עלון קשב ADHD


התמודדות עם ליקוי בוויסות החושי - התחילו בחופשת הקיץ

התמודדות עם ליקוי בוויסות החושי - התחילו בחופשת הקיץ

עלון קשב ADHD

התמודדות עם ליקוי בוויסות החושי
דפנה ורם

בשנים האחרונות צפה ועלתה המודעות ללקות בוויסות החושי, לקות אשר כעשרה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממנה, ועם זאת כמעט ולא מודעים לקיומה.

SMD - Sensory Modulation Disorder
ליקוי בוויסות  החושי, הוא ליקוי ביכולתו של האדם לווסת את העוצמות, האינטנסיביות ואופי התגובות שלו לגירויים חושיים. הליקוי עלול ליצור קשיים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים.

סיפורו של דני 
דני, ילד חמוד ומטופח שהולך לגן, נהג להגיב בהתפרצות זעם או בכי לכל רעש פתאומי או מגע של חבר. כל רעש הקשה עליו להקשיב בשעת המפגש, הוא סירב לאכול את האוכל שהוגש בבוקר, הסכים לאכול רק פסטה בצהריים, התקשה להתמודד עם השמש המסנוורת בחצר, נטה להתבודד והתקשה מאוד לתפקד בגן.

דני אובחן על ידי מרפאה בעיסוק כסובל מקושי בוויסות  חושי. כשהתחלתי לעבוד עמו, הסברתי לו שיש לו קושי בוויסות חושי, בעזרת דימוי של סכר  המתקשה לעמוד בעומס. לאחר שביררנו כיצד הוא מרגיש,  עיבדנו את הקושי בעזרת סיפורים סנסוריים, שירים והצגות. דני למד להכיר בקושי שלו ולמד להסתגל לגירויים  חדשים כגון: צלילים, מראות, צבעים, טעמים חדשים ומגע. הוא החל לתפקד בגן ורכש חברים.

שלושת סוגי הליקוי בוויסות חושי:

1. תת - תגובתיות: הילד יתעלם מגירוי חושי או לא יגיב אליו. 

2. תגובתיות יתר: הילד יגיב בצורה לא מותאמת לעוצמה ולתדירות הגירוי. הוא יימנע מרעש, ממגע וממזונות. 

3. דפוס מחפש: הילד יחפש אחר גרייה חושית, למשל, ירוץ מגירוי לגירוי, ירבה לגעת, יחפש גרייה  חזקה כגון, מוסיקה חזקה, צלילים חזקים, אורות צבעוניים ונוצצים ריחות חזקים ועוד.

הלקות יכולה להתבטא בסוג אחד או בשלושה סוגים, בחוש אחד או במספר חושים. בנוסף, היא יכולה להתאפיין במעברים חדים במהלך היום, כאשר בבוקר הילד יירתע ממגעה של אמא ובהמשך היום ירוץ לחבק ילדים בגן. 
 

כיצד מתמודדים עם הליקוי?
הבשורה הטובה היא שיש מה לעשות כבר בחופשת הקיץ, וניתן ללמוד לווסת כדי להתמודד עם הליקוי.

1. פתחו מודעות לקושי
לימדו על התופעה , קראו מידע באינטרנט ובספרות המקצועית, וכך יהיה לכם קל יותר להבין את התופעה ולהתמודד עימה. 

2. זהו את הצרכים החושיים 
זהו את הצרכים החושיים של הילדוספקו לו אותם בהתאם לאילוצי הסביבה. לדוגמה, ילד המרבה לגעת באחרים,  זקוק למסאג' שיעניק לו תחושה עמוקה לפני השינה. 

3. קבלו את הקושי 
צריך לקבל ולהכיל את הקושי. ככל שתתנגדו לתופעה, הקושי יתעצם. ככל שתקבלו את התופעה, הקושי יפחת. 

