודיכאון. אם התמזל מזלכם והבית שלכם כולל גם חצר או מרפסת, חברו בין החוץ לפנים. שהייה באזורי החוץ עשויה להועיל לבריאות הנפשית. נמצא כי חשיפה מבוקרת לשמש ושהייה באוויר הפתוח עשויה להשפיע מצב הרוח, איכות השינה ורמת האושר הכללית באמצעות שחרור סרוטונין והגברת ייצור ויטמין D.

מעצבי פנים עסוקים רבות בשאלת היחסים בין מרחבי החוץ למרחבי הפנים. שילוב של אלמנטים כמו חלונות גדולים יכול לעזור להתחבר לחיק הטבע כשאנו נמצאים בתוך הבית ימים על גבי ימים בגלל הסגרים החוזרים. חבל להפסיד את הטבע החיצוני. טפחו את הגינה, שתלו צמחים ודעו כי כיום גם במרפסות וגגות ניתן לגדל עצים גדולים בעציצים ייעודיים.

בנוסף לשיפור המצב הרגשי, שימוש בחצר או במרפסת הבית מאפשר את הרחבת שטחי המחייה. ארגנו את החוץ בהתאם לצרכים החסרים עבורכם – מקום למשחק פעיל של הילדים בו תמקמו טרמפולינה או מגלשה, ואולי תרכשו ספה גדולה וכסא נדנדה. אפשר גם להפוך את המרפסת לחדר עבודה באמצעות בניה קלה שאינה דורשת רישוי לדוגמא - סגירה על ידי זכוכיות נאספות. 

ז. מרחב שקט כדי "לנקות את הראש": 

החיים במאה העשרים ואחת הם ללא ספק, מרוץ מטורף. פולחן התפוקה הוביל לכך שאנו מבלים את מרבית היום במקומות העבודה שלנו וילדינו נמצאים הרבה מאוד שעות במסגרות החינוכיות. והנה החיים השתנו, בבת אחת, הכל פסק, נסגר, הקצב הואט. אלא שאנו לא הורגלנו לחיות 24 שעות ביממה בבית אחד עם כל בני המשפחה. אחרי שלושה סגרים אנו כבר מבינים שכדי לחיות בשלום כולם ביחד, כל אחד עם עיסוקיו וצרכיו הוא, כדאי לארגן את הבית כך שיהיו בו כמה שיותר מרחבים קטנים, סגורים או מופרדים לכל אחד מבני המשפחה. לנוכח המציאות המורכבת בה רובינו גרים בבתים שניתן לדמות לקופסאות גפרורים ולא תמיד אפשר להגדיל את הדירה או לעבור לדירה חדשה, כדאי לכם לשקול לשנות את ארגון הבית כך שיהיה לכל אחד מקום בו יוכל פשוט להיות ולא לעשות כלום. לאנשים עם הפרעת קשב יש רמות גבוהות של אנרגיה והם מתאפיינים בפעילות לא מסודרת. עצירה לצורך ארגון המחשבות, עשויה להיות מועילה.

אומרים שאנשים עם הפרעת קשב הם מאוד יצירתיים ויכולים לחשוב על עשרה דברים בו זמנית. לפעמים זה מקדם תפקוד ומאפשר לבצע כמה פעולות בזמן אחד, אבל כשזה בלתי נשלט, כשהכל חודר, הראש מתפוצץ מרוב מחשבות ובורח לכל הכיוונים, כשאי אפשר לעצור ולהתמקד בדבר אחד, יהיה טוב לקום, לגשת לאחד מאותם מרחבים שקטים נטולי גירויים שהכנתם מראש ו"לנקות את הראש".  

מרחבים שקטים כאלה יכולים להיות כורסא גדולה עוטפת ומכילה שאיננה פונה לחלל משותף, אזור ישיבה המוסתר על ידי פרגוד או בדים רכים שנתלים ויוצרים הפרדה בין החללים. עבור המבוגרים, שקלו להוסיף פינות ישיבה בגינה או במרפסת ועבור הילדים חפשו מקומות מסתור קטנים ותנו להם לגיטימציה לבנות שם אזור אישי לעצמם. חפשו יחד איתם אזורים מצומצמים ונטולי גירויים מאחורי ספה, כסו בתקופות של עומס את השולחן במפה ארוכה המגיעה עד הרצפה או רכשו אוהל סגור לילדים.

שקלו להניח בסמיכות לפינות ישיבה אלו אוזניות להרכבה כדי לעמעם את הרעש בבית כשכולם בפעילות, או כדי להקשיב למוזיקה שעוזרת לווסת עוררות, להרגיע, לארגן מחשבות או סתם להירגע.

סיכום ושיקולים נוספים: 

ניתן לראות כי האופן בו מעוצבת הסביבה הביתית עשוי להשפיע על תפקודי הקשב שלנו בתוך המציאות הכאוטית בה אנו חיים. אולם, תכנון חלל מגורים הינו הרבה יותר מבחירת צבע ורהיטים. הבתים בהם אנו גרים צריכים לא רק להיות יפים, הם צריכים להיות גם פונקציונליים וליצור מרחב מחייה מיטבי לכל המשפחה. בתהליך התכנון מעצב.ת פנים לוקח.ת בחשבון החלטות נוספות כמו ארגונומיה, תאורה, בידוד ועוד היבטים רבים שלא באו לידי ביטוי בכתבה זו, כי טווח הקשב של קהל היעד שלי בהחלט מוגבל.
 

חושבים שתוכלו ליישם חלק מההמלצות? 
אשמח שתרשמו בדף הפייסבוק שלי כיצד השתמשתם ברעיונות:
https://www.facebook.com/efrat.miskal

שלכם,

אפרת בן נאה
מרפאה בעיסוק B.A, יועצת התפתחותית M.A 
מטפלת זוגית וסטודנטית לעיצוב פנים
efratbnn@gmail.com  
אתר :http://www.efratbn.co.il/ 

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושא 
התאמת הסביבה והתארגנות - כאן 
טיפול התנהגותי ורגשי - כאן 

 בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


27.01.2022