עלון קשב ADHD


לקיים מצוות עם אימפולסיביות - מתבגרים עם ADHD

לקיים מצוות עם אימפולסיביות - מתבגרים עם ADHD

עלון קשב ADHD
שלום רב,
מה מנוגד יותר לאימפולסיביות של בעלי הפרעת קשב וריכוז מאשר עולם התורה והמצוות? צביקה מור, מאמן מקצועי לבני נוער בישיבות תיכוניות, מסביר איך אפשר לחיות בהרמוניה עם הניגודים.

העולם הדתי של מתבגרים עם ADHD
צביקה מור

כילדים להורים שומרי מצוות, למדנו על נטילת ידיים של שחרית לפני שניגשים לארון הצעצועים, לברך לפני הנגיסה בבמבה ולקום מהשולחן רק לאחר ברכת המזון. 

עולם התורה והמצוות של היהדות, בנוי על דחיית סיפוקים, שהיא הדבר הקשה ביותר עבור כל אדם באשר הוא, ועל אחת כמה וכמה עבור מתבגר תוסס שהוא גם דתי וגם בעל הפרעת קשב. אין בכך כדי לפטור אותו מקיום מצוות ומדקדוק בהן. 

'למקומות, רוץ' ואחר כך 'היכון'
הפרעת קשב כבר איננה עלומה. מעגלים נוספים של אנשי חינוך וטיפול נחשפים מידי שנה למושג. תחום הפרעת הקשב רווי במחקרים קליניים, פסיכולוגיים וסוציולוגיים, אך נראה שבעולם הדתי ובמיוחד בהתייחסות למתבגרים הדתיים, טרם נאמרה המילה האחרונה. 

כל מערכת חוקים באשר היא, יש בה מצוות עשה ואל תעשה. כך הוא בגן, בבית הספר, בצבא ובמקום העבודה. אנשים עם הפרעת קשב, במיוחד אלו האימפולסיביים, 'שוכחים' את החוק כשמופיע הדחף הרגעי המנהל אותם. 

גם עולם התורה והמצוות של היהדות הינו מערכת של מחשבה ומעשה הדורשת דחיית סיפוקים שהיא הדבר הקשה ביותר עבור אדם עם הפרעת קשב ובמיוחד עבור המתבגר שנמצא בשיא תסיסת החיים. ברמת הפרקטיקה של קיום המצוות, היהדות דורשת מאתנו לעצור, לחשוב ורק אז לעשות או להימנע מעשייה. ברמת התודעה והרגש, נפסק להלכה ש'מצוות צריכות כוונה' כלומר, יש לקיים את המצוות כמילוי צו הבורא ולא כמעשה טכני בלבד. אדם שחי לפי המודל של 'למקומות, רוץ' ורק אחר כך 'היכון' , יתקשה לעמוד בכך.

התנ"ך כולו ודברי חכמנו זיכרונם לברכה שבעקבותיו, מלאים בפסוקים ובאמירות הדורשים מאתנו לזכור כל הזמן שיש לעולם בורא, מנהיג ומכוון. לשם דוגמא נביא כמה מהם: "שיוויתי ה' לנגדי תמיד" ; "כל מעשיך יהיו לשם שמים" ; "בכל דרכיך דעהו" – כל אלו אומרים לנו בעצם לשים את המטרה מול העיניים כל הזמן, והם נראים כמעט בלתי אפשריים למי שהוא מוסח וחסר יכולת להפעיל עכבות.

'כרטיס אדום' מן הישיבה
אסף בן ה-16 הגיע אליי לאחר פנייה נואשת של הוריו שכבר הרימו ידיים. לאסף לא היו בעיות התנהגות מיוחדות וגם תעודת מחצית א' שלו נראתה יחסית בסדר בציונים. הלמידה שלו הייתה בינונית, אך הישיבה התיכונית שלו הראתה לו את הדרך החוצה לאחר שלא שיתף פעולה בתפילות והבריז מחלק משיעורי הקודש. הענישה לא קידמה אצלו את הנוכחות בתפילה וכך הוא מצא את עצמו עם 'כרטיס אדום' לאחר כמה אזהרות. 


בפגישה הראשונה עם אסף התברר שאין לו שום דבר נגד התפילה ונגד חיי תורה ומצוות. הוא פשוט לא מצליח לשבת כל כך הרבה זמן בחוסר מעש, ללא גירוי משמעותי שהתפילה איננה מספקת לו כרגע. התפילה דורשת משמעת עצמית וריכוז גבוהים ביותר בתכנים וברעיונות הגלומים בה, ולא מרגישים מיד את המתיקות שלה כהרגשה המידית והברורה של גביע גלידה. היא דורשת עבודה תמידית, 3 פעמים ביום כל יום. מידי בוקר, אסף התקשה לשבת במקום בשיעורי הגמרא הפרונטליים שהיו מונוטוניים עבורו. הוריו לא תרמו למצבו. הם לא יכלו לחיות עם העובדה שהבן שלהם איננו הולך בדרכם, ובינתיים אין לו מקום לימודים לשנת הלימודים הבאה. 

