עלון קשב ADHD


לשחות בדרך לכתה א' במודל הטיפולי-נופשי

לשחות בדרך לכתה א

עלון קשב ADHD
שלום רב,
מה פתאום שחיה בחורף? נגה בן ענת, הידרותרפיסטית בכירה ומאמנת שחיה, טוענת שעכשיו הזמן הנכון ללמוד שחיה במודל הטיפולי-נופשי שיכין את ילדנו לכתה א'. בואו לקרוא איך השחיה יכולה לחזק את שרירי הגוף והנפש.

הכנה לכתה א' בעזרת שחיה
נגה בן ענת

לא מדובר בקושי נקודתי באחיזת עפרון, אלא גם בהתרוצצות ברחבי הכתה, בהתחמקות משעורי חינוך גופני, בהימנעות מפעילות בחצר בית הספר, באיטיות ברכישת הכתיבה ובבידוד חברתי. בשנים האחרונות אנו פוגשים יותר ויותר ילדים המתקשים להשתלב בכתה א'.

מניסיוננו, הקשיים נובעים ברובם מחולשה מוטורית כתוצאה מתרבות הטלוויזיה, משחקי המחשב, הטאבלט והסמארטפון.  כלומר, פעילות גופנית פחותה מביאה לחולשה בחגורת הכתפיים, לחולשה בשרירים האחראיים על היציבה, ולקושי להפריד תנועה מהכתף לפרק שורש כף היד, ובסך הכל להימנעות מפעילות גופנית.

חלק מהילדים מגיעים לאבחוני הפרעת קשב וריכוז ולעיתים אף מקבלים הגדרת היפראקטיביות, נכנסים לקטגורית הבעייתיים ומשם מתחיל מאבק קשה וארוך להשתלבות במערכת החינוך הקונבנציונאלית. לפני הפנייה למסלול הקוגניטיבי, כדאי להתחיל במסלול התנועתי.

שחיה במודל הטיפולי-נופשי

שחיה ופעילות בבריכה נתפסים בעיני ההורה, הילד והקהילה כפעילות נורמטיבית ולא מתייגת. המודל הטיפולי נופשי, מלשון נופש, מתייחס להטמעת מטרות טיפוליות בתוך פעילות נורמטיבית בה משתתפים  המשפחה, הצוות החינוכי ומדריך השחייה.

במודל טיפולי זה, הילד מגיע לבריכה לחוג שחיה המתבצע בזוג או שלשה, בדיוק כפי שחבריו הולכים לחוג קרטה, כדורגל, בלט וציור. הגדרת הפעילות כחוג, מסירה חלק מההתנגדויות ומשיגה שיתוף פעולה ראשוני.  הילד איננו לבד. יש אתו עוד ילדים. 

בחוג השחייה ניתן לעבוד על תחרות בריאה, יוזמה, חוקים חברתיים,  ניצחון והפסד, תמיכה חברתית וכלים להתמודדות עם דילמות. נשתמש בידע  ובניסיון שלנו כמטפלים ובכוחן של תכונות המים על מנת לחזק אצל הילדים את השרירים, את המוטוריקה הגסה והעדינה, את הקואורדינציה, את הדימוי העצמי ואת דימוי הגוף.

המטפל יפעל לחיזוק חולשות ולהעצמת חוזקות, כך שילד חלש בקבוצה- למשל זה המגיע לרוב אחרון בטיול , יוכל למצוא את עצמו חזק בממד אחר , למשל – השחיין הטוב והמהיר מבין חבריו.

כל הפעילויות מכוונות לכך שהילד יגיע לבית הספר מחוזק פיסית ורגשית ועם כלים להתמודדות עם קשיי היום יום שלו , למשל – יתחזק פיסית ויוכל לשבת על כסא במשך כל השיעור ללא כאבי גב, ובכך ימנעו ממנו הערות מהמורה ומשובים שליליים מחבריו לכתה. הילד יוכל להשתתף בשעורי החינוך הגופני ככל הילדים לאחר שחיזק שרירי רגליים וידיים, יחווה הצלחות במשחקי כדור -  פעילויות הדורשות תיאום עין-יד.

סיפורו של מאור בן החמש

מאור הגיע לבריכה עם תלונות מהגננת ומההורים: 
"..הוא אינו יוצא לחצר להשתתף במשחקי הילדים, שוהה בדרך כלל בפינת הלגו 'מרוח' על הפופים ומשחק בלגו. כשהוא מצייר, הציור מינימלי מאד וחלש על הדף, כמו לצאת ידי חובה ב'גומרים והולכים'. בזמן המפגש הוא 'רוקד' על הכיסא ו'מטייל' מסביב. גם בבית הוא 'זרוק' על הספה מול הטלוויזיה. בזמן הארוחות, יד אחת תומכת בראש ויד שניה משחקת באוכל עם עדיפות לאכילה ללא כף או מזלג"

עשינו שאלון קבלה עם ההורים וכשהצטרף מאור, בקשתי שיצייר ציור. הוא ישב על ברכי האם כאשר גבו נשען עליה והיא מחבקת אותו ביד אחת. כששאלתי אותה למה אינו יושב לבד על הכיסא, ענתה כי כך הוא מעדיף/רגיל.

הציור היה מאד חלש ואי אפשר היה להבחין בבליטות על ידי מישוש צדו השני של הדף. ההורים הביעו חשש מהפרעות קשב וריכוז והאב אפילו הזכיר 'אוטיזם' בתיאור התרשמותו מהתנהגות הילד. בעצה אחת עם מרפאה בעיסוק ועם ההורים, נבנתה עבור מאור תכנית טיפול לעשרה מפגשים, שמטרתה התפקודית העיקרית היא לימוד שחיה.

לימוד השחייה עובר בתחנות שאנו רוצים לחזק:

* חיזוק חגורת הכתפיים

*  התמצאות במרחב 

*  חיזוק קשר עין יד  

*  תיאום יד רגל  

*  חיזוק השרירים זוקפי הגו האחראים על היציבה 

 הפרדת תנועה: כתף, מרפק, שורש כף יד  

 התנהלות בחברה

לאחר כ 15 מפגשים ותוך כדי רכישת מיומנות השחייה, השיג מאור את אבני הדרך המצוינות ואיתן התחזק דימוי הגוף שלו. לדברי ההורים, חל שיפור גדול באנרגיות שלו, הוא יצא לחצר, השתתף במשחקי הילדים ואפילו השוויץ ביכולתו לשחות. עכשיו, כאשר בקשתי אותו לצייר, הייתה איכות הציור נכונה הרבה יותר. הציור הורגש מצדו השני של הדף, היה שימוש במספר צבעים, הוא ישב על כסא לבד, אחיזת העיפרון וטכניקת הציור השתפרו לאין ערוך.

לסיכום  

הכרה בחשיבות ההכנה הגופנית של הילד לכתה א' משמעותית ביותר להתחלה נכונה של בית הספר, ומבטיחה התחלה נקייה מקשיים פיסיים. העבודה במים נפלאה כפעילות חברתית שאיננה מלחיצה, ועוזרת לבסס דימוי עצמי חזק ויציב שיאפשר יכולת טובה להתמודד עם מצבים מתסכלים מבחינה גופנית, רגשית וחברתית. 
 

נגה בן ענת, הידרותרפיסטית בכירה ומאמנת שחיה, 
מרכז 'נגה' לטיפולים במים וביבשה, מעלה גמלא, רמת הגולן 
www.nog.co.il   054-2474124


תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על פעילות גופנית ותנועה כאן:

https://adhdindex.co.il/cat-38
איחוליי להנאה ושמחה.


בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


10.03.2022