עלון קשב ADHD


10 משחקי קיץ מהנים לאימון המוח של ילדיכם

10 משחקי קיץ מהנים לאימון המוח של ילדיכם

עלון קשב ADHD

10 משחקי קיץ מהנים
לאימון המוח של ילדיכם
יפה שושני, בן רוזנבלום

אמרו לכם שלמידה משמעותית נעשית בישיבה בשקט ליד שולחן? שיש זמן ללמידה וזמן למשחק? שלימודים זה "רציני" ומשחק זה "סתם"?

אז לא. כיום הוכח שמשחק ולמידה הם שני הצדדים של אותו המטבע, וכי המשחק הכרחי לפיתוח יכולות למידה והבנה של החומר הנלמד. זה הכלי שאיתו מפתח הילד את התשתית המוחית, את הקשרים בתוך המוח, שבתוכה יוכל להטמיע מושגים ורעיונות מופשטים.

יותר מכך, המשחק הוא כלי חשוב לחיבור רגשי בין הילד למבוגר. הוא מאפשר לנו להציץ אל עולמו הפנימי, להתחבר אליו ולייצר גיבוש משפחתי. החיבור הרגשי הזה משרה בילד ביטחון, ומפנה אותו לחקור את סביבתו, כלומר, ללמוד..

והכי חשוב – המשחק מאפשר לפתח תחושת הצלחה ומסוגלות. בתכל'ס: תאתגרו אותו, אבל בסוף - תנו לו לנצח... בכך תעצימו אצלו את החוויה ותעזרו לבניית הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלו.
 

הקיץ הגיע והחופש כבר כאן, בית הספר הסתיים ולא לומדים בכתות. דווקא הקיץ מזמן לנו זמן איכות כדי לאמן ולייעל תפקודים הכרחיים ללמידה. ככה, בכיף, ללא מאמץ מיוחד, אפשר לצאת החוצה, ללכת יחפים ולהירטב, ולייזום פעילויות מהנות ופשוטות במיוחד לחיזוק תיפקודים, וויסות חושים, חיזוק הקשר המשפחתי וטיפוח הביטחון העצמי של ילדנו.

בפארק, ביער או בחצר: 

1.  קליעה למטרה עם רובי נרף וחיצי ספוג:
קחו בקבוקים של ליטר וחצי, וסמנו אותם באותיות/מספרים/צבעים וכו' , לפי רמת הילד ויכולותיו. הציבו את הבקבוקים בשורה, ובתור התחלה, שימו מספר בקבוקים עם אותו הסימון בכדי להקל ולאפשר לו ללמוד לכוון. בקשו מהילד לפגוע באותו מספר/צבע מסוים. רוצים לעלות רמה? בקשו מהילד לפגוע באותיות שיוצרות מילה מסוימת, או במספרים המסתכמים לסכום מסוים. לא מאתגר מספיק? פזרו את הבקבוקים במרחב, ואז הילד צריך לחפש את הבקבוק/ים שהוא צריך להוריד. או הוסיפו  אלמנט של זמן, ובקשו ממנו לזהות ולהוריד את הבקבוק הנכון בזמן מוגבל. אפשר כמובן להחליף את רובה הנרף ברובה מים, או בכדור או בחישוק. את העיקרון כבר הבנתם. 
על מה עובדים?
קשר עין-יד, שפה/חשבון/זיהוי תבניות, לפי מה שסימנתם על הבקבוקים, עמידה במגבלת זמן. 

 

 2.  פיצוץ בלוני מים:
ממלאים בלונים במים ביחד עם הילד, קושרים אותם ותולים על חוט, כך שהם כחצי מטר מעל ראש הילד. מכינים מראש מקל שבקצהו מסמר או מחט. המשימה היא לפוצץ את הבלונים בעזרת המקל בתנועת הנפה. רוצים לעלות רמה? סמנו את הבלונים באותיות ומספרים כמו במשחק עם הבקבוקים. 
על מה עובדים?
חציית קו אמצע – חיוני מאוד לקריאה וכתיבה, קשר עין יד, חגורת כתפיים, אותיות ומספרים. 

