עלון קשב ADHD


שעשועי נשיפה לשיפור הקשב והריכוז

שעשועי נשיפה לשיפור הקשב והריכוז

עלון קשב ADHD
שלום רב, 
בימים קרים אלה, כדאי לתרגל את הנשיפה בחדר החמים כדי לנשום טוב יותר, להזרים חמצן למוח ולשפר את הקשב. נילי רביב, מפתחת שיטת רביב לטיפול בלקויות קשב ולמידה באמצעות תנועה, מציעה תרגילי נשיפה משעשעים שיעזרו לנו להתרכז.

שיפור מיומנויות קשב:
כיוונון הנשימה

הגדרות רבות לה, להפרעת הקשב. הסברים רבים יש ל'מהו קשב בכלל'. 
במאמרים  הבאים נתייחס לקשר בין תנועה, קשב ולמידה, ונציע תרגילים פשוטים למיקוד הקשב הן בבית והן בכיתה.

המוח הוא מערכת חשמלית. גלי המוח הם גלים חשמליים. פעילות וויסות גליהמוח נעשית על ידי הזרמת חמצן למוח, כלומר על ידי הנשימה. המוח צורך כ- 25% מהחמצן שאנחנו נושמים! 

המערכות השונות במוחנו פועלות במהירויות שונות, שהם תדרים שונים של גלי המוח.
קשב ולמידה מזוהים עם גלי מוח מהירים. הפרעות בקשב ובלמידה מזוהים עם גלי מוח איטיים. הבסיס לויסות ומיקוד קשב הוא שליטה מבוקרת על כל טווח גלי המוח: גם המהירים וגם האיטיים. הזרמה מכוונת של כמות רבה של חמצן למוח = הפעלה של גלי מוח מהירים ומיקוד קשב. 


חשיבות הנשיפה
כמות האוויר שאנו נושמים תלויה בכמות האוויר שאנו נושפים.

אנשים מתוחים רבים סובלים ממצב בו כאילו 'נתפס' או מתכווץ להם בסרעפת, וכאילו לא נכנס מספיק אויר עם השאיפה. ואז מנסים לקחת יותר אויר, אפילו לפהק, כדי לא להחנק. מצב זה נותן תשומת לב לשאיפה, זו טעות! ההתכווצות בסרעפת לא תשתחרר ועלולה להחמיר. יש לשים לב לנשיפה ולעשות אותה ארוכה ככל האפשר.           

בעת נשיפה, הבטן מתכווצת ומתרוקנת מאוויר. בעת שאיפה, הבטן מתנפחת ומתמלאת באוויר. ככל שהנשיפה ממושכת יותר, כך ייכנס יותר אויר עם השאיפה. שאיפת האוויר היא אוטומטית ואין צורך לשים לב אליה. 
 

כיוונון משעשע של הנשימה 
כאשר אנחנו מנפחים בלון, הבטן מתכווצת בזמן הנשיפה, וזאת הזדמנות לכוונן את הנשימה בדרך משעשעת:

נשב בנינוחות על כסא עם משענת גב.  
אם מדובר בילד, נשב לידו, לא מולו. הילד יניח יד אחת על הבטן שלו, וביד השניה יחזיק בלון. אנו נניח יד אחת על היד שעל בטנו.

בזמן ניפוח הבלון, נשיפה, נלחץ קלות את הבטן פנימה, כדי לסמן לה את הכיוון הנכון: נושפים-הבטן מתכווצת.

* יש לתרגל 6 פעמים ניפוח בלון ברצף. בין נשיפה לנשיפה יש לשחרר את האויר מהבלון.
* יש לעשות זאת לפחות 4 פעמים ביום במשך היום.

לחלק מהילדים ואפילו מבוגרים, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לנפח בלון. במקרה זה ניעזר בתרגילים משעשעים אחרים : 

* שריקה במשרוקית עם אורך צליל ארוך
* ניפוח שקית ניילון במקום בלון. 
ניפוח בועות סבון – בעיקר לילדים קטנים. 
כיבוי להבת נר ממרחקים שונים. 
נשיפה בכדורי צמר גפן צבעוניים על השולחן או על הרצפה, עם קו התחלה וקו סיום. 
אותו הדבר עם כדורי קלקר צבעוניים.

טיפ למורים:
כאשר התלמידים בכיתה מאבדים מיקוד, 
נכווץ את כף היד לשפופרת צרה , 
נצמיד לפה וננשוף לתוכה כאילו היא פיה של בלון.
בסיום הנשיפה יש להרים את היד.
הזוכה הוא מי שסיים לנשוף אחרון...

זה התרגיל להפעם. בפעם הבאה נלמד תרגילים לוויסות מיומנויות קשב . 


בהצלחה,

נילי רביב וברק בן שמחון
מפתחי שיטת רביב ©
לטיפול בלקויות קשב ולמידה
1-700-708-705

www.shitat-raviv.co.il


תודה על קריאת העלון הנוכחי. אם עדיין אינך מנוי/ה על העלון, כדאי לך להירשם מכאן:
http://adhdindex2.ravpage.co.il/adhdfamily
אם כבר נרשמת, כדאי לך לקרוא עוד עלונים בנושאי גוף, תנועה, חושים, כאן:
http://adhdindex.co.il/cat-13 


בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


13.02.2017