עלון קשב ADHD
בישול כחוויית הצלחה
מור דניאל
הוא בוהה בחלון הכתה, מפטפט עם חברו, קם תדירות ממקומו וסובל מדימוי עצמי נמוך בגלל חוסר הצלחה מתמשך להתרכז במשימה שנובע מהפרעת קשב.
ילדים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז נוירולוגית, עלולים לחוות חוסר הצלחה כתוצאה מקשיי התארגנות וקשיי מיקוד. כך, אי־הצלחה בלימודים, אי־הצלחה בעמידה בזמנים או אי־הצלחה בביצוע מטלות יומיומיות שתואמות את גילם, עלולים להוביל להתפתחות של תפיסות עצמי שליליות, ובכללן דימוי עצמי נמוך ותחושת מסוגלות נמוכה. בגיל הצעיר, ילדים אלה מתקשים לבסס מלכתחילה תפיסות עצמי חיוביות, משום שהאופן שבו הם חווים את עצמם מושתת בעיקר על כישלונות, אי־שביעות רצון של הסביבה ומאמצים להצליח.
לדוגמה, ילד בעל הפרעת קשב וריכוז, יתקשה לזכור להחזיר את הסווטשירט שלו מבית הספר, הוריו יביעו אי־שביעות רצון מהשכחה, והוא עלול לתפוס את עצמו כלא־אחראי. התפיסה הזו עשויה להתעצם כאשר ההורים עוסקים בהשוואות, בינו לבין אחותו הצעירה שמתפקדת באופן משביע רצון, דבר שלאורך זמן יפגע בדימוי העצמי שלו.
הבישול כחוויית הצלחה
פעילות בישול משותפת להורה ולילד יכולה לסייע ולתמוך בהתמודדות עם "תופעות הלוואי" הרגשיות של הפרעת קשב וריכוז, כאשר מטרתה הראשונית היא לזמן לילד חוויה של הצלחה בנוכחות ההורה. ההצלחה תבוא לידי ביטוי בשלבי תהליך ההכנה, כמו גם בהפקת התוצר שאותו התכוונו לבשל. על כן, מומלץ לבחור מתכון פשוט יחסית להכנה שאינו כולל מספר רב של שלבים, שעלולים לחרוג ממסגרת יכולות הקשב והריכוז של הילד. יש חשיבות רבה לכך שהילד יוכל לסיים את תהליך הבישול בכוחות עצמו כשהוא עדיין ממוקד בתהליך.
צוות ההפקה מארגן לך את החומרים
כמענה לקשיי ההתארגנות האופייניים להפרעת הקשב, מומלץ שההורה יכין עבור הילד תשתית מסודרת ותבניתית של המרחב. זה הזמן להפוך את מרחב הבישול לאולפן טלוויזיה ואת הילד למנחה של תוכנית בישול, כאשר ההורה הוא בצוות ההפקה. בטרם מתחיל תהליך הבישול המשותף, עליו לארגן מראש את חומרי הגלם שישמשו במתכון. אפשר לעשות זאת בנוכחות הילד ואף להדגיש את המטרה של הארגון.
״אני יודעת שלפעמים קשה לך להסתדר כשיש הרבה משימות אחת אחרי השנייה, אז אני מכינה לך את כל החומרים מראש לפני שנתחיל ממש לבשל״. התייחסות כזו מעניקה לילד חוויה של נראות, ונותנת תוקף לכך שההורה מכיר בקושי שלו. היא מעבירה לילד את המסר שההורה אינו חושב שהוא חסר אחריות או מבולגן, אלא מבין שיש לו קושי אמיתי ולכן מתגייס לסייע לו בכך. כמו כן, העובדה שההורה משקיע בילד בהתאם לצרכיו מסבה לילד תחושת נחת ושקט נפשי.
מתכון שנותן הזדמנות לתנועה
הפרעת הקשב מתאפיינת במקרים רבים גם בהתנהגות היפראקטיבית ואימפולסיבית. בהקשר זה חשוב לתת את הדעת לאופן שבו אימפולסיביות ודפוס התנהלות מהיר, סוער או דינמי משתלבים בפעילות בישול משותפת. אפשר לבחור למשל מתכונים שיש בהם עבודת מוטוריקה גסה ותנועתיות גבוהה, כמו מתכונים שמצריכים לישה אינטנסיבית, גירוד ארוך על פומפייה, ערבוב של בלילת עוגה או סחיטה של פרי הדר במסחטה ידנית. כל אלה הן דוגמאות לפעולות שמזמנות פורקן לתנועתיות המאפיינת את הילד ושיעזרו לו לחוש נינוח, בניגוד למצבים שבהם עליו להתאמץ להקטין או לצמצם את תנועותיו בהתאם לפעולה שהוא עושה.
לווסת את האימפולסיביות בקערה אחת
לבסוף, ילדים אימפולסיביים נוטים לעבוד מהר ולא לתכנן את התהליך. דפוס זה מאפיין אותם באופן כללי וגורם להם למפח נפש, כאשר לא אחת הם חווים אי־הצלחה בעקבותיו. במקרים רבים ילדים הנוטים לאימפולסיביות ולהיפראקטיביות מאופיינים בחשיבה קצרת טווח שעלולה להוביל לדפוס עבודה מסוכן. חפצים נופלים להם, נשברים להם, ובאופן כללי דברים לא מסתדרים להם. תפקידו של ההורה המלווה את הפעילות להוות מעין וסת לדינמיות של הילד, ולייצר תנאים מתאימים ככל האפשר להצלחה בתהליך. להלן כמה המלצות:
♦ על ההורה לדבר לאט, בגובה העיניים של הילד, תוך שמירה על קשר עין.
