עלון קשב ADHD
"הורים וקוראים" -
5 דקות לימוד קריאה עם הפרעת קשב
ידידיה מנדלבאום
לא לחינם קוראים לבית הספר " בית ספר". לילד ללא יכולת קריאה קשה מאוד להסתדר במערכת הזו. לכן, יש חשיבות מאוד גדולה ללימוד הקריאה לילדנו.
לימוד הקריאה הוא תהליך מורכב. הוא דורש מהילד לראות צורה מוזרה, לזכור את השם שלה, להבין מה העיצור שהיא מייצגת, להוסיף את התנועות, לזכור רצף של צלילים, לחבר אותם, לעשות זאת מהר ובלי טעויות. זה ממש לא קל, והתהליכים האלו דורשים התאמה לסגנון הלמידה של כל ילד. אבל יותר מכך – הם מיומנות ולא ידע, והקנית מיומנות דורשת למידה מסוג אחר.
בהקניית מיומנות, שלבי הבסיס הם חשובים ביותר. ילד שלא שולט טוב בשלבים הראשוניים, לא יוכל להתקדם בצורה טובה ברכישת הקריאה ויתקשה מאוד להגיע לקריאה יעילה.
סגנון וקצב למידה אישיים
לכל ילד יש סגנון למידה וקצב אישי משלו. יש ילדים שמסוגלים בקלות יחסים להתאים את הסגנון והקצב האישי שלהם לסגנון ולקצב הכיתתי. לילדים אחרים קשה לעשות את ההתאמות האלה. לילדים אלו, סביר שיהיה קושי ברכישת השלבים הראשוניים של מיומנות הקריאה. על מנת להגיע לרכישת מיומנות קריאה טובה, כדאי להציע לילד המתקשה בכתה למידה בסגנון ובקצב מותאם עבורו. בעבודה אישית עם הילד, אנו יכולים בקלות רבה יותר להתאים את סגנון וקצב הלמידה לילד, ולעזור לו לבנות את המיומנות בצורה טובה.
האתגרים של ילדים עם הפרעת קשב
הקניית הקריאה מתבצעת בשנת הלימודים הראשונה בבית הספר. למידה זו מהווה אתגר עבור הרבה ילדים, ואתגר גדול יותר עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז:
מסגרת נוקשה מדי
בשנה הראשונה בבית הספר, צריכים ילדים אלה לעבור מגן בו היה הרבה מרחב ומשחק, לבית ספר בו הם צריכים לשבת בכיתה גדולה ורועשת, להתמודד עם זמני למידה ארוכים יותר וחוקים רבים יותר. ההסתגלות למסגרת הכיתה דורשת מהם מאמץ מנטלי רב, ולכן יש להם פחות פניות לרכישת הקריאה.
הצפה בגירויים
רבים מהילדים בעלי הפרעת קשב סובלים מרגישויות יתר. הלימוד בכיתה רועשת ומלאה בגירויים, מאתגרת אותם, והם מתקשים ברכישת הקריאה.
עומס על הקשב
שיעורי הקריאה ארוכים מידי, ולא מתאימים למשך הקשב של הילדים האלה.
נזקי הפערים בקריאה
כתוצאה מאתגרים אלה, עלולים ילדים עם הפרעת קשב, שאינם סובלים מבעיה מהותית בקריאה, לא ללמוד לקרוא או לרכוש את הקריאה באופן חלקי בלבד. הם לא מתקדמים, לפעמים חסר להם שלב משמעותי, ויש פערים ביכולות הקריאה שלהם. כשנוצרים פערים כאלה, נפגעת איכות הקריאה ונפגעת היכולת להשתמש בקריאה בהמשך. קשה מאוד לזהות פערים אלה ללא בדיקה פרטנית.
לילדים עם בעיות קשב וריכוז חשוב יותר מתלמידים אחרים לרכוש את הקריאה במהירות. יש להם אתגרים אחרים, וכאשר אליהם מתווספים קשיי קריאה, קטנים סיכוייהם להשתלב בכתה. לרבים מהם תעזור למידה פרטנית.
למידה פרטנית בבית - "הורים וקוראים"
הלמידה הפרטנית מציבה אתגר גדול. משך הריכוז של הלמידה בראשית הקריאה קצר מאוד. לא רלוונטי לתכנן למידה של שעה או שלושת רבעי שעה, וצריך לתכנן למידה של דקות ספורות.
בדרך כלל, כאשר מגיע מישהו מבחוץ לעזור לילד שלנו, הוא לא יבוא לדקות ספורות. אם כן, מי יוכל לסייע להם? דווקא אנחנו, ההורים.
תכנית "הורים וקוראים" מסייעת לילדים ללמוד בסגנון ובקצב מותאם עבורם. היא בנויה מקורס דיגיטלי ומעזרי למידה שהופכים אותה לחוויה משותפת ומהנה עם הוריהם, בלמידה יומיומית קצרה מאוד.
עקרונות התכנית:
איך עובדת התכנית?
הלמידה של אברהם
אברהם, שם בדוי, הצטרף לתכנית בכיתה ג' כאשר איננו קורא. בבדיקה נמצא שהניקודים לא יושבים אצלו טוב. הוא ההתאמץ לקרוא, אך הקריאה לא הייתה אפקטיבית מפני שהניקודים לא ישבו בצורה טובה. אברהם היה מתוסכל מאוד.
במסגרת התכנית, ההורים לימדו את אברהם מחדש את הניקודים. כעת הם שילבו בלמידה את כל ערוצי הזכרון, ותירגלו מספר פעמים בשבוע במשך 5 דקות. התרגול נעשה בעזרת קלפים של אותיות וניקודים תוך כדי משחק מדויק.
לאחר 3 חודשים, אברהם הגיע לקריאה אפקטיבית, והצטרף ללמידה הכללית בכיתה.
ההורים החליטו שאת הילדים הבאים הם ילמדו כבר בגן, ויחסכו לעצמם שנתיים מתסכלות.
ידידיה מנדלבאום
מורה לחינוך מיוחד,
מפתח תכנית "הורים וקוראים"
https://www.tikreu.com
054-8005465
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושאים:
למידה והוראה - כאן
הדרכת הורים - כאן
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
30.01.2021