עלון קשב ADHD
שלום רב,
איזו תזונה מתאימה לילד שנוטל ריטלין? עד עכשיו דנו בכך בין אמהות, מפה לאוזן, בפגישות אקראיות, בשיחות בטלפון או באינטרנט, ונתנו זו לזו עצות אימהיות מן השטח. עכשיו אפשר לעלות מדרגה ולהיעזר בעצותיה המקצועיות של תרצה שני, דיאטנית-תזונאית ילדים שמקדישה מזמנה לנושא שנוגע לנו כל כך .
ספוילר: כמו בכל הטיפולים הקשורים להפרעת קשב, גם כאן המפתח הוא בארגון ותזמון.
ריטלין ותזונה נכונה
תרצה שני
תרופות להפרעות קשב וריכוז עלולות לגרום לילדים הנוטלים אותן
שינויים קיצוניים בתזונה. איך לשמור על תזונה בריאה ?
ריטלין, קונצרטה, אדרל ונגזרותיהן הן תרופות ממריצות שילדים מקבלים להפרעות קשב וריכוז. אחת מתופעות הלוואי שלהן היא ירידה בתיאבון. תופעה זו חולפת כאשר פגה השפעת התרופה. ילדים ונוער נמצאים בתקופת גדילה וזקוקים לכמויות אנרגיה גדולות ולאספקת רכיבי תזונה מגוונים כדי להגיע לגדילה והתפתחות תקינים. יצירת חלון במהלך היום שבו הילד אינו אוכל מחוסר תיאבון עלולה להשפיע על צריכת הקלוריות היומית. ירידה בקבלת רכיבי תזונה חשובים כמו מקורות לברזל וויטמינים, עלולים לפגוע בגדילה של הילדים. ישנם מספר מחקרים המראים עיכוב בגדילה אצל ילדים המטופלים בתרופות נגד הפרעות קשב וריכוז. חשוב לציין שעיכוב זה נעלם והילדים משלימים אותו לאחר הפסקת לקיחת התרופה. במקביל, כאשר פגה השפעת התרופה גוף הילדים משדר צורך בהשלמת האוכל, כלומר רעב. יש ילדים רבים שבשעה זו יאכלו מכל מה שנמצא זמין.
ירון - עודף משקל עם ריטלין
רונית הגיעה למפגש במרפאה עם ירון בנה בן העשר. הסיבה למפגש הייתה עודף המשקל של ירון. ירון מקבל כל בוקר ריטלין בגלל הפרעות קשב וריכוז. בבוקר כאשר הוא קם הוא ממהר לצאת לבית הספר ואינו אוכל דבר למעט כוס שוקו שהוא שותה. את הכריכים שאמו מכינה לו ואת הפרי הוא מחזיר הביתה מבלי שנגע בהם. בשלב מסוים, רונית הפסיקה להכין לו אוכל. את החזרת האוכל שהאם מכינה מבלי שאכל ממנו ירון מסביר בכך שהוא אינו רעב ואינו חש צורך לאכול. כאשר הוא חוזר הביתה בסביבות השעה 14:30 הוא מחמם לעצמו אוכל מבושל שהוכן מראש ומחכה לו במקרר. לרוב, לאחר שסיים לאכול מהצלחת האחת שהוכנה לו הוא לוקח תוספת ומחמם לעצמו צלחת נוספת, כי עדיין חש רעב. בשעות שעוברות עד ארוחת הערב הוא נוהג לקחת חטיפים וממתקים, כך שנוצר מצב בו הוא מגיע לארוחת הערב כשאינו רעב. לרוב הוא מסתפק בחצי פיתה עם גבינה צהובה או חביתה. כאשר בחנו יחד את עקומות הגדילה של ירון, ראינו את העלייה במשקל ויציאה מעל לעקומות המתאימות לגילו. במקביל בעקומות הגובה חלה האטה וירידה מעט מהעקומה שעליה שמר עד לשנה האחרונה.