♦ כדאי להבנות פעילות שיש בה מהלך ברור, מתוכנן וצפוי של שלבי העשייה. פעילות מעין זו מהווה מסגרת שמאפשרת לילדים להתאים את התנהגותם אליה בקלות יחסית.
♦ בישול על פי מתכון תוך שימוש בכלי קיבול אחד, שכל חומרי הגלם שלו מעורבבים בקערה אחת, מהווה וסת עבור הילד היות והוא ממקד את העשייה ומצמצם את הפיזור שמאפיין אותו.
סיכום
ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מורגלים בהערות, בתיקונים ובאי־שביעות רצון של ההורים מתפקודם. לכן ישנה חשיבות רבה ליצירת אווירה נינוחה ונטולת ביקורת במהלך הבישול המשותף. כדאי שההורה ינסה להתאים את הפעילות, עד כמה שאפשר, ליכולת של הילד, יימנע מביקורת וישקף הנאה מהעשייה המשותפת. הורה שרגיש ללכלוך במטבח, כדאי שיבחר מתכון שתהליך ההכנה שלו נעשה כולו בכלי קיבול אחד.
חשוב לזכור, שמטרתה של פעילות הבישול המשותפת היא חוויית ההצלחה של הילדים בתהליך ובתוצר. התפעלות, התרגשות והנאה אותנטיות של ההורה, יעבירו לילדים את המסר שהם מצליחים ועונים על הציפיות. בהתאם לכך יתבססו בילדים תפיסות חיוביות של העצמי, והגוון שמאפיין את הקשר שבין ההורה לילד יתבהר. שינוי באווירת הקשר שבין ההורה לילד יקדם בהכרח גם שינוי במערכות היחסים של הילד עם חברי קבוצת השווים. זה יאפשר לילד לתפוס את עצמו כמקובל, מתפקד כראוי ועל כן שייך – תחילה למערכת המשפחתית ובהמשך גם למערכת החברתית.
גלגולי זעתר
8 יחידות
המצרכים:
עלה מלאווח מוקפא
1 כף תבלין זעתר
1/4 כפית מלח
2 כפות שמן זית
כלים:
קערית ערבוב
כף מדידה
כפית מדידה
מברשת סיליקון
סכין חיתוך
גלגלת חיתוך לפיצה/ לבצק
נייר אפייה
תבנית אפייה
תנור אפייה
מהלך ההכנה:
1. מוציאים את המלאווח מהמקפיא עשר דקות לפני תחילת העבודה ומניחים על השיש.
2. מחממים תנור ל- 180 מעלות.
3. בקערה קטנה מערבבים זעתר, מלח ושמן זית עד לקבלת משחה סמיכה שניתן למרוח בקלות.
4. מחלקים את המלאווח ל-8 משולשים.
5. בעזרת מברשת סיליקון מורחים על כל משולש מעט מהמשחה.
6. מגלגלים כל משולש מהחלק הרחב לחלק הצר כך שיוצאת צורה של רוגעלך ומניחים על תבנית מרופדת בנייר אפיה.
7. מכניסים את כל המגולגלים לאפייה למשך 20 דקות עד שהם זהובים ותפוחים.
8. מניחים להם להתקרר מעט לפני ההגשה.
דגשים וגיוונים:
♦ מומלץ שההורה שמלווה את הפעילות יכין על משטח העבודה נייר אפיה על מנת שיהיה נוח לעבד את הבצק. על נייר האפייה, כמו בתוכנית בישול, כדאי להכין את חומרי הגלם שמרכיבים את תערובת הזעתר בצלוחיות קטנות עם מנות מדודות. בנוסף מומלץ להכין מראש גם את מברשת הסיליקון או הכפית לערבוב ומריחה של משולשי הבצק בתערובת הזעתר.
♦ את בצק המלאווח יש להוציא מהקפאה עשר דקות לפני תחילת העבודה ולהניח על השיש. כך הוא יהיה במצב מצוין לעבודה: לא קשה וקפוא ולא דביק ורך מדי.
♦ לחיתוך בצק המלאווח מומלץ להשתמש בגלגלת חיתוך של פיצה או בסכין.
♦ אפשר להבריש כל מלאווח בביצה ולפזר מעל מעט שומשום.
לעבודה עם ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, כדאי לבחור מתכונים פשוטים ולארגן מראש את כל החומרים. במידה ומעורבת היפראקטיביות, יתאימו מתכונים שמאפשרים פורקן לתנועתיות היתר.
מור דניאל M.A
מטפלת רגשית בבישול ואמנות 050-537-5519
מחברת הספר: "מבשלים ביחד - תרפיה לילדים דרך בישול"
בהוצאת ידיעות ספרים
http://www.ybook.co.il/book/7273/%D7%9E%D7%91%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%99%D7%97%D7%93
תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים
בנושא טיפול התנהגותי, רגשי - כאן
ולחכות ביחד עמי לעלון הבא.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
13.05.2022