 

3.  בועות סבון:
כן, הכי פושטי בעולם. מבקשים מהילדים לפוצץ כמה שיותר בועות. תנו ניקוד גבוה יותר למי שמצליח לפוצץ בלונים גבוהים, כאלה שעפים מעל הראש. למה? כי ככה הילדים מחזקים את חגורת הכתפיים. חגורת כתפיים חזקה היא אחד הדברים החשובים ביותר לתלמיד/ה. ככל שחגורת הכתפיים חזקה יותר, כך הישיבה הממושכת בכיתה קלה יותר. רוצים לעלות רמה? בקשו מהילדים לפוצץ בעזרת שתי אצבעות בלבד ותרגלו מוטוריקה עדינה. רוצים לעלות רמה נוספת? בקשו מהילדים לתפוס את הבועות בלי לפוצץ אותן ואפשרו להם ללמוד לווסת את הכוח בו הם משתמשים. 
על מה עובדים?  
חגורת הכתפיים, קשר עין-יד, שרירי עיניים, מוטוריקה עדינה, וויסות כוח.


משטח וגיר למגוון משחקים:
מצאו שטח נרחב מספיק שאפשר לצייר עליו בגיר. מה שכיף זה, שבסוף המשחק שופכים קצת מים וכל הקישקושים נמחקים כלא היו.

4.1. מסלול הליכה:
ציירו מסלול ובקשו מהילד ללכת לאורכו בהליכות וקפיצות שונות. קדימה, אחורה, הצידה, בהצלבה, על קצות האצבעות, על העקבים, קפיצות צפרדע, על ארבע או הליכת עקרב. ככל שהמסלול ארוך יותר ומפותל יותר – האתגר גדול יותר. 
על מה עובדים?
קואורדינציה, הצלבות, חציית קו אמצע, חיזוק חגורת הכתפיים, התמצאות במרחב.

4.2. קליעה למטרה:
ציירו לוח קליעה למטרה. לכל עיגול מספר. הילדים צריכים לקלוע ולצבור נקודות. מיותר לציין שאת חישוב הנקודות הילדים צריכים לעשות בעצמם. 
על מה עובדים?  
קשר עין -יד, וויסות כוח, חשבון – חיבור.

      
5.  חפירות ארכיאולוגיות בקרח: 

הכניסו חפצים שונים לקופסת פלסטיק, מלאו במים והקפיאו אותה. נוצרת קובית קרח גדולה עם הרבה הפתעות בפנים. תנו לילד פטיש ועודדו אותו להוציא את ההפתעות מתוך הקרח. רוצים לעלות רמה? הכינו מראש דף עם תמונות של כל החפצים שהוחבאו בקרח. על הילד לשים את החפץ על התמונה בדף. לא מאתגר מספיק? כיתבו את שמות החפצים על דף בתפזורת. הוסיפו עוד כמה חפצים שלא קיימים בקרחון. על הילד להקיף רק את החפצים שנמצאים בקוביה. 
על מה עובדים?
 של התחושה העמוקה, קריאה, תירגול של שרירי העיניים. לילדים עם הפרעת קשב יהיה זה אתגר אמיתי לבצע פעולה מונוטונית ומשעממת ולהתמיד בה, כמו דפיקות בפטיש במקום אחד.


6.  גומיות או לא להיות: 
בונים כדור מגומיות. קונים המון המון גומיות. יוצרים כדור קטן מנייר או קונים כדור קטן מקלקר ועוטפים אותם בעוד ועוד גומיות, עד שנוצר כדור גומיות ענק. זאת פעילות שיכולה להתמשך על פני כל חופשת הקיץ, ואתגר משפחתי ליצור ביחד כדור כמה שיותר גדול.  
על מה עובדים? 
חיזוק אצבעות הידיים, חציית קו האמצע, התמדה ודחיית סיפוקים.