הנושא הראשון שעליו דיברנו היה האפשרויות העומדות בפני ירון להעלות את הפעילות הגופנית שלו. האם ניתן לרשום אותו לחוג פעיל, או לבדוק אפשרויות ליציאה למשחק עם חברים בשעות אחר הצהרים. יציאה כזו מהבית חשובה מעבר לצד החברתי. היא גם מרחיקה את ירון מאזור המטבח והאוכל ומאפשרת לו להוציא אנרגיה ולבנות את שרירי גופו. במפגשים הבאים יצרנו סדר יום תזונתי בריא שיספק לירון את הצרכים התזונתיים שלו בהתחשב בשעות שבהן הוא אינו מרגיש רעב. ירון הביע נכונות להשתדל לאכול שקדים או פרי שייקח איתו לבית הספר.
הדוגמה של ירון היא ספציפית ולא בהכרח משקפת מה שקורה לילדים אחרים. ישנם ילדים רבים שלוקחים ריטלין ולא סובלים מעודף משקל. אצלם קיימת דווקא תופעה הפוכה, הם מרזים. העובדה כי בשעות הרבות שבהן אינם אוכלים כתוצאה מחוסר תיאבון עקב נטילת הריטלין, מעצימה את הקושי באכילת כמות מספקת של קלוריות לעלייה מותאמת במשקל. ישנם אף ילדים שבתקופה הראשונה ללקיחת התרופה סובלים מכאבי בטן ובחילות המקשים על הרצון לאכול.
מה מומלץ לעשות?
א. אכילה בבוקר לפני היציאה לבית הספר:
מומלץ לשבת עם הילד ולהסביר לו את חשיבות האכילה המוקדמת לפני נטילת הריטלין. כדאי לבדוק איתו איזה מאכלים הוא מעדיף בבוקר. ארוחה קלה זו יכולה להיות מורכבת מיוגורט, או אקטימל, או חלב עם שיבולת שועל, או חלב עם דגני בוקר דלים בסוכר. סוכר איננו מומלץ כיוון שהוא חומר ממריץ. לחילופין, יכולה ארוחת הבוקר לכלול פרוסת לחם או לחמנייה עם אבוקדו, חומוס, טחינה או כל ממרח בריא אחר. מומלץ להמנע ממרחים ומאכלים המכילים קפאין וסוכר כמו ממרח שוקולד, שוקו ועוגות שוקולד, שכן הם חומרים המשפיעים על חלק מהילדים כחומר ממריץ.
ב. לשלוח עם הילד מאכל קטן לאכילה בבית הספר:
יש לוודא עם הילד שהוא מבין את החשיבות של אכילה במהלך שעות בית הספר ולבקש שינסה לאכול גם אם איננו רעב. המאכל עשוי להיות פרי טרי או יבש, שקדים או אגוזים ואפילו מאפינס מלוחים תוצרת בית. כמובן שחצי לחמנייה או כריך תמיד עדיפים, אך גם אם יאכל מהמזונות הרשומים לעיל יגיע הביתה פחות רעב.
ג. להכין ארוחת צהריים הכוללת ירקות, מנת חלבון ופחמימה:
אפשר לקצץ ירקות עבור הסלט ולשמור בקופסא ללא תיבול. במקביל להכין רוטב משמן זית, מיץ לימון ותבלינים אותם יוסיף הילד לסלט לפני האכילה. אפשרות נוספת היא להכין בבוקר רצועות ירקות חתוכים ומסודרים יפה, לעטוף אותם בניילון נצמד ולשמור במקרר. כך תהיה לילד ארוחת צהריים זמינה מייד בהגיעו מבית הספר.
ישנם ילדים שהם בררני אכילה ואינם אוכלים ירקות. אצלם התהליך של הכנסת הירקות לתפריט נעשה בדרך אחרת ומורכבת יותר.
ד. ארוחת ביניים אחת בין ארוחת הצהרים לארוחת הערב:
מומלץ לסכם עם הילד על ארוחה אחת שתכלול מאכל מתוק כמו חטיף שוקולד, גלידה, מעדן או שקית קטנה של חטיף מלוח, בנוסף לפרי טרי. כדאי להדגיש לילד שארוחה זו היא כמו ארוחות אחרות הנאכלות ליד שולחן המטבח ולא מול אמצעי המדיה השונים. זאת כדי שהילד ייהנה ויקבל את הסיפוק שלו מהאכילה שלא תהיה מוסחת דעת ע"י גורם נוסף.
