עלון קשב ADHD
שלום רב,
מה עושים כשילדי המשפחה רבים? מפענחים את ציוריהם, מאתרים את הסיבה ומתאימים פתרון יעיל. קבלו הסבר וטיפים ממיכל וימר, תרפיסטית בהבעה ויצירה ומומחית בפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים.
מריבות בין אחים - הפתרון בציורי הילדים
מיכל וימר
הציורים הם מפת אוצר לנפשו של הילד. דרך הציור אפשר לזהות את הסיבות לקושי וגם את הפתרון.
מריבות אחים הן חלק לגיטימי במערכת היחסים ביניהם. הן נובעות בדרך כלל ממאבקי כוח על משאבים מוגבלים, כמו צעצועים או תשומת לב ההורים, ומלוות בתחושות קינאה, קיפוח וביקורתיות. פענוח הציורים של ילדינו יאפשר לנו לגלות את הסיבות ויותר מזה, את הדרכים המתאימות להשכנת שלום ביניהם.
גורמי מט"ה
אני ממליצה להתבונן במריבות אחים לאור שלושה גורמי מט"ה: מזג, טריטוריה, היררכיה.
א. הבדלי מזג
פער של מזג בין ילדים יוצר מריבות באופן טבעי.
למשל, האחת מציירת בסגנון סוער ואחותה מציירת בסגנון איטי, שקט ומדויק. האחת מתעצבנת מהאיטיות של אחותה והשנייה אינה יכולה לסבול מהירות וחיפזון. במקרה כזה, ההתבוננות במריבותיהן דרך הפריזמה של המזג מאפשרת להורים תגובות חדשות: לשקף לילדותיהם את הפער הלגיטימי ביניהן, ואף ליצור סיטואציות משפחתיות שיאפשרו לכל אחת מהן להביע את עצמה בדרכה מבלי לפגוע באחותה.
ב. מאבקים טריטוריאליים
מאבקים בגלל הגדרת הטריטוריה הייחודית של הילד ביחס לאחיו.
למשל, 'הילד הטריטוריאלי' – זה שפולש כל הזמן מהציורים לשולחן, או שבציורים שלו יש תמיד אלמנטים הפולשים לתוך אלמנטים אחרים, ולא כשמדובר בילד בן שנה וחצי בתחילת דרכובעולם הציור, אלא בילד בוגר יותר.
כאשר הציורים מצביעים על בעיה טריטוריאלית, אני מנחה את המשפחה ליצור הפרדות טריטוריאליות ברורות: מה שלי? מה שלו? ובעקבות כך משתפרת במהירות האווירה בבית.
ג. גורמי היררכיה ומעמד
מריבות בגלל תפישת עולם לפיה הבכיר ביותר הוא הקובע.
לילדים כדאי להיאבק על השליטה וההובלה, כי המריבה יוצרת קואליציה של אחד הילדים עם ההורה, ואז הילד מקבל מעמד חדש בבית. בציורים זה מתבטא בציורי משפחה בהם הילד מצייר את עצמו בגובה של ההורה. במקרה הזה, אני מנחה את המשפחה לטשטש את הקואליציות והבדלי המעמד בין הילדים. כלומר, ההורים ימשיכו לשמור על מעמדם כהורים, ובמקביל, יאפשרו לילדים להישאר ילדים וליצור קבוצה ביניהם, קבוצת הצאצאים. כך נרגעת האווירה בבית ולהורים קל יותר להתמודד עם הקונפליקטים הלגיטימיים שנוצרו בין האחים.
10 מפתחות להתערבות נכונה:
1. לפני הכל - חפשו בציורים סימני מצוקה
כאשר ילד נמצא במצוקה וחווה קשיי הסתגלות, סביר שתסכוליו יבוטאו גם במסגרת הבית במערכת היחסים שלו עם אחיו. במקרים כאלה, לא צריך להשקיע אנרגיה בפתרון המריבות אלא דווקא בפתרון המצוקות האחרות.
