עלון קשב ADHD
עוד מעט מתחילה לה
עוד שנת הוראה
חני יעקב
הי מורה.
הפעם, בחרתי להתמקד בך.
לא מזמן חלפה לה שנה של עבודה סיזיפית לא קלה.
הייתי שם. ראיתי אותך.
הרגשתי אותך.
שנה שבה הענקת, נתת, הקשבת, ניסית ושוב פעם ניסית והרבה טעית ונפלת וכאבת ובכית ונלחמת והחזקת ולפעמים טבעת לדקה אך הרמת את הראש שוב רק כדי להחזיק הכל שלא יתפרק. וצחקת והשתוללת והתפרקת וחזרת.
זר לא יבין זאת.
עבדת קשה.
קשה מידי.
ולא, לא תמיד היו לך תשובות, ולא תמיד ידעת מה לעשות:
היה אסף, שהוריו התגרשו והוא התקשה להכיל את הכאב
והיה דוד, שאביו מאוד נוקשה איתו והוא מפרק את הכיתה
והייתה ליאל שרגישה מאוד ונעלבת מחברותיה
והייתה ספיר, שרוב היום שקטה ומתבודדת עם עצמה.
ליבך יצא לילדים ולא כל כך ידעת מה לעשות חוץ מלהכיל ולעודד.
ולעיתים גם את נשברת.. אם מהורה שהרשה לעצמו או שיחה לא נעימה עם המנהלת או בכלל, ממשברי החיים הפרטיים.. וליבך היה זקוק לחום עוטף.
ועכשיו, רגע לפני שנת הלימודים החדשה, עולה בך השאלה: 'האם זה מה שרציתי? ככה דמיינתי את זה? האם אני עושה נכון? האם אני באמת נוגעת ומעצימה את התלמידים שלי כמו שאני רוצה? האם טוב לי? האם זו דרכי?'
אני יודעת.
כי הייתי שם.
זה היה מירוץ מטורלל בלי רגע דל.
לא היה לך זמן אפילו לעצור רגע ולשאול.
כי מתי יכלת?
בהפסקות של 10 דקות? בערב כשבדקת מבחנים? בחופש כשהסדרת את הנשימה?
אני רוצה לשתף אותך ולספר לך, שהרגשתי בדיוק כך בדיוק לפני שנה.
הרגיש לי שאני לא באמת יכולה לעזור לתלמידים שלי.
הרגיש לי שאני רצה סביב הזנב של עצמי ולא מספיקה כלום.
רציתי משהו אחר ולא ידעתי מה.
אבל היה ברור לי שכך אני לא ממשיכה.
הספיק לי.
אני רוצה להיות עטופה.
אני רוצה לעטוף.
בקצב שלי.
בקצב שלהם.
בלי מבחנים, ציונים, לחצים, משובים, טפסים, דיונים וכד'.
החלטתי שהדבר היחיד שאתן עליו ציון ודעת יהיה הלב.
הלב של הילד והלב שלי.
מורה אהובה,
אם את קוראת מאמר זה ומזדהה עם הדברים, קבלי ממני טיפים שיעזרו לך לדייק את עצמך:
♥1. תוודאי שאת מקבלת תמיכה מלאה ומקום שבו את יכולה לשחרר מטענים, מחשבות טורדניות, ספקות ושאלות.
♥2. האם יש פרגון, העצמה וכבוד בבית הספר ומההורים? זה קריטי וחיוני לעבודתך.
♥3. תעברי על רשימת התלמידים שלך ותבדקי: כמה מהם חסרי בטחון/בעיות התנהגות/בעיות רגשיות/חברתיות? סמני ליד כל ילד: האם את יודעת איך לעזור לו? איך לקדם אותו? האם יש לך הכלים המקצועיים? אם אין ברשותך הכלים, צאי והשיגי אותם.
♥4. האם את מסופקת? מוגשמת? יש לך זמן לעצמך? אם לא, השקיעי זמן בעצמך! זה סעיף קריטי וחשוב ביותר. את מובילה כיתה ואת חייבת אוורור והטענת כוחות, חפשי מה את אוהבת לעשות והשקיעי בכך.
♥5. זמן לעשות חושבים: סוף שנה זה זמן מעולה לעשות בדיקה לגבי העשייה שלך. תשאלי את עצמך: האם אני במקום הנכון? האם אני עושה את מה שחשקה נפשי? האם ערכיי תואמים את ערכי המקום?
תרגיל טוב: חשבי על 5 אנשים מעוררי השראה בתחומך, כתבי ליד כל אחד מהם מה מיוחד בו. למה הוא מעורר השראה? בסוף הרשימה, התבונני בכולם ושאלי את עצמך מה היית יכולה לעשות כדי להיות כמוהם. זה ייתן לך הרבה חומר למחשבה לגבי מקומך היום.
♥6. תשבי עם עצמך ותבדקי מה חשוב לך. מה הכי חשוב לך שיהיה בשנה החדשה. מה חשוב לך שיהיה במערכת היחסים שלך עם התלמידים, עם ההורים, עם הצוות, ההנהלה והכי חשוב: עם עצמך. תעלי את הכל על הכתב, כתבי תאריך, שימי במקום שתוכלי לראות כל הזמן. בסוף השנה הבאה, תשווי בין המציאות לבין מה שכתבת. ככל שהפער יהיה יותר מצומצם, כך תדעי, שאת בדרך הנכונה.
♥7. תדאגי להיות המנהיגה, המובילה, היודעת והחכמה!
אני יודעת, שכשהתעמקתי בשאלות האלו, הגעתי למסקנות מכריעות שגרמו לי לעשות ולנוע לעבר ההגשמה הייחודית שלי. אני מזמינה אותך לעשות זאת גם כן.
בברכת כוחות מחודשים לשנה הבאה,
חני יעקב
מורה לשעבר במשרד החינוך,
מפתחת שיטת 'יומן מסע',
מרכז העצמה ואימון חינוכי
https://www.youtube.com/channel/UCl4rxzAGBBFHqLWlP8hD0RQ/featured
052-4411382
תודה על קריאת העלון הנוכחי. אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושאי למידה והוראה - כאן עד שנתראה בעלון הבא.
בברכה,
זיוה דינה - מנכ"ל קשבים
מסרים מניעים אנשים
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
Kshavim
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
27.08.2018