4. נרמלו את הקושי 
הסבירו לילד שיש לו קושי בוויסות חושי, הסבירו לו את התופעה, שאלו אותו כיצד הוא מרגיש כשהוא חווה את הקושי. כשהילד יבין שהוא לא היחיד הלוקה בתופעה, שיש עוד ילדים כמוהו, הוא ירגיש יותר בטוח.

5. הנגישו את התופעה לילד 
הנגישו את הקושי בעזרת "סיפורים סנסורים" – סיפורים על קושי תחושתי, וצרו סיפורים  בעזרת הילד כדי ללמוד על התופעה.

6. הנחו את הילד מה כדאי לעשות 
במקום להגיד לו מה לא לעשות: "לא לגעת"..., אימרו לו מה כן לעשות: "אתה זקוק ל... ".

7. למדו אותו להתאים את עצמו לסביבה 
הסביבה לא תשתנה עבור הילד. למדו אותו להתאים את עצמו לסביבה. ילד שלא אוהב מגע, למדו אותו בהדרגתיות לקבל מסא'ג מעל  שמיכה ובהמשך ללא שמיכה. הכינו אותו לפני כל מגע והסבירו לו שהוא יתרגל בהדרגה למגע. 

8. ספקו גרייה רב חושית במהלך היום 
ספקו גרייה המפעילה את כל החושים והקפידו על השגחת מבוגר. 
בשלו עם הילדים
בישול ואפייה מעוררים את חושי המגע, הראיה, השמיעה, הטעם והריח. 
בצעו פעילויות מוסיקליות
שירו וריקדו עם הילדים , נגנו בכלי נגינה כמו: מטלופון, קאזו, חליל מחליק, שניתן לנגן בהם ללא הכשרה מוסיקלית, ודורשים מיומנויות ויסות כמו חלש-חזק, מהר-לאט. 
עיבדו בגינת הירק
זריעה, שתילה, השקיה. 
עודדו פעילויות
בריכה, אופניים ופארק שעשועים. 

9. צרו קופסאות תחושה 
צרו קופסאות  העונות על הצורך של הילד:

קופסאות "נא לגעת" לידיים: בצק, פלסטלינה, ספוגים שונים. 
קופסאות "נא להקשיב" לאוזניים:  פעמונים שונים, מצלתיים אצבע, קונכייה ועוד.  
קופסאות "נא להתבונן" לעיניים, וכן הלאה לחושים השונים.

10 . פנו לעזרה מקצועית
פנו לאבחון ריפוי בעיסוק אם הילד מגלה קשיים בוויסות חושי אשר משליכים על קשיים רגשי, חברתי והתנהגותי הפוגעים בתפקודו.


עצה לחופשת הקיץ 
תכננו סדר-יום קבוע, שיגרה קבועה לחופשת הקיץ המותאמת לצורכי הילד ואילוצי הסביבה. הכינו בעזרת לוח מחיק תכנית סדר-יום עם ציורים הממחישים את הפעילות. שנו את סדר היום בהתאם לתוכניות שלכם. 

כדאי לתכנן:  התעמלות, קופסת ידיים, שעת מוסיקה, זמן למשחק חופשי, הכנת ארוחת צהריים משותפת, פעילות מים כמו בועות סבון, בריכה,  פעילות בגינה, הכנת ארוחת ערב והכנה לשינה.  הפעילויות המשותפות  יענו על הצרכים התחושתיים של הילד, יתנו לו תחושת שליטה ויתרמו לחיזוק ביטחונו העצמי והעלאת תחושת הערך העצמי.

 

דפנה ורםתרפיסטית במוסיקה ומדריכה, 
מדריכה ומרצה באימון וויסות חושי, 054-4425866
רכזת מרכז מנו לטיפול באומנויות בבי"ס "בן צבי" ברחובות,  
מחברת הספר "האפצ'י הגדול של אבא של אורי" 
http://family-care.ravpage.co.il/Apchi 


 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושא גוף, תנועה, חושים - כאן
ולחכות ביחד אתי לעלון הבא.

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


14.08.2017