מאמר


לא יכול להיות שלילדה שלי יש הפרעת קשב וריכוז

לא יכול להיות שלילדה שלי יש הפרעת קשב וריכוז

הטלפון צלצל. מהעבר השני של הקו הייתה עדי, המורה של רינת, "אשמח אם תוכלו להגיע לבי"ס לפגישה, ברצוני לשוחח עימכם על רינת"...
"קרה משהו?" – שמעתי את עצמי שואלת מודאגת.
"לא", ענתה עדי, "שום דבר מיוחד, אין סיבה לדאגה, אבל רינת נראית לי קצת מתנתקת בשיעורים, אשמח לפרט יותר בפגישה שלנו".

ניסיתי לבדוק עם רינת במהלך הימים הספורים שעברו עד שהתקיימה הפגישה, אם קרה משהו בבי"ס, "לא אמא הכל רגיל" ענתה לי רינת.
"מה העניין?" מצאתי את עצמי שואלת את עצמי וטרודה, "מה זה אומר קצת 'מתנתקת'..."
חיכיתי בציפייה לפגישה המתוכננת.

"תראי" אמרה עדי בפגישה, "רינת ילדה נבונה, אינטליגנטית ושקטה. באמת אין לי איתה בעיה, היא לא מפריעה, אבל לפעמים בשיעורים נראה לי שהיא "מרחפת", מתנתקת ובוהה, כאילו היא לא קשובה, לוקח לה הרבה זמן להתארגן עם הציוד והיא לא מסיימת את המטלות שניתנות בכיתה. האם בדקתם בעבר קשיים בקשב וריכוז?" היא שאלה...

פתאום מה שתיארה נראה לי די מוכר... אך אף פעם לא חשבתי על זה כעל בעיה.
נכון... גם בבית לוקח לה המון זמן להתארגן. תמיד הכל לוקח לה המון זמן. ו"הריחוף" הזה שהיא תיארה... כן... גם אנחנו הרגשנו בו, אבל אף פעם לא חשבנו שיש לה בעיה בקשב וריכוז. אצל אחיה כבר זיהינו בגן, הוא היה אימפולסיבי, חסר שקט, מתפרץ, תזזיתי והיפראקטיבי, אבל היא??? עליה לא חשבנו אף פעם כילדה עם קשיי קשב וריכוז.

מחקרים המשווים בין בנים לבנות בעלי הפרעות קשב וריכוז, מגיעים למסקנה כי ההפרעה קיימת אצל בנים ובנות באותה שכיחות, אך התסמינים שונים.

בנות הסובלות מהפרעת קשב וריכוז נוטות להתנהג אחרת מבנים שסובלים מאותה בעיה, ולכן גם מאובחנות פחות ואף מאוחר יותר מאשר בנים באופן משמעותי.

כ-50% - 75% מהבנות בעלות קשיי קשב והריכוז מוחמצות ולא מאובחנות.

פעמים רבות המורים והגננות, הם אלו שמאתרים, בעיקר אצל בנים, קשיי קשב וריכוז, בשל האימפולסיביות, חוסר השקט וההפרעות בשיעורים.

היות והתסמינים אצל הבנות הינם שונים, הם עלולים לייחס את בעיית הקשב אצל הבנות לתכונות אחרות כמו ביישנות, רגשנות יתר, חוסר בגרות או פטפטנות.

חשוב שאנו, ההורים, נכיר את התסמינים המאפיינים הפרעת קשב וריכוז אצל בנות כדי שנוכל לסייע להן מוקדם ככל הניתן.

אז מהם התסמינים שיכולים להצביע על קשיי קשב וריכוז אצל בנות?

  • קושי לשמור על ריכוז לאורך זמן: ניראה כהתנתקות, בהייה, "ריחוף" ומוסחות גבוהה.
     
  • דיבור ללא הפסקה: חוסר השקט והאימפולסיביות יכול להתבטא בדיבור מתמשך ופעמים רבות בלתי נשלט.
     
  • מצבי רוח משתנים: לפעמים האימפולסיביות אצל בנות מופיעה בקושי בשליטה רגשית, קושי בוויסות רגשות ותגובות ולעיתים בוויסות חושי ורגישות יתר לריחות, מגע וצלילים.

 

  • קשיים חברתיים: קושי בהבנת מסרים חברתיים על אף הניסיונות שלהן להשתלב. הנטייה שלהן שלא לשים לב לפרטים ורמזים חברתיים יוצרים קשיים חברתיים, העלולים אף להוביל "לדחייה חברתית".
     
  • קשיים בהתארגנות: קשיים בסדר וארגון השולחן, התיק, החדר המבולגן,
     
  • נטייה לשכוח דברים, איטיות בהתארגנות ובביצוע המטלות בביה"ס ובבית.


בנות שאינן מאובחנות בזמן עלולות לפתח דימוי עצמי נמוך, ואף עלולות לחוות את ההשפעות של קשיי הקשב והריכוז בתחומים נוספים, כגון: קשיים חברתיים, רגשיים ופערים בלימודים.

כדי למנוע מהבנות קשיים מיותרים ולאפשר להן למצות את הפוטנציאל שלהן, חשוב להכיר ולהיות קשובים לתסמינים המאפיינים בנות בעלות קשיי קשב וריכוז.

במידה ונראה לכם שהמאפיינים המתוארים מתאימים בחלקם או ברובם לבתכם, חשוב מאוד להיעזר באיש מקצוע, נוירולוג או פסיכיאטר כדי לערוך הערכה מקצועית מבדלת ומדויקת ובהתאם לכך להעניק את הסיוע המתאים.

 

דליה עיני היא מדריכת הורים, מומחית בהורות לילדים עם הפרעת קשב.

https://www.facebook.com/groups/horutbekeshev/




21.08.2020