התאמות להורים
עצות אלה יאפשרו להורים הבנה וליווי נכונים יותר של המתבגר הבונה את עולמו הרוחני:

1. אבחון
הדבר הראשון והחשוב ביותר להורים הוא לעצור ולשאול: 'למה הבן שלנו לא מצליח כשהוא כל כך רוצה וכל כך יכול?' קרוב לוודאי שהאבחון יוכל לתת מענה לשאלה הזו. זכרו שאתם לא מאבחנים. תפקידכם לתאר את המצוקה שלו/ שלכם/ של הצוות החינוכי ולתת לרופאים לעשות את תפקידם. 

2. ללמוד על הפרעת הקשב
לאחר שנודע להורים ולמחנכים שיש למתבגר הפרעת קשב, מומלץ וכדאי מאד ללמוד אודותיה ולא להישאר עם המונח בלבד. זו איננה דלקת גרון שלוקחים אנטיביוטיקה וזהו. ההפרעה מקיפה את כל שטחי החיים והלימוד והידע יאפשר להבין את המתבגר, לגלות כלפיו אמפתיה ולשחרר אותו מתחושת האשמה שמלווה אותו כל הזמן כשהוא 'לא מספק את הסחורה'. דרך הלימוד יובן שהקושי העיקרי שלו הוא בהפעלת עכבות, ושהיכולת שלו היא לפעול רק בדברים שנותנים לו סיפוק מידי. 

3. דרכיה דרכי נועם
אם במטלות הבית אנו נדרשים לגלות סבלנות ליכולת של הילדים להשתתף, קל וחומר שבקיום תורה ומצוות עלינו לגלות סבלנות, להיות עם עצבים של ברזל ולא להישבר נוכח גילויי סירוב למיניהם. לילדים עם הפרעת קשב יש פער התפתחותי שמקשה עליהם לעשות דברים גם אם הם חשובים. הידע שתצברו והתובנות שתסגלו לעצמכם יעזרו לכם להבין את התנהגותו ואת קשייו, ובעיקר להבין שהוא לא עושה את זה בכוונה. נזכור תמיד את הפסוק 'דרכיה דרכי נועם' – דרכי התורה הם דרכי נועם, ולא דרכים של מריבות, צעקות וחיכוכים. 

4. 'התאמות' להקניית ערכי הבית 
לא על כל דבר יש לצאת למלחמה ובטח שלא למלחמת דת. כל זוג הורים צריך לקבוע לעצמו מהם הקווים האדומים של העולם הדתי בביתו, האם הקווים הללו בני השגה לילדיו וכיצד ניתן להטמיע אותם במשפחה. גם כאן יש לחשוב על 'התאמות' למצבו המיוחד של המתבגר ועל הדרגתיות בקיום המצוות. במידה ויש לכם רב שאתם נועצים בו, תוכלו לשטוח בפניו את הקושי ולבנות יחד מדרג מתאים. כדאי תמיד לשאול את המתבגר מה יעזור לו להתמיד בקיום מצוות. למשל, מה יעזור לו להגיע לתפילה בזמן ולהתפלל, לזכור לברך ברכת המזון, להצליח לשלוט טוב יותר בתגובות האימפולסיביות שלו. תופתעו לשמוע כמה הוא מכיר את עצמו ויודע מה טוב לו, ואפילו כמה רעיונות יצירתיים יש לו. 

5. אהבה שאיננה תלויה בדבר
'הלל אומר: הווי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה'. שימו לב שלא כתוב 'אוהב את הבריות כדי לקרבן לתורה'. מדובר בשני דברים נפרדים בעלי ערך עצמי. המתבגר שלכם צריך לחוש שאתם אוהבים אותו כי אתם אוהבים אותו, ולא מפני שיש לכם מטרה דתית נסתרת. ילדים עם הפרעת קשב נראים לפעמים פראיים וחסרי תרבות, אך מתחת לשריון הזה ישנו ילד רגיש במיוחד שמתחבר רק לאלו שאוהבים אותו באמת. 

סוף דבר – חנוך לנער על פי דרכו
אסף והוריו מצליחים כיום לחיות בהרמוניה גבוהה יותר לאחר שלמדו על ההפרעה, התנקו מרעלים בתקשורת ביניהם וסיגלו לעצמם דפוסי פעולה שמתאימים להקניית ערכי התורה והמצוות בביתם. אסף השתחרר מתחושת האשמה שהציפה אותו. עכשיו הוא מאמין בעצמו. הוא למד מהצלחותיו שאין דבר שעומד בפניו כשהוא יודע את המטרה ולא פחות מזה את הדרך המיוחדת לו כדי להגיע אליה. 

שלמה המלך אמר: 'חנוך לנער על פי דרכו'. לכל נער דרך משלו ועלינו להתאים ולהטעים את משנתנו החינוכית באופן שיוכל לקלוט אותה והכי חשוב לאהוב אותה. ואז כשהיא תהיה דרכו שלו –'גם כי יזקין לא יסור ממנה'.

צביקה מור CCIL
מאמן הורים, ילדים ונוער בישיבות תיכוניות 052-6070954
www.more-lanoar.co.il


תודה על קריאת העלון הנוכחי.
כדאי לך לקרוא עוד על הטיפול בנערים וילדים עם הפרעת קשב 
בעלונים הקודמים: http://adhdindex.co.il/all-alonim


נהנית? 
אני מזמינה אותך להירשם כדי לקבל את העלונים הבאים 
ביחד עם עשרות אלפי קוראינו. 

בתפילה ובתקוה לימי שקט ושלווה 

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


28.05.2018