מאמר


הערכה במקום של הפרעה

הערכה במקום של הפרעה

הפרעת קשב הינה הפרעה נוירו - התפתחותית המאופיינת בחוסר קשב והתנהגות היפראקטיבית ואימפולסיבית. ד"ר ראסל בארקלי, מומחה עולמי בנושא הפרעת קשב, מגדיר הפרעה זו כ"הפרעה התפתחותית המורכבת מבעיות בטווח הקשב, שליטה על דחפים ורמת פעילות".

הפרעה זו נובעת מתת פעילות במוח (באונה המצחית), האמורה לספק אמצעים לריסון, ארגון, ויסות וראיית הנולד ובעלת השפעה באופן משמעותי גם על הדימוי העצמי של הלוקים בה.

ילדים עם הפרעת קשב חווים בשלב מוקדם מאוד בחייהם חוויות של כישלון הגורמות לפגיעה בתחושת הביטחון העצמי שלהם.

ילדים רבים עם הפרעת קשב מתמודדים עם קשיים רבים: בלמידה, עם הצוות החינוכי ולעיתים גם בבית, בשל קשיים בביצוע הוראות, הפרעות וקשיים בשליטה בדחפים.

פעמים רבות היות וההפרעה הינה "שקופה", הסביבה אינה מבינה את התנהגותם של הילדים עם הפרעת הקשב, שופטת אותם ותופסת אותם כמפריעים, שכחנים, דחיינים, מפוזרים ועצלנים.

רבים מהילדים עם הפרעת קשב חשים רע עם עצמם ולעיתים סבורים שהם טיפשים, רעים, מופרעים או חסרי כל סיכוי להצליח.

מחקרים מצביעים כי להערכה העצמית הנמוכה של ילדים עם הפרעת קשב ישנה השפעה על היכולת שלהם לגייס כוחות ולהתמודד עם הקשיים האובייקטיביים.

כאשר הם אינם מקבלים תמיכה רגשית מהסביבה הקרובה ומגורמים מקצועיים, הם עלולים להיכנס ל"מעגל קסמים" של כישלונות, שפוגעים שוב ושוב בהערכה העצמית שלהם. המעגל השלילי מחריף כל הזמן, פוגע בערך העצמי שלהם, ברמת המוטיבציה ובהישגים שלהם וגורם לתחושות קשות ולעיתים אף דחיה מהסביבה.

תחושת הכישלון המלווה את הילדים עם הפרעת הקשב וההערכה העצמית הנמוכה, יש להן משמעות רבה, הן על התפקוד היום יומי והן על הרווחה הנפשית של הילד.

חשוב לדעת שלסביבה יש השפעה משמעותית על האופן בו "יתפוס" הילד את יכולותיו ואת עצמו.

לכם, ההורים, יש תפקיד חשוב מאוד ויכולת להשפיע בבניית הערכה העצמית החיובית של ילדכם.

כך, אתם, ההורים, יכולים לחזק את הביטחון העצמי של ילדכם עם הפרעת הקשב:

כל ילד זקוק להורה אוהב, שיאמין בו ללא התניה הקשורה להתנהגותו ומעשיו. ילד שחווה אמון של הוריו בו, מפתח את האמון שלו בעצמו. חשוב לזכור שילדים עם הפרעת קשב זקוקים לאהבה זו "כמו אוויר לנשימה".

המנעו מלהדביק לילדכם תג- סטיגמה. ילד עם הפרעת קשב אינו רק ילד עם הפרעה. יש בו הרבה תכונות חיוביות. שימו "זרקור" ענק על היכולות והכישורים המייחדים אותו.

עודדו אותו לפתח כישורים אלו וסייעו לו לפתח את הכישרון או המיומנות הספציפית שהוא מצטיין בה כמו: ריקוד, ספורט, ציור ועוד.

למבוגרים משמעותיים בחייו של הילד יש השפעה רבה על תפיסתו העצמית.

ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לעידוד וחיזוקים ולכן חשוב שאתם, ההורים, תחזקו את ילדכם על כל מאמץ ועשייה ללא קשר לתוצאה. ילדים עם הפרעת קשה חווים פעמים רבות פידבקים שליליים על התנהגויות שליליות, בעוד שההתנהגויות החיוביות אינן זוכות בדרך כלל להתייחסות מתאימה . לעידוד ישנו השפעה משמעותית על הילד בחיזוק הביטחון העצמי ולכן חשוב להרבות לעודד את ילדכם ולהעניק לו חיזוקים.

פיתוח ויסות נפשי וחיזוק תחושת השליטה - כיוון שילד עם הפרעת קשב נוטה להצפות רגשיות קיצוניות וכמעט בלתי צפויות, חשוב ללמדו שיטות שיסיעו לו להרפות, להרגיע ולהתרחק לרגע מהגירוי המתעורר, לחשוב מה קרה ולהגיב רק לאחר מכן. חשוב לחזק ולפתח את המודעות לנקודות התורפה והשליטה העצמית של הילד, ע"י למידת אסטרטגיות מותאמות לקשייו.

ניתן להיעזר בהדרכת הורים המתמחה בהפרעת קשב עם מתבגרים. ניתן להיעזר בנוסף, באימון המתמחה בהפרעת קשב.

שימוש בכוחות ועקיפת הקשיים בעזרת האסטרטגיות שירכוש, יזמנו לילד עם הפרעת הקשב חוויות של הצלחה ויחזקו את ההערכה והביטחון העצמי שלו.

מחקרים מצביעים כי לסביבה ישנה השפעה גדולה על הדימוי והביטחון העצמי של ילד עם הפרעת קשב. לבית ולבית הספר יש אפשרות להשפיע ולקדם את ההערכה העצמית של הילד.

סביבה המאפשרת, מעודדת, מחזקת והמותאמת לקשייו של הילד עם הפרעת הקשב, מגבירה את הסיכויים של הילד לחוות הצלחות על מאמציו וכישוריו ובכך לשפר את הדימוי העצמי, הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות העצמית שלו שהינה חשובה ומשמעותית.




16.01.2021