2. הימנעו מעמדת השופט בין הילדים
עמדה זו אינה מיטיבה עם הילד המנצח, שזוכה לתחושת קואליציה מלאכותית עם ההורים. היא גם איננה מיטיבה עם הילד המנוצח, שמרגיש שברגע האמת ההורה הותיר אותו ללא הגנה. נקודת מוצא זו, אגב,עלולה לתת לו לגיטימציה להמשיך ולריב עם האח 'החזק' שמגובה על ידי ההורים.
3. הראו נוכחות מגשרת בבית
אל תשאירו את הילדים להסתדר לבדם בעיצומה של מריבה. הראו נוכחות, אך לא עמדה שופטת אלא עמדה מתווכת שמטרתה לאפשר דיאלוג. הקפידו להתערב באופן שיתווך בין הצדדים ויאפשר להם לשוחח. אם חזרו לשוחח ביניהם, עיזבו את המקום.
4. לומדים ממריבות
מריבות אחים מהוות חממה לפתרון קונפליקטים עם קבוצת השווים. במסגרת מריבה לומדים הילדים שיעור חשוב על משא ומתן, הסכם, פשרה, וגם – על איומים, אולטימטום, כוחנות ועוד. תפקידנו כהורים לעזור להם ללמוד את השיעור בלי נזקים גדולים.
5. "תוותר לו בשבילי"
אל תבקשו מהילדים לנהוג עבורכם בדרך מסויימת: "תוותר לו, בשבילי, אני רוצה שקט בבית". באמצעות בקשה כזאת, עלול הילד להבין שההתנהגות שלו כלפי אחיו תשפיע על מעמדו מול ההורה.
6. מתי חשוב להתערב?
התערבו במקרים בהם נראה שאחד מילדיכם מפתח עמדה פאסיבית ואינו מגיב. התערבו כאשר המריבה חוזרת על עצמה ונראה שהילדים נקלעו למבוי סתום מבלי להגיע לפתרון.
7. הרחקה ופסק זמן
במידה שאתם מחליטים על הרחקה, שמרו על יחס של דקה לכל שנת גיל. לדוגמא: 2 דקות הרחקה לגיל שנתיים, ולא יותר. עדיף להשתמש בפתרון ההרחקה רק במקרים קיצוניים, ותמיד עדיף לשוחח מאשר להרחיק.
8. תנו לגיטימציה להבעת רגשות כעס ותסכול בדרכים לא אלימות.
9. התמקדו בסיבה האמתית באמצעות הציורים
פענחו את הציורים כדי להבין טוב יותר מה מתוך שלושת הגורמים: הבדלי מזג, מאבקים טריטוריאליים וגורמי היררכיה, הוא השולט במריבות בין הילדים. לפי הגורם השולט, הגיבו בפתרונות ובתיווך רגשי.
10. עזרה מקצועית
במידה ואתם מרגישים שאינכם מצליחים ליצור הטבה באווירה המשפחתית, אל תהססו לפנות להדרכה או לטיפול רגשי.
סיכום
לא פשוט לתווך בין הילדים כשאתם חושבים שהצדק עם אחד מהם. אחד הסודות הבלתי מדוברים בהורות הוא 'סוד הילד המועדף': זה שהדיאלוג אתו קל יותר, זה שאהוב יותר בגלל מראהו, זה שמזכיר להורה את עצמו, המאהב הקטן ועוד... קשה להתמודד עם העדפה זו, אך חשוב להיות מודע לה, לראות את הייחודיות של כל ילד. אל תוותרו על הניסיון להתקרב לילד שמאתגר אתכם בסוג חדש של הקשבה ודיאלוג. לפעמים, דווקא דרך הילד המאתגר, אפשר ללמוד רבות על עצמנו כבני אדם וכהורים.
מיכל וימר M.A
תרפיסטית בהבעה ויצירה, 6350040 – 052
מנהלת מסלול ללימודי תעודה בפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים
http://course.todraw.co.il/lp
תודה על קריאת העלון הנוכחי.
אני מזמינה אותך לחכות לעלון הבא ביחד אתי.
עד אז, כדאי לך לקרוא עוד בנושא ילדים וחושים כאן:
http://adhdindex.co.il/cat-13
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
09.02.2016