ה. פעילות גופנית אחר הצהריים:
כדאי למצוא חוגים פעילים שהילד מתחבר אליהם. פעמים רבות הסיבה שילד נהנה בחוג קשורה לקשר שלו עם המדריך. מומלץ לדבר עם המדריך לפני תחילת החוג ולבקש ממנו ליצור קשר אישי יותר עם הילד. אפשרויות נוספות הן לסכם מראש עם חברים מסוימים שאיתם הילד ייפגש למשחק כדור, רכיבה על אופניים או פעילות אחרת.
ו. הקפדה על שתייה לאורך כל היום:
מחסור בשתייה קשור בכאבי ראש, רצון לאכול וירידה באנרגיה. חשוב לדאוג שהילד ייקח בקבוק מים איתו לבית הספר וישתה את המים. מומלץ מאד לא להחזיק בבית שתייה מתוקה המכילה סוכרים שאינם מומלצים ומכילים קלוריות ריקות. אפשר להכין קנקן עם פלחי לימון, תפוז או ענף נענע שיהיה זמין עבור הילד לשתייה.
כמות הנוזלים המומלצת ליום:
ילד בגיל 4-8 שנים 1.700 ליטר
נערה בגילאים 9-13 שנים 2.100 ליטר
נער בגילאים 9-13 שנים 2.400 ליטר
ז. ייעוץ מקצועי אישי:
לפעמים, כאשר הילד שומע המלצות מאיש מקצוע כדיאטנית ילדים, הוא מוכן יותר לקבל אותם. לעומת זאת, כאשר הילד שומע את אותם הדברים מהוריו, הוא מפתח התנגדות שהופכת למאבק כוחות ועימות עם הוריו.
סיכום:
במהלך ארבעת החודשים שבהם נפגשתי בעיקר עם ההורים ומדי פעם גם עם ירון, נערך שינוי הדרגתי. הדבר שבלט בעיקר היה הביטחון העצמי של ירון בגופו וביכולתו להתמודד מול קשיים הקשורים לארגון האוכל וסוג המזון שהוא אוכל. הארוחות היו מגוונות ובזמנים קבועים המותאמים לסדר היום שלו, וכללו גם ארוחת חטיף יומי. כאשר ירון הגיע לאירועים חברתיים כמו ימי הולדת, הוא ידע איזה מזון עדיף לו לקחת וכמה, ולרוב הצליח לעמוד בהחלטות ובבחירות התזונתיות שלו. מספר פעמים במהלך השבוע היה ירון יוצא לפעילות גופנית: פעמיים לחוג כדורסל ופעמיים נוספות לרכיבה על אופניים עם אחד ההורים, תוך הנאה מהתוצאות ומהפעילות עצמה. במקביל, ירון לקח על עצמו אחריות לניהול סדר יום של ארוחות מסודרות בשולחן המטבח ללא אמצעי מדיה. אלה הובילו אותו להתנהלות אכילה בריאה יותר וירידה הדרגתית במשקל.
חשוב לזכור כי תרופות ממריצות כמו ריטלין , שמטרתן העלאת הריכוז של ילדים עם הפרעת קשב, עלולות לגרום לחוסר תיאבון בזמן השפעת התרופה. התוצאה היא אכילה שאיננה מאוזנת ואיננה מתאימה לגיל הילד. התנהלות תזונתית נכונה בשיתוף פעולה עם הילד תקטין את ההשפעה השלילית של התרופה על התיאבון ותאפשר תזונה בריאה שתומכת בהתפתחות הילד.
תרצה שני, דיאטנית-תזונאית ילדים 054-5968286
www.feedkids.co.il
בואו לקרוא עוד על תזונה והפרעת קשב - כאן
ועוד מידע מרתק על הפרעת קשב - כאן
בברכה,
זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד גדולים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
13.03.2023