עלון קשב ADHD


עבודה רב מערכתית בקרב ילדים עם ADHD

עבודה רב מערכתית בקרב ילדים עם ADHD

עלון קשב ADHD
שלום רב, 
הישר מן השטח מגיע יותם וייסקופ, מטפל בגישה רב מערכתית בילדים עם הפרעת קשב, כדי לספר על הגישה אשר מעצימה את סך כל מטפליה ודורשת רק עוד איש מקצוע אחד כדי להצליח. קריאה מהנה! 

עבודה רב מערכתית בקרב ילדים
עם הפרעת קשב והיפראקטיביות
יותם וייסקופ 

במשך שנה וחצי נכנס רון לשעורים ספורים בלבד, וברוב שעות היום היה מעסיק את עצמו מחוץ לכתה.
רון, תלמיד כיתה ד' בכתה רגילה, אובחן ע"י פסיכיאטר ילדים כבעל הפרעת קשב והפרעת התנגדות מרדנית, לאחר שהפגין קשיים בקריאת סיטואציות חברתיות, ביצירת קשרים חברתיים, אלימות פיזית כלפי ילדים ומורים בבית הספר, קושי בקבלת סמכות ואי תפקוד לימודי מובהק. 

רון החל ללכת אחר הצהריים ל'מרכז אורי', מרכז רב מערכתי לטיפול בילדים ובני נוער עם הפרעת קשב. כדי להשיג שיתוף פעולה בין כלל הגורמים שמלווים את רון, התקיימו מספר מפגשי התערבות עם בית הספר בנוכחות ההורים ובנוסף התקיימה הדרכת הורים.

שיפור חלקי 
בפעילות השוטפת במרכז, הכוללת קידום כישורי חיים, טיולים וערבי חוויה, ניתן היה לראות חוויות של הצלחה והתקדמות ביכולת הריסון של הכעסים והשליטה העצמית. למרות השיפור העקבי במרכז ובבית, לא נראה שינוי בתפקודו בבית הספר, שם היו הצלחות מועטות וכישלונות מרובים. דפוסי ההתנהגות של רון בבית הספר לא השתנו והוא שימר את דפוסי ההתנהגות הקודמים. בית הספר פנה לוועדת השמה ושם הוחלט להעביר את רון לבית ספר לחינוך מיוחד. 

ההורים ערערו על ההחלטה בטענה, שכאשר יש עבודה מקצועית עם רון, ניכר שיפור משמעותי בתפקודו. ועדת הערר החליטה להעביר אותו לכיתה מקדמת התנהגותית בבית ספר אחר. מרכז אורי תמך במעבר וליווה את ההורים דרך ארוכה עד לקבלת הסכמתם לשיבוצו בכתה מקדמת.

שיפור מלא
כבר בחופשת הקיץ חברו יחד המרכז, בית הספר וההורים במטרה לבנות לרון תוכנית התערבות משותפת. הוחלט שמנחה הקבוצה של רון במרכז יעמוד בקשר שוטף עם מחנכת הכיתה, יתקיימו מפגשי מעקב שוטפים של שלושת הגורמים, ויוגדרו ביחד יעדי העבודה ודרכי הביצוע.  בשלב ראשון, הוחלט לעבוד עם רון על הכישורים החברתיים שלו תוך שמירה על עקרונות של תיווך והטרמה בבית הספר, בבית ובמרכז. השיפור המשמעותי לא איחר לבוא: רון נבחר למועצת התלמידים של בית הספר. כעת הוא ילד אהוד בקרב ילדי המרכז ובקרב ילדי הכיתה, ומחנכת הכיתה מדווחת על תלמיד למופת!

עבודה רב מערכתית 
טיפולים רבים קיימים כיום לילדים עם הפרעת קשב: רכיבה טיפולית, אימון, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולים אלטרנטיביים, טיפולים תרופתיים, טיפולים באמנות, אסטרטגיות למידה, ועוד. כל טיפול תורם בדרכו שלו להתקדמות הילד, אך מדבר בשפה שונה ומדגיש היבטים שונים. ילדים והורים מדווחים לנו על מטפלים טובים שעבדו איתם, אך ללא חיבור למציאות בית הספר והבית. לפי תפיסתנו וניסיוננו ומתוך מחקרים רבים בתחום, כאשר מתקיימת עבודה רב-מערכתית שוטפת ועקבית, יש התקדמות ושיפור ניכרים בהתנהגותו של הילד בכל סביבות חייו. שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים משפר את יעילות הטיפולים השונים. 

איש מקצוע אחד
על מנת שעבודה רב מערכתית תהיה יעילה ואפקטיבית, רצוי שאיש מקצוע אחד ילווה את ההורים, את הילד ואת בית הספר. המלווה המקצועי ידאג לשפה משותפת בין כולם ולדרישות אחידות מהילד. כך, למשל, המלווה המקצועי יכול להתמקד בעבודה על פיתוח כישורים לפתרון בעיות, תחום לקוי בקרב ילדים ובני נוער עם הפרעת קשב. במקביל, גם ההורים ובית הספר יעבדו על אותם כישורים. התוצאה תהיה שינוי לטובה והטמעה יעילה של הכישורים וההתנהגויות הרצויות.

שפה אחת משותפת לכולם
השפה המשותפת נחוצה למיקוד המטרות, לבחינת ההצלחות ולבחינת התקדמות הילד. כאשר אין עבודה מערכתית, לעתים קרובות הילד מראה התנהגויות שונות. למשל, ממושמע בבית הספר ומרדן בביתו. במקרה כזה, עולמו מפוצל ואין ביכולתו לעשות את האינטגרציה. הילד צריך לדעת שהוא מלווה ונראה בכל מקום וזמן, וכי כל הגורמים שסביבו משתפים פעולה למען הצלחתו.

ומה עכשיו? מומלץ לבחור איש מקצוע אחד אשר יתכלל את הטיפול בילד, ילווה, יתמוך וייעץ להורים, ויתן מענה גם לגורמים החינוכיים.

יותם ויסקופ, מייסד ומנהל מרכז אורי של עמותת צדק 050-6712091
מרכז רב מערכתי לטיפול בילדים ובני נוער עם הפרעת קשב וקשיים התנהגותיים
www.uri.org.il


תודה על קריאת עלון קשב ADHD .
נתראה בעלון החודש הבא.

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


01.04.2020