עלון קשב ADHD


מבחנים -לא ללמוד הרבה אלא ללמוד נכון- המסלול הקצר

מבחנים -לא ללמוד הרבה אלא ללמוד נכון- המסלול הקצר

 עלון קשב ADHD
שלום רב, 
תלמידים וסטודנטים רבים אינם מצליחים במבחנים לא בגלל אי ידיעת החומר אלא בגלל התנהלות שאיננה יעילה, גם בזמן ההכנה וגם בזמן המבחן. יעל רוטנברג כתבה ספרים על למידה והסכימה להעניק לעלון טיפים שמקצרים את הדרך להצלחה במבחנים. 

מבחנים - לא ללמוד הרבה 
אלא ללמוד נכון 
יעל רוטנברג

"איך זה יכול להיות?" אורן הסטודנט מתוסכל: "אני זוכר כל אחד מספרי 'הארי פוטר' לפרטים. אני 'חורש' המון שעות, אבל מי שיראה את הציונים שלי יחשוד שאינני יודע אפילו לקרוא..."

"איך זה יכול להיות?" מתפלא אבא של מיכלי בת העשר, "לילדה יש זיכרון מעולה, היא זוכרת חוויות מגיל שנתיים. איך איננה זוכרת דבר פשוט כמו מחזור המים בטבע? ראיתי אותה לומדת אותו!"

"איך זה יכול להיות?" שואלת אמא רינה. "יפעת שנונה, בעלת חוש מוזיקלי מיוחד, כריזמה אדירה ויכולת מנהיגות. היא באמת חכמה, אינטליגנטית ומשקיענית, וגם שלחנו אותה למורה פרטית. למה היא מקבלת בקביעות ציונים כל כך נמוכים למרות ההשקעה שלה ושלנו?"

למרות היותם מוכשרים ובעלי יכולות, אורן, מיכלי ויפעת, כמו חלק מאיתנו, לא מצליחים במבחנים. הסיבות לכך הן שונות ואינדיוידואליות: קשיי למידה, חרדת מבחנים, זיכרון, יכולת תכנון, חלוקת קשב, הסטת קשב, שליפה, אומדן זמן וכד'. יש גורם חשוב שחובה להתוודע אליו: לימוד נכון למבחנים.

לימוד נכון של עשר דקות שווה לימוד לא נכון של חמש שעות
המטרה אינה להשקיע או ללמוד הרבה למבחנים, אלא ללמוד נכון למבחנים.  מצער שבבית הספר מלמדים אותנו 'מה' ללמוד אבל פחות משקיעים ב'איך' ללמוד. כן, ללמוד איך ללמוד זאת משימה מורכבת כי היא שונה מאדם לאדם: יש הצריכים ללמוד תוך כדי תנועה ויש שצריכים ללמוד בחדר קטן, יש כאלה שצריכים לסכם את החומר בעצמם ויש שהסיכומים גוזלים מהם זמן יקר. למורים בבית הספר אין די משאבים וזמן לבדוק מהו אופן הלימוד המתאים לכל תלמיד ותלמיד, ולכן כדאי שההורים יהיו מודעים לכך בילדות והתלמידים עצמם -  בבגרות. יחד עם העובדה שלימוד הוא דבר אישי שכל אחד צריך לסגל לעצמו- ישנן אסטרטגיות למידה אוניברסאליות שהפנמתן תעזור לכל אחד. הפעם נתמקד ב-3 אסטרטגיות חשובות למבחן: א. הכללים הם נקודות ציון במפה,  ב. שליפה מהירה, ג. ניהול זמן 

א. הכללים הם נקודות ציון במפה
פעמים רבות מתחילים ללמוד ביסודיות כדי לקבל  ציון גבוה. משקיעים הרבה בפרטים הקטנים, ונוצרות שתי בעיות:
1. מתעכבים על נושאים שוליים וזוחלים בחומר
2. לא  מגיעים להבנה של העקרונות והכללים המרכזיים.

לכן, תתחילו בלימוד הכללים, ורק אחר כך תעברו לפרטים הקטנים.
למשל, בלימוד חומר ריאלי, יש לשים לב איך התרגול  מתחבר ומתקשר לכללים הבסיסיים. 
למשל, כשאתם לומדים בדקדוק את בניין פיעל, צריך לשים לב כל הזמן  איך  התירגול מתחבר ומתקשר לכללים של בניין פיעל. תוך כדי תרגול, יש לשוב ולקרוא את הכללים כל הזמן. 

במילים אחרות: יש לנווט לפי הכללים המרכזיים וללוות בתירגול, ולא ההפך. 