בים ובבריכה
הים מספק לנו כר נרחב לפעילוית. עצם ההתעסקות בחול נותנת יופי של גרייה מגעית לרגישים שביננו. אז לכו יחפים, בנו ארמונות ותתגלגלו בחול. כמה שיותר, יותר טוב. והנה פעילויות מומלצות לים:

7.  איסוף צדפים:
קחו דלי ואיספו צדפים מכל הצורות וכל הסוגים. אח"כ שאלו את הילד כמה צדפים יש לדעתו בדלי. ילד בן 6 כבר אמור לנקוב במספר. כלומר, על דלי מלא בצדפים ילד אמור לדעת שיש יותר מ-5 ופחות ממליון....אח"כ אפשר למיין את הצדפים, תנו לילד להחליט מה יהיו הקריטריונים למיון. סיפרו את מספר הצדפים בכל קטגוריה, וכיתבו את המספר בחול. רוצים לעלות רמה? בקשו מהילדים לחשב כמה צדפים הם אספו בסך הכל. 
זיכרו שצדפים הם ערך טבע מוגן ויש להשאירם על החוף בסיום הפעילות. 
על מה עובדים? 
אומדן - מיומנות בסיסית הנדרשת מילד העולה לכיתה א', מיון לפי קריטריונים, ספירה וחיבור. 

 

8.  כתיבה בחול:
כאמור, הרבה ילדים מבינים "דרך הגוף", הם צריכים לחוש את התנועה כדי לזכור סימנים כמו אותיות ומספרים. חול הים הוא מקום נפלא לתרגול כתיבה של אותיות ומספרים. קחו קלפים עם אותיות ומספרים, נעצו אותם בחול ותנו לילדים לכתוב בחול את הסימנים. נשארו לכם צדפים ואבנים? כיתבו אותיות, מספרים, מילים או תרגילי חשבון, ותנו לילדכם להניח אבנים/צדפים על קוי המיתאר. 
על מה עובדים? 
כתיבה, קריאה, העתקה, כיווניות.

 

9.  דייג...אוהב דגים?
מלאו גיגית או בריכה קטנה במים. זירקו לתוכה חפצים שונים. תנו לילד להוציא אותם בעזרת רשת פרפרים. אם תקפידו שלא יזוזו עם הרגלים, הם יתרגלו את חציית קו האמצע, ובכל מקרה יתרגלו קשר עין-יד. רוצים להשקיע יותר? הכינו דף עם ציורים או מילים של החפצים שנזרקו למים. תנו לילד להקיף את החפצים שהצליח להוציא. עוד וריאציה- השתמשו בפקקים של בקבוקי הליטר וחצי וכיתבו עליהם אותיות או ספרות בטוש בלתי מחיק. בקשו מהילדים ליצור מילים או תרגילי חשבון מהפקקים שהצליחו לשלוף מהמים. 
על מה עובדים?
חציית קו האמצע, קשר עין-יד, שרירי העיניים, הכרת מילים, הכרת ספרות, התאמת תבניות.

 

10.  חזרתם מהים ומהבריכה?
תנו לילדים לתלות את המגבות, בגדי הים, כובעי הים ושאר חפצים קטנים על חבל התליה. רוצים להשקיע יותר? כותבים אותיות על אטבי כביסה. מותחים חבל קצת מעל לגובה המצח, כך שיהיה צורך להרים את הידיים למעלה בתליית האטבים. מבקשים מהילדים לתלות את החפצים בעזרת האטבים עפ"י הגיון מסוים. למשל, לפי צליל פותח: מגבות בעזרת אטבים עם האות "מ", כובע ים עם "כ" ובגד-ים עם "ב". אפשר גם צליל סוגר ואפשר לכתוב עם האטבים מהו החפץ שנתלה – הכל תלוי בגיל וברמת הילד.
על מה עובדים? 
הכרת אותיות, צליל פותח/צליל סוגר, חגורת כתפיים, מוטוריקה עדינה, חיזוק אצבעות, חציית קו האמצע. 

נו... אז למה אתם מחכים? שתהיה חופשה נעימה וקרירה.

יפה שושני - מטפלת בגישה הנוירו-התפתחותית תפקודית ושיטת שתי חרבות 
בן רוזנבלום – מטפל בגישה הנוירו-התפתחותית תפקודית ושיטת שתי חרבות, מטפל ב- LICBT 
מנהלי "הדוג'ו – הבית לקידום תפקודים וכישורי למידה",
0526333186 
https://www.mydojoplace.com

 

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
רוצה לקרוא על עוד משחקים משעשעים 
שתורמים להתפתחות? 
החופש הגדול - כאן

מיומנויות חברתיות - כאן

 

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב 
Attention Functions
Empowerment

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


26.07.2022