ב. שליפה מהירה כמו של אקדוחן
אם המטרה היא, בסופו של דבר, להצליח במבחן מוגבל בזמן , נשקיע בשליפה מהירה לא פחות מאשר בשינון וזכירה. אם נשקיע אך ורק בשינון וזכירה, אבל במבחן נקבל בְּלֶק אָאוּט, והחומר ישוב לזיכרוננו חצי שעה אחרי סיום המבחן, זה לא יועיל. כדי למנוע מצב כזה:

  • בקשו מהמורה דף חזרה או השיגו מבחנים משנים קודמות.
  • הכינו לכם מבחן תוך כדי לימוד.  כלומר: תוך כדי קריאת החומר, כתבו על דף את כל השאלות שיכולות להישאל במבחן, כך שבסיום הקריאה יהיה בידכם דף מלא שאלות. זהו בעצם סיכום של כל השאלות שיכולות להישאל.
  • בדקו: האם אתם יכולים לענות במהירות על כל השאלות שהכנתם?  

ג. ניהול זמן בשעת מבחן

1. להתחיל ממה שיודעים:
הדרך הנכונה היא להתחיל לענות קודם כל על השאלות שיודעים הכי טוב. כך צוברים במהירות נקודות בציון, ולא מגיעים למצב בו את רוב זמן המבחן התבזבז על שאלה אחת קשה שלא ידענו. 

2. להבין היטב את השאלה:
אם תענו תשובה נפלאה, אבל לא קשורה לשאלה - עלולות לרדת לכם נקודות. עליכם להיות בטוחים שהבנתם היטב את השאלה. קראו היטב כל שאלה, ואם יש בה מילים בלתי מובנות - גשו למורה ובקשו הסבר. עבדתם קשה ללמוד למבחן ועליכם להבין כל שאלה. תפקיד המורה להסביר לכם את השאלה, לא את התשובה. אל תתביישו לשאול אותו.

3. לסמן את מילת השאלה:
סמנו קו תחת מילת השאלה וכך תבינו  לאיזו תשובה המורה מצפה. אם, למשל, השאלה היא: 'למה דני אכל תפוח?' הדגישו את המילה 'למה' וזה יעזור לכם להתמקד בתשובה הנכונה. תשובות כמו "ביום שלישי" או "בבית של סבתא שלו" אולי נכונות מבחינת הסיפור,  אבל אינן עונות על השאלה "למה". כאשר אתם מדגישים את מילת השאלה, אתם מכוונים את עצמכם להבין את השאלה ולענות עליה בצורה המדויקת ביותר.  

4. לוודא שהתשובה מלאה ואיכותית:
אחרי שסיימתם לענות על שאלה, ולפני שאתם עוברים לשאלה הבאה – קראו שוב את מה שכתבתם כעת, ובדקו שלא שכחתם פרטים. אם נזכרתם במשהו, הוסיפו אותו. שימו לב שיש שאלות שבהם צריך להתייחס למספר דברים. שאלות כגון: "מצאו את ההבדלים ואת נקודות הדמיון בין שני הסיפורים. הביאו דוגמא מכל סיפור וצטטו משפט המאפיין את שתי הדמויות הראשיות". בשאלה כה מורכבת יש 5 עניינים אליהם יש לשים לב: הבדלים, נקודות דמיון, דוגמאות, ציטוטים מאפיינים. בשאלות מורכבות כאלה יש צורך לקרוא את השאלה מספר פעמים ולוודא שעניתם על הכל. תשובה  איכותית היא תשובה שמראה למורה שאתם בקיאים מאד בחומר ומבינים את השאלה. איך עושים זאת? עונים לעניין, מתמקדים בעיקר, ומוסיפים כמה שיותר פרטים הקשורים לשאלה. המורה לא יוריד לכם ציון על תשובה מפורטת מדי, אך כן יוריד ציון אם התשובה חסרה או חלקית. תראו למורה שאתם יודעים את החומר והשיבו תשובות ענייניות, מלאות ואיכותיות.

5. להציץ בשעון מדי פעם:
כדי להעריך את הזמן שנותר מול השאלות שנותרו.

6. לא להשוות:
כשמסיימים את המבחן, אחרי שהדף כבר אצל המורה, אל תעשו השוואות עם החברים: "מה ענית על שאלה 8?" "איזו תוצאה קיבלת בתרגיל 6?" זה חסר תועלת. אחרי המבחן עליכם לנשום נשימה עמוקה ולפנות לעניינים אחרים. 

האם עכשיו אצליח במבחן?
גם ספר מתכונים טוב אינו מבטיח שהעוגה תצא טובה, אבל הוא חושף אותך למגוון דרכים ואפשרויות לאפיה. ייתכן שהתנור יתקלקל, שהעוגה תישרף או שאחד המרכיבים יחסר בחנות – אבל קיבלת ידע ברור המאפשר להצליח וגם עוזר לנתח ולהבין איפה קיימת בעיה. אני מקוה שהמאמר יעזור לך לבשל את הצלחת המבחן הבא!

 

יעל רוטנברג,  סופרת העוסקת בלמידה בלתי פורמלית,
מחברת הספר 'קל להצליח במבחן' (בקישור הכחול).

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


